Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA MEDIEVALE I | M-STO/01 | LEZIONI | 72 |
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Medioevo al femminile
Il corso introduce alle principali periodizzazioni e al fenomeni più rilevanti della storia medievale attraverso il punto di vista peculiare della storia di genere. I mille anni del medioevo convenzionale saranno esaminati, per quando possibile, attraverso l'analisi della biografia di un personaggio femminile o di studi e fonti che mettano in luce il ruolo e la vita delle donne nei diversi contesti e periodi.
Il corso utilizza parzialmente il metodo didattico della "didattica capovolta" (flipped classroom).
Middle Ages Through the Stories of Women
The course introduces the main periods and the most relevant phenomena of medieval history through the peculiar point of view of gender history. The thousand years of the conventional Middle Ages will be examined, when possible, by analyzing the biography of a female character. Otherwise, we will read and discuss studies that highlight the role and life of women in different contexts and periods.
The course partially uses the didactic method of "flipped classroom".
3 online tests + oral exam
presentation of a teaching module project + oral exam
drafting of a glossary entry on moodle
reading and understanding historical essays
elaboration of a teaching module
ability to work in a team
ability to synthesis information
have critical vision and perform lateral thinking
examination of the teaching module project
evaluation of humorous meme on medieval history, preferably on the topics covered in class
evaluation of a glossary entry written on moodle
Attention to the lessons
Participation in discussions and activities
Ability to work in a group
Evaluation of behaviors during lessons
Evaluation of the tasks required on the moodle platform (glossary and forum)
Evaluation of the group project
nessuno
none
nessuno
none
nessuno
none
Il corso sarà diviso in lezioni "capovolte" (flipped classroom) e in approfondimenti su figure femminili del medioevo o fenomeni riconducibili all'universo femminile (società, famiglia, economia, normativa, costume). A studentesse e studenti verranno assegnati, per ogni lezione, specifici capitoli dei testi in programma, che dovranno leggere prima dello svolgimento della lezione stessa, nel corso della quale saranno discussi i principali concetti emersi da quanto è stato letto, quando possibile attraverso l'ottica della storia di genere. La discussione sui capitoli letti e sulla lezione verrà poi continuata sul forum della piattaforma moodle, dove gli studenti e le studentesse potranno discutere tra loro e porre domande alla docente.
Al fine di esercitare il pensiero critico e laterale oltre che la capacità di sintesi verrà indetto una sorta di concorso su meme dedicati al medioevo.
In una delle prime lezioni alcuni membri della associazione Feudalesimo e Libertà spiegheranno infatti le tecniche e le competenze necessarie alla creazione di meme di carattere umoristico basati sulla storia medievale. Agli studenti e studentesse sarà chiesto quindi di produrre almeno un meme, che sarà prima valutato dagli stessi colleghi sulla piattaforma. Dopo l'esito di questa prima selezione i meme più votati saranno esaminati e valutati dai membri di Feudalesimo e Libertà.
The course will be organized using the method of the "flipped classroom" and with in-depth analysis of female medieval figures or of phenomena related to the female universe (society, family, economy, legislation, customs).
Students will be assigned, for each lesson, specific chapters of the texts in the program, which they must read before the lesson itself; during the lesson the main concepts of what has been read will be discussed, when possible through the criteria of the gender history.
The discussion on the chapters and the lesson will then be continued on the forum on moodle, where students will be able to exchange opinions among themselves and ask questions to the teacher.
In order to exercise critical and lateral thinking as well as the ability to synthesize, a contest will be launched on memes dedicated to the Middle Ages.
In one of the first lessons some members of the association Feudalesimo e Libertà will explain the techniques and skills needed to create humorous memes based on medieval history. Students will therefore be asked to produce at least one meme, which will first be evaluated by the colleagues on the platform. After this first selection, the most voted memes will be examined and evaluated by Feudalesimo e Libertà members.
Schema sintetico delle lezioni. Le indicazioni sugli approfondimenti, messe tra parentesi, sono suscettibili di modifiche. L'elenco aggiornato delle lezioni si trova sulla pagina Moodle del corso.
Synthetic syllabus. The indications placed in brackets could change.
1. Introduction to the course and to the main concepts of gender history
2. Concept and periodization of the Middle Ages
3. How to create a humorous meme about the Middle Ages
4. Late antique continuity and rupture (Hypatia)
5. Eurasian peoples (the myth of the Amazons; warrior women)
6. Church and religion in the West (Christian view of women; Flavia Giulia Elena or Monica, mother of Augustine of Hippo)
7. The Byzantine Empire (Teodora)
8. Birth and spread of Islam (Khadīja bint Khuwaylid)
9. Main characteristics of Islamic culture (with Renata Pepicelli)
10. Test
11. Goths, Lombards and Franks (Teodolinda)
12. Environment and society in the Early Middle Ages (the Lombard woman)
13. Carolingian Europe (Duoda)
14. Carolingian Europe (Queen Ansa and Ermengarda)
15. Byzantium (Irene empress)
16. The disintegration of the central institution and the construction of local powers (Adelaide of Burgundy)
17. The Germanic Roman Empire and the church (ldegarda of Bingen)
18. The Muslim world and the Mediterranean Sea (Berta di Toscana)
19. Societies, institutions and towns (Trotula)
20. The Reform of the Church (Matilde di Canossa)
21. Second test
22. Mediterranean Cities and Holy Land (Santa Bona)
23. Cities and municipalities (Santa Zita)
24. Islam, Europe and the Crusades (Eleanor of Aquitaine)
25. European monarchies (Eleanor of Aquitaine)
26. Franciscans and Dominicans (Chiara of Assisi)
27. Empire and city (Constance of Hauteville)
28. Municipality evolution (city laws and punishments)
29. The end of universal powers (Christine de Pizan)
30. Hundred Years' War (Joan of Arc)
31. Epidemics and crisis (Sorcery and women's status)
32. Polycentric Italy (Caterina da Siena)
33. Turks and the fall of Constantinople (the family in the Renaissance)
34. A new world? (courts and patronage)
35. Conclusion
36. Third and final test
Manuali obbligatori da integrare (istruzioni a lezione):
ALMENO 2 SAGGI (o capitoli di monografia) o UNA MONOGRAFIA da usare per la elaborazione del modulo didattico (da dichiarare nella redazione del modulo) tra quelli contenuti nella pagina moodle del corso.
Per il programma comoleto si veda https://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2837
Handbooks compulsory:
AT LEAST 2 ESSAYS (or chapters) or a BOOK to be used for the preparation of the module among those contained in the Moodle page of the course.
I non frequentanti dovranno portare all'esame tutti i seguenti testi
Non-attending students will have to take all the following texts to the exam
Ogni studente dovrà
Each student will have to
nessuno
none
ORARIO LEZIONI
Le lezioni si tengono
LUN 10:15-11:45 AULA CURINI 4
MER 10:15-11:45 AULA CURINI 2D
VEN 14:15-15:45 AULA CURINI 4
La docente è raggiungibile scrivendo a enrica.salvatori@unipi.it, o usando skype (nick Trapelicino) o con moderazione il cellulare 340-4013978 (anche con whatsapp).
Orari e luoghi di ricevimento disponibili appena completato l'orario del secondo semestre.
Obbligatoria l'iscrizione alla pagina moodle del corso https://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2837
Commissione d'esame
Enrica Salvatori
Laura Galoppini
Olga Ricci
LESSONS
MON 10:15-11:45 AULA CURINI 4
WEN 10:15-11:45 AULA CURINI 2D
FRI 14:15-15:45 AULA CURINI 4
Errollement compulsory at https://elearning.humnet.unipi.it/course/view.php?id=2837
The teacher can be reached by writing to enrica.salvatori@unipi.it, or using skype (username Trapelicino) or moderation the mobile 340-4013978 (also with whatsapp).