Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE I
FAUSTO CIOMPI
Anno accademico2019/20
CdSLINGUE E LETTERATURE STRANIERE
Codice059LL
CFU9
PeriodoAnnuale
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESEL-LIN/10LEZIONI54
FAUSTO CIOMPI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito le conoscenze fondamentali relative alla storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità. Sarà in grado di delineare e confrontare i paradigmi culturali e le problematiche testuali con riferimento agli autori, le opere e i movimenti più significativi dall'Età Augustea a oggi, con particolare attenzione alla letteratura romantica e alle tipologie di eroe ed eroina romantici.

 

Knowledge

The student who completes this course will have a general knowledge of English Literature from the Eighteenth century to the present day. He/she will be able to outline and compare the main cultural paradigms and textual issues of the period under scrutiny with particular reference to romantic literature and the various typologies of romantic hero and heroine.

   

Modalità di verifica delle conoscenze

L’esame finale consiste in un colloquio in italiano, o, a scelta dello studente, in inglese. Il corso non prevede prove in itinere. 

 

Assessment criteria of knowledge

The final oral exam will assess the student's argumentative skills and ability in discussing the critical issues analysed during the course. The exam will be either in Italian or in English according to the student's choice. No in-course or intermediate assessment will be carried out.

 

   

Capacità

Al termine del corso lo studente sarà in grado di inquadrare gli autori, le opere e movimenti più significativi entro la storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, istituendo confronti e motivando culturalmente le transizioni storico-letterarie. Sarà inoltre in grado di interpretare e contestualizzare le problematiche specifiche che attengono alla letteratura romantica e alla tipologia dell'eroe e dell'eroina romantici.

 

Skills

The student who completes this course will be able to analyse, compare and discuss the most significant works, authors and  movements in English literature from the 18th century to the present day with special reference to romantic poetics, poetry and prose narrative.      

Modalità di verifica delle capacità

Colloquio finale in italiano, o, su richiesta dello studente, in inglese.

Assessment criteria of skills

An oral examination, either in Italian or in English according to the student's choice, will be the final assessment tool.   

 

Comportamenti

Lo studente affinerà capacità di interpretazione, contestualizzazione e storicizzazione dei testi intesi in quanto oggetti estetici, costrutti semiotici e prodotti culturali.

Behaviors

The student will demonstrate his/her argumentative and critical skills by interpreting, contextualizing and historicizing literary texts as aesthetic objects, semiotic artifacts and cultural products.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

Colloquio finale in italiano, o, su richiesta dello studente, in inglese.

Assessment criteria of behaviors

The final oral exam will assess the student's argumentative skills and ability in discussing the critical issues analysed during the course. The exam will be either in Italian or in English according to the student's choice.  

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza di base della lingua inglese, sufficiente a confrontarsi con la lettura di testi primari e secondari in lingua originale. 

Prerequisites

  An elementary knowledge of English is required in order to approach the study of fiction, poetry and critical essays written in this language.  

Indicazioni metodologiche

Le lezioni, di tipo frontale, saranno tenute in italiano. Lo studente acquisirà autonomamente gli elementi di storia della letteratura forniti dal manuale e le conoscenze di base relative alla storia della letteratura inglese e alla lettura, traduzione, interpretazione e contestualizzazione delle opere indicate nella bibliografia al punto 2.PARTE ISTITUZIONALE E STORIA DELLA LETTERATURA. I più rilevanti snodi storico-culturali della letteratura inglese saranno tuttavia oggetto di alcune lezioni propedeutiche.

Teaching methods

The course is structured on a taught-class basis. Classes are generally given in Italian. The student will deal with Module 2 of the course on an individual study basis. Through this activity she/he will learn about the most significant authors, works and issues that have shaped English literature from the 18th century to the present day. She/he will also train her/his skills in reading, paraphrasing, interpreting and contextualizing the works listed under the heading MODULE 2. HISTORY OF ENGLISH LITERATURE. LITERARY TEXTS. However, some paradigmatic texts and the most significant turning points in the history of English literature will be discussed by the teacher in a few lectures.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il programma consta di due parti:

1. CORSO MONOGRAFICO: “Tipologie dell'eroe e dell'eroina romantici". Il corso s’incentra sulla tipologia dell’eroe e dell’eroina romantici come rappresentati in alcuni testi esemplari, in poesia e in prosa: l’errante, il titano, il profeta, il rustico, la donna fatale, l’eroe byroniano, il patriota, il bambino, il folle, l’eroe faustiano, l’artista ecc.

2. PARTE ISTITUZIONALE E STORIA DELLA LETTERATURA: questa parte comprende lo studio autonomo da parte dello studente di: a) Storia della letteratura dal Settecento a oggi; b) una scelta di testi letterari rappresentativi della letteratura inglese dal Settecento a oggi; c) alcuni testi critici di commento, intrepretazione e contestualizzazione.

 

 

 

 

Syllabus

The course consists of two parts:

MODULE 1.: "Typologies of the Romantic hero and Heroine"

This section of the course aims at illustrating the typology of the romantic hero and heroine as represented in exemplary texts in prose and in verse. The main typologies taken into consideration include: the wanderer, the titan, the prophet, the rustic, the fatal woman, the Byronic hero, the patriot, the child, the madman, the revolutionary, the Faustian hero, the artist.

MODULE 2. HISTORY OF ENGLISH LITERATURE. LITERARY TEXTS

 

Bibliografia e materiale didattico

BIBLIOGRAFIA DEL CORSO MONOGRAFICO

1. CORSO MONOGRAFICO: TIPOLOGIE DELL'EROE E DELL'EROINA ROMANTICI

Jane Austen, Sense and Sensibility (capitoli 17, 18)

G.G. Byron, Childe Harold’s Pilgrimage (Canto I, vv. 1-90).

John Clare, I Am

S.T. Coleridge, The Rime of the Ancient Marinere, Christabel, Kubla Khan

John Keats, La Belle Dame sans Merci

Charles Maturin, Melmoth the Wanderer (passi dal cap. 1 e dal cap. 28)

Walter Scott, Caledonia (da The Lay of the Last Minstrel, Canto 6, vv. 1-35)

Mary Shelley, Frankenstein

P.B. Shelley, Ode to the West Wind, England in 1819, Ozymandias

Mary Wollstonecraft, A Vindication Of The Rights Of Woman, With Strictures On Political And Moral Subjects (passi dal capitolo 4).

William Wordsworth, The Prelude (1, versi 1-58), Michael (versi  1-39), Daffodils,  She Dwelt among the Untrodden Ways

 2. PARTE ISTITUZIONALE E STORIA DELLA LETTERATURA

S. Johnson,"Entry No. 137. Tuesday, February 26, 1754", from The Adventurer

D. Defoe, "CHAPTER IV—First Weeks on the Island", from Robinson Crusoe

A. Pope, The Rape of the Lock, Canto I, lines 1-45

L. Sterne, The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (cap. 1, I-VIII)

E. Burke, Part I, Section VII, "Of the Sublime"; Part II, Section I "Of the Passion caused by the Sublime", Section II "Terror", Section III "Obscurity", in Philosophical Inquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful

C. Dickens, Hard Times, capitolo 1 

A. Tennyson, "The Lady of Shalott"

R. Browning, "My Last Duchess"

O. Wilde, "Preface" to The Picture of Dorian Gray

O. Wilde, The Importance of Being Earnest

J. Conrad, Heart of Darkness

J. Joyce, “Eveline”, from Dubliners

T.S. Eliot, "The Hollow Men"

W.B. Yeats, "Sailing to Byzantium"

S. Beckett, Waiting for Godot

S. Heaney, "Digging"

"A Conversation with David Foster Wallace" by Larry Caffery, from The Review of Contemporary Fiction, Summer 1993, Vol. 13.2 [solo l'ultima domanda e relativa risposta]

C. Raine, “A Martian Sends a Postcard Home”

N.B. I testi di cui al punto 1 e 2 (ad esclusione dei volumi da leggere integralmente) saranno resi disponibili sula pagina Moodle del corso:  https://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2640. Possono essere inoltre reperiti in antologie quali The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford UP, 1973, vol. II. The Norton Anthology of English Literature, New York and London, Norton, 1986, edited by M.H. Abrams. Queste antologie sono utili anche per le introduzioni agli autori o per le note di commento ai testi. Per le opere narrative e drammaturgiche da leggere integralmente (ovvero i testi di M. Shelley, Conrad, Wilde e Beckett), si consigliano edizioni in lingua originale con introduzione e note (ad es., Penguin, Oxford University Press, Vintage Classics)

TESTI SECONDARI

Saggi critici 

Marcello Pagnini, Il romanticismo, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 7-184.

Marcello Pagnini, "S.T. Coleridge, 'Kubla Khan': filologia epistemica ed ermeneutica letteraria", in Semiosi. Teoria ed ermeneutica del testo letterario, Bologna, Il Mulino, 1988, pp. 265-289.

Alessandro Serpieri, "La 'ballata' di Coleridge: il senso circolare", in Retorica e immaginario, Parma, Pratiche, 1986, pp. 301-331.

Manuali di storia della letteratura

Per la storia della letteratura si consiglia uno, a scelta, dei seguenti manuali:

P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, volume I (solo la sezione sul Settecento) e volume II (integrale);

A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature: Second Edition, Oxford, Oxford University Press, 2000; trad. it. Storia della letteratura inglese, a cura di A. Anzi, Milano, Mondadori, 2001, volume I (solo la sezione sul Settecento) e volume II (integrale)

Sulla pagina Moodle del corso (https://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2640) saranno disponibili anche "Appunti di narratologia" e "Appunti di poetologia".

Bibliography

MODULE 1.: "Typologies of the Romantic Hero and Heroine"

Jane Austen, Sense and Sensibility (chapters 17, 18)

G.G. Byron, Childe Harold’s Pilgrimage (Canto I, lines 1-90).

John Clare, I Am

S.T. Coleridge, The Rime of the Ancient Marinere, ChristabelKubla Khan

John Keats, La Belle Dame sans Merci

Charles Maturin, Melmoth the Wanderer (excerpts from chapters 1 and 28)

Walter Scott, Caledonia (da The Lay of the Last Minstrel, Canto 6, vv. 1-35)

Mary Shelley, Frankenstein

P.B. Shelley, Ode to the West WindEngland in 1819, Ozymandias

Mary WollstonecraftA Vindication Of The Rights Of Woman, With Strictures On Political And Moral Subjects (excerpts from chapter 4).

William Wordsworth, The Prelude (I, 1-58), Michael (lines 1-39), Daffodils,  She Dwelt among the Untrodden Ways

MODULE 2. HISTORY OF ENGLISH LITERATURE. LITERARY TEXTS: A READING LIST

Literary Texts, Essays, Interviews

 S. Johnson,"Entry No. 137. Tuesday, February 26, 1754", from The Adventurer

D. Defoe, "CHAPTER IV—First Weeks on the Island", from Robinson Crusoe

A. Pope, The Rape of the Lock, Canto I, lines 1-45

L. Sterne, The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (cap. 1, I-VIII)

E. Burke, Part I, Section VII, "Of the Sublime"; Part II, Section I "Of the Passion caused by the Sublime", Section II "Terror", Section III "Obscurity", in Philosophical Inquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful

C. Dickens, Hard Times, capitolo 1 

A. Tennyson, "The Lady of Shalott"

R. Browning, "My Last Duchess"

O. Wilde, "Preface" to The Picture of Dorian Gray

O. Wilde, The Importance of Being Earnest

J. Conrad, Heart of Darkness

J. Joyce, “Eveline”, from Dubliners

T.S. Eliot, "The Hollow Men"

W.B. Yeats, "Sailing to Byzantium"

S. Beckett, Waiting for Godot

S. Heaney, "Digging" "A Conversation with David Foster Wallace" by Larry Caffery, from The Review of Contemporary Fiction, Summer 1993, Vol. 13.2 [solo l'ultima domanda e relativa risposta]

C. Raine, “A Martian Sends a Postcard Home”

N.B. The texts listed in the Module 2 bibliography are also available from several anthologies, e.g., The Arnold Anthology of British and Irish Literature in English, edited by R. Clark, T. Healy, London, Arnold, 1997; The Oxford Anthology of English Literature, edited by F. Kermode, J. Hollander, London and New York, Oxford UP, 1973, vol. II. The Norton Anthology of English Literature, New York and London, Norton, 1986, edited by M.H. Abrams. These anthologies  contain very useful critical inroductions and notes. For works which must be read in unabridged editions (M. Shelley, J. Conrad, O. Wilde, S. Beckett) any of the following editions is recommended: Penguin, Oxford University Press, Vintage Classics.

 

Critical readings

Marcello Pagnini, Il romanticismo, Bologna, Il Mulino, 1986, pp. 7-184.

Marcello Pagnini, "S.T. Coleridge, 'Kubla Khan': filologia epistemica ed ermeneutica letteraria", in Semiosi. Teoria ed ermeneutica del testo letterario, Bologna, Il Mulino, 1988, pp. 265-289.

Alessandro Serpieri, "La 'ballata' di Coleridge: il senso circolare", in Retorica e immaginario, Parma, Pratiche, 1986, pp. 301-331.

 

History of English literature

Students may read one of the following volumes:

P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, Torino, Einaudi, 2000, volume I (only the section concerning Eighteenth-century literature) and volume II;

A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature: Second Edition, Oxford, Oxford University Press, 2000.

  

 

 

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti NON frequentanti sono tenuti a leggere anche: F. Marucci, Il Vittorianesimo, Bologna, Il Mulino, 1991 (due capitoli a scelta). Il testo è disponibile presso la Biblioteca LM2, Via S. Maria 67.

Non-attending students info

Students who do not attend classes on a regular basis also read:

F. Marucci, Il Vittorianesimo, Bologna, Il Mulino, 1991 (two chapters freely chosen by the student).

The texts is available at Biblioteca LM2, Via S. Maria 67.

Modalità d'esame

Colloquio finale in italiano teso ad accertare la conoscenza dei lineamenti di storia della letteratura inglese dal Settecento alla contemporaneità, nonché la capacità di leggere, tradurre interpretare e contestualizzare in chiave letterario-culturale le opere in programma, facendo adeguato riferimento ai testi critici, storici e metodologici proposti come sussidio. 

Assessment methods

 The final oral exam will assess the student's ability in discussing the critical issues analysed during the course with reference to the history of English literature from the Eighteenth century to the present day. Her/his interpreting skills and his/her understanding of cultural contexts and literary texts will also be assessed.  The exam will be either in Italian or in English according to the student's choice.

 

 

 

Note

Le lezioni si svolgeranno nel secondo semestre dell’anno accademico 2019/20.

Per ulteriori informazioni sul corso e per l'orario di ricevimento del docente consultare la pagina UNIMAP https://unimap.unipi.it/cercapersone/dettaglio.php?ri=367

fausto.ciompi@unipi.it

Notes

Classes will start in the second semester of the academic year 2019-20.

For Prof. Ciompi 's office hours, please see Prof. Ciompi's UNIMAP page at https://unimap.unipi.it/cercapersone/dettaglio.php?ri=367

fausto.ciompi@uni.it

 

Ultimo aggiornamento 16/09/2019 08:50