Scheda programma d'esame
METHODOLOGY OF SURVEYING AND REPRESENTATION IN ARCHAEOLOGY
EMANUELE TACCOLA
Academic year2020/21
CourseARCHEOLOGY STUDIES
Code1040L
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
METODOLOGIA DEL RILIEVO E DELLA RAPPRESENTAZIONE IN ARCHEOLOGIAL-ANT/10LEZIONI36
EMANUELE TACCOLA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito le conoscenze basilari relative agli strumenti e alle metodologie del rilievo archeologico e alla rappresentazione grafica.  

Knowledge

By the end of the course students will acquire the basic knowledge related to the tools and methodologies of the archaeological survey and to the graphic representations.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione in occasione dell'esame orale finale.

Assessment criteria of knowledge

The assessment of knowledge will be the subject of evaluation during the final oral exam.

Capacità

Al termine del corso lo studente:

- saprà gestire un rilievo topografico o architettonico e curarne la rappresentazione grafica

- sarà in grado di scegliere gli strumenti e le procedure più adatte alle varie condizioni sul campo

- potrà aggiornarsi in maniera autonoma

Skills

By the end of the course students:

- will be able to manage a topographic or architectural survey and take care of its graphic representation

- will be able to choose the most suitable tools and procedures for the various conditions in the field

- will be able to update themselves independently

Modalità di verifica delle capacità

Saranno svolte attività pratiche sul campo e in aula.

Assessment criteria of skills

Practical activities will be carried out in the field and classroom.

Comportamenti

Poiché il rilievo archeologico necessita di pazienza e precisione, lo studente svilupperà sensibilità al riguardo.

Behaviors

Since the archaeological survey needs patience and precision, students will develop awareness to it.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le attività pratiche saranno valutati il grado di accuratezza e precisione delle attività svolte.

Assessment criteria of behaviors

During the practical activities the degree of accuracy and precision of the activities carried out will be evaluated.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Capacità di leggere e comprendere testi in inglese.

Prerequisites

Ability to read and understand texts in English.

Indicazioni metodologiche

- lezioni frontali, con ausilio di slide
- lezioni pratiche con strumenti topografici e fotocamere (anche smartphones)
- elearning del corso: scaricamento materiali didattici, comunicazioni docente-studenti
- ricevimenti in studio previa prenotazione via e-mail
- no prove intermedie
- lezioni in italiano, ma molti testi in inglese

Teaching methods

- lectures with powerpoints
- practical lessons with topographic instruments and cameras (even smartphones)
- elearning of the course: download of teaching materials, teacher-student communications
- receptions by reservation via e-mail
- no intermediate tests
- lessons in Italian, but many papers in English

Programma (contenuti dell'insegnamento)

- Tipologia delle rappresentazioni grafiche
- Metodi, procedure e strumenti del rilievo archeologico
- Cartografia e GNSS (basilare)
- Rilievo 3D (fotogrammetria vs scanner 3D)
- Elaborazioni grafiche digitali (raster vs vettoriale)
- Computer grafica
- Nuove tendenze (ambienti virtuali immersivi, AR, interazione, etc.)
- Visita al Laboratorio DREAMSLAB (SNS)
- Attività sul campo

Syllabus

- Type of graphic representations
- Methods, procedures and tools of archaeological survey
- Cartography and GNSS (basic)
- 3D survey (photogrammetry vs 3D scanner)
- Digital graphic processing (raster vs vector)
- Computer graphics
- New trends (immersive virtual environments, AR, interaction, etc.)
- Visit to the DREAMSLAB Laboratory (SNS)
- Field activities

Bibliografia e materiale didattico

Testi obbligatori:

- M. MEDRI, Manuale di rilievo archeologico, Bari 2008.
- F. RUSSO, F. REMONDINO, Laser Scanning e Fotogrammetria: strumenti e metodi di rilievo tridimensionali per l'archeologia, in Teoria e metodi della ricerca sul paesaggio d'altura, pp. 141-170.
- E. TACCOLA, M.C. PARRA, C. AMPOLO, The Sanctuary of Punta Stilo at Kaulonia-Monasterace (RC, Italy): preliminary results of the close range photogrammetric surveys 2012-2013, in International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XL-5, pp. 559-563.
- R. OLIVITO, E. TACCOLA, N. ALBERTINI, Cultural Heritage and Digital Technologies. Theory, methods and tools for the study and dissemination of knowledge in the archaeological practice. M. Forte, S. Campana (eds.), Digital Methods and Remote Sensing in Archaeology. Archaeology in the Age of Sensing, Springer International Publishing, 2016, pp. 475-494.

Bibliography

Mandatory texts:

- M. MEDRI, Manuale di rilievo archeologico, Bari 2008.
- F. RUSSO, F. REMONDINO, Laser Scanning e Fotogrammetria: strumenti e metodi di rilievo tridimensionali per l'archeologia, in Teoria e metodi della ricerca sul paesaggio d'altura, pp. 141-170.
- E. TACCOLA, M.C. PARRA, C. AMPOLO, The Sanctuary of Punta Stilo at Kaulonia-Monasterace (RC, Italy): preliminary results of the close range photogrammetric surveys 2012-2013, in International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XL-5, pp. 559-563.
- R. OLIVITO, E. TACCOLA, N. ALBERTINI, Cultural Heritage and Digital Technologies. Theory, methods and tools for the study and dissemination of knowledge in the archaeological practice. M. Forte, S. Campana (eds.), Digital Methods and Remote Sensing in Archaeology. Archaeology in the Age of Sensing, Springer International Publishing, 2016, pp. 475-494.

 

Indicazioni per non frequentanti

Oltre ai testi obbligatori, gli studenti dovranno studiare:

- F. REMONDINO, S. CAMPANA (Eds.), 3D Recording and Modelling in Archaeology and Cultural Heritage - Theory and Best Practices. Oxford, England: Archaeopress, 2014.

- R. OLIVITO, E. TACCOLA, 3D Modelling in the agora of Segesta: techniques and data interpretation, Archeologia e Calcolatori, 25, 2014, pp. 175-188.

Non-attending students info

In addition to the mandatory texts, students must study:

- F. REMONDINO, S. CAMPANA (Eds.), 3D Recording and Modelling in Archaeology and Cultural Heritage - Theory and Best Practices. Oxford, England: Archaeopress, 2014.

- R. OLIVITO, E. TACCOLA, 3D Modelling in the agora of Segesta: techniques and data interpretation, Archeologia e Calcolatori, 25, 2014, pp. 175-188.

Modalità d'esame

L'esame è composto da una prova orale, consistente in un colloquio tra il docente e lo studente.

La prova orale è superata se lo studente dimostrerà di aver acquisito le conoscenze e le competenze previste, unitamente a un uso corretto, disinvolto e consapevole della terminologia tecnica.

Assessment methods

The exam is made up of an oral test, consisting of an interview between the teacher and the student.

The oral test is passed if the student demonstrates that he has acquired the knowledge and skills required, together with a correct and aware use of the technical terminology.

Altri riferimenti web

No.

Additional web pages

No.

Note

Commissione d'esame effettiva: Emanuele Taccola (presidente), Chiara Tarantino, Lisa Rosselli (membri).

Commissione d'esame supplente: Gabriele Gattiglia (presidente), Cristiana Petrinelli, Anna Anguissola (membri).

Notes

Effective examination commission: Emanuele Taccola (president), Chiara Tarantino, Lisa Rosselli (members).

Alternate examination commission: Gabriele Gattiglia (president), Cristiana Petrinelli, Anna Anguissola (members).

Updated: 05/05/2021 12:29