Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE COMMERCIALI II | SECS-P/08 | LEZIONI | 42 |
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Al termine del corso lo studente saprà dimostrare una adeguata conoscenza delle principali problematiche strategiche ed operative delle moderne imprese commerciali, con particolare riferimento a quelle operanti nel settore dei beni grocery. Lo studente sarà in grado di analizzare le decisioni prese da una grande impresa commerciale nelle più significative aree e scelte manageriali tenedo conto delle caratteristiche e dell'ambiente in cui le imprese operano.
The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the main strategic and operating problems of modern commercial enterprises, with particular reference to those working in the field of grocery goods. He or she will be able to examine in depth the decisions taken by a large trade firm in the most significant areas of management, highlighting the strengths and weaknesses, depending also on the characteristics of the environment in which the company in question operates.
La verifica delle conoscenze avviene attraverso domande poste allo studente durante ed al temine dlle lezioni e con la valutazione dell'elaborato scritto previsto alla conclusione del corso.
The knowledge will be verified through questions addressed to students during and at the end of the lessons, and by evaluating the written report expected at the end of the course.
Al termine del corso, lo studente:
- saprà individuare le principali strategie di internazionalizzazione e di adesione alle centrali di acquisto delle imprese commerciali
- saprà riconoscere ed utilizzare le modalità di gestione dello spazio espositivo delle imprese commerciali
-saprà superare le difficoltà connesse alla gestione dell'assortimento delle imprese commerciali
- saprà riconoscere ed utilizzare le principali caratteristiche e decisioni relative alle marche commerciali
- saprà definire le principali caratteristiche dell'e-tailing ed individuarne le potenzialità innovative
The student will be able:
Durante le lezioni sarà organizzata una esercitazione in collaborazione con un’azienda commerciale. I manager dell'azienda i loro obiettivi delle attività collegate a reali problemi di mercato. Gli studenti tradurranno tali esigenze in un piano di marketing che consentirà loro di applicare le conoscenze e gli strumenti appresi durante il corso. Nell’ambito di tale esercitazione gli studenti impareranno a costruire un piano e le modalità di attuazione delle scelte di marketing di una impresa commerciale.
During the lessons an exercise will be organized in collaboration with a company-partner. The manager of the partner-company will expose students to their knowledge needs, connected to real market problems. Students will translate these knowledge needs into a marketing research project that will allow them to apply the knowledge and the tools learned. As part of this exercise, students will learn how to build different types of reports, including: the Research Proposal (to define the contents and objectives of the research) and the Research Report to present the results achieved.
Lo studente:
The student:
Durante le lezioni si terrà conto della pertinenza e della rilevanza delle domande che gli studenti rivolgeranno al docente (intervenendo nel corso della lezione)
Durante lo svolgimento del lavoro di gruppo saranno verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e di organizzazione delle attività progettuali e i collegamenti con gli argomenti teorici presentati nel corso, ed anche la definizione delle soluzioni proposte.
During the lessons the relevance of the questions that the students will address to the teacher (during the lessons ) will be taken into account.
During the group work the methods for defining responsibilities, management and organization of the activities necessary for carrying out the paln anthe solutions will be verified.
Per seguire con profitto il corso, lo studente deve conoscere gli argomenti presentati negli insegnamenti Economia e gestione delle imprese dei corsi triennali
In order to successfully follow the course, the student must know the topics presented in the courses of Economics and business management.
Le lezioni (lezioni frontali con l’ausilio di slides,statistichei, ecc.) saranno integrate da seminari e testimonianze di manager e consulenti aziendali.
Durante le lezioni si farà riferimento sia al contenuto dei casi aziendali sottoposti all’aula.
Dal sito di e-learning del corso gli studenti potranno scaricare i materiali didattici proiettati durante le lezioni e i seminari.
L’interazione con gli studenti potrà avvenire nell’ambito dei ricevimenti e attraverso messaggi di posta elettronica.
Non è previsto lo svolgimento di prove intermedie.
Il corso (e l’esame) è tenuto esclusivamente in lingua italiana.
The lessons take place in a traditional way (lectures with slides, statistics, etc.) and will be complemented by seminars carried out by managers and business consultants.
In addition, it is expected to conduct exercises in the computer room.
During the lessons we will refer to the content of the business cases submitted to the classroom.
From the e-learning site of the course, students can download the teaching materials shown during the lessons and seminars.
Interaction with students can take place within the receptions and through e-mails.
There are no intermediate tests.
The course (and the exam) is held exclusively in Italian
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
Delivery: face to face
Attendance: Advised
Learning activities:
Teaching methods:
Gli argomenti affrontati durante il corso riguardanti le imprese commerciali sono:
- Le strategie di internazionalizzazione e le supercentrali d'acquisto
- La gestione dello spazio espositivo
- La gestione dell'assortimento
- Le marche commerciali
- Le potenzialità dell’innovazione tecnologica: L’e-tailing
- la definizione del mercato e la individuazione del target nelle imprese commerciali
Topics covered during the course:
- Internationalization strategies of big retailers
- Managing the exhibition space
- Managing assortment
- Private brands
- New technologies in the distributive trade and e-tailing potentiality.
- Market definition and target selection for Retailer/Wholesaler.
Per gli studenti frequentanti:
Per l’esame:
Per la consultazione:
- Articoli e materiali didattici segnalati dal docente
Per gli studenti NON frequentanti
-R. Sbrana A. Gandolfo: Contemporary retailing. Il governo dell'impresa commerciale moderna, Torino, Giappichelli Ed., 2007, capp. 8, 10, 11, 12.
-S. Castaldo: Le potenzialità dell’innovazione tecnologica: L’e-tailing, cap. 16 in: S. Castaldo (a cura di): Distribuzione, vol. 11, collana Management, Milano, Egea Editore
- Rajkumar Venkatesan, Ingmar Leliveld, (2017) "Catalina Marketing Corporation: Developing A Retailer Value Proposition1",Darden Business Publishing Cases, Vol. Issue: , pp.1-15.
- Tongiani, M. G., & Luca, F. (2018). Digitalisation as a Strategic Opportunity and Co-Creation Value With Users: Evidence From Italian Grocery Smaller Retailing Firms. In User Innovation and the Entrepreneurship Phenomenon in the Digital Economy (pp. 50-71). IGI Global.
-Terrence C. Sebora, Michael Rubach, Richard Cantril, (2014) "Sainsbury's in Egypt", Emerald Emerging Markets Case Studies, Vol. 4 Issue: 8, pp.1-12
For attending students
For the exam:
-R. Sbrana A. Gandolfo: Contemporary retailing. Il governo dell'impresa commerciale moderna, Torino, Giappichelli Ed., 2007, chapters in according to the teacher
-S. Castaldo: Le potenzialità dell’innovazione tecnologica: L’e-tailing, cap. 16 in: S. Castaldo (a cura di): Distribuzione, vol. 11, collana Management, Milano, Egea Editore, paragraphs in according to the teacher
- Slides projected during the lessons
- Articles taken from scientific journals and other educational materials reported by the teacher
For consultation:
- Materials reported by the teacher
NON-attending students:
-R. Sbrana A. Gandolfo: Contemporary retailing. Il governo dell'impresa commerciale moderna, Torino, Giappichelli Ed., 2007, capp. 8, 10, 11, 12.
-S. Castaldo: Le pote nzialità dell’innovazione tecnologica: L’e-tailing, cap. 16 in: S. Castaldo (a cura di): Distribuzione, vol. 11, collana Management, Milano, Egea Editore
- Rajkumar Venkatesan, Ingmar Leliveld, (2017) "Catalina Marketing Corporation: Developing A Retailer Value Proposition1",Darden Business Publishing Cases, Vol. Issue: , pp.1-15.
- Tongiani, M. G., & Luca, F. (2018). Digitalisation as a Strategic Opportunity and Co-Creation Value With Users: Evidence From Italian Grocery Smaller Retailing Firms. In User Innovation and the Entrepreneurship Phenomenon in the Digital Economy (pp. 50-71). IGI Global.
-Terrence C. Sebora, Michael Rubach, Richard Cantril, (2014) "Sainsbury's in Egypt", Emerald Emerging Markets Case Studies, Vol. 4 Issue: 8, pp.1-12
Poiché le lezioni sono integrate da testimonianze aziendali, da interventi seminariali e lavoro di gruppo svolto in collaborazione con un’azienda, la frequenza è vivamente consigliata.
The student is areccomended to attend the course in ordeere to attend to seminars and group work with a retailer or a wholesaler
La prova scritta consiste in un compito costituito, in parte, da domande “aperte” e, in parte, da domande “chiuse”
I risultati del test sono comunicati via e-mail al termine della correzione dei compiti.
The exam consists of a written test (test) and evaluation of the marketing plan of a retailer or wholesailer in ccording to the teacher. The marketing plan cuould be carried out also in a group work and during the course. The test score "weighs" for 70% of the final grade, while the vote obtained for the plan "weighs" for 30%. The final vote derives from both components.
The written test consists of a task consisting, in part, of "open" questions and, in part, of "closed" questions. The exam usually lasts one hour and takes place in traditional classrooms depending on the availability of the Department's premises and the number of candidates.
The test, if passed, remains valid until the next appeal. In case of unsatisfactory grade, the student can repeat the test, but in this case the grade obtained in the previous test is canceled.
The test results are communicated via e-mail at the end of the task correction.