Scheda programma d'esame
MUSICAL PHYSICS
MARCO STANISLAO SOZZI
Academic year2020/21
CoursePHYSICS
Code027BB
Credits3
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
FISICA MUSICALEFIS/07LEZIONI24
MARCO STANISLAO SOZZI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente potrà acquisire conoscenze relative alla descrizione fisica di numerosi aspetti legati alla produzione, trasmissione, fruizione ed elaborazione del suono, con particolare enfasi sull'unità della fisica e le analogie con la descrizione di altri fenomeni.

Knowledge

At the end of the course the student will have a broad, if shallow, overview of some of the several links between physics (and mathematics) and music, the basics of physical acoustics and should be able to learn and explore in more directions such connections.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze sarà effettuata mediante colloquio con lo studente sugli argomenti discussi durante il corso.

Assessment criteria of knowledge

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology.

Methods:

  • Final oral exam

Further information:
The student has the option of presenting a short oral discussion on an agreed subject of his/her choice as the first part of the oral exam.

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology.

Methods:

  • Final oral exam

 

Further information:
The student has the option of presenting a short oral discussion on an agreed subject of his/her choice as the first part of the oral exam.

Capacità

Al termine del corso lo studente avrà acquisito la capacità di cogliere aspetti unitari della descrizione fisica dei fenomeni.

Skills

At the end of the course the student should be able to grasp unity related to the physical description of phenomena.

 

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente potrà opzionalmente preparare una breve presentazione di approfondimento su un argomento discusso durante il corso.

Assessment criteria of skills

The student might optionally prepare a short presentation to delve more deeply into one of the topics discussed in the course.

 

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire sensibilità all'unità della descrizione fisica dei fenomeni.

Behaviors

The student should acquire a better sensitivity to unity in the physical description of natural phenomena.

Modalità di verifica dei comportamenti

Non è prevista la verifica del fatto che lo studente sia sensibilizzato a cogliere l'unità della fisica. Si tratta di un obiettivo auspicabile al termine dell'intero corso di laurea magistrale in fisica.

Assessment criteria of behaviors

No specific cerification of the behaviors is foreseen.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Fondamenti di fisica classica, analisi matematica.

Prerequisites

Classical physics and calculus.

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • individual study

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures

Delivery: face to face

Attendance: Advised

Learning activities:

  • attending lectures
  • individual study

 

Teaching methods:

  • Lectures

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il programma copre un vasto numero di argomenti in un tempo limitato, e viene adattato annualmente agli interessi specifici degli studenti.
Oscillazioni, combinazione di moti armonici, spettri, cenni ad effetti di non-linearità. Oscillatori meccanici, modi normali, impedenza meccanica.
Corda vibrante, strumenti musicali a corda, pianoforte, chitarra. Strumenti ad arco. Cenni a barre vibranti e relativi strumenti musicali. Membrane e tamburi.
Canne vibranti, strumenti a fiato. La voce umana. Propagazione del suono.
Fisiologia acustica, percezione del suono, illusioni acustiche.
Scale musicali. Sintesi del suono.
Registrazione, digitizzazione, elaborazione e compressione del suono, il formato MP3.

Syllabus

Introduction to acoustics: oscillations, spectra and Fourier analysis, autocorrelation, noise. Mechanical oscillators and coupling, normal modes. The simple vibrating string and its limits, string instruments and inharmonicity, Helmholtz motion. Vibrating membranes and drums. Sound propagation in air, impedance, wind instruments and the voice. Introduction to psychoacoustics, loudness and pitch. Mathematics of musical scales. Digitization of sound and basics of lossy compression.

Introduction to acoustics: oscillations, spectra and Fourier analysis, autocorrelation, noise. Mechanical oscillators and coupling, normal modes. The simple vibrating string and its limits, string instruments and inharmonicity, Helmholtz motion. Vibrating membranes and drums. Sound propagation in air, impedance, wind instruments and the voice. Introduction to psychoacoustics, loudness and pitch. Mathematics of musical scales. Digitization of sound and basics of lossy compression.

Bibliografia e materiale didattico

Kinsler et al. - Fundamentals of acoustics
Fletcher, Rossing -The physics of musical instruments
Roederer - Introduction to the physics and psychophysics of music
Watkinson - The art of digital audio
Data l'eterogeneità degli argomenti trattati, verranno forniti riferimenti per l'approfondimento.

Bibliography

Kinsler et al. - Fundamentals of acoustics
Fletcher, Rossing -The physics of musical instruments
Roederer - Introduction to the physics and psychophysics of music
Watkinson - The art of digital audio
Recommended reading from selected chapters of several books is presented during the course according to the detailed program agreed with students.

 

Indicazioni per non frequentanti

Contattare il docente via e-mail.

Non-attending students info

Contact the teacher by e-mail.

Modalità d'esame

L'esame consiste in un colloquio, eventualmente integrato dalla discussione di un argomento a scelta dello studente concordato in precedenza con il docente.

Assessment methods

The oral exam can include an optional discussion on a topic chosen by the student and previously agreed with the teacher.

 

Updated: 30/07/2020 10:10