Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
DIALETTOLOGIA | L-LIN/01 | LEZIONI | 36 |
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che cosa sono i dialetti (in genere) e come si caratterizzano quelli italiani (in particolare)
The student who successfully completes the course will have the ability to recognize how the modern Italian linguistic situation arised from Latin and under which linguistic, geographic and historical conditions it developed. More generally, the student will be aware of the many and various steps a linguistic situation has to undergo to arrive at its final form.
The student who successfully completes the course will have the ability to recognize how the modern Italian linguistic situation arised from Latin and under which linguistic, geographic and historical conditions it developed. More generally, the student will be aware of the many and various steps a linguistic situation has to undergo to arrive at its final form.
tramite esame orale, sotto forma di "chiacchierata" col docente, il quale porrà domande relative al corso e ai testi che integrano il corso
The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents by showing critical analysis of linguistic data and using the appropriate terminology.
Methods:
Further information:
Final examination will be oral only, without written tests and report.
The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents by showing critical analysis of linguistic data and using the appropriate terminology.
Methods:
Further information:
Final examination will be oral only, without written tests and report.
essere in grado di orientarsi nel mare magnum dei dialetti italiani
to pick things up in the complexity of Italian dialects
(all'esame) posto davanti a un problema analogo a quelli trattati durante il corso, lo studente dovrà dimostrare di essere in grado di applicare al caso concreto quel che ha appreso in teoria
(at the exam), the student will be requested to apply to a concrete study-case the notions he has acquired during the course
acquisizione di abilità finalizzate alla ricerca bibliografica, alla raccolta di materiali linguistici, all'esplicazione di capacità critiche.
the student will acquire skills useful for bibliographical research, collection of linguistic items, autonomous opinion about research field
tramite esame (le cui modalità possono essere differenziate)
final oral exam
una conoscenza di base della fonetica e della fonologia
una conoscenza sia pure a grandi linee della storia e della geografia dell'Italia e del Mediterraneo
phonetics and phonology basilar notions
a rough knowledge of history and geography of Italy and Mediterranean sea
- lezioni frontali "vecchia maniera";
- il docente va contattato preferibilmente di persona nell'orario (indicato) di ricevimento
- non sono previste prove intermedie né è previsto l'uso di lingue diverse dall'italiano
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Mandatory
Teaching methods:
Delivery: face to face
Attendance: Mandatory
Learning activities:
Teaching methods:
Introduzione (una introduzione di base) alle tematiche e alle problematiche degli studi dialettologici, con specifico riguardo alla situazione italiana.
What's Language and what's (in romance and above all in italian domain) Dialect? Criteria for a (not easy) distinction. The dialects of Italy: their origin from Latin and the main features (vowel developments and consonant developments from Latin to modern Romance varieties) which mark the main dialectal groups (Northern Italy, Tuscany, Middle Italy and Southern Italy dialects; what's Tuscan and what's Italian?). Short survey of the historical interactions between Italian Romance varieties and other Romance (e.g., medieval and modern French) or non-romance (i.e. medieval and modern Greek) varieties.
What's Language and what's (in romance and above all in italian domain) Dialect? Criteria for a (not easy) distinction. The dialects of Italy: their origin from Latin and the main features (vowel developments and consonant developments from Latin to modern Romance varieties) which mark the main dialectal groups (Northern Italy, Tuscany, Middle Italy and Southern Italy dialects; what's Tuscan and what's Italian?). Short survey of the historical interactions between Italian Romance varieties and other Romance (e.g., medieval and modern French) or non-romance (i.e. medieval and modern Greek) varieties.
(ATTENZIONE: i testi indicati valgono solo per studenti frequentanti - i non frequentanti vadano al quadro "indicazioni per non frequentanti")
Franco Fanciullo, Prima lezione di dialettologia, Roma/Bari, Laterza, 2015;
Carla Marcato, Dialetto, dialetti e italiano, Bologna, il Mulino, 2002;
Gerhard Rohlfs, Studi e ricerche su lingua e dialetti d'Italia, Firenze, Sansoni, 1990 (ristampa dell'ediz. 1972; le prime due parti, per complessivi 16 capp.);
Franco Fanciullo, Introduzione alla linguistica storica, Bologna, il Mulino, 2013 (III ed.), relativamente ai capitoli 1 ("La parentela linguistica"), 5 ("Geolinguistica e sociolinguistica: la variabilità"), 7 ("L'Europa linguistica e le lingue indoeuropee fuori d'Europa");
(WARNING: the texts below are only for attending students; for non-attending students: see below, in "Non-attending students info")
Franco Fanciullo, Prima lezione di dialettologia, Roma/Bari, Laterza, 2015;
Carla Marcato, Dialetto, dialetti e italiano, Bologna, il Mulino, 2002;
Gerhard Rohlfs, Studi e ricerche su lingua e dialetti d'Italia, Firenze, Sansoni, 1990 (reprint of the 1972 ed.; first two parts = 16 chapters);
Franco Fanciullo, Introduzione alla linguistica storica, Bologna, il Mulino, 2013 (III ed.), chapters 1 ("La parentela linguistica"), 5 ("Geolinguistica e sociolinguistica: la variabilità"), 7 ("L'Europa linguistica e le lingue indoeuropee fuori d'Europa");
- G. Rohlfs, Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti, Torino, Einaudi, 1966-69; - C. Marcato, "Dialetto, dialetti e italiano", Bologna, Il Mulino, 2002; - G. Rohlfs, "Studi e ricerche su lingua e dialetti d'Italia", Firenze, Sansoni, 1990; - F. Fanciullo, "Introduzione alla linguistica storica" (Bologna, il Mulino, 2013; 3rd ed.) - R. Lazzeroni (editor), Linguistica Storica" (Roma, NIS, 1987 or following); - M. Maiden & M. Parry, "The Dialects of Italy", London/New York, Routledge, 1997. Details and/or further bibliography will be indicated during the lectures.
in linea di massima NON si concedono programmi concordati per studenti NON frequentanti; poiché però "in linea di massima" non vuol dire "in assoluto", chi avesse seri (ma seri! - non perché, ad es., è scomodo l'orario delle lezioni) motivi per non frequentare, è tenuto, in vista di un eventuale programma concordato, a contattare il docente per mail (franco.fanciullo@unipi.it)
personal programs for non-attending students are NOT usually granted; however, who can not attend to the lectures because of serious reasons can contact the lecturer (franco.fanciullo@unipi.it)
l'esame è orale ed è condotto dal titolare dell'insegnamento: essendo un esame orale, si può prevedere che il docente porrà più domande relative agli argomenti trattati nel corso e/o trattati nei testi sopra indicati.
attenzione: le domande NON sono del tipo SI-NO ma richiedono risposte articolate ed esaurienti.
oral exam
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le lezioni si svolgeranno (da remoto) nel II semestre
ricevimento-studenti: durante il secondo semestre, a partire dall'11 febbraio, ogni giovedì dalle 9-30 alle 11.00 e dalle 15.00 alle 16.30.
in questa situazione di perdurante emergenza da covid e per evitare assembramenti, il ricevimento è essenzialmente da remoto al link seguente:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZDIyNGVjMDQtMjNiNy00MGE1LTk1ZDAtMjIwZmIyM2VmN2E5%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1%22%2c%22Oid%22%3a%22ea400bae-fb3a-4466-a298-193c34037281%22%7d
lectures will be held in II semester