Al termine del corso:
At the end of the course:
• Interaction and debate with students and with clinical tutors and of simulation
lo studente deve acquisire la capacità di interagire e collaborare attivamente con equipes intra ed interprofessionali al fine di programmare e gestire interventi infermieristici multidimensionali.
• The student is expected to get the ability to interact and to cooperate actively with intra- and inter- professional staff to plan and manage multidimensional nursing actions
Il tirocinio deve condurre lo studente a saper partecipare alla elaborazione e produzione di dati clinici nell'ambito degli strumenti di pianificazione assistenziale.
The internship must lead the student to be able to participate in the processing and production of clinical data in the context of care planning tools.
interaction and discussion with students and clinical and simulation tutors
Superamento esami propedeutici previsti dal regolamento
Passing the preparatory exams required by the university teaching regulations
Metodologia OSCE (objective structured clinical examination)
OSCE (objective structured clinical examination) methodology
Nell'ambito della professione sanitaria di infermiere, i laureati sono operatori sanitari cui competono le attribuzioni previste dal D.M. del Ministero della sanità 14 settembre 1994, n. 739 e successive modificazioni ed integrazioni; ovvero sono responsabili dell'assistenza generale infermieristica. Detta assistenza infermieristica, preventiva, curativa, palliativa e riabilitativa, è di natura tecnica, relazionale, educativa. Le loro principali funzioni sono la prevenzione delle malattie, l'assistenza dei malati e dei disabili di tutte le età e l'educazione sanitaria.
Lo studente al termine del tirocinio clinico deve essere in grado di applicare: i principi della pianificazione dell'erogazione e valutazione dell'assistenza infermieristica, gli aspetti informativi, educativi e di sostegno nelle principali malattie e nei percorsi diagnostici; di acquisire elementi valutativi e metodologici relativi agli interventi in area critica ed in emergenza urgenza per l'erogazione di prestazioni di qualità.
In the domain of nursing health care profession, students with degree are health care operators who are characterized by M.D. issued by Ministero della Sanità 14th of September 1994,n.739 and further modifications and integrations; namely they are responsible for general nursing assistance. This nursing assistance (preventive, treating, palliative and rehabilitation one) is of technical relational educational kind. Their main functions are disease prevention, patients and disabled’s assistance at every age and health care education.
At the end of the clinical internship the student is expected to be able to carry on: planning, supply and assessment nursing aid principles, information educational and support aspects during main diseases and during diagnostic paths; to acquire evaluation and methodological items related to actions in critical area and in emergency urgency for the supply of performance and quality.
Material produced during simulation labs, video proceedings
Assessment of relational technical practical abilities through a mock test through the use of a checklist
Compulsory attendance
materiale prodotto durante i laboratori di simulazione, check lists, video procedure, linee guida
material produced during the simulation workshops, check lists, video procedures, guidelines
frequenza obbligatoria
mandatory attendance
verifica abilità tecniche pratiche e relazionali attraverso prova simulata verifca abilità acquisiste mediante utilizzo di check list
verification of practical and relational technical skills through a simulated test verifies skills acquired through the use of check lists
Il Tirocinio del terzo anno prevede la frequenza in 4 aree: pronto soccorso, sala operatoria, terapia intensiva, sub intensive e/o aree ad complessità
The third year internship includes attendance in 4 areas: emergency room, operating room, intensive care, sub intensive unit or specialist operating unit