Scheda programma d'esame
COMPARATIVE HISTORY OF MODERN EUROPEAN ART
CINZIA MARIA SICCA
Academic year2020/21
CourseHISTORY AND FORMS OF THE VISUAL AND PERFORMING ARTS AND NEW MEDIA
Code790LL
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA COMPARATA DELL'ARTE DEI PAESI EUROPEI IN ETA' MODERNAL-ART/02LEZIONI36
CINZIA MARIA SICCA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente acquisirà conoscenze storiche e metodologiche sull'arte e la società britannica nel corso del XVIII secolo, considerata nei suoi rapporti con l'Europa e nella sua dimensione globale.

Knowledge

The student will learn about historical and methodological issues concerning art and society in Britain during the eighteenth century, as well as its relationship with Europe and its global dimension. 

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso due elaborati scritti e almeno un seminario a cura dello studente.

Assessment criteria of knowledge

Knowledge will be assessed in seminars and through two long essays which the students will have to submit.

Capacità

Alla fine del corso lo studente sarà in grado di svolgere

  1. una ricerca attraverso l'analisi di fonti primarie e secondarie prevalentemente in lingua inglese;
  2. presentare sotto forma di seminario gli argomenti oggetto della propria ricerca;
  3. scrivere un saggio logicamente strutturato e puntualmente argomentato.
Skills

By the end of the course the student will be capable of:

  1. undertaking research on primary and secondary sources in English;
  2. presenting the results of her/ his research in seminar form supported by a power point;
  3. write a properly argued and logically structured essay.

 

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente dovrà preparare un seminario e due relazioni scritte, di cui una sarà una versione estesa del seminario al fine di capire la differenza tra un testo da usare come traccia in una presentazione orale e una relazione propriamente strutturata ed annotata.  

Assessment criteria of skills

The student will produce a seminar and two written essays one of which will be an expanded version of the seminar itself, so as to grasp the difference between a text to be used in an oral presentation and a properly argued and written out essay.

Comportamenti

Lo studente imparerà a lavorare in gruppo con altri studenti, a suddividere compiti e a compiere ricerca su fonti di diverse tipologie.

Behaviors

The student will learn to interact with his fellow students, to organize the group's work, as well as to use and study a variety of different types of sources.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali.

In seguito alle attività seminariali saranno richieste agli studenti due relazioni concernenti gli argomenti trattati.

Assessment criteria of behaviors

The way in which teams of students will assign tasks and responsibilities, and structure each phase of their work will be carefully monitored and assessed. Seminars will be followed up by two essays on the topics presented in oral form.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Capacità di leggere testi in inglese.

Prerequisites

The student should be able to read publications in English.

Indicazioni metodologiche

Il corso è costituito da una prima parte di lezioni frontali e da una seconda parte a base seminariale in cui gruppi di studenti sono chiamati ad approfondire specifici aspetti del programma. I seminari sono preceduti da un lavoro di pianificazione congiunto tra docente e studenti, e da verifiche in corso d'opera, prima della presentazione formale.

I materiali delle lezioni frontali (power-points), così come la bibliografia dettagliata sono forniti sulla piattaforma di e-learning Moodle. Su di essa verranno poi caricati anche i seminari degli studenti con gli annessi materiali di studio (power points, bibliografie e saggi).

Teaching methods

The course will consist of a first group of frontal lectures followed by a second part in which the students will be directly engaged in seminars which will focus on specific aspects of the course syllabus. Seminars will be preceeded by planning sessions jointly held with the tutor and aimed at identifying the core issues, allotting reading and research, as well as by sessions before the formal presentations in the course of which the tutor will verify the work progress and its coherence with the targets set.

All the teaching materials used in frontal lectures (i.e. power-points) and detailed reading lists will be uploaded on the university e-learning platform Moodle, which will also eventually contain the work produced for the students' seminars (power-points, reading materials, final essays).

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Arte e società in Gran Bretagna durante il Settecento

Il corso intende esaminare lo sviluppo dell'arte in Inghilterra durante il Settecento, dalla fine della dinastia Stuart all'emergere dell'Impero Britannico. L'attenzione sarà focalizzata particolarmente sulla dimensione internazionale e globale dei fenomeni artistici in Inghilterra, oltre che sulla cultura materiale. Saranno quindi oggetto di studio l'emergere di una scuola effettivamente nazionale (diversamente da quanto era avvenuto nei secoli precedenti caratterizzati dall'afflusso di artisti prevalentemente fiamminghi e neerlandesi), lo sviluppo di generi pittorici peculiarmente inglesi, il fenomeno della caricatura e della satira politica, la pittura di storia contemporanea. 

 

 

Syllabus

Art and society in Britain during the Eighteenth century

The aim of this course is to examine the development of the arts in Britain during the eighteenth century, from the end of the Stuart monarchy to the rise of the British Empire. Attention will focus on the international and global dimension of the arts in Britain as well as on material culture. We shall study the growth of a national school of painting (in contrast to the earlier trend which saw the influx of foreign artists, primarily Flemish and Netherlandish ones), the development of pictorial genres peculiarly British, the rise of caricature and political satire, as well as of contemporary history painting.

 

Bibliografia e materiale didattico

Bermingham, A., Elegant females and gentlemen connoisseurs. The commerce in culture an self-image in eighteenth-century Engand, in  A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 489-513.

Brewer, J., The Pleasures of the Imagination: English Culture in the Eighteenth Century, London, 1997.

Colley, L., Britons, Forging the Nation, 1707-1837, New Haven2003.

Lippincott, L., Expanding on portraiture. The market, the public,and the hierarchy of genres in eighteenth-century Britain, in A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 75-88.

Solkin, D., Painting for Money: The Visual Arts and the Public Sphere in Eighteenth-Century, New Haven and London, 1992.

Solkin, D. (ed.), Art on the Line, The Royal Academy Exhibitions at Somerset House, 1780-1836, London, 2001.

 Solkin, D., Art in Britain 1660-1815, New Haven and London 2015.

 

Bibliography

Bermingham, A., Elegant females and gentlemen connoissuers. The commerce in culture an self-image in eighteenth-century Engand, in  A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 489-513.

Brewer, J., The Pleasures of the Imagination: English Culture in the Eighteenth Century, London, 1997.

Colley, L., Britons, Forging the Nation, 1707-1837, New Haven2003.

Lippincott, L., Expanding on portraiture. The market, the public,and the hierarchy of genres in eighteenth-century Britain, in A. Bermingham and J. Brewer eds., The Consumption of culture 1600-1800. IMage, Objects, Text, London, 1995, pp. 75-88.

Solkin, D., Painting for Money: The Visual Arts and the Public Sphere in Eighteenth-Century, New Haven and London, 1992.

Solkin, D. (ed.), Art on the Line, The Royal Academy Exhibitions at Somerset House, 1780-1836, London, 2001.

 Solkin, D., Art in Britain 1660-1815, New Haven and London 2015.

 

Modalità d'esame

L'esame è sostituito dalle prove seminariali e relativi scritti che verranno valutati in trentesimi. E' pertanto obbligatoria la frequenza.

Assessment methods

There will be no final exam; seminars and written work will be assessed and graded according to the standard grading system (30/30). Attendancy is therefore obligatory.

Note

 

Il corso inizia il 15 Febbraio 2021 sullapiattaforma Teams https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a25d5959b58a740eb8de421540f3d8d6f%40thread.tacv2/Generale?groupId=de11c7c6-b5e2-4f94-8bc2-fb5994602748&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Le lezioni si svolgono il Lunedì, Martedì e Mercoledì dalle 10:15 alle 11:45.

Commissione d'esame: Prof. Cinzia Maria Sicca, Prof. Antonella Capitanio, Dottor Giovanni Santucci, Dottor Pasquale Focarile, Dottor Vincenzo Sorrentino

 

Notes

Board of examiners: 

Prof. Cinzia Maria Sicca, Prof. Antonella Capitanio, Dottor Giovanni Santucci, Dottor Pasquale Focarile, Dottor Vincenzo Sorrentino

 

Updated: 06/02/2021 10:02