L'obiettivo del corso è quello di mettere in grado lo studente di: i) costruire, valutare e innovare i modelli di business; ii) conoscere i fondamenti del marketing e utilizzare i più appropriati strumenti e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare le leve più adatte per attuare la strategia di marketing, anche avvalendosi del supporto delle tecnologie digitali (web etc.).
The aim of the course is to enable the student to: i) build, evaluate and innovate business models; ii) know the fundamentals of marketing and use the most appropriate tools and methodologies to develop, modify and monitor the marketing strategy; and iii) master the most suitable levers to implement the marketing strategy, also making use of the support of digital technologies ( web etc.).
La valutazione delle conoscenze avverrà tramite una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) consistenti in una relazione scritta e nella presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.
The assessment of knowledge will take place through an oral test, preceded by the presentation of the outputs of the laboratory activities (PROJECT WORK) consisting of a written report and the presentation in the classroom of the work done and the results obtained.
Attraverso il Corso di Markting lo studente sarà messo in grado di: i) costruire, valutare e monitorare i modelli alternativi di business; ii) utilizzare le più appropriate tecniche e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare l’uso delle leve di marketing più adatte a tal fine.
Through the Markting Course the student will be enabled to: i) build, evaluate and monitor alternative business models; ii) use the most appropriate techniques and methodologies to develop, modify and monitor the marketing strategy and iii) master the use of the most suitable marketing levers for this purpose.
La valutazione delle capacità avverrà sia attraverso una prova orale, sia e soprattutto per mezzo delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) - relazione scritta e presentazione in aula. In particolare il PROJECT WORK prevede che gli studenti, a gruppi, sviluppino un progetto, il cui obiettivo è quello di potenziarne le abilità cognitive e pratiche attraverso l'applicazione delle conoscenze acquisite durante il corso, possibilmente all'interno di importanti realtà aziendali del territorio. Questo contribuirà alla maturazione delle soft skills dello studente.
The assessment of skills will take place both through an oral test and above all by means of laboratory activities (PROJECT WORK) - written report and presentation in the classroom. In particular, the PROJECT WORK foresees that students, in groups, develop a project, the aim of which is to enhance their cognitive and practical skills through the application of the knowledge acquired during the course, possibly within important local businesses. This will contribute to the maturation of the student's soft skills.
The student will be able to manage participation / management responsibilities of a project team.
Appropriate accuracy and precision will be acquired in carrying out data collection, analysis activities and their presentation
Discussione del Project Work
Project work discussion
Conoscenze di bilancio
Conoscenze di analisi dei costi (classificazione dei costi, contabilità direzionale, break even analysis)
Conoscenze tecniche statistiche di base (statistica descrittiva e multivariata)
Budget knowledge
Cost analysis knowledge (cost classification, management accounting, break even analysis)
Basic statistical technical knowledge (descriptive and multivariate statistics)
Il corso si articola in lezioni teoriche ed attività di laboratorio. Per quanto riguarda le lezioni, il materiale didattico fornito dai docenti si compone di slide di supporto alla lezione e viene pubblicato sul sito web del corso alcuni giorni in anticipo rispetto alle lezioni cui si riferiscono.
Per quanto riguarda il laboratorio, gli studenti divisi in gruppi, dovranno identificare un modello di business per un’azienda da loro creata ex novo (coordinamento con il corso di Progettazione d’Impresa), nonché redigere un piano di marketing per un prodotto sviluppato dall’azienda di cui prima. Facoltativamente i gruppi, invece che immaginare un’azienda, potranno sviluppare il progetto di marketing in collaborazione con importanti realtà aziendali del territorio. Il laboratorio terminerà con la stesura di una relazione e la presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti. Parte delle attività di laboratorio verranno svolte in aula, sotto la guida dei docenti.
Tthe course is divided into theoretical lessons and laboratory activities. As for the lessons, the teaching material provided by the teachers consists of slides to support the lesson and is published on the course website a few days in advance of the lessons to which they refer.
As for the laboratory, students divided into groups will have to identify a business model for a company they created from scratch (coordination with the Business Design course), as well as draw up a marketing plan for a product developed by the company mentioned above. Optionally, instead of imagining a company, the groups will be able to develop the marketing project in collaboration with important local companies. The laboratory will end with the drafting of a report and the presentation in the classroom of the work done and the results obtained. Part of the laboratory activities will be carried out in the classroom, under the guidance of the teachers.
Business model
i. Il Canvas
ii. Strumenti
iii. Strategia
Il marketing nella strategia di impresa
i. Marketing management
ii. Processo decisionale di marketing
iii. Marketing B2B e B2C
iv. Marketing e innovazione tecnologica
v. Tendenze
vi. Analisi del micro e del macroambiente
vii. Previsione della domanda
Il marketing operativo e le leve decisionali
i. Le 4P del marketing: logiche e tecniche di supporto
ii. Product
iii. Price
iv. Place
v. Promotion
vi. Tecniche di analisi dati di supporto al marketing
vii. Marketing e ciclo di vita del prodotto
Digital e Social Marketing
i. Network Customer Behavior
ii. Digitalization and Marketing
iii. Big data and Marketing
Business model
i. The Canvas
ii. Tools
iii. Strategy
Marketing in business strategy
i. Marketing management
ii. Marketing decision-making process
iii. B2B and B2C marketing
iv. Marketing and technological innovation
v. Trends
vi. Analysis of the micro and macroenvironment
vii. Demand forecast
Operational marketing and decision-making levers
i. The 4Ps of marketing: logics and support techniques
ii. Product
iii. Price
iv. Price
v. Promotion
vi. Marketing support data analysis techniques
vii. Marketing and product life cycle
Digital and Social Marketing
i. Network Customer Behavior
ii. Digitalisation and Marketing
iii. Big data and Marketing
Slide utilizzate a lezione.
Testi di approfondimento
Slides used during lessons.
Further readings
Per i non frequentati è auspicabile prender contatto con i docenti per l'assegnazione del project work individuale/di gruppo
Non-attending students are invited to contact the teachers for the assignment of the individual/group project work
L’esame si svolge attraverso una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) consistenti in una relazione scritta e nella sua presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.
La valutazione delle attività di laboratorio costituisce parte integrante della valutazione complessiva dell’esame.
The exam takes place through an oral test, preceded by the presentation of the laboratory activity outputs (PROJECT WORK) consisting of a written report and its presentation in the classroom of the work done and the results obtained.
The assessment of laboratory activities is an integral part of the overall assessment of the exam.