Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA DELLA MUSICA | L-ART/07 | LEZIONI | 36 |
|
Al termine del corso gli studenti avranno acquisito conoscenze storiche, terminologia tecnica e strumenti metodologici per lo studio dell'esperienza musicale nelle sue diverse forme di mediazione e circolazione, fra testo, performance e media.
By the end of the course students will acquire historical knowledge, scholarly terminology and methodological tools for the study of musical experience in its different forms of mediation and circulation between text, performance and media.
La verifica delle conoscenze sarà oggetto di valutazione in sede di esame orale.
Knowledge assessment will rely on oral examination.
Al termine del corso gli studenti saranno in grado di riconoscere diverse forme di mediazione musicale e discuterne gli aspetti storici, tecnologici, sociali e culturali. Questo implica anche un incremento delle capacità di ascolto e della consapevolezza del ruolo della mediazione nell'esperienza musicale tra testo, performance e media.
By the end of the course students will be able to identify many different forms of musical mediation and discuss their historical, technological, social and cultural aspects. This will also imply an increase of listening skills and awareness about the role of mediation in musical experience between text, performance and media.
La verifica delle capacità sarà oggetto di valutazione in sede di esame orale.
Skills assessment will rely on oral examination.
Gli studenti alla fine del corso sapranno descrivere e discutere le tipologie di esperienza musicale analizzate durante il corso con piena consapevolezza rispetto alla specifica mediazione musicale le cui forme di base sono riconducibili alle dimensioni della musica in quanto testo, in quanto performance e in quanto prodotto mediale.
By the end of the course students will be able to describe and discuss the typologies of musical experience analysed during the course, with full awareness about the specificity of musical mediation, whose basic forms can be traced back to the dimensions of music as text, as performance and as media product.
In sede di esame gli esempi analizzati durante il corso saranno richiamati o sottoposti all'attenzione degli studenti. La loro discussione sarà il punto di partenza della valutazione.
In the oral exam the examples analysed during the course will be recalled or submitted to the attention of the students. Their discussion will be the starting point of the evaluation.
Si richiedono conoscenze musicali di base, capacità di ascolto, interesse per le connessioni tra la musica da una parte e la letteratura, le arti figurative, le arti performative, le produzioni mediali e le forme di intrattenimento dall'altra.
Basic musical knowledge, listening skills, interest in the connections between music on one hand and literature, visual arts, performing arts, media productions and forms of entertainment on the other are required.
La storia della musica fra testo, performance e media: forme e concetti dell'esperienza musicale
Nell'ultimo scorcio del XIX secolo, nel XX secolo e soprattutto nel XXI secolo (complice anche l'emergenza sanitaria in corso) la circolazione della musica si è spostata sempre più decisamente verso la registrazione, la trasmissione e la produzione mediale. A questo proposito si parla oggi di 'mediatizzazione' o di 'cultura mediatizzata'. Questa enfasi sulla particolare mediazione offerta dai media rischia però di offuscare la comprensione dell'esperienza musicale considerata nella sua complessità. Della musica infatti non si è mai data esperienza al di fuori di specifiche forme di 'mediazione'. Non è mediazione soltanto la musica veicolata attraverso i media; anche una performance (un concerto dal vivo, la rappresentazione di un'opera) o un testo musicale (un manoscritto musicale miniato, una partitura a stampa, un'edizione digitale) offrono mediazioni altrettanto complesse. Nel corso considereremo pertanto la produzione musicale legata a progetti mediali semplicemente come forme di mediazione musicale irriducibili ad altre.
Non si può tuttavia negare che proprio grazie alla sempre più stretta familiarità con i media, negli ultimi venti anni si sono poste le premesse metodologiche per un ripensamento radicale del concetto di musica a partire delle sue attuali forme di mediazione e quindi di esperienza. La musicologia ha fatto la sua parte, ma sono state soprattutto altre prospettive disciplinari (performance studies, media studies, sound studies ecc.) a contribuire a questo ripensamento. Pertanto, dopo una ricostruzione del più recente dibattito interdisciplinare, sulla base di un incrocio di prospettive diverse, questo corso proverà a illuminare brevi segmenti della storia della musica alla luce del concetto di esperienza musicale. La musica sarà trattata principalmente attraverso i concetti di testo, performance e media, considerati come tre forme diverse di mediazione.
Il taglio metodologico del corso sarà sostenuto da esempi storici concreti, collegati alla bibliografia, che saranno analizzati in dettaglio. Il corso offre un percorso sperimentale finalizzato alla riflessione sulle forme e sui concetti dell'esperienza musicale. Per questa ragione nella seconda parte del corso – destinato esclusivamente a studenti magistrali – saranno previsti dei momenti seminariali, durante i quali gli studenti saranno coinvolti attivamente.
Music history between text, performance and media: forms and concepts of musical experience
In the last part of the nineteenth century, in the twentieth century and above all in the twenty-first century (also thanks to the ongoing health emergency) the circulation of music has shifted more and more decisively towards recording, transmission and media production. In this regard, we speak today of 'mediatization' or 'mediatized culture'. However, this emphasis on the particular mediation offered by the media risks obscuring the understanding of the musical experience considered in its complexity. In fact, music has never been experienced outside specific forms of 'mediation'. Not only the music conveyed through the media is mediation; even a performance (a live concert, the staging of an opera) or a musical text (an illuminated musical manuscript, a printed score, a digital edition) offer equally complex mediations. In the course, therefore, we will consider musical production linked to media projects simply as forms of musical mediation that cannot be reduced to others.
However, it cannot be denied that thanks to the ever closer familiarity with the media, in the last twenty years the methodological premises have been laid for a radical rethinking of the concept of music starting from its current forms of mediation and therefore experience. Musicology has played its part, but it was above all other disciplinary perspectives (performance studies, media studies, sound studies etc.) that contributed to this rethinking. Therefore, after a reconstruction of the most recent interdisciplinary debate, based on a crossing of different perspectives, this course will try to illuminate short segments of music history in the light of the concept of musical experience. Music will be treated mainly through the concepts of text, performance and media, considered as three different forms of mediation.
The methodological orientation of the course will be supported by concrete historical examples, linked to the bibliography, which will be analysed in detail. The course offers an experimental path aimed at reflecting on the forms and concepts of musical experience. For this reason, in the second part of the course – intended exclusively for master's students – seminars will be provided, during which students will be actively involved.
1. Volume di riferimento del corso
2. Bibliografia del docente correlata ai temi del corso
3. Bibliografia di riferimento per la parte metodologica
1. Main book of the course
2. Bibliography of the teacher connected to the topics of the course
3. Reference bibliography for the methodological discussion
I non frequentanti dovranno concordare con il docente la parte di bibliografia a scelta da aggiungere allo studio integrale del volume principale del corso:
Non-attending students will establish with the teacher the part of the bibliography of their choice to be added to the integral study of the main book of the course:
Esame orale.
L'esame consiste nella verifica orale della conoscenza della bibliografia, del contenuto delle lezioni, degli esempi discussi e dei materiali messi a disposizione durante il corso.
Oral exam
The oral exam consists in verifying the knowledge of the bibliography, the content of the lessons, the examples discussed and the materials made available during the course.
Questo corso (codice 1154L) è destinato a studenti magistrali principalmente ma non esclusivamente di ITALIANISTICA. Per gli studenti SAVS il corso mutua Storia della musica (codice 1171L).
Il corso si svolge nel primo semestre dal 6 ottobre al 4 dicembre 2020 nei seguenti orari:
Il corso si svolge in remoto tramite TEAMS
Team: 1154L 20/21 - STORIA DELLA MUSICA [WTA-LM]
Codice Team: h4hwb1c
This course (Storia della Musica 1154L) is for postgraduate students (mainly but not exclusively ITALIANISTICA; for SAVS students the course replaces Storia della musica 1171L).
The course is held in the FIRST SEMESTER on:
The course starts Tuesday 6 October 2020
The course is held online via TEAMS
Team:1154L Storia della Musica
Team Code: h4hwb1c