Scheda programma d'esame
CLINICAL MEDICINE
FABIO MONZANI
Academic year2020/21
CourseMEDICINE AND SURGERY
Code017FF
Credits12
PeriodSemester 1 & 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
CLINICA MEDICAMED/09LEZIONI150
MAURIZIA ROSSANA BRUNETTO unimap
FABIO MONZANI unimap
ANDREA NATALI unimap
CARLO PALOMBO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Corso Integrato di Clinica Medica

CORE CURRICULUM

  • Il metodo clinico.
  • L’anamnesi e l’esame obiettivo generale dei principali organi, sistemi ed apparati, individuare e descrivere le alterazioni patologiche.
  • L’analisi del costo-beneficio negli esami diagnostici.
  • La valutazione diagnostica: il procedimento diagnostico delle principali malattie internistiche.
  • La valutazione prognostica.
  • Compilare la cartella clinica e redigere i principali certificati medici, il certificato di morte e le denunce delle cause di malattia.
  • Interpretazione dei dati di laboratorio e strumentali nella pratica clinica.
  • La misurazione della pressione arteriosa.
  • La decisione clinica basata sulle evidenze.
  • Parametri di monitoraggio delle malattie.
  • Le anemie in medicina interna.
  • Le sindromi mielo-proliferative in medicina interna.
  • Le epatopatie acute e croniche e l’insufficienza epatica.
  • Lo scompenso cardiaco e la cardiopatia ischemica nella medicina interna.
  • Lo shock in medicina interna.
  • Le broncopneumopatie acute e croniche in medicina interna. Le polmoniti.
  • Le sindromi dolorose addominali: la colica epatica, calcolosi renale, e pancreatiti.
  • Le ipo ed iperfunzioni endocrine.
  • Sindromi da consumo ed abuso di sostanze voluttuarie.
  • La patologia da reflusso gastroesofageo. L’ulcera gastro-duodenale. La stipsi e la diarrea.
  • Sindromi dolorose toraciche.
  • L’ipertensione arteriosa: definizione dell’entità. Diagnosi eziopatologica. Valutazione delle condizioni degli organi bersaglio e dei fattori di rischio cardiovascolare. La prognosi. Le ipotensioni arteriose.
  • Le principali sindromi dismetaboliche.
  • Obesità e magrezza.
  • Alterazioni degli stati di coscienza: coma e sincope.
  • Le complicanze vascolari dell’aterosclerosi.
  • Sindromi da alterazioni della coagulazione e sindromi emorragiche.
  • Disidratazione e iperidratadazione.
  • Tromboembolia.
  • Acidosi ed alcalosi metaboliche e respiratorie.
  • Indicazioni dietetiche in condizioni particolari (insufficienza renale, epatica, patologie dell’apparato digerente).
  • Sindromi edemigene.
  • Disturbi elettrolitici (Na, K, Ca).
  • Discussione di casi clinici (prototipici di situazioni cliniche di frequente riscontro).
  • La strategia della decisione terapeutica.
  • La scelta farmacologica basata sulle evidenze e la individualizzazione della terapia.
  • Le interazioni farmacologiche e le patologie iatrogene.
  • La valutazione degli effetti terapeutici e della tollerabilità dei farmaci.
  • La terapia della cardiopatia ischemica nelle sue principali manifestazioni cliniche.
  • La terapia dell’ipertensione arteriosa.
  • La terapia antitrombotica.
  • La terapia delle principali malattie dismetaboliche.
  • Strategia preventiva e riabilitativa delle principali malattie internistiche.
  • Le modificazioni dello stile di vita e la terapia farmacologica dei fattori di rischio.
  • La terapia antibiotica.
  • Invecchiamento: aspetti demografici in Italia e nel mondo. Invecchiamento fisiologico dei vari organi ed apparati. La sindrome da fragilità.
  • Valutazione multidimensionale e definizione dei “bisogni” dell’anziano: ruolo del medico di Medicina Generale, del caregiver e delle strutture territoriali
  • Continuità assistenziale “Ospedale-Territorio”
  • Attività fisica ed invecchiamento; mantenimento della salute dell’anziano.
  • Iatrogenesi diagnostica e terapeutica.
  • Le implicazioni clinico-pratiche dei principali deficit sensitivi e cognitivi.
  • Le principali sindromi geriatriche: Demenza, Delirium, Malnutrizione, Sarcopenia, cadute e fratture da fragilità, sindrome da allettamento ed immobilizzazione, incontinenza urinaria.
  • Terapia palliativa
  • Terapia del dolore cronico
  • La definizione di “Medicina di genere”.
  • Principali aree di applicazione della medicina di genere.
  • Terapia farmacologica e medicina di genere.
Knowledge

Integrated Course of Medical Clinic

CORE CURRICULUM

  •     The clinical method.
  •     Medical history and general physical examination of the main organs, systems and apparatuses, identifying and describing pathological changes.
  •     Cost-benefit analysis in diagnostic tests.
  •     Diagnostic evaluation: the diagnostic procedure of the main internal diseases.
  •     The prognostic evaluation.
  •     Writing medical records and preparing the main medical certificates, death certificates     and reports of causes of illness.
  •     Interpretation of laboratory and instrumental data in clinical practice.
  •     Blood pressure measurement.
  •     Clinical evidence-based decision.
  •     Disease monitoring parameters.
  •     Anemias in internal medicine.
  •     Myelo-proliferative syndromes in internal medicine.
  •     Acute and chronic liver diseases and liver failure.
  •     Heart failure and ischemic heart disease in internal medicine.
  •     Shock in internal medicine.
  •     Acute and chronic bronchopneumopathies in internal medicine. Pneumonia.
  •     Abdominal pain syndromes: hepatic colic, kidney stones, and pancreatitis.
  •     Hypo and endocrine hyperfunctions.
  •     Syndromes from consumption and abuse of recreational substances.
  •     Gastroesophageal reflux disease. The gastro-duodenal ulcer. Constipation and diarrhea.
  •     Painful thoracic syndromes.
  •     Arterial hypertension: definition of the entity. Etiopathological diagnosis. Assessment of target organ conditions and cardiovascular risk factors. The prognosis. Arterial hypotension.
  •     The main dysmetabolic syndromes.
  •     Obesity and thinness.
  •     Alterations in states of consciousness: coma and syncope.
  •     The vascular complications of atherosclerosis.
  •     Syndromes due to changes in coagulation and hemorrhagic syndromes.
  •     Dehydration and hyperhydratadation.
  •     Thromboembolism.
  •     Metabolic and respiratory acidosis and alkalosis.
  •     Dietary indications in particular conditions (renal, hepatic insufficiency, diseases of the digestive system).
  •     Edemigenous syndromes.
  •     Electrolyte disturbances (Na, K, Ca).
  •     Discussion of clinical cases (prototypes of frequently encountered clinical situations).
  •     The strategy of the therapeutic decision.
  •     Evidence-based pharmacological choices and individualization of therapy.
  •     Drug interactions and iatrogenic pathologies.
  •     Evaluation of therapeutic effects and drug tolerability.
  •     Ischemic heart disease therapy in its main clinical manifestations.
  •     Arterial hypertension therapy.
  •     Antithrombotic therapy.
  •     Therapy for the main dysmetabolic diseases.
  •     Preventive and rehabilitative strategy of the main internal diseases.
  •     Lifestyle changes and drug therapy of risk factors.
  •     Antibiotic therapy.
  •     Aging: demographic aspects in Italy and worldwide. Physiological aging of the various organs and systems. Fragility syndrome.
  •     Multidimensional assessment and definition of the "needs" of the elderly: role of the general practitioner, caregiver and territorial structures
  •     "Hospital-Territory" care continuity
  •     Physical activity and aging; maintenance of the elderly's health.
  •     Diagnostic and therapeutic hyatrogenesis.
  •     The clinical-practical implications of the main sensory and cognitive deficits.
  •     The main geriatric syndromes: Dementia, Delirium, Malnutrition, Sarcopenia, falls and fragility fractures, entreaties and immobilization syndrome, urinary incontinence.
  •     Palliative therapy
  •     Chronic pain therapy
  •     The definition of "Gender medicine".
  •     Main areas of application of gender medicine.
  •     Drug therapy and gender medicine.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze verranno verificate attraverso la prova d'esame.

Ai fini dell'attribuzione del voto finale, espresso in trentesimi, la commissione valuterà i seguenti aspetti:

  • capacità dello studente di stabilire connessioni tra gli argomenti trattati in capitoli diversi del programma
  • autonomia nell'individuazione degli errori e della loro correzione
  • capacità di utilizzare in modo autonomo la propria conoscenza e comprensione dei contenuti dell'insegnamento per affrontare una discussione approfondita su aspetti critici relativi agli argomenti trattati
  • saper esporre le proprie conclusioni in modo chiaro e logico.
Assessment criteria of knowledge

Knowledge will be verified through the exam.

For the purposes of assigning the final mark, expressed in thirtieths, the commission will evaluate the following aspects:

  •      ability of the student to establish connections between the topics covered in different chapters of the program
  •      autonomy in the identification of errors and their correction
  •      ability to independently use their knowledge and understanding of the teaching content to face an in-depth discussion on critical aspects related to the topics covered
  •      knowing how to present their conclusions clearly and logically.
Capacità

Le capacità dello studente saranno valutate con l’aiuto di un caso clinico reale. Lo studente dovrà dimostrare di essere in grado di redigere un’anamnesi, eseguire un esame obiettivo, programmare gli opportuni esami diagnostici e discutere le conseguenti scelte terapeutiche.

Skills

The student's skills will be assessed with the help of a real clinical case. The student must demonstrate that he/she is able to draw up a medical history, perform an objective examination, plan the appropriate diagnostic tests and discuss the consequent therapeutic choices.

Modalità di verifica delle capacità

Sarà svolto il tirocinio formativo nelle sei settimane prima dell’esame in modo che lo studente acquisisca le capacità cliniche previste dall’insegnamento.

Assessment criteria of skills

The training internship will be carried out in the six weeks before the exam so that the student acquires the clinical skills required by the course.

Comportamenti

Lo studente imparerà le principale norme che regolano il rapporto medico-paziente

Lo studente imparerà a relazionarsi con i colleghi e con il personale infermieristico.

Behaviors

The student will learn the main rules governing the doctor-patient relationship

The student will learn to relate to colleagues and nursing staff.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il tirocinio saranno svolte delle riunioni periodiche durante le quali si discuteranno gli aspetti principali, i punti di forza e le criticità di ciascun studente nella relazione medico-paziente, e nelle altre relazioni professionali.

Assessment criteria of behaviors

During the internship periodic meetings will be held during which the main aspects, strengths and critical issues of each student in the doctor-patient relationship and in other professional relationships will be discussed.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

E’ necessario che lo studente conosca in modo dettagliato la semeiotica medica e abbia già acquisito le conoscenze relative alle principali specialità mediche nonché le conoscenze della farmacologia generale e specialistica.

Prerequisites

The student must be familiar with medical semeiotics in detail and have already acquired the knowledge relating to the main medical specialties as well as the knowledge of general and specialist pharmacology.

Indicazioni metodologiche
  • La didattica viene svolta con lezioni frontali realizzate con l’ausilio di diapositive.
  • Alcune lezioni vengono svolte da docenti particolarmente esperti in argomenti specifici che possono rappresentare un valore aggiunto.
  • Il ricevimento degli studenti può essere svolto o a fine lezione oppure su appuntamento tramite posta elettronica.
  • Il tirocinio viene svolto attraverso la frequenza (mattutina o pomeridiana) nel reparto assegnato dalla segreteria il primo giorno del tirocinio stesso.

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Programma di Clinica Medica

Gli argomenti del Programma di Clinica Medica – Medicina Interna, rivolto a Studenti del VI anno di Medicina e Chirurgia, sono scelti con la finalità di approfondire tematiche particolarmente rilevanti nell’ambito della pratica clinica quotidiana.

La finalità del corso è quelle di preparare medici in grado di sapersi orientare in modo corretto di fronte alle più comuni patologie che caratterizzano la professione medica.

Si riconoscono alcune caratteristiche di base di metodo di approccio allo studio:

  1. In linea generale l’approccio clinico terapeutico si baserà sulla Evidence Based Medicine (EBM), cercando di sviluppare, quando possibile, forme di didattica interattiva.
  2. Consapevolezza della rilevanza nosologica e applicativa delle conoscenze delle differenze di genere, nonché delle peculiarità del paziente anziano fragile sotto il profilo clinico, fisiopatologico e terapeutico.
  3. Definizione contestuale delle problematiche cliniche, utilizzando come modello malati afferenti alle differenti Unità Operative e casi clinici da presentazioni asincrone.
  4. Esemplificazione sistematica del colloquio paziente‐medico, della visita clinica, della indicazione alle modalità di terapia fondata sul riconoscimento delle priorità evidenziate. Le priorità sono presentate in termini di urgenza, gravità evolutiva, e/o pressione di profilo psico‐sociale, e relative modalità di gestione e soluzione utilizzando gli strumenti più comuni: problem‐solving, linee‐guida, flow‐chart a cascata diretta o per eliminazioni‐opzioni successive.
  5. Esemplificazione delle analisi di contesto, sia sotto il profilo del paziente che sotto il profilo della organizzazione sanitaria di immediato riferimento:
    1. quali strategie e itinerari clinico‐diagnostici sono possibili per un determinato paziente e in un determinato contesto;
    2. valutazione di adeguatezza e appropriatezza per il conseguimento di un risultato ottimale:
    3. opzioni sostenibili, o percorribili, e analisi dei relativi costi‐benefici.
  6. Approccio unitario tenendo conto della necessità di collegare le conoscenze derivanti da epidemiologia e prevenzione con un pragmatico approccio clinico: valutazione e interventi su stili di vita e nutrizione clinica ne costituiscono parte integrante.
  7. Deliberato riferimento agli aspetti bioetici, alle strategie per prevenire o gestire possibili contenziosi medico‐legali, agli aspetti di approccio psicologico ai problemi in un’ottica di tolleranza e di civiltà.

Argomenti caratterizzanti:

Condizioni determinanti, manifestazioni multi‐organo, essenzialità diagnostica, strategie terapeutiche e follow‐up delle grandi sindromi:

  • Insufficienza cardiaca
  • Insufficienza renale
  • Diabete
  • Ipertensione arteriosa
  • Insufficienza respiratoria
  • Malattie epatiche
  • Malattie della Tiroide
  • Malattie reumatiche e vasculiti (specificatamente LES, Artrite reumatoide, sclerodermia e

polimialgia‐Horton)

  • Porpore e piastrinopenie
  • Sindromi con malnutrizione e da malassorbimento (incluse sindromi secondarie a malattia neoplastica e malattia celiaca)
  • Malattie dispeptiche esofago‐gastro‐duodenali (inclusa patologia da Helicobacter Pylori)
  • Affezioni infiammatorie, granulomatose, neoplastiche e/o disfunzionali del tenue e del colon.
  • Anemie
  • Patologie su base genetica (iper‐omocisteinemia e mutazioni MTHFR, talassemie, Malattie di Gaucher e Fabry)
  • Febbri di origine sconosciuta (diagnostica anche con febbre periodica mediterranea, osteoma osteoide, altro)
  • Le cefalee e le vertigini: elementi di interesse internistico

Approfondimenti nosografici:

  • Valvolopatie, più frequenti cardiopatie congenite dell’adulto, miocardiopatie
  • Malattie infiammatorie del cuore: miocarditi, endocarditi, pericarditi e versamenti pericardici
  • Cardiopatia ischemica: indicazione appropriata agli approcci terapeutici medici e interventistici.
  • Glomerulonefriti e sindrome nefrosica
  • Malattie infettive persistenti o “emergenti”: Lyme, leptospirosi, brucellosi, epatiti virali, aids
  • BPCO, Pneumopatie interstiziali, sindromi da apnea notturna
  • Sindrome metabolica
  • Malattie con steatosi epatica
  • Malattie metaboliche delle ossa
  • Iperlipidemie

Strategie diagnostiche di profilo internistico/geriatrico

  • La visita clinica: aspetti essenziali e trascurati, incluso il deficit cognitivo ed il delirium
  • Valutazione nutrizionale
  • La diagnostica non‐invasiva caratterizzante: ecg, ecografia addominale e tiroidea, ecocardiografia, spirometria di base
  • Gli esami di laboratorio: essenzialità e futilità.

 

Terapie condivise e opzioni preferenziali: suggerimenti dalla quotidianità clinica

  • Diuretici
  • Ace‐inibitori e sartanici
  • Beta‐bloccanti
  • Calcio‐antagonisti
  • Nitro‐derivati
  • Glicosidi cardiaci
  • Antiaggreganti e anticoagulanti
  • Terapie infusionali: elettroliti, zuccheri, aminoacidi, albumina, immunoglobuline altri derivati del plasma
  • Terapia di supporto nel paziente malnutrito: disabilità neuro‐psichiatriche, patologie neoplastiche ed effetti sfavorevoli delle terapie.
  • Antibiotici nelle affezioni respiratorie acute, nelle infezioni urinarie, nelle sepsi
  • Dieta, ipoglicemizzanti orali e insuline
  • Inibitori “di pompa” e terapie eradicanti per HP
  • Ossigenoterapia, riabilitazione respiratoria e terapie de‐sensibilizzanti
  • Steroidi e altri farmaci nelle malattie allergiche e nell’asma
  • Terapie di sintomi, acuti e/o cronici: nausea, vomito, diarrea, stipsi, vertigini, cefalee, “astenie”
Syllabus

Medical Clinic Program
The topics of the Medical Clinic - Internal Medicine Program, aimed at students of the sixth year of Medicine and Surgery, are chosen with the aim of investigating particularly relevant issues in the context of daily clinical practice.
The aim of the course is to prepare doctors who are able to orient themselves correctly in the face of the most common pathologies that characterize the medical profession.

These are some basic characteristics of the study approach method:
1. In general, the clinical therapeutic approach will be based on Evidence Based Medicine (EBM), seeking to develop, when possible, forms of interactive teaching.
2. Awareness of the nosological and applicative relevance of the knowledge of gender differences, as well as the peculiarities of the frail elderly patient from a clinical, pathophysiological and therapeutic profile.
3. Contextual definition of clinical problems, using patients belonging to the different Operating Units and clinical cases from asynchronous presentations as a model.
4. Systematic exemplification of the patient-doctor interview, of the clinical visit, of the indication of the modalities of therapy based on the recognition of the highlighted priorities. The priorities are presented in terms of urgency, evolutionary gravity, and / or psycho-social profile pressure, and related management and solution methods using the most common tools: problem-solving, guidelines, direct cascade flow chart or for subsequent eliminations - options.
5. Exemplification of the context analyzes, both from the patient's point of view and from the point of view of the health organization of immediate reference:
1. what clinical-diagnostic strategies and itineraries are possible for a specific patient and in a specific context;
2. assessment of adequacy and appropriateness for the achievement of an optimal result:
3. sustainable, or viable options, and analysis of the related cost-benefits.
6. Unitary approach taking into account the need to connect the knowledge deriving from epidemiology and prevention with a pragmatic clinical approach: evaluation and interventions on lifestyle and clinical nutrition are an integral part of it.
7. Deliberate reference to bioethical aspects, strategies to prevent or manage possible medical-legal disputes, aspects of psychological approach to problems with a view to tolerance and civilization.
    Main topics:
Determinant conditions, multi-organ manifestations, diagnostic essentiality, therapeutic strategies and follow-up of large syndromes:
• Heart failure
• Kidney failure
• Diabetes
• Hypertension
• Respiratory failure
• Liver disease
• Thyroid diseases
• Rheumatic diseases and vasculitis (specifically SLE, Rheumatoid arthritis, scleroderma and polymyalgia-Horton)
• Purpura and thrombocytopenia
• Malnutrition and malabsorption syndromes (including syndromes secondary to cancer and celiac disease)
• Esophagus-gastro-duodenal dyspeptic diseases (including Helicobacter Pylori disease)
• Inflammatory, granulomatous, neoplastic and / or dysfunctional affections of the small intestine and colon.
• anemia
• Genetic-based diseases (hyper-homocysteinemia and MTHFR mutations, thalassemias, Gaucher and Fabry diseases)
• Fevers of unknown origin (diagnostics also with Mediterranean periodic fever, osteoid osteoma, other)
• Headaches and dizziness: elements of internal interest
    Nosographic insights:
• Valves, most frequent congenital heart disease of adults, myocardiopathies
• Inflammatory diseases of the heart: myocarditis, endocarditis, pericarditis and pericardial effusions
• Ischemic heart disease: appropriate indication for medical and interventional therapeutic approaches.
• Glomerulonephritis and nephrotic syndrome
• Persistent or "emerging" infectious diseases: Lyme, leptospirosis, brucellosis, viral hepatitis, aids
COPD, interstitial lung disease, sleep apnea syndromes
• Metabolic syndrome
• Diseases with hepatic steatosis
• Metabolic bone diseases
Hyperlipidemia
    Diagnostic strategies with an internistic / geriatric profile
• The clinical visit: essential and neglected aspects, including cognitive impairment and delirium
• Nutritional evaluation
• Characterizing non-invasive diagnostics: ecg, abdominal and thyroid ultrasound, echocardiography, basic spirometry
• Laboratory tests: essentiality and futility.
    Shared therapies and preferential options: suggestions from clinical everyday life
Diuretics
• Ace-inhibitors and sartanics
• Beta blockers
Calcium channel blockers
Nitro-derivatives
• Cardiac glycosides
• Antiplatelet and anticoagulant
• Infusion therapies: electrolytes, sugars, amino acids, albumin, immunoglobulins other plasma derivatives
• Supportive therapy in the malnourished patient: neuro-psychiatric disabilities, neoplastic pathologies and unfavorable effects of therapies.
• Antibiotics in acute respiratory diseases, in urinary infections, in sepsis
• Diet, oral hypoglycemic agents and insulins
• "Pump" inhibitors and eradicating therapies for HP
• Oxygen therapy, respiratory rehabilitation and de ‐ sensitizing therapies
• Steroids and other drugs in allergic diseases and asthma
• Symptoms therapies, acute and / or chronic: nausea, vomiting, diarrhea, constipation, dizziness, headaches, "asthenia"
   

Bibliografia e materiale didattico

Testi Consigliati:

  1. HARRISON – Principi di Medicina Interna Mc Graw Hill Ed.
  2. CECIL – Trattato di Medicina Interna – Verduci Ed.
  3. RUGARLI – Medicina Interna Sistematica – Ed. Masson
  4. BARTOLI –Medicina Interna: Metodologia, Semeiotica, Fisiopatologia, Clinica, Terapia Medica‐ Ed. Restless

Il materiale didattico include le slides dei casi simulati presentati e discussi durante le lezioni frontali

Bibliography

Recommended Texts:

  •      HARRISON - Principles of Internal Medicine Mc Graw Hill Ed.
  •      CECIL - Treaty of Internal Medicine - Verduci Ed.
  •      RUGARLI - Medicina Interna Sistematica – Ed. Masson (in Italian)
  •      BARTOLI - Medicina Interna: Metodologia, Semeiotica, Fisiopatologia, Clinica, Terapia Medica - Ed. Restless (in Italian)


The teaching material includes the slides of the simulated cases presented and discussed during the lectures

Modalità d'esame

Discussione di un caso clinico con valutazione della capacità del candidato di effettuare una accurata anamnesi ed esame obiettivo, postulare diagnosi differenziali, discuterne le motivazioni.

Proporre il più appropriato percorso diagnostico e suggerire la terapia più opportuna, facendo riferimento anche ai potenziali eventi avversi dei farmaci, soprattutto nel paziente anziano fragile.

Assessment methods

Discussion of a clinical case with evaluation of the candidate's ability to carry out an accurate medical history and objective examination, postulate differential diagnoses, discuss the reasons.

Propose the most appropriate diagnostic path and suggest the most appropriate therapy, also referring to the potential adverse events of the drugs, especially in the frail elderly patient.

Note

RICEVIMENTO STUDENTI

I docenti ricevono su appuntamento preso via e-mail o per telefono.

Notes

RECEPTION FOR STUDENTS

The teachers receive by appointment made by e-mail or by phone.

Updated: 18/09/2020 10:55