Scheda programma d'esame
POLYMERIC MATERIALS FOR SPECIAL APPLICATIONS
FEDERICA CHIELLINI
Academic year2020/21
CourseMATERIALS AND NANOTECHNOLOGY
Code284CC
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageEnglish

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
POLYMERIC MATERIALS FOR SPECIAL APPLICATIONSCHIM/04LEZIONI48
FEDERICA CHIELLINI unimap
GIANCARLO GALLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente:

-avrà appreso i criteri di scelta dei prodotti e dei processi più moderni e vantaggiosi per la produzione di tecnopolimeri e super-tecnopolimeri;

- avrà appreso i criteri di scelta dei materiali polimerici e dei processi più moderni per lo sviluppo di dispositivi biomedici da impiegare in medicina rigenerativa e rilascio controllato e mirato di principi attivi;

-saprà definire correlazioni struttura-proprietà dei polimeri industriali in riferimento alle loro prestazioni in settori applicativi ad alto contenuto tecnologico;

-avrà appreso le problematiche connesse con la produzione sostenibile su scala industriale e il suo impatto socio-economico e ambientale.

Knowledge

The student who successfully completes the course will:

-know criteria for selection of more actual and profitable products and processes for the preparation preparation of engineering plastics and high performance polymers;

- know criteria for selection of more actual and profitable polymers and processes for the development of biomedical devices for regenerative medicine and drug delivery applications;-

-be able to define structure-property-application relationships for polymers in various high-tech fields;

-the current problems associated with sustainable industrial production and its social-economical and environmental impact.

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze saranno valutate in base all’abilità dello studente di discutere criticamente i contenuti del corso e di applicare concetti generali a diversi contesti nella tecnologia dei materiali polimeri.

Assessment criteria of knowledge

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss critically the main course contents using the appropriate terminology and to apply general concepts to different specific topics of polymeric materials technology.

Capacità

Al termine del corso lo studente sarà in grado di:

-svolgere una ricerca delle fonti e di applicarle a contesti tecnologici industriali;

-presentare una relazione scritta su un particolare argomento assegnato di polimeri tecnologici;

-discutere un particolare argomento assegnato di polimeri tecnologici in una relazione orale.

Skills

The student who successfully completes the course will be able to:

-perform a search of resources and apply them to industrial technological contexts;

-present a written report on a special assigned topic on high performance polymers;

-present an oral report on a special assigned topic on high performance polymers.

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente dovrà preparare e discutere una presentazione orale sull’attività svolta durante il corso.

 

 

Assessment criteria of skills

The student will discuss the assigned topic during an oral presentation.

Comportamenti

Lo studente svilupperà:

-sensibilità alle problematiche industriali dei polimeri tecnologici;

-sensibilità alle problematiche di impatto ambientale e riciclo dei polimeri industriali.

- sensibilità alle problematiche industriali dei polimeri biomedici;

Behaviors

The student will develop:

-awareness of industrial features associated with high performance polymers;

-awareness of features associated with environmental impact and recycle of high performance polymers.

-awareness of features associated with biomedical polymers.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il corso sarà verificato il grado di sensibilità alle tematiche dello studente mediante esemplificazione di 'casi di studio' specifici.

Assessment criteria of behaviors

During the course the level of student's awareness will be assessed by exemplifying 'case studies'.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Sono richieste buone conoscenze della chimica macromolecolare. All'inizio del corso saranno comunque forniti gli elementi essenziali per la comprensione dei principali concetti di chimica macromolecolare necessari per il corso.

Sono inoltre richieste conoscenze di base di chimica industriale, termodinamica classica, chimica organica, chimica analitica e chimica inorganica.

Prerequisites

Good knowledge of polymer science is required. At the beginning of the course the necessary fundamental principles will anyhow be provided for a successful benefit from the course.

Knowledge is also required of basic principles of industrial chemistry, classical thermodynamics, organic chemistry, analytical chemistry and inorganic chemistry.

Indicazioni metodologiche

Attività per l'apprendimento:

- lezioni frontali;

- preparazione di relazioni scritte/orali;

- studio individuale;

- ricerca bibliografica.

Oltre le normali attività didattiche, il docente incontra gli studenti su appuntamento e usa la posta elettronica per comunicare con loro.

Teaching methods

Learning activities:

- attending face-to-face lectures;

- preparation of oral/written reports;

- individual study,

- bibliography search.

In addition to normal teaching activities, the teacher meets the students  by appointment and uses e-mail to communicate with them.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso intende fornire un'ampia comprensione della moderna chimica macromolecolare industriale dei tecnopolimeri,  dei super-tecnopolimeri e di polimeri biodegradabili e biocompatibili, con riferimento alla preparazione industriale, caratterizzazione, applicazione e riciclo. Inoltre particolare attenzione sarà dedicata all'analisi delle proprietà fisico-chimiche e meccaniche in vista dei possibili impieghi.

Verranno presentati i più importanti campi di applicazione su larga scala e in settori di nicchia e si discuteranno le prestazioni dei tecnopolimeri e dei super-tecnopolimeri.

PER GLI ARGOMENTI SPECIFICI SI VEDA IL PROGRAMMA IN INGLESE.

Syllabus

The course aims at providing a wide understanding of modern industrial chemistry of engineering plastics, high-performance polymers and biodegradable and biocompatibile polymers, with respect to industrial preparation, characterization, processing, application and recycle. Special attention will be devoted to analyzing the main physical-chemical and mechanical properties, in view of possible uses.

The more important fields of large scale and niche applications will be presented and the performance of engineering plastics and high performance, high-tech polymers will be discussed.

Introduction to polymeric materials: commodities and specialties. High performance polymers. Production of polymers: practical applications, trends, perspectives.

 

Polyamides: general aspects and importance. Poliammide 6 (PA6), poliammide (PA6,6), and poliammide (PA11) Brief description of industrial processes for their synthesis). Industrial processing and special applications of polyamides. Piezoelectricity of polyamides. Nanocomposites with nanofiller clays and CNTs. Aramids: general aspects and importance. Kevlar and Nomex. Brief description of their industrial production Lyotropic solutions and dry-jet wet spinning process. Mention to shear-thinning and shear-thickening of polymer melts and polymer solutions. Industrial special applications of aramids.

 

Polyimides: general aspects and importance. Industrial synthesis and processing. Kapton and Upilex. Mention to thermoplastic polyimides. Industrial special applications of polyimides. Polybenzimidazoles (PBI): general aspects, and industrial special applications.

 

Polyesters: general aspects and importance. Brief description of industrial synthesis and special applications of poly(ethylene terephthalate) (PET), polybutylene terephthalate (PBT) and poly(cyclohexylene dimethylene terephthalate) (PCT). Thermotropic polyesters: general aspects and importance. Brief description of industrial processes for their synthesis and processing. Vectra and Xydar. Industrial special applications of thermotropic polyesters.

 

Polycarbonates: general aspects and importance. Brief description of industrial processes for their synthesis and processing. Industrial special applications of polycarbonates.

 

Polyurethanes: general aspects and importance. Mention to common industrial precursors and synthesis processes. Flexible and rigid polyurethanes Industrial special applications of polyurethanes.

 

High-performance polymers: politetrafluoroetilene (PTFE), poly(ether ether ketone) (PEEK), poly(ether ketone ketone) (PEKK), poly(ether imide) (PEI), poly(sulphone) (PSU), and polybenzimidazole (PBI) as representative examples of high-performance polymers. General aspects and importance. Brief description of the industrial processes for their production.. Industrial special applications of these high-performance polymers.

 

Piezoelectric and electrically-conductive polymers for special applications. Synthesis, processing and advanced applications of polyvinylidene fluoride (PVDF), polypyrrole (PPy), polyaniline (PANI),  polythiophene (PT), and relevant composites

 

Biomedical Biodegradable Polymers of synthetic origin: Introduction, classification and presentation of the main classes. Brief description of industrial processes to precursors: e.g. Lactic Acid . Ring opening polymerization of Lactide for poly(lactic acid) preparation. Focus on poly(α-hydroxyacids) and poly(ε-caprolactone) for special biomedical applications.

Biomedical biodegradable polymers of natural origin: Introduction, classification and presentation of the main classes. Brief description of industrial processes for their obtainment from natural sources or from biotechnological industrial processes. Focus on polysaccharides from renewable and sustainable resources.

Mechanism of biodegradation and bioerosion of polymers and devices; processing of biomedical polymers for the development of micro/nanostructured devices for regenerative medicine and drug delivery applications.

Additive manufatcturing of biomedical polymers:

Characterization of micro/nanostructured polymeric devices.

Bibliografia e materiale didattico

Libri di testo, capitoli di enciclopedie e materiale bibliografico vario saranno consigliati allo studente. Le diapositive delle lezioni frontali saranno messe a disposizione dello studente.

Bibliography

Textbooks, chapters in encyclopedias and further reference material will be recommended on individual topics. The slides of face-to-face classes will be made available.

Indicazioni per non frequentanti

Non ci sono particolari restrizioni o ulteriori obblighi per gli studenti non frequentanti. La frequenza è ovviamente consigliata, ma non obbligatoria.

Non-attending students info

There are no special restrictions or further obligations for non-attending students. Attending the course is obviously recommended, not compulsory.

Modalità d'esame

L'esame consiste in una prova orale.

Tale prova orale della durata media di 30-40 minuti tra lo studente e il docente riguarda i contenuti del corso e serve a valutare il grado di apprendimento, in particolare la capacità di elaborare criticamente e autonomamente i principali concetti applicandoli ai diversi contesti tecnologici proposti allo studente.

Il colloquio avrà esito positivo se lo studente dimostrerà di essere in grado di esprimersi in modo chiaro e di usare la terminologia scientifica corretta e se risponderà correttamente alle domande concernenti i principali concetti del corso.

Assessment methods

An oral examination will be the assessment method.

The assessement, 30-40 minute long on average, deals with the topics treated during the course and helps to evaluate the level of proficiency of the student, especially his/her capability of the student to elaborate critically and autonomously the principal concepts for applying them in different proposed contexts of high-tech polymers.

The assessment will be positive when the student will demonstrate to be able to express himself/herself clearly with appropriate scientific terminology and will answer in a correct way to questions relevant to the principal concepts of the course.

Updated: 18/09/2020 18:35