Scheda programma d'esame
VERTEBRATE PALEONTOLOGY
ALBERTO COLLARETA
Academic year2020/21
CourseNATURAL AND ENVIRONMENTAL SCIENCES
Code015DD
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
PALEONTOLOGIA DEI VERTEBRATIGEO/01LEZIONI48
ALBERTO COLLARETA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Acquisizione di conoscenze di base nei seguenti ambiti: 1) origine, storia evolutiva e sistematica dei principali gruppi di vertebrati; 2) paleoecologia e tafonomia dei vertebrati in ambiente terrestre e marino; 3) modelli di evoluzione e meccanismi di estinzione negli ecosistemi terrestri e marini; 4) principali tecniche di prospezione, scavo, recupero, preparazione, conservazione e analisi dei vertebrati fossili.

Knowledge

The student who successfully completes the course will have the basic knowledge about the following topics: 1) origin, evolutionary history, and systematics of the main groups of vertebrates, 2) paleoecology and taphonomy of vertebrates in terrestrial and marine environments, 3) evolutionary patterns and extinction mechanisms in terrestrial and marine ecosystems, 4) main techniques of prospecting, excavation, recovery, preparation, preservation, and analysis of fossil vertebrates.

Modalità di verifica delle conoscenze

Durante il procedere del corso sarà possibile valutare il grado di apprendimento e di maturazione delle conoscenze via via acquisite.

Assessment criteria of knowledge

During the lessons it will be possible to evaluate the stundents' degree of learning and knowledge maturation.

Capacità

Lo studente sarà in grado di descrivere e riconoscere i fossili appartenenti ai principali gruppi di organismi trattati durante il corso. Sarà anche in grado di comprendere la loro valenza dal punto di visita paleoecologico, paleobiogeografico ed evolutivo.

Skills

The student will be able to describe and recognize the fossils belonging to the main groups of vertebrate organisms approached during the lessons. She/he will also be able to understand their value from the palaeoecological, palaeobiogeographical and evolutionary viewpoints.

Modalità di verifica delle capacità

Durante il procedere del corso sarà possibile valutare il grado di apprendimento e di maturazione delle capacità via via acquisite.

Assessment criteria of skills

During the lessons it will be possible to evaluate the students' degree of acquisition ot the skills.

Comportamenti

Il corso fornirà allo studente un'esperienza di base nell'ambito dei metodi paleontologici, con particolare riferimento a quelli maggiormente utilizzati in paleontologia dei vertebrati.

Behaviors

The lessons will provide the student with a basic experience in paleontological methods, with particular reference to those most commonly used in vertebrate paleontology.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il procedere del corso sarà possibile valutare il grado di apprendimento e di elaborazione degli aspetti metodologici affrontati a lezione.

Assessment criteria of behaviors

During the lessons it will be possible to evaluate the students' degree of acquisition ot the most common methods of vertebrate paleontology.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenze di base di geologia storica e di paleontologia.

Prerequisites

Basic knowledge in historical geology and palaeontology.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

[Il programma dell'insegnamento non vedrà sostanziali modifiche alla luce dell'attuale emergenza da Covid-19]

 

Le origini e le affinità dei vertebrati.

Il record fossile dei cordati del Cambriano.

Gli agnati e i primi gnatostomi.

Origine ed evoluzione dei pesci ossei.

Origine ed evoluzione dei pesci cartilaginei.

I primi tetrapodi ed anfibi.

Evoluzione degli amnioti primitivi.

I rettili del Triassico.

L'età dei dinosauri.

Origine ed evoluzione degli uccelli.

Origine ed evoluzione dei mammiferi.

Tecniche di recupero, preparazione, restauro ed analisi dei vertebrati fossili.

Syllabus

[The teaching program will not suffer substantial changes in light of the current Covid-19 emergency]

 

The origins and affinities of the vertebrates.

The fossil record of Cambrian chordates.

The agnathans and early gnathostomes.

Origin and evolution of the bony fish.

Origin and evolution of the cartilaginous fish.

The first tetrapods and amphibians.

Evolution of the primitive amniotes.

Reptiles of the Triassic.

The age of the dinosaurs.

Origin and evolution of the birds.

Origin and evolution of the mammals.

Recovery techniques, preparation, restoration and analysis of fossil vertebrates.

Bibliografia e materiale didattico

- M. J. Benton - Vertebrate Paleontology (3rd/4th Edition). Wiley-Blackwell.

- Appunti forniti dal docente.

Bibliography

- M. J. Benton - Vertebrate Paleontology (3rd/4th Edition). Wiley-Blackwell.

- PDF files of the lessons (provided by the teacher).

Indicazioni per non frequentanti

E' possibile contattare il docente via e-mail per ottenere il materiale didattico utile alla preparazione dell'esame da non frequentanti. Ciò detto, la frequenza è caldamente consigliata!

Non-attending students info

Non-attending students are invited to contact the teacher by e-mail to obtain the teaching material useful for the preparation of the final examination. That said, attendance is highly recommended!

Modalità d'esame

Prova orale da sostenersi al termine del corso. L'esame potrà inziare con una breve presentazione (ca. 15 minuti) che approfondisca un argomento precedentemente concordato.

 

 

Assessment methods

Oral examination. The examination may start with a brief presentation (about 15 minutes long) aimed at expanding on one aspect of vertebrate palaeontology previously agreed with the teacher.

Note

Data l'attuale emergenza da Covid-19, le lezioni saranno svolte online nell'AA 2020-21. Se le condizioni lo permetteranno, alcune attività in presenze potranno essere recuperate nel corso del mese di gennaio 2021. Il docente comunicherà eventuali sviluppi nel corso dell'autunno. 

Notes

Given the current Covid-19 emergency, lessons will be held online in the 2020-21 AY. Depending on the evolution of pandemics in the next few months, some 'live' activities might be hopefully resumed during the month of January 2021. The teacher will communicate any developments in this respect during the autumn.

Updated: 17/08/2020 11:49