Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
TESTI CLASSICI DELLA FILOSOFIA ANTICA | M-FIL/07 | LEZIONI | 36 |
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Lo studente potrà acquisire conoscenze riguardanti un testo classico del pensiero filosofico antico, comprendendone il lessico, le tesi e le strategie argomentative, e inquadrandolo nel suo contesto storico-filosofico.
Students will become familiar with an ancient philosophical text, by understanding its terminology, doctrines and argumentative strategies, and framing it within its historical-philosophical context.
La verifica finale avrà luogo mediante un esame orale alla fine del corso.
The evaluation will take place through an oral exam at the end of the course.
Lo studente dovrà acquisire la capacità di esaminare con intelligenza critica il testo e i temi trattati nel corso, inquadrandoli correttamente nel loro contesto storico-filosofico.
Students are expected to acquire the skill to critically examine the text and topics explored during the course, and of correctly framing them within their historical-philosophical context.
La verifica delle capacità avrà luogo mediante le modalità impiegate per accertare l’acquisizione delle conoscenze.
The evaluation of skills will be based on the same method used to assess learning.
Lo studente potrà acquisire e sviluppare non solo accuratezza e precisione nella lettura e valutazione delle posizioni sostenute nel testo che verrà letto e commentato in classe, ma anche attitudine all’uso critico di un testo classico nel dibattito su problematiche contemporanee.
Students will be able to acquire and develop not just accuracy in the interpretation and assessment of the views presented in the text read and discussed in class, but also a critical approach to the use of Classical texts in the debate on contemporary issues.
Sarà costantemente incoraggiata la partecipazione attiva degli studenti.
Active engagement by the students will constantly be encouraged.
Non è richiesta la conoscenza del greco antico. È presupposta una conoscenza generale della filosofia antica.
Knowledge of ancient Greek is not required. General knowledge of ancient philosophy is expected.
Il corso è basato su lezioni frontali del docente, durante le quali sarà letto e commentato il testo in programma. Riferimenti al testo originale saranno resi comprensibili anche a chi non abbia conoscenza del greco antico. Ulteriore materiale didattico potrà essere fornito durante le lezioni.
The course is based on taught lectures, devoted to reading and discussing Plato’s text. References to the original text will be made understandable even to students who do not know ancient Greek. Further teaching material may be provided during the lectures.
Il Carmide di Platone
Il corso consisterà nella lettura e nell’analisi del Carmide di Platone, dialogo aporetico che ruota attorno alla virtù della sophrosyne (‘saggezza’ o ‘temperanza’). Dopo una introduzione generale ai temi del dialogo e alla sua collocazione nella produzione platonica, seguiranno le lezioni dedicate alla lettura integrale del testo e all’analisi delle principali questioni che esso solleva. Attraverso una lettura attenta del dialogo, sarà possibile apprezzare sia i pregi letterari dell’opera, sia i complessi temi filosofici – etici, epistemologici, politici – che emergono nella ricerca di una definizione adeguata della sophrosyne.
Plato’s Charmides
The course is devoted to the reading and analysis of Plato’s Charmides, an aporetic dialogue that centres around the virtue of sophrosyne (‘sound-mindedness’ or ‘temperance’). After a general introduction to the main themes of the dialogue and an illustration of its place in Plato’s corpus, the course will focus on the reading of the whole text and the examination of the chief issues that it raises. Through a close reading of the dialogue, we will fully grasp both the literary value of this text and the complex philosophical topics – ethical, epistemological, political – that emerge in the search for an appropriate definition of sophrosyne.
- Platone, Carmide, in B. Centrone (a cura di), Platone. Teage, Carmide, Lachete, Liside, Milano, BUR 1997 [con introduzione (pp. 33-80) e note al testo].
- Tuozzo, T.M., Plato’s Charmides. Positive Elenchus in a ‘Socratic’ Dialogue, Cambridge, Cambridge University Press 2011 [pp. 90-115, 118-131].
Bibliografia di approfondimento (non obbligatoria)
- Annas, J., ‘Self-knowledge in early Plato’, in D.J. O’ Meara (ed.), Platonic investigations, Washington, The Catholic University of America Press 1985, pp. 111-138.
- Brisson, L. and T.M. Robinson (eds.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides. Selected Papers from the 5th Symposium Platonicum, Sankt Augustin, Academia Verlag2001.
- Danzig, G., ‘Plato’s Charmidesas a political act. Apologetics and the promotion of ideology’ Greek, Roman and Byzantine Studies 53, 2013, pp. 486-519.
- Dyson, M., ‘Some problems concerning knowledge in Plato’s Charmides’, Phronesis 19/2, 1974, 102-111.
-Eisenstadt, M., ‘A note on Charmides 168e9-169a1’, Hermes109/1, 1981, pp. 126-128.
- Kahn, C.H., ‘Plato’s Charmides and the proleptic reading of Socratic dialogues’, The Journal of Philosophy85, 1988, pp. 541-549.
-Lampert, L., How philosophy became Socratic. A study of Plato’s Protagoras, Charmides, and Republic, Chicago, The University of Chicago Press 2010.
-McKim, R., ‘Socratic self-knowledge and knowledge of knolwedge in Plato’s Charmides’ Transactions of the American Philological Association 115, 1985, pp. 59-77.
- North, H., Sophrosyne. Self-knowledge and self-restraint in Greek literature, Ithaca-New York, Cornell University Press 1966.
- Politis, V., 'The Place of aporia in Plato’s Charmides', Phronesis, 53/1, 2008, pp. 1–34.
- Tuckey, T.G., Plato’s Charmides, Cambridge, Cambridge University Press.
- Van der Ben, N. The Charmides of Plato. Problems and interpretations, Amsterdam, Grüner 1985.
- Platone, Carmide, in B. Centrone (ed.), Platone. Teage, Carmide, Lachete, Liside, Milano, BUR 1997 [with introduction (pp. 33-80) and notes].
- Tuozzo, T.M., Plato’s Charmides. Positive Elenchus in a ‘Socratic’ Dialogue, Cambridge, Cambridge University Press 2011 [pp. 90-115, 118-131].
Additional (non-compulsory) reading:
- Annas, J., ‘Self-knowledge in early Plato’, in D.J. O’ Meara (ed.), Platonic investigations, Washington, The Catholic University of America Press 1985, pp. 111-138.
- Brisson, L. and T.M. Robinson (eds.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides. Selected Papers from the 5th Symposium Platonicum, Sankt Augustin, Academia Verlag 2001.
- Danzig, G., ‘Plato’s Charmidesas a political act. Apologetics and the promotion of ideology’ Greek, Roman and Byzantine Studies 53, 2013, pp. 486-519.
- Dyson, M., ‘Some problems concerning knowledge in Plato’s Charmides’, Phronesis19/2, 1974, 102-111.
-Eisenstadt, M., ‘A note on Charmides 168e9-169a1’, Hermes109/1, 1981, pp. 126-128.
- Kahn, C.H., ‘Plato’s Charmides and the proleptic reading of Socratic dialogues’, The Journal of Philosophy85, 1988, pp. 541-549.
-Lampert, L., How philosophy became Socratic. A study of Plato’s Protagoras, Charmides, and Republic, Chicago, The University of Chicago Press 2010.
-McKim, R., ‘Socratic self-knowledge and knowledge of knolwedge in Plato’s Charmides’ Transactions of the American Philological Association 115, 1985, pp. 59-77.
- North, H., Sophrosyne. Self-knowledge and self-restraint in Greek literature, Ithaca-New York, Cornell University Press 1966.
- Politis, V., 'The Place of aporia in Plato’s Charmides', Phronesis, 53/1, 2008, pp. 1–34.
- Tuckey, T.G., Plato’s Charmides, Cambridge, Cambridge University Press.
- Van der Ben, N. The Charmides of Plato. Problems and interpretations, Amsterdam, Grüner 1985.
Data la natura del corso, la frequenza è fortemente consigliata. Chi non potesse frequentare è tenuto a prendere contatto con il docente almeno due mesi prima dell’esame orale.
Given the features of the course, attendance is highly recommended. Students who are not able to attend are required to get in touch with the lecturer at least two months before the oral exam.
Esame orale, durante il quale lo studente dovrà leggere e commentare parti del testo platonico e rispondere ad alcune domande sugli studi in programma.
Oral exam: students must read and discuss parts of Plato’s dialogue, and answer some questions on the essays included in the bibliography.
Il corso sarà tenuto online attraverso la piattaforma Google Meet.
Orario lezioni: lunedì 10.15-11.45, martedì 10.15-11.45.
Inizio lezioni: lunedì 15 febbraio.
Commissione d’esame:
Presidente: Francesco Pelosi
Commissari: Bruno Centrone, Maria Michela Sassi.
Commissione supplente:
Presidente: Giovanni Paoletti
Commissari: Cristina D’Ancona, Stefano Perfetti.
The course will be held online, through Google Meet.
Course schedule: Monday 10.15-11.45, Tuesday 10.15-11.45.
Examination board:
President: Francesco Pelosi
Members: Bruno Centrone, Maria Michela Sassi.
Substitute examination board:
President: Giovanni Paoletti
Members: Cristina D’Ancona, Stefano Perfetti.