Scheda programma d'esame
ARCHITETTURA TECNICA 2 E SISTEMI DOMOTICI PER L'ARCHITETTURA
PAOLO FIAMMA
Anno accademico2019/20
CdSINGEGNERIA EDILE-ARCHITETTURA
Codice001IH
CFU12
PeriodoAnnuale
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
ARCHITETTURA TECNICA 2ICAR/10LEZIONI132
MASSIMO DRINGOLI unimap
PAOLO FIAMMA unimap
MIRKO MORDAGA unimap
MARCO PALAZZUOLI unimap
SISTEMI DOMOTICI PER L'ARCHITETTURAING-IND/31LEZIONI36
EMANUELE CRISOSTOMI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Durante il corso lo studente impara il processo-prodotto per la filiera delle costruzioni: progetto, costruzione e gestione costituiscono un “unicium”. Gli argomenti  proposti sono sviluppati per permettere di maturare una concezione olistica nella professione.

Domotica

Durante il corso, lo studente impara le teconologie necessarie per progettare una rete domotica. Inoltre, imparerà ad analizzare dei semplici circuiti elettrici lineari; a scegliere sensori ed attuatori appropriati per l'applicazione di interesse; ad implementare delle semplici regole di controllo per regolare le variabili di interesse e a progettare applicazioni domotiche utilizzando il linguaggio SFC.

Knowledge

During the course the student learns the process-product for the construction chain: project, construction and management as one. The proposed topics are developed to allow a holistic conception for the practice by the student.

Domotica

The student who successfully completes the course will be aware of the technological issues arising in home automation networks; also, the student will be able to analyse simple linear electric circuits, to choose sensors and actuators appropriate for the application of interest, and to implement simple control laws to regulate the variables of interest.

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze verranno verificate tramite la risoluzione di esercizi e tramite un colloquio con il docente in una prova orale.

Assessment criteria of knowledge

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to solve exercises and to demonstrate his/her knowledge of the course material.

Methods: final oral exam

Capacità

Lo studente acquisirà la capacità critica di:

- sviluppare un progetto anche di edificio complesso considerando la fase di costruzione e di gestione

- modellare una rete domotica scegliendone i componenti più appropriati per la realizzazione.

Skills

The student who successfully completes the course will develop the skills to choose the appropriate means of communication and the appropriate devices to plan and realise:

- a design of a building (complex, too) thinking how the  decisions the chosen the technical solutions

are related to the phase of construction and the phase of managment

- domotica: a home/building automation network.

Modalità di verifica delle capacità

Durante la prova orale, esercizi idonei verranno proposti per verificare le capacità.

Assessment criteria of skills

Appropriate exercises will be given to assess the skills developed by the student.

Comportamenti

Lo studente acquisirà la sensibilità di valutare quali attività possono essere proficuamente implementate:

- per un'ottimizzazione delle risorse nella realizzazione dell'intervento

- utilizzando tecnologie di tipo domotica.

Behaviors

The student who successfully completes the course will develop a critical behaviour to autonomously decide:

- how to optimize the resources to design, to build and to manage the opera

- domotica: what control systems can be conveniently realised in a home/building-automation-like way.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante la prova orale, esercizi idonei verranno proposti per verificare i comportamenti.

Assessment criteria of behaviors

Appropriate exercises will be given to assess the behaviours learned by the student.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Utile per il corso avere conoscenze iniziali di fisica I e analisi I.

Architettura Tecnica I, Disegno I e II, conoscenze di tecnologia dei materiali.

Per domotica: conoscenze di base di elettrotecnica, teoria del controllo, informatica e telecomunicazioni sono anche utili.

Prerequisites

Basic knowledge of mathematical analysis and physics is recommended.

Basic knowledge of: Architettura Tecnica I, Disegno I e II, materials technology.

Domotica: Basic knowledge of control theory, electrotechnics, telecommunications and computer science can be also useful.

Indicazioni metodologiche

Frequentare le lezioni anche quelle non obbligatorie, fare domande, partecipare alla revisione dei progetti, studiare i contenuti delle lezioni facendo esercitazioni grafiche

 

 

Teaching methods

 

Attend lessons, even if those are not lso no-mandatory,
ask questions, participate in project reviews, study the
content of the lessons one by one, and doing graphic exercises

 Learning  activities:  

  • attending lectures
  • participation in seminar

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il processo edilizio

Il processo-prodotto per la filiera delle costruzioni. Progetto, costruzione e gestione come “unicium”. Tradizione e innovazione nella prassi realizzativa di un manufatto. Building Information Modeling. Criteri e metodi della progettazione orientata ad oggetti. Principali differenze nel processo-prodotto rispetto ai metodi tradizionali.

La normativa

La normativa tecnica per la progettazione - Norme per l'edilizia scolastica: il D.M. 18/12/1975 e Linee Guida dell'11.04.2013. La normativa tecnica e di sicurezza per gli edifici per il pubblico spettacolo e per gli impianti sportivi. Le norme di sicurezza. Cenno sulle norme sismiche. Le norme di prevenzione incendi. Carico d'incendio di un locale e classe di un edificio. Resistenza al fuoco di un elemento costruttivo. Reazione al fuoco di un materiale. Norme di prevenzione: vie di fuga, scale protette e scale a tenuta di fumo. Norme antincendi per l'edilizia residenziale e per le autorimesse. Le norme per l'abbattimento delle barriere architettoniche. Legge n. 118 per gli edifici pubblici e legge n. 13 per gli edifici privati. Le prescrizioni tecniche del D.M. n. 236

Strutture per grandi luci

Approfondimenti sulle strutture di copertura (in legno, in laterizio armato ed in c.a). Coperture a shed. Le capriate. Generalità e particolari costruttivi delle capriate alla Palladio.  Generalità e classificazione. Coperture in legno lamellare. Legno lamellare per strutture complesse. Risoluzione geometrica delle coperture a teste di padiglione. Cupole, volte sottili, tensostrutture, strutture strallate, strutture reticolari spaziali. Esempi e applicazioni. Solai a nervature incrociate in cemento armato e latero cementizi. Travi alveolari per grandi luci, travi alveolari per solai composti, travi alveolari asimmetriche. Smart beam, ACB beam, Angelina beam. Travi IFB (Integrated Floor Beam) e SFB (Slim Floor Beam)

Pre-cast structure

Pre-cast concrete structures. Pre-stressed reinforced concrete: with pre-stretched and post-stretched cables. X-Lam structural system. Fire resistance of wooden structures.

 

Eco-sustainable buildings

Building organism as a complex system of subsystems and parts (subsystems and elements). Energy saving in building design. Passive solar systems. Acoustic and thermal insulation.

Design laboratory

The lessons are integrated with the activities of the design laboratory where projects related to the design theme of the A.A are presented. in progress; carried out exercises and carried out the revisions of the project of the year. 

Project of the year

Mixed-use building. The project integrates formal, functional and technical contents; it is bound by current local and national regulations, by the control of mutual interference between spaces, structure, facilities, urban environment.

Domotica

- Analisi dei circuiti lineari;

- Controllo in ciclo aperto e ciclo chiuso;

- Diagrammi di flusso per la modellazione di applicazioni domotiche;

- Esempi di applicazioni domotiche.

Syllabus

The design process

The process-product for the construction field. Design, construction and management as one (“unicum”). Tradition and innovation in the construction practice. Building Information Modeling. Criteria and methods of object-oriented design. Main differences in the process-product compared to the traditional methods.

 The regulation

The technical regulation for the design process. Standards for the building school: the D.M. 18/12/1975 and the Linee Guida of the11.04.2013. The technical and safety regulations for buildings for public shows and for sports facilities. Safety regulations. Introduction to the seismic regulations. Fire prevention regulations. Fire load of a building and class of a building. Fire resistance of a construction element. Fire reaction of a material. Prevention standards: routes of fire escape, protected stairs and smoke-proof staircases. Fire regulations for residential buildings and garages. The regulations for the removal of architectural barriers.  Law n. 118 for public buildings and law n. 13 for private buildings. The technical prescriptions of the D.M. n. 236

Large roofing structures

Wood roofing structures, reinforced brick roofing structures and reinforced concrete roofing structures. The trusses. Generalities and construction details of the Palladio trusses. Shed roofs. Introduction and classification. Laminated wood roof. Laminated wood for complex shape. Geometric resolution of the “pavilion heads” roofs. Domes, thin vaults, tensile structures, cable-stayed structures, space frame steel structure and space frame reinforced concrete structure. Case of studies. Cross-ribbed slabs in solid or hollow-core concrete. Honeycomb beam, asymmetrical honeycomb beam. Smart beam, ACB beam, Angelina beam. IFB Beam (Integrated Floor Beam) e SFB (Slim Floor Beam)

 

Domotica

The course covers the basic theory of electric linear circuits, and provides some notions of control and communication theory. Also, the course gives an overview of sensors and actuators adopted for home automation purposes, and of the different communication networks that can be used to exchange data. Finally, the utilisation of SFC graphs for modelling a home/building automation network is also explained.

Bibliografia e materiale didattico

Non ci sono testi obbligatori, e appunti presi a lezione, insieme ad altro materiale fornito dal docente durante il corso, sono sufficienti.

Lo studente, se lo desidera, può anche utilizzare i seguenti libri di supporto:

Dassori E., Morbiducci R., Costruire l'architettura, Tecniche Nuove, Milano, 2010.

Gulli R., Struttura e Costruzione, FUP, Firenze, 2012.

Ferrante A., AAA Adeguamento, adattabilità, architettura. Teorie e metodi per

la riqualificazione architettonica, energetica e ambientale del patrimonio

edilizio esistente, 2013. 

Allen, E. 1992. Come funzionano gli edifici, Dedalo, Bari.
Allen, E. 1997. I fondamenti del costruire - I materiali, le tecniche, i
metodi, McGraw-Hill Libri Italia srl.

Domotica

- M. Raugi, "Lezioni di Elettrotecnica", EPisa University Press;

- "Building Automation - Control Devices and Applications" - an ATP Publication in partnership with NJATC.

Bibliography

Dassori E., Morbiducci R., Costruire l'architettura, Tecniche Nuove, Milano, 2010.

Gulli R., Struttura e Costruzione, FUP, Firenze, 2012.

Ferrante A., AAA Adeguamento, adattabilità, architettura. Teorie e metodi per

la riqualificazione architettonica, energetica e ambientale del patrimonio

edilizio esistente, 2013. 

Allen, E. 1992. Come funzionano gli edifici, Dedalo, Bari.
Allen, E. 1997. I fondamenti del costruire - I materiali, le tecniche, i
metodi, McGraw-Hill Libri Italia srl.

Domotica

Recommended reading includes a book of electrotechnics, e.g., M. Raugi, "Lezioni di Elettrotecnica", EPisa University Press, and the book "Building Automation - Control Devices and Applications" - an ATP Publication in partnership with NJATC. Further bibliography will be indicated throughout the course.

Indicazioni per non frequentanti

Coloro che non frequentano il corso possono prepararsi studiando il libro "Building Automation - Control Devices and Applications" - an ATP Publication in partnership with NJATC (disponibile in biblioteca) 

Non-attending students info

Students who do not attend the course may alternatively study upon the book "Building Automation - Control Devices and Applications" - an ATP Publication in partnership with NJATC (freely available at the Pisa engineering library).

Modalità d'esame

Prova orale con risposte anche scritte e grafiche.

Prova orale che consiste di una prima parte in cui lo studente risponde per iscritto a 5 domande più una seconda parte orale individuale (di durata circa 15 minuti).

Assessment methods

Oral exam that consists in oral questions, written questions and drawing exercise

Oral exam that consists of a first part where the student will respond to 5 written questions plus a second part that is individual and oral that usually lasts around 15 minutes.

 

 

Ultimo aggiornamento 05/09/2019 00:27