Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
ANALISI E RICERCHE DI MARKETING | SECS-P/08 | LEZIONI | 63 |
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Al termine del corso lo studente sarà in grado di svolgere le attività previste nelle diverse fasi della ricerca di marketing: identificazione del problema, scelta del disegno di ricerca, costruzione degli strumenti per la raccolta dei dati, elaborazione ed interpretazione dei dati e presentazione dei risultati.
The student will be able to carry out the activities required in the various stages of marketing research: problem identification, choice of the research design, creation of the tools to detect data (qualitative or quantitative), data processing and presentation of the research's output.
La verifica delle conoscenze ha luogo sia attraverso domande rivolte agli studenti durante e al termine delle lezioni, sia valutando l’elaborato scritto (rapporto di ricerca) che gli studenti sono tenuti a produrre al termine del corso.
The knowledge will be verified through questions addressed to students during and at the end of the lessons, and by evaluating the written report (research report) expected at the end of the course.
Al termine del corso, lo studente:
The student will be able:
Durante le lezioni sarà organizzata una esercitazione in collaborazione con un’azienda-partner. I manager dell'azienda partner presenteranno agli studenti le loro esigenze conoscitive, collegate a reali problemi di mercato e/o di marketing. Gli studenti tradurranno tali esigenze conoscitive in un progetto di ricerca che consentirà loro di applicare le conoscenze e gli strumenti appresi durante il corso. Nell’ambito di tale esercitazione gli studenti impareranno a costruire diversi tipi di report, tra i quali: il Research Proposal (per sintetizzare i contenuti e gli obiettivi della ricerca) e il Research Report per presentare i risultati raggiunti al termine della ricerca.
During the lessons an exercise will be organized in collaboration with a company-partner. The manager of the partner-company will expose students to their knowledge needs, connected to real market problems. Students will translate these knowledge needs into a marketing research project that will allow them to apply the knowledge and the tools learned. As part of this exercise, students will learn how to build different types of reports, including: the Research Proposal (to define the contents and objectives of the research) and the Research Report to present the results achieved.
Lo studente:
The student:
Durante le lezioni si terrà conto della pertinenza e della rilevanza degli interventi e delle domande che gli studenti rivolgeranno al docente (intervenendo nel corso della lezione oppure attraverso le modalità di interazione digitale consentite dalla piattaforma di e-learning).
Durante lo svolgimento del lavoro di gruppo saranno verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e di organizzazione delle attività progettuali e i collegamenti con gli argomenti teorici presentati nel corso.
The relevance of the questions that the students will address to the teacher (during the lessons or through the e-learning platform) will be taken into account.
During the group work the methods for defining responsibilities, management and organization of the activities necessary for carrying out the research will be verified.
Per seguire con profitto il corso, lo studente deve conoscere in modo approfondito gli argomenti presentati negli insegnamenti di Matematica generale, Statistica ed Economia e gestione delle imprese dei corsi triennali. Si consiglia, inoltre, il sostenimento degli esami del 1° anno del corso in marketing e ricerche di mercato (in particolare Marketing management e Statistica per le ricerche di mercato).
In-depth knowledge of the Italian language is required (spoken and written).
Moreover, in order to successfully follow the course, the student must know the topics presented in the courses of General Mathematics, Statistics and Economics and business management. It is also recommended to take the examinations of the 1st year of the course in Marketing and market research (in particular Marketing management and Statistics for market research).
Le lezioni (lezioni frontali con l’ausilio di slides, filmati, ecc.) saranno integrate da seminari e testimonianze tenute da manager e da qualificati consulenti aziendali.
Inoltre, è previsto lo svolgimento di esercitazioni con software disponibili presso l’aula informatica.
Durante le lezioni si farà riferimento sia al contenuto dei siti web delle aziende citate nel corso delle lezioni (o dei casi aziendali sottoposti all’aula), sia ad esempi di ricerche di marketing svolte in precedenza.
Dal sito di e-learning del corso gli studenti potranno scaricare i materiali didattici proiettati durante le lezioni e i seminari, comunicare con il docente e gli altri studenti del corso, trovare domande e quesiti per esercitarsi, reperire prove d’esame assegnate in precedenza.
L’interazione con gli studenti potrà avvenire nell’ambito dei ricevimenti e attraverso messaggi di posta elettronica.
Non è previsto lo svolgimento di prove intermedie.
Il corso (e l’esame finale) è tenuto esclusivamente in lingua italiana.
The course (and the exam) is held exclusively in Italian.
The lessons take place in a traditional way (lectures with slides, video, etc.) and will be complemented by seminars carried out by managers and qualified business consultants.
In addition, it is expected to conduct exercises in the computer lab.
During the lessons we will refer to the content of the websites of the companies mentioned during the lessons (or of the business cases submitted to the classroom), and to examples of marketing research carried out previously.
From the e-learning site of the course, students can download the teaching materials shown during the lessons and seminars, communicate with the teacher and other students of the course, find questions and questions to practice, find previously assigned exam tests.
Interaction with students can take place within the receptions and through e-mails.
There are no intermediate tests.
Gli argomenti affrontati durante il corso:
Topics covered during the course:
Per gli studenti frequentanti:
Per l’esame:
Per la consultazione:
- Articoli e materiali didattici segnalati dal docente
Per gli studenti NON frequentanti
Testo specifico per la preparazione dell’esame (da questo manuale sono tratte le domande del compito):
Hair/Bush/Ortinau
MARKETING RESEARCH in a Digital International Environment, 4th ed.
McGraw-Hill
ISBN: 978-007-127010-6
Testi di utile consultazione e per approfondimenti (non indispensabili ai fini dell’esame):
Patten ML, Newhart M
Understanding Research Methods: An Overview of the Essentials
Routlege - Taylor&Francis Group
ISBN: 978-0- 415-79052-9
Edward T. Vieira, Jr
Introduction to Real World Statistics: With Step-By-Step SPSS Instructions,
Routlege - Taylor&Francis Group
ISBN 978-1-138-29230-7
For attending students
For the exam:
- Lecture notes by the teacher
- Slides projected during the lessons
- Articles taken from scientific journals and other educational materials reported by the teacher
For consultation:
- Materials reported by the teacher
Poiché le lezioni sono integrate da testimonianze aziendali, da interventi seminariali e il lavoro di gruppo è svolto in collaborazione con un’azienda partner, la frequenza è vivamente consigliata.
Per coloro che non frequentano, la prova consisterà in un compito scritto le cui domande (in parte “aperte” e in parte “a scelta multipla”) faranno riferimento al testo d’esame indicato (disponibile solo in lingua inglese) .
Per gli studenti non frequentanti, l’esame consiste in un'unica prova scritta.
The exam consists only of a written test.
The test consists in part of "open" questions and, in part, of "multiple choice" questions . Exercises that require algebraic calculations or the application of the formulas learned during the course may also be requested. The breakdown between "open" and "closed" questions is variable and depends on the overall level of difficulty of the individual task. The exam usually lasts one hour and takes place in traditional classrooms depending on the availability of the Department's premises and the number of candidates. The test, if passed, remains valid until the next appeal. In case of unsatisfactory grade, the student can repeat the test, but in this case the grade obtained in the previous test is canceled.
The test results are communicated via e-mail at the end of the task correction.
When verbalising the votes, it is possible to view the correct task and to have information on the type of errors committed.
The test is passed if the student obtains at least 50% of the total score that derives from the sum of the scores assigned to the questions of the task.
For NON-attending students
Specific text for the preparation of the exam (from this manual the questions of the task are drawn):
Hair/Bush/Ortinau
MARKETING RESEARCH in a Digital International Environment, 4th ed.
McGraw-Hill
ISBN: 978-007-127010-6
Texts useful for consultation (not essential for the examination):
Patten ML, Newhart M
Understanding Research Methods: An Overview of the Essentials
Routlege - Taylor&Francis Group
ISBN: 978-0- 415-79052-9
Edward T. Vieira, Jr
Introduction to Real World Statistics: With Step-By-Step SPSS Instructions,
Routlege - Taylor&Francis Group
ISBN 978-1-138-29230-7
The exam consists of a written test and an evaluation of the group work carried out during the course. The test score "weighs" for 70% of the final grade, while the vote obtained for the group work "weighs" for 30%. The final vote derives from both components.
The test consists in part of "open" questions and, in part, of "multiple choice questions. Exercises that require algebraic calculations or the application of the formulas learned during the course may also be requested. The breakdown between "open" and "closed" questions is variable and depends on the overall level of difficulty of the individual text. The exam usually lasts one hour and takes place in traditional classrooms depending on the availability of the Department's premises and the number of candidates.
The test, if passed, remains valid until the next appeal. In case of unsatisfactory grade, the student can repeat the test, but in this case the grade obtained in the previous test is canceled.
The test results are communicated via e-mail at the end of the task correction.
During the verbalization, it is possible to have information on the type of errors committed.
The test is passed if the student obtains at least 50% of the total score that derives from the sum of the scores assigned to the questions of the task.
AVVISO IMPORTANTE
A partire dal corrente anno accademico questo esame NON potrà essere inserito nel piano di studi dagli studenti della magistrale DATA SCIENCE AND BUSINESS INFORMATICS