Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA COMPARATA DELL'ARTE DEI PAESI EUROPEI IN ETA' MODERNA | L-ART/02 | LEZIONI | 36 |
|
Lo studente acquisirà conoscenze storiche e metodologiche sull'arte e la società britannica nel corso del XVIII secolo, considerata nei suoi rapporti con l'Europa e nella sua dimensione globale.
The student will learn about historical and methodological issues concerning art and society in Britain during the eighteenth century, as well as its relationship with Europe and its global dimension.
La verifica delle conoscenze avverrà attraverso due elaborati scritti e almeno un seminario a cura dello studente.
Knowledge will be assessed in seminars and through two long essays which the students will have to submit.
Alla fine del corso lo studente sarà in grado di svolgere
By the end of the course the student will be capable of:
Lo studente dovrà preparare un seminario e due relazioni scritte, di cui una sarà una versione estesa del seminario al fine di capire la differenza tra un testo da usare come traccia in una presentazione orale e una relazione propriamente strutturata ed annotata.
The student will produce a seminar and two written essays one of which will be an expanded version of the seminar itself, so as to grasp the difference between a text to be used in an oral presentation and a properly argued and written out essay.
Lo studente imparerà a lavorare in gruppo con altri studenti, a suddividere compiti e a compiere ricerca su fonti di diverse tipologie.
The student will learn to interact with his fellow students, to organize the group's work, as well as to use and study a variety of different types of sources.
Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali.
In seguito alle attività seminariali saranno richieste agli studenti due relazioni concernenti gli argomenti trattati.
The way in which teams of students will assign tasks and responsibilities, and structure each phase of their work will be carefully monitored and assessed. Seminars will be followed up by two essays on the topics presented in oral form.
Capacità di leggere testi in inglese.
The student should be able to read publications in English.
Il corso è costituito da una prima parte di lezioni frontali e da una seconda parte a base seminariale in cui gruppi di studenti sono chiamati ad approfondire specifici aspetti del programma. I seminari sono preceduti da un lavoro di pianificazione congiunto tra docente e studenti, e da verifiche in corso d'opera, prima della presentazione formale.
I materiali delle lezioni frontali (power-points), così come la bibliografia dettagliata sono forniti sulla piattaforma di e-learning Moodle. Su di essa verranno poi caricati anche i seminari degli studenti con gli annessi materiali di studio (power points, bibliografie e saggi).
The course will consist of a first group of frontal lectures followed by a second part in which the students will be directly engaged in seminars which will focus on specific aspects of the course syllabus. Seminars will be preceeded by planning sessions jointly held with the tutor and aimed at identifying the core issues, allotting reading and research, as well as by sessions before the formal presentations in the course of which the tutor will verify the work progress and its coherence with the targets set.
All the teaching materials used in frontal lectures (i.e. power-points) and detailed reading lists will be uploaded on the university e-learning platform Moodle, which will also eventually contain the work produced for the students' seminars (power-points, reading materials, final essays).
Arte e società in Gran Bretagna durante il Settecento
Il corso intende esaminare lo sviluppo dell'arte in Inghilterra durante il Settecento, dalla fine della dinastia Stuart all'emergere dell'Impero Britannico. L'attenzione sarà focalizzata particolarmente sulla dimensione internazionale e globale dei fenomeni artistici in Inghilterra, oltre che sulla cultura materiale. Saranno quindi oggetto di studio l'emergere di una scuola effettivamente nazionale (diversamente da quanto era avvenuto nei secoli precedenti caratterizzati dall'afflusso di artisti prevalentemente fiamminghi e neerlandesi), lo sviluppo di generi pittorici peculiarmente inglesi, il fenomeno della caricatura e della satira politica, la pittura di storia contemporanea.
Art and society in Britain during the Eighteenth century
The aim of this course is to examine the development of the arts in Britain during the eighteenth century, from the end of the Stuart monarchy to the rise of the British Empire. Attention will focus on the international and global dimension of the arts in Britain as well as on material culture. We shall study the growth of a national school of painting (in contrast to the earlier trend which saw the influx of foreign artists, primarily Flemish and Netherlandish ones), the development of pictorial genres peculiarly British, the rise of caricature and political satire, as well as of contemporary history painting.
Bermingham, A., Elegant females and gentlemen connoisseurs. The commerce in culture an self-image in eighteenth-century Engand, in A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 489-513.
Brewer, J., The Pleasures of the Imagination: English Culture in the Eighteenth Century, London, 1997.
Colley, L., Britons, Forging the Nation, 1707-1837, New Haven, 2003.
Lippincott, L., Expanding on portraiture. The market, the public,and the hierarchy of genres in eighteenth-century Britain, in A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 75-88.
Solkin, D., Painting for Money: The Visual Arts and the Public Sphere in Eighteenth-Century, New Haven and London, 1992.
Solkin, D. (ed.), Art on the Line, The Royal Academy Exhibitions at Somerset House, 1780-1836, London, 2001.
Solkin, D., Art in Britain 1660-1815, New Haven and London 2015.
Bermingham, A., Elegant females and gentlemen connoissuers. The commerce in culture an self-image in eighteenth-century Engand, in A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 489-513.
Brewer, J., The Pleasures of the Imagination: English Culture in the Eighteenth Century, London, 1997.
Colley, L., Britons, Forging the Nation, 1707-1837, New Haven, 2003.
Lippincott, L., Expanding on portraiture. The market, the public,and the hierarchy of genres in eighteenth-century Britain, in A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 75-88.
Solkin, D., Painting for Money: The Visual Arts and the Public Sphere in Eighteenth-Century, New Haven and London, 1992.
Solkin, D. (ed.), Art on the Line, The Royal Academy Exhibitions at Somerset House, 1780-1836, London, 2001.
Solkin, D., Art in Britain 1660-1815, New Haven and London 2015.
L'esame è sostituito dalle prove seminariali e relativi scritti che verranno valutati in trentesimi. E' pertanto obbligatoria la frequenza.
There will be no final exam; seminars and written work will be assessed and graded according to the standard grading system (30/30). Attendancy is therefore obligatory.
https://elearning.humnet.unipi.it/course/index.php?categoryid=160
Il corso inizia il 15 Febbraio 2021 sullapiattaforma Teams https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a25d5959b58a740eb8de421540f3d8d6f%40thread.tacv2/Generale?groupId=de11c7c6-b5e2-4f94-8bc2-fb5994602748&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1
Le lezioni si svolgono il Lunedì, Martedì e Mercoledì dalle 10:15 alle 11:45.
Commissione d'esame: Prof. Cinzia Maria Sicca, Prof. Antonella Capitanio, Dottor Giovanni Santucci, Dottor Pasquale Focarile, Dottor Vincenzo Sorrentino
Board of examiners:
Prof. Cinzia Maria Sicca, Prof. Antonella Capitanio, Dottor Giovanni Santucci, Dottor Pasquale Focarile, Dottor Vincenzo Sorrentino