Scheda programma d'esame
LETTERATURA INGLESE B
LAURA GIOVANNELLI
Anno accademico2019/20
CdSLINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Codice1302L
CFU9
PeriodoSecondo semestre

ModuliSettoreTipoOreDocente/i
LETTERATURA INGLESE BL-LIN/10LEZIONI54
LAURA GIOVANNELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito una conoscenza diretta di dinamiche inerenti alle sinergie e ai processi dialettici che, in ambito novecentesco e contemporaneo, hanno connotato il rapporto tra la scrittura letteraria, la dimensione etico-esistenziale e alcune importanti fenomenologie della trans-testualità. Lo studente sarà in grado di relazionarsi sia al contesto britannico, sia a un perimetro più ampio e al relativo dialogo critico e creativo da esso instaurato con la tradizione europea.

 

 

Knowledge

At the end of this course, students will be expected to achieve a high level of knowledge regarding the dialectical processes and synergies that, throughout the twentieth and the beginning of the twenty-first century, have been informing the relationship between literary writing, the ethical and existential dimension and some relevant phenomenologies linked to trans-textuality. Students will also be able to focus on a British context as well as a larger one and, consequently, the establishing of a critical and creative dialogue with the European tradition.

 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze si prevede la possibilità di riscontri in itinere e di eventuali momenti seminariali. Coronamento di questi riscontri sarà l'esame finale, nella forma di un colloquio orale (in italiano, con alcune domande in lingua inglese). 

Assessment criteria of knowledge

During lectures, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research, which will demonstrate their level of factual knowledge and comprehension and will be taken into account in view of the final oral exam. Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.

 

Capacità

Durante il corso lo studente maturerà la capacità di argomentare con competenza e svolgere in autonomia ricerche dettagliate inerenti sia ai principi della comunicazione letteraria (substrato simbolico o archetipico del testo, connotatività, istanze, canali, codici, dimensione referenziale e intertestuale, funzioni), sia alla coscienza etica, storica ed estetica dello scrittore novecentesco e contemporaneo anglofono, in ambiti che spaziano dal piano narrativo-figurale a quello dell’argomentazione critica, teorica e saggistica a firma di questi stessi scrittori.

 

Skills

During the course activities, students will improve their analytical skills, critical insight and logical reasoning performance. They will be ready to carry out further research on: a) the semiotic syntax of literature, with its models and praxis (e.g., how to tackle the substratum of symbols and archetypes informing texts, the ideas of connotation and functions, channels and codes, the mimetic and intertextual dimension); b) the aesthetic, historical and ethical consciousness of twentieth-century and contemporary Anglophone writers, in connection with the semantic ciphers of the novel's discourse and the tenets underpinning the critical and essayistic writing by some of those authors.

 

Modalità di verifica delle capacità

La verifica delle capacità acquisite o maturate si concentrerà soprattutto in sede di esame finale, ma si prevedono momenti di riscontro attraverso oral reports.

Assessment criteria of skills

During lectures, students are encouraged to actively participate in the learning process and engage with the course material through short discussions. They may also, on a voluntary basis, present oral reports and case-based research, which will demonstrate both their level of factual knowledge and comprehension and their communication/argument/analytical skills. The conclusive assessment will take place through a final oral exam. Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.

                             

                        

Comportamenti

Lo studente svilupperà o affinerà in primo luogo una sensibilità nei confronti dei processi comunicativi e della densità semantica e simbolica del discorso letterario. Maturerà contemporaneamente un'attenzione particolare per questioni inerenti alla coscienza autoriale, con messe a fuoco sui concetti di impegno, creatività, sperimentazione, autoreferenzialità nonché sul dialogo critico con il contesto sociale e le varie ramificazioni della tradizione culturale.

 

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Behaviors

Students will develop a deep awareness of the semantic and symbolic relevance of the literary discourse and its communication processes. They will also become more responsive to the idea of an author's consciousness and the different degrees of endorsement or commitment involving the fields of  creativity, experimentation and the critical dialogue with social contexts and cultural tradition(s).

 

                                                               

Modalità di verifica dei comportamenti

Oltre che in sede di esame finale, durante i momenti di interazione seminariale si terrà conto del grado di maturazione dello studente, ovvero del suo interesse, del coinvolgimento attivo e dell'impegno volti a inquadrare gli autori e i testi di riferimento in modo lucido e criticamente consapevole.  

Assessment criteria of behaviors

During lectures, students will be able to show their involvement, growth in cognitive understanding and critical sensibility through active participation in discussions and/or the presentation of oral reports and case-based research. The conclusive assessment will take place through a final oral exam. Foreign students may choose to take this exam in English or in Italian.

                                                        

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Lo studente dovrebbe possedere una buona padronanza della lingua inglese e una conoscenza dei fondamenti della storia letteraria britannica, soprattutto dall'Ottocento alla contemporaneità, inclusi i suoi vari contesti storici e culturali.

Prerequisites

This course requires a good command of the English language. A basic knowledge of the history of English literature and its contexts (at least from the nineteenth century to the contemporary age) is also recommended.

Indicazioni metodologiche

La maggior parte delle lezioni sarà di tipo frontale, con momenti di interazione seminariale in cui gli studenti potranno, su base volontaria, presentare interventi e relazioni che riguardino aspetti specifici dei testi in programma, o a più ampio raggio. Le relazioni saranno in forma di oral reports, preferibilmente in inglese.

Teaching methods

Although this course is mainly structured on a taught-class basis, the students' active participation is warmly encouraged (e.g., through short discussions, oral reports, case-based research, PowerPoint presentations).

The main language employed in lectures is Italian, but a number of them will also be delivered in English.

Students may contact me during my office hours (Palazzo Scala, Via Santa Maria, 67, Pisa) or any time of the year at my email address: laura.giovannelli@unipi.it  

 

                  

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Struttura del corso:

Il programma di questo insegnamento da 9 CFU (54 ore) si articola in due diverse parti:

  1. Modulo A: “Parola di artista. Scrivere ed essere in Woolf, Gordimer, Atwood”
  2. Modulo B: Letture complementari 

 

MODULO A

“Parola di artista. Scrivere ed essere in Woolf, Gordimer, Atwood”

Descrizione:  Nel mettere a fuoco elementi di poetica e del macrotesto di tre grandi autrici della contemporaneità, il corso si propone di indagare temi, fenomenologie e contesti legati al rapporto tra scrittura letteraria, trans-testualità e dimensione storico-esistenziale. L’analisi di una selezione di opere saggistiche e narrative di Virginia Woolf, Nadine Gordimer e Margaret Atwood consentirà di approfondire le dinamiche di questo rapporto poliedrico, in cui l’artista crea, interpreta e ‘negozia’ con un ricco capitale culturale che affonda le radici sia nel presente, sia in secoli anteriori, in un ambito che dalla Gran Bretagna si estende al Sudafrica e al Canada anglofoni.  [Per i dettagli analitici, vd. Sezione 1. della Bibliografia]

 

MODULO B  

Letture complementari

Descrizione: Questa parte, che lo studente preparerà in maniera autonoma, è da intendersi come complementare rispetto al Modulo A. Le tre letture saggistiche indicate, tutte ‘a firma d’autore’, mirano a fornire spunti di approfondimento e analisi nell’ambito del rapporto tra etica o politica della scrittura, elementi di poetica e dimensione dell’essere. Gli scrittori individuati, il britannico E.M. Forster (1879-1970), il sudafricano J.M. Coetzee (1940—) e il canadese Lawrence Hill (1957—), costituiscono idealmente un corrispettivo speculare di Woolf, Gordimer e Atwood. [Per i dettagli analitici, vd. Sezione  2. della Bibliografia]

 

Syllabus

Course structure:

This course of "English Literature - B"  (54 hours) is structured into two units, which are both mandatory:

  1. Module A: “Literary Truths: Writing and Being in Woolf, Gordimer, and Atwood”
  2. Module B: Further Readings              

 

MODULE A

“Literary Truths: Writing and Being in Woolf, Gordimer, and Atwood”

Description: By delving into the works and systems of beliefs of three leading authors of the twentieth and twenty-first century, this course investigates a series of themes, phenomenologies and contexts linked to the relationship between literary writing, trans-textuality, and the historical/existential sphere. Through the analysis of a selection of essays, novels and short stories by Virginia Woolf, Nadine Gordimer and Margaret Atwood, light will be thrown on this multilayered relationship, in which the artist can be shown to create, interpret and ‘negotiate’ with a rich cultural capital having its roots in the present as well as in previous centuries and embracing a transnational geography (from Great Britain to South Africa and Canada).  [For further details, see Section 1. in the Bibliography]

MODULE B  

Further Readings              

Description: This second Module consists in an individual learning experience that students are required to tackle. The three essayistic works in the reading list are to be approached as tools for a further investigation of the relationship between the ethics or politics of writing, systems of beliefs and the existential dimension. The prominent writers that have been singled out should be seen as conveying complementary perspectives to the ones endorsed by Woolf, Gordimer, and Atwood. The three male authors are English E.M. Forster (1879-1970), South African-born J.M. Coetzee (1940—), and Canadian Lawrence Hill (1957—). [For further details, see Section 2. in the Bibliography]

 

           

Bibliografia e materiale didattico

 1. BIBLIOGRAFIA MODULO A

Testi primari: 

  • Virginia Woolf, “Modern Fiction” (1919), in The Common Reader (1925); A Room of One’s Own (1929); To the Lighthouse (1927)
  • Nadine Gordimer, “Writing and Being” (1991), in Living in Hope and History: Notes from our Century (1999); The Lying Days (1953); Occasion for Loving (1963); selezione di racconti da Jump and Other Stories (1991) [“Once Upon a Time”, “Some Are Born to Sweet Delight”, “Home”, “Amnesty”]
  • Margaret Atwood, “Descent: Negotiating with the Dead”, in Negotiating with the Dead: A Writer on Writing (2002); The Handmaid’s Tale (1985); Hag-Seed: The Tempest Retold (2016)    

          I testi sopraindicati potranno essere letti in qualsiasi edizione, purché in forma integrale e in lingua originale.

 Testi secondari obbligatori:

  • Kathleen Gregory Klein, “A Common Sitting Room: Virginia Woolf’s Critique of Women Writers”, in E.K. Ginsberg and L. Moss Gottlieb (eds), Virginia Woolf: Centennial Essays, New York, The Whitston Publishing Company, 1983, pp. 231-247
  • Urmila Seshagiri, “Orienting Virginia Woolf: Race, Aesthetics, and Politics in To the Lighthouse”, Modern Fiction Studies, vol. 50, n. 1, Spring 2004, pp. 58-84
  • Laura Giovannelli, “Africanizing Modernism: osservazioni su Occasion for Loving di Nadine Gordimer”, Anglistica Pisana, vol. 12, n. 1-2, 2015, pp. 153-176
  • Johan Jacobs, “Finding a Safe House of Fiction in Nadine Gordimer’s Jump and Other Stories, in J. Bardolph (ed.), Telling Stories: Postcolonial Short Fiction in English, Amsterdam, Rodopi, 2001, pp. 197-204
  • Coral Ann Howells, “The Handmaid’s Tale”, in C.A. Howells, Margaret Atwood, Basingstoke, Macmillan, 2005, pp. 93-109
  • Laura Giovannelli, “Margaret Atwood’s Hag-Seed: Performing Wonders in the New Millennium”, 2018; DOI: 10.12871/margaretatwood01; saggio scaricabile all’indirizzo web  http://www.dislocazioni-transnazionali.it/download/HAG-SEED_Giovannelli.pdf

  

2. BIBLIOGRAFIA MODULO B   

  • E.M. Forster, Aspects of the Novel (1927)
  • J.M. Coetzee, White Writing: On the Culture of Letters in South Africa (1988) [selezione delle parti seguenti: Introduction e Chapters 1, 2, 6, 7]
  • Lawrence Hill, Dear Sir, I Intend to Burn Your Book: An Anatomy of a Book Burning (2013)
Bibliography

1. MODULE A - BIBLIOGRAPHY 

Primary texts: 

  • Virginia Woolf, “Modern Fiction” (1919), in The Common Reader (1925); A Room of One’s Own (1929); To the Lighthouse (1927)
  • Nadine Gordimer, “Writing and Being” (1991), in Living in Hope and History: Notes from our Century (1999); The Lying Days (1953); Occasion for Loving (1963); a selection of short stories from Jump and Other Stories (1991) [“Once Upon a Time”, “Some Are Born to Sweet Delight”, “Home”, and “Amnesty”]
  • Margaret Atwood, “Descent: Negotiating with the Dead”, in Negotiating with the Dead: A Writer on Writing (2002); The Handmaid’s Tale (1985); Hag-Seed: The Tempest Retold (2016)    

 The works listed above may be read in any edition in English, provided it is an unabridged one.

 Required secondary sources:

  • Kathleen Gregory Klein, “A Common Sitting Room: Virginia Woolf’s Critique of Women Writers”, in E.K. Ginsberg and L. Moss Gottlieb (eds), Virginia Woolf: Centennial Essays, New York, The Whitston Publishing Company, 1983, pp. 231-247
  • Urmila Seshagiri, “Orienting Virginia Woolf: Race, Aesthetics, and Politics in To the Lighthouse”, Modern Fiction Studies, vol. 50, n. 1, Spring 2004, pp. 58-84
  • Laura Giovannelli, “Africanizing Modernism: osservazioni su Occasion for Loving di Nadine Gordimer”, Anglistica Pisana, vol. 12, n. 1-2, 2015, pp. 153-176
  • Johan Jacobs, “Finding a Safe House of Fiction in Nadine Gordimer’s Jump and Other Stories, in J. Bardolph (ed.), Telling Stories: Postcolonial Short Fiction in English, Amsterdam, Rodopi, 2001, pp. 197-204
  • Coral Ann Howells,“The Handmaid’s Tale”, in C.A. Howells, Margaret Atwood, Basingstoke, Macmillan, 2005, pp. 93-109
  • Laura Giovannelli, “Margaret Atwood’s Hag-Seed: Performing Wonders in the New Millennium”, 2018; DOI: 10.12871/margaretatwood01; available for downloading at   http://www.dislocazioni-transnazionali.it/download/HAG-SEED_Giovannelli.pdf

  

2. MODULE B - BIBLIOGRAPHY

  • E.M. Forster, Aspects of the Novel (1927)
  • J.M. Coetzee, White Writing: On the Culture of Letters in South Africa (1988) [in particular: Introduction and Chapters 1, 2, 6, 7]
  • Lawrence Hill, Dear Sir, I Intend to Burn Your Book: An Anatomy of a Book Burning (2013)

 

 

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti dovranno integrare il materiale bibliografico con le seguenti letture critiche aggiuntive: 

  • Ann Ronchetti, The Artist, Society & Sexuality in Virginia Woolf’s Novels, New York and London, Routledge, 2004 (Introduction, pp. 1-15 e Chapter 6, pp. 61-80)
  • Dominic Head, Nadine Gordimer, Cambridge, C.U.P., 1994, pp. 1-47
  • Coral Ann Howells (ed.), The Cambridge Companion to Margaret Atwood, Cambridge, C.U.P., 2006, pp. 12-40
Non-attending students info

                    

In addition to the bibliography relating to Module A and B, non-attending students are required to study the following works: 

  • Ann Ronchetti, The Artist, Society & Sexuality in Virginia Woolf’s Novels, New York and London, Routledge, 2004 (Introduction, pp. 1-15 and Chapter 6, pp. 61-80)
  • Dominic Head, Nadine Gordimer, Cambridge, C.U.P., 1994, pp. 1-47
  • Coral Ann Howells (ed.), The Cambridge Companion to Margaret Atwood, Cambridge, C.U.P., 2006, pp. 12-40

 

Modalità d'esame

Oltre a eventuali prove intermedie, di cui si terrà conto per la valutazione, lo studente dovrà sostenere un esame finale in forma di colloquio orale, volto ad accertare le conoscenze, le capacità e i comportamenti acquisiti nell'ambito sia del Modulo A, sia del Modulo B.

Il colloquio, da tenersi nel corso dei regolari appelli d’esame, durerà mediamente 30/45 minuti e non potrà ritenersi superato in caso di palesi lacune su parti del programma, di una scarsa capacità riflessiva e argomentativa e di evidenti carenze linguistiche.

Il colloquio si svolgerà prevalentemente in italiano, con alcune domande in lingua inglese.

 

Assessment methods

Students will be assessed through a final oral examination during one of the scheduled sessions throughout the exam period. Questions in Italian will be followed by a few ones in English, although foreign students may take the whole exam in English. Students may also, on a voluntary basis, take active part during lectures and present oral reports and case-based research, which will be positively taken into account in view of this final exam.

The final exam will cover both Module A and B material and will test the students' level of knowledge, acquired skills and behaviours. It will be 30/45 minutes long.                         

 

 

 

 

Stage e tirocini

Il corso non prevede stage né tirocini.

Work placement

This course includes no specific training connected with work placement.

Note
  • Una parte delle lezioni sarà tenuta in inglese
  • La dicitura "annuale" si riferisce al fatto che l'insegnamento di Letteratura Inglese può essere tenuto sia nel primo, sia nel secondo semestre (non all'eventualità che il corso si svolga oltre la durata di un semestre)
  • Le lezioni si terranno nel II semestre 2019/20. La data dell'inizio del corso sarà pubblicata in tempo utile su questa stessa pagina       

 

Notes

          

  • Some lectures will be delivered in English
  • This course will take place in the II semester of the academic year 2019/20. Details relating to the timetable will be published in due course on this page

 

                                                                  

Ultimo aggiornamento 26/09/2019 14:23