Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
RELAZIONI INTERNAZIONALI | SPS/04 | LEZIONI | 63 |
|
Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze in merito ai fondamenti teorici delle relazioni internazionali, sulla identificazione dei fattori che determinano la qualità delle relazioni tra gli stati e sugli aspetti fondamentali del sistema politico dell’Unione Europea.
At the end of the course the student will have acquired knowledge over the theoretical foundations of International Relations, on the factors that determine the nature and quality of the inter-state relations, and on the fundamental aspects of the political system of the European Union.
La verifica delle conoscenze acquisite avverrà tramite la valutazione del questionario scritto previsto all'inizio di ogni sessione d'esame o tramite un esame orale.
The assessment of the acquired knowledge will be done through a written questionnaire due at the beginning of each exam’s session or through an oral exam.
Al termine del corso:
At the end of the course:
The student will be able to orally present problems related to the Theories of International Relations and the political system of the European Union.
Attending students will be able to prepare presentations on some empirical cases among those proposed by the teacher, which will be interpreted through the lenses of the IR theories.
Il programma del corso si divide in due parti.
Nella prima parte saranno trattati le teorie delle Relazioni Internazionali con particolare riferimento a: la definizione delle relazioni internazionali come disciplina accademica, le principali teorie interpretative delle relazioni internazionali (realismo, liberalismo, approccio della società internazionale, costruttivismo, economia politica internazionale), l’analisi della politica estera e la discussione di alcuni casi e crisi concrete.
La seconda parte riguarderà i temi più rilevanti dell’Unione Europea. Inizialmente è prevista la presentazione del quadro d’insieme del percorso storico di integrazione e la descrizione delle istituzioni principali (Commissione, Consiglio dei ministri, Consiglio europeo, Parlamento europeo) e delle altre (Comitato economico e sociale, il Comitato delle Regioni, le agenzie europee, il sistema europeo delle banche Centrali, i Partiti Politici Europei). Questo quadro d’insieme consentirà la discussione di politiche speficiche, come i processi decisionali, la politica economica e finanziaria, le relazioni esterne, la sicurezza interna, la politiche di solidarietà e alcuni temi specifici, come la crisi di legittimazione dell’Unione, il deficit democratico, l'integrazione differenziata, la crisi dell’Eurozona, le difficoltà del sistema di Schengen e le potenzialità della politica estera e di sicurezza comune.
The course will be divided into two parts.
The first part, Theory of International Relations, will deal with reference to: the definition of IR as academic discipline, the main interpretative IR theories (realism, liberalism, international society approach, constructivism, international political economy), the foreign policy analysis and the deepening of concrete cases and crises.
The second part will cover the relevant aspects of the European Union. Initially, the teacher will provide a general overview of the history of the integration process and the description of the main institutions (Commission, Council of Ministers, European Council, European Parliament) and others (Economic and Social Committee, the Committee of the Regions, the European Agencies, the European Systems of the Central Banks, the European Political Parties). This overview will allow the discussion of specific policies, such as decision-making processes, economic and financial policy, external relations, internal security, solidarity policies, and of specific themes, such as the Union’s legitimacy crisis, the democratic deficit, the differentiated integration, the Eurozone crisis, the difficulties of the Schengen system, and the potential of the Common Foreign and Security Policy.
I testi fondamentali e obbligatori del corso sono i seguenti:
1. Robert Jackson, Georg Sorensen, Jorgen Moller, "Relazioni Internazionali" (2020), Milano: Egea (quinta edizione)
[anche la versione "Jackson Sorensen, “Relazioni Internazionali” (2018), Milano: Egea, quarta edizione, va bene]
2. Marco Brunazzo, Vincent Della Sala (2019), “La Politica dell'Unione europea” (prima edizione)
Inoltre, gli studenti non frequentanti si consiglia di consultare il paragrafo "Indicazioni per i non frequentanti".
Required and fundamental course text-books are two, as follows:
1. Robert Jackson, Georg Sorensen, Jorgen Moller, "Relazioni Internazionali" (2020), Milano: Egea (fifth edition)
[also the version "Jackson, Sorensen, “Relazioni Internazionali” (2018), Milano: Egea, 4th edition is acceptable]
2. Marco Brunazzo, Vincent Della Sala (2019), “La Politica dell'Unione europea” (first edition)
In addition, non attending students MUST consult the section "Non attending students info".
I non frequentanti DEVONO presentare in sede di discussione i due volumi fondamentali e una delle seguenti letture (a scelta)
Articoli:
1. Coticchia, Fabrizio, Calossi, Enrico and Lorenzo Cicchi (2020). “A reality check for students? How participating in the Model United Nations influences skills, IR perceptions and perspectives on future career", “Politics”, online 1-17, DOI: 10.1177/0263395719852238
oppure Libri (un capitolo a scelta dello studente):
2. Bortolon, Matteo (2015), La Gabbia dei Trattati, Dissensi (solo un capitolo).
3. Calossi, Enrico (2016). “Anti-Austerity Left Parties in the European Union. Competition, Coordination, Integration”. Pisa: Pisa University Press. ISBN 978-886741-6653 . (solo un capitolo)
4. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS. ISBN 978-88-8492-773-6. (solo un capitolo)
5. Cicchi, Lorenzo (2016), “Is euro-voting truly supranational? National affiliation and political group membership in European Parliament”, Pisa: University Press. (solo un capitolo)
6. Coticchia, Fabrizio, e Andrea Catanzaro (2018), "Al di là dell'Arcobaleno. I movimenti pacifisti italiani tra ideologie e contro-narrazioni strategiche", Milano: Franco Angeli (un capitolo)
7. Vai, Lorenzo, Tortola, Pierdomenico, and Pirozzi, Nicoletta (eds) “Governing Europa. How to Make the EU more Efficient and Democratic”. Brussels: Peter Lang. (solo un capitolo)
8. Abdolmohammadi, Pejman e Giampiero Cama (2015) “L'Iran contemporaneo : le sfide interne e internazionali di un paese strategico”, Milano: Mondadori università. (solo un capitolo)
Non attending students MUST discuss during the exam the two fundamental books and one of the following texts. They can choose amongt the following readings:
Articles:
1. Coticchia, Fabrizio, Calossi, Enrico and Lorenzo Cicchi (2020). “A reality check for students? How participating in the Model United Nations influences skills, IR perceptions and perspectives on future career", “Politics”, online 1-17, DOI: 10.1177/0263395719852238
or Books (one chapter at student's choice):
2. Bortolon, Matteo (2015), La Gabbia dei Trattati, Dissensi (one chapter).
3. Calossi, Enrico (2016). “Anti-Austerity Left Parties in the European Union. Competition, Coordination, Integration”. Pisa: Pisa University Press. ISBN 978-886741-6653 (one chapter).
4. Calossi, Enrico (2011). “Organizzazione e funzioni degli Europartiti. Il caso di Sinistra Europea”. Pisa: Edizioni PLUS. ISBN 978-88-8492-773-6 (one chapter).
5. Cicchi, Lorenzo (2016), “Is euro-voting truly supranational? National affiliation and political group membership in European Parliament”, Pisa: University Press. (one chapter).
6. Coticchia, Fabrizio, e Andrea Catanzaro (2018), "Al di là dell'Arcobaleno. I movimenti pacifisti italiani tra ideologie e contro-narrazioni strategiche", Milano: Franco Angeli (one chapter).
7. Vai, Lorenzo, Tortola, Pierdomenico, and Pirozzi, Nicoletta (eds) “Governing Europa. How to Make the EU more Efficient and Democratic”. Brussels: Peter Lang. (one chapter).
8. Abdolmohammadi, Pejman and Giampiero Cama (2015) “L'Iran contemporaneo: le sfide interne e internazionali di un paese strategico”, Milano: Mondadori università (only one chapter)
Su base volontaria, dopo aver superato l'esame, è possibile svolgere un tirocinio di ricerca presso il centro "Osservatorio su Politica e Istitutions" (OPI) http://opi.sp.unipi.it/opi/
Si prega di contattare tramite email eugenio.pizzimenti@unipi.it
On voluntary basis, after having past the exam, it is possible to spend a stage at the research center "Observatory on Politics and Institutions" (OPI) http://opi.sp.unipi.it/opi/
Plase, drop an email to eugenio.pizzimenti@unipi.it