Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE AND TRANSLATION II
BELINDA BLANCHE CRAWFORD
Academic year2020/21
CourseFOREIGN LANGUAGES AND LITERATURES
Code072LL
Credits9
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LINGUA E TRADUZIONE: LINGUA INGLESE IIL-LIN/12LEZIONI54
BELINDA BLANCHE CRAWFORD unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso di Lingua inglese II si articola in due componenti: il corso teorico (Corso Docente) e le esercitazioni (Lingua Strumentale - ex-Lettorato).

Corso Docente: Scopo principale è quello di fornire le conoscenze relative alle caratteristiche della lingua inglese a livello sintagmatico, frasale, e testuale, con riferimento ai vari ambiti discorsivi e situazioni comunicative.

Lingua Strumentale (ex-Lettorato): Il corso prevede il raggiungimento del livello B2 del Quadro Comune Europeo di conoscenza della lingua. A questo fine, lo studente potrà/dovrà, come parte del proprio lavoro individuale, integrare la propria preparazione seguendo le esercitazioni organizzate dal CLI presso il Dipartimento per il livello indicato.

Knowledge

The second-year English language course is articulated into two components: the theoretical course (Corso Docente) and practical language usage classes (ex-Lettorato).

Course: The course aims to provide knowledge of the characteristics of the English language on the syntactic, structural, and textual levels, with particular reference to various discourse domains and communicative situations.

Language Classes: The course requires students to reach the B2 of the European Framework. Towards this objective, as part of their individual work students can/will attend practical language classes (ex-Lettorato) organized by CLI for the Department for the indicated level.

Modalità di verifica delle conoscenze

Corso Docente: esame scritto e esame orale. L'esame scritto, composto di domande chiuse di varia tipologia, si svolge su Moodle con valutazione “pass” o “fail”. Il superamento del'esame scritto è un prerequisito per poter sostenere il colloquio orale.
N.B. Modalità d'esame valida fino alle sessioni a distanza. Aggiornamenti su eventuali variazioni verranno dati in corso di anno.

Lingua Strumentale (ex-Lettorato): prove scritte e orali per verificare le conoscenze acquisite durante le esercitazioni o possesso di una certificazione conseguita da non più di due anni, per esempio:
- Certificazioni di Cambridge, First Certificate o superiori (B2 o superiori)
- IELTS con votazione compresa tra 5 e 6,5
- TOEFL con votazione 46-93 (internet-based version).

Assessment criteria of knowledge

Course: a written exam and an oral exam. The written exam, administered on Moodle, contains various question types and has a “pass” or “fail” assessment. A passing mark on the written exam is a prerequisite to sit for the oral exam.
N.B. This is the assessment format for distance/online exam sessions. Possible changes to the assessment format will be notified during the course.

 Language Classes: tests to assess competence acquired at the end of the practical language classes or a certificate obtained within two years prior to the conclusion of the exam, for example:
- Cambridge certifications, First Certificate or higher (B2 or higher)
- IELTS with a score from 5 to 6.5
- TOEFL with a score from 46-93 (internet-based version)

Capacità

Corso Docente: essere capaci di 1) distinguere e analizzare le strutture della lingua inglese a livello sintattico, e 2) riconoscere e analizzare vari tipi di testi a livello strutturale, discorsivo, interpersonale e retorico, anche nell'ambito di varie situazioni communicative.

Lingua Strumentale (ex-Lettorato): essere in grado di comprendere e produrre comunicazioni scritte e orali in lingua inglese a livello B2 dell Quadro Comune Europeo.

Skills

Course: be able to 1) distinguish and analyze the structural features of English language sentences on the syntactic level, and 2) analyze various types of texts at the structural, discursive, interpersonal, and rhetorical levels in various communicative situations.

Language Classes: be able to understand and produce both written and oral communication in English at the B2 level of the European Framework.

Modalità di verifica delle capacità

Corso Docente: superamento dell'esame scritto su Moodle e del colloquio orale, entrambi con quesiti ed esercizi che vertono sul contenuto del corso.
N.B. Modalità d'esame valida fino alle sessioni a distanza. Aggiornamenti su eventuali variazioni verranno dati in corso di anno.

Lingua strumentale (ex-Lettorato): superamento delle prove relative alle esercitazioni (calibrate a livello B2) o possesso di una certificazione a livello B2 tra tra quelle indicate sul sito CLI https://www.cli.unipi.it/files/equipollenze/inglese_equip_2019?lang=it conseguita da non più di due anni.

Assessment criteria of skills

Course: Passing grades on the written (on Moodle) and oral exams that cover all the course topics.
N.B. This is the assessment format for distance/online exam sessions. Possible changes to the assessment format will be notified during the course.

Language Classes: passing scores on all the tests (calibrated at the B2 level) or possession of a recognized certificate of English language competence at the B2 level among those indicated on the CLI (Centro Linguistico Ateneo - University Language Center) website https://www.cli.unipi.it/files/equipollenze/inglese_equip_2019?lang=it. The certificate must not be older than two years.

Comportamenti

Dopo aver superato gli esami del Corso Docente e le prove relative alla lingua strumentale, gli studenti saranno in grado di comprendere e produrre testi scritti e orali che trattano argomenti linguistici, nonché di analizzare testi originali applicando le conoscenze acquisite.

Behaviors

After passing the exams of the Corso Docente and the tests of the practical language classes, students will be able to produce written and oral texts that deal with topics of linguistics, and analyze original texts by applying their acquired knowledge.

Modalità di verifica dei comportamenti

I comportamenti saranno verificati tramite la presentazione e discussione dei testi analizzati durante le lezioni e in sede dell’esame scritto seguito dal colloquio orale conclusivo.

Assessment criteria of behaviors

Behaviours will be verified through the presentation and discussion of analyzed texts during lessons, and during the final written and oral exams.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Lingua inglese I

N.B. Per poter sostenere l'esame del Corso Docente di Lingua inglese II, gli studenti devono necessariamente avere sul libretto la verbalizzazione dell’esame di Lingua inglese I. Gli studenti che intendano sostenere l’esame di Lingua inglese III devono necessariamente avere sul libretto la verbalizzazione dell’esame di Lingua inglese II. Si invitano gli studenti a sostenere le varie parti degli esami di Lingua in tempi consoni al regolare espletamento dei compiti di verifica e verbalizzazione da parte dei docenti.

Prerequisites

First-year English language course.

In order to sit for the examination of the Corso Docente of the second-year English course, students must have successfully completed the entire first-year English course and the final result must be recorded on their grade booklet. In the same way, students who intend to sit for the third-year English course examination must have the final result of the second-year English course recorded on their grade booklet. Students are encouraged to record results of passed exams with the professor in a timely way.

Corequisiti

Frequenza delle esercitazioni di Lingua Strumentale.

Co-requisites

Attendance of the practical language classes.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali che comprendono attività di gruppo per esercizi e analisi dei testi. Durante le lezioni, le attività verranno supportate dall’ uso dei materiali audiovisivi e della piattaforma Moodle.

Teaching methods

Classroom lectures that also include group activities for exercises and text analysis. During the lectures, activities will be supported with audiovisual materials and the Moodle platform.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il Corso Docente di Lingua Inglese II si intitola "From phrases to texts to discourse" e si svolge nel primo semestre. Gli argomenti includeranno la sintassi della lingua inglese, con particolare riferimento agli aspetti formali, funzionali e fraseologici. Inoltre, si approfondiranno le caratteristiche dei testi, soffermandosi su vari temi quali la coesione e la coerenza, le tipologie testuali, gli elementi interpersonali e retorici dei testi, nonché i linguaggi specialistici utilizzati in vari ambiti discorsivi, ad esempio il giornalismo, la pubblicità, la comunicazione interculturale, la comunicazione aziendale ed i social media. 

Per la Lingua Strumentale (ex-Lettorato), le esercitazioni sono svolte da Collaboratori ed Esperti Linguistici (CEL) (Dott.sse Lynam, Fowler, e Ristevski) per due semestri e mirano a potenziare tutte e quattro le abilità linguistiche: leggere, scrivere, ascoltare, e parlare.

Syllabus

The second-year English course is entitled "From phrases to texts to discourse" and takes place during the first semester. It introduces the features of English syntax, with particular attention to formal, functional, and phraseological aspects. It also includes features of English texts, focusing on topics such as cohesion and coherence, text types, interpersonal and rhetorical elements of texts, as well as characteristics of texts used in special communicative situations such as journalism, advertising, intercultural communication, business communication and social media. 

Language Classes are taught by language instructors (dott.sse Lynam, Fowler, and Ristevski) and span over the first and the second semesters, aiming to develop language skills for the four language abilities: reading, writing, listening and speaking.

Bibliografia e materiale didattico

- L. Mullany and P. Stockwell. Introducing English Language. A Resource Book for Students, Routledge, 2015. Unit A4 Grammatical Parts (pp. 14-20) and Unit B4 Syntax (pp. 76-81).
- B. Paltridge. Discourse analysis: An introduction. 2nd ed. Bloomsbury Publishing, 2012. Chapter 1 (tutto) e Chapter 4 (solo sezione 4.1, pp. 62-68).
- J. Culpeper et al. (eds) English Language. Description, Variation and Context, Palgrave Macmillan, 2009. Chapters: 9, 24, 25, 28 (esclusi Section 28.2 e Advances Box 28.1).
- Dispensa a cura del docente
- Eventuali altri materiali messi a disposizione dal docente.

I materiali sopra indicati saranno disponibili presso la Copisteria Universitaria, Via S. Simone e/o la piattaforma Moodle del corso.

Testi di riferimento consigliati:
Una grammatica della lingua inglese, ad esempio, Carter R. and M. McCarthy (2006) Cambridge Grammar of English, Cambridge University Press.

Un dizionario monolingue, ad esempio:
Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, Cambridge University Press.
Collins Cobuild English Dictionary for Advanced Learners, HarperCollins.
Longman Dictionary of Contemporary English, Longman.
The Macmillan English Dictionary for Advanced Learners, Macmillan Education.
Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Oxford University Press.
Merriam-Webster’s Advanced Learner’s English Dictionary, Merriam-Webster.

Bibliography

- L. Mullany and P. Stockwell. Introducing English Language. A Resource Book for Students, Routledge, 2015. Unit A4 Grammatical Parts (pp. 14-20) and Unit B4 Syntax (pp. 76-81).
- B. Paltridge. Discourse analysis: An introduction. 2nd ed. Bloomsbury Publishing, 2012. Chapter 1 (all) and Chapter 4 (only section 4.1, pp. 62-68).
- J. Culpeper et al. (eds) English Language. Description, Variation and Context, Palgrave Macmillan, 2009, Chapters: 7, 8 (escluso Illustration Box 8.4), 9, 24, 25, 28 (esclusi Section 28.2 e Advances Box 28.1).
- Other materials to be provided by the professor.
The above materials will be available at the Copisteria Universitaria, Via S. Simone and/or on the course Moodle site.

Other recommended texts:
An English language grammar book, e.g., Carter R. and M. McCarthy (2006) Cambridge Grammar of English, Cambridge University Press.

A monolingual dictionary, e.g.,
Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, Cambridge University Press.
Collins Cobuild English Dictionary for Advanced Learners, HarperCollins.
Longman Dictionary of Contemporary English, Longman.
The Macmillan English Dictionary for Advanced Learners, Macmillan Education.
Oxford Advanced Learner’s Dictionary, Oxford University Press.
Merriam-Webster’s Advanced Learner’s English Dictionary, Merriam-Webster.

Indicazioni per non frequentanti

Il programma d’esame è invariato tra frequentanti e non-frequentanti.

Altri testi che possono essere utili per non frequentanti:
Carter et al. Working with Texts (3rd Edition) Routledge, 2008
- Unit 4: Sentences and structure, pp. 101-139
- Unit 5: Text and context. Written discourse, pp. 141-196.
- Unit 6: Text and context. Spoken discourse, pp.197-246

Non-attending students info

The course syllabus and materials are the same for both attending and non-attending students.

Other texts that may be useful for non-attending students:
Carter et al. Working with Texts (3rd Edition) Routledge, 2008
- Unit 4: Sentences and structure, pp. 101-139
- Unit 5: Text and context. Written discourse, pp. 141-196.
- Unit 6: Text and context. Spoken discourse, pp.197-246

Modalità d'esame

(1) Corso Docente:
Il corso prevede un esame scritto e un colloquio orale. Entrambe le parti vertono sui contenuti proposte nel Corso Docente. L’esame scritto, composto da domande chiuse di varia tipologia, si svolge su Moodle e riceverà un giudizio di "pass" o "fail". Il superamento dell'esame scritto è un prerequisito per poter sostenere il colloquio orale. Il voto sarà stabilito a seguito del superamento del colloquio orale. Gli studenti che potranno già dimostrare un livello adeguato (B2) nell'abilità di speaking (ad esempio, gli studenti che frequentano il livello avanzato delle esercitazioni o quelli che possiedono un certificato riconosciuto) possono sostenere il colloquio orale nella sessione invernale e quella primaverile. Gli altri studenti sono invitati a presentarsi per il colloquio orale solo dopo aver superato la prova dello speaking nelle verifiche delle esercitazioni.

N.B. Queste sono le modalità d'esame valida fino alle sessioni a distanza. Aggiornamenti su eventuali variazioni verranno dati in corso di anno.

Durante il corso verrà svolta una simulazione dell'esame scritto. Il risultato complessivo delle verifiche del Corso Docente ha una validità di TRE anni.

(2) Lingua Strumentale (ex-Lettorato):
La verifica delle conoscenze acquisite nelle esercitazioni si articolerà, sul modello degli esami di Cambridge, in diverse prove per verificare le abilità di reading comprehension/use of English, writing, listening comprehension, e speaking. La verifica ha una votazione complessiva di 100. Ciascuna abilità vale 25 punti ed è superata con un punteggio di 15 su 25. Ulteriori informazioni sulle modalità dello svolgimento delle prove verranno fornite sul sito https://elearning.cli.unipi.it.

La parte scritta (che comprende le abilità di reading/use of English e writing), la prova dell'ascolto, e la prova orale possono essere sostenute separatamente. Perciò, se ad esempio una persona ha superato la parte scritta, ma non la prova di ascolto, può ridare la prova di ascolto entro due anni conservando il punteggio dello scritto. Tuttavia, per accedere all'orale è necessario superare sia la parte scritta che la prova di ascolto. Dopo due anni qualsiasi risultato parziale decade e la prova deve essere sostenuta nuovamente.

La validità del risultato positivo delle prove relative alle esercitazioni è DUE anni accademici (la stessa delle certificazioni internazionali riconosciute - vedi sotto). Gli studenti possono iscriversi alle prove relative alle esercitazioni e prendere visione dei risultato al sito https://elearning.cli.unipi.it.

Sono esonerati dal sostenere le verifiche relative alle esercitazioni gli studenti che possiedono una certificazione valida tra quelle indicate sul sito CLI (http://www.cli.unipi.it/area-internazionale/certificazioni-internazionali-1/certificazioni-internazionali) tra le quali:
- Cambridge First Certificate English (o superior)
- IELTS Competent User (punteggio 5.5-6.5)
- Toefl: PBT (punteggio 507-559), CBT (punteggio 180-219), iBT (87-109)

Anche nel caso in cui lo studente sia già in possesso di certificazione pertinente, si consiglia di frequentare le esercitazioni al fine di mantenere e consolidare il livello di competenza acquisito.
N.B. I certificati possono essere utilizzati per sostituire le prove relative alle esercitazioni di un anno solo.

(3) Lingua Strumentale (ex-Lettorato) - Livello Avanzato:
Le esercitazioni di livello avanzato sono indirizzate solo agli studenti che hanno superato le prove del livello avanzato di Lingua inglese 1 con la dott.ssa McSorley (a.a. 2019-2020) con un punteggio di almeno 85/100, oppure quelli che sono già in possesso di un FCE o superiore ancora valido. Gli studenti visioneranno in autoapprendimento dei films in lingua originale (senza sotto titoli) e faranno un incontro alla settimana con la dott.ssa Fowler (gruppo A-L) o la dott.ssa Ristevski (gruppo M-Z), svolgendo conversazione ed esercitazioni sui films visionati. Al termine, ci sarà una verifica scritta e orale. Ulteriori informazioni saranno disponibili sulla pagina Moodle del corso di Lingua inglese II all’inizio del semestre.

Il voto finale di Lingua Inglese II è unico e i crediti sono assegnati dalla Prof.ssa Crawford in un'unica soluzione al completamento delle due parti. Il punteggio riportato nelle prove relative alle esercitazioni potrà contribuire al voto del Corso Docente fino a un massimo di due punti.

Assessment methods

(1) Course:
Assessment will consist of a written exam followed by an oral exam. The content of both the written and the oral exams will be based on the topics covered in the course. The written exam with various types of closed questions will be administered on Moodle and has a "pass" or "fail" mark. A passing mark on the written exam is a prerequisite to sit for the oral exam. The mark will be assigned after passing the oral exam. Students who are already able to demonstrate an adequate level of speaking competence (B2) may sit for the oral exam in January, February, or April (for example, advanced lettorato students or those with B2-level certificates). Other students should wait until they have passed the speaking component of the lettorato tests before sitting for the oral exam.

N.B. This is the assessment format for distance/online exam sessions. Possible changes to the assessment format will be notified during the course.

During the course, mock written exam questions will be proposed. The final result of the complete course assessment is valid for THREE years.

(2) Language Classes:
Assessment follows the Cambridge exam format, with tests to verify skills of reading comprehension/use of English, writing, listening comprehension, and speaking, for a total of 100 points. Each skill contributes 25 points to the total, with a minimum passing score of 15 points. Further information about how the tests will be administered will be available on https://elearning.cli.unipi.it.

The tests - written (reading/use of English and writing), listening, and oral -  can be taken separately. For example, if a student passes the written (reading/use of English and writing), but not the listening, s/he can take the only listening again and maintain the passing score on the written test. However, to sit for the oral test, it is first necessary to pass the both written and the listening tests. After two years, any partial results are no longer valid and the tests must be repeated. All results are valid for two years (as for the officially recognized certificates - see below). Students can enroll for the tests and see their results at  https://elearning.cli.unipi.it.

Students who possess a valid form of certification are not required to pass the Practical Languages tests. Certificates that are recognized can be found at http://www.cli.unipi.it/corsi/certificazioni-internazionali-1/certificazioni-internazionali, which include:
- Cambridge First Certificate English (or superior)
- IELTS Competent User (score of 5.5-6.5)
- Toefl: PBT (score of 507-559), CBT (score of 180-219), iBT (score of 87-109)

Students who already possess one of these certificates should still attend the Language Classes to maintain and consolidate their acquired level of English language competence.
N.B. Certificates can be used to substitute only one year of the Language Classes.

3) Advanced Language Classes:
The advanced classes are only for second-year students who have passed the advanced level first-year Language Classes in 2019-2020 with Dr. McSorley with a score of at least 85/100, or who already possess a valid FCE or superior certificate. Students will independently view ten films in original English and will attend one class per week with Dr. Fowler (group A-L) or Dr. Ristevski (group M-Z) to discuss and carry out language tasks related to the previously viewed films. At the end, there will be a written test and an oral assessment. Further details will be available on the Lingua Inglese II course Moodle site at the beginning of the semester.

The final mark for whole course is assigned by the Prof. Crawford after all parts have been completed. The overall score attained on the language class tests (out of a total of 100) may contribute up to two additional points to the final mark of the course.

 

Note

Corso Docente: inizierà mercoledì 23 settembre a causa della sospensione didattica per le elezioni referendarie e regionali il 21 settembre. Informazioni relative alle lezioni svolte in via telematica e all’aula virtuale verranno fornite in all’inizio del semestre.

Lingua Strumentale: informazioni relative allo svolgimento delle esercitazioni saranno disponibili sul sito https://elearning.cli.unipi.it (Lingua inglese - secondo anno).

Propedeuticità della Lingua Strumentale: Gli studenti dei Corsi di Lingua Inglese non possono sostenere le prove di relative alle esercitazioni del secondo anno senza aver superato quelle del primo anno. Allo stesso modo, gli studenti non possono sostenere le prove del terzo anno senza aver superato quelle del secondo anno.

Verbalizzazione del voto finale del corso:
Il voto potrà essere verbalizzato solo durante i periodi relativi alle sessioni d'esame secondo il calendario accademico (nell'orario di ricevimento - Consultare Unimap).

Notes

Course: The first lesson will be on Wednesday September 23rd (due to cancellation of classes for the regional elections on September 21st). Information on online access to the lessons and the virtual classroom will be provided at the beginning of the semester.

Prerequisites for Language Classes
Students cannot sit for the second-year Language Class tests without first having passed all the first-year tests. Likewise, students cannot sit for the third-year tests without having passed all the second-year tests.

Recording of final course mark
The final mark for the course can be recorded only during the official exam periods of the academic calendar (during office hours of the professor - see Unimap).

Updated: 28/02/2021 10:29