Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA CONTEMPORANEA | M-STO/04 | LEZIONI | 48 |
|
Obiettivo del corso è quello di fornire una preparazione e una capacità critica rispetto ai principali temi della storia contemporanea, a partire dal Congresso di Vienna. A tal scopo un'attenzione particolare è riservata alle dinamiche di trasformazione dei processi storici analizzati sia nell'ottica della storia politica, sia in quella economica e sociale. Gli aspetti sociali, in particolare, sono posti in luce utilizzando chiavi di lettura di natura culturale, dalla musica, alle arti figurative, alla stampa e alla cinematografia
The aim of the course is to provide a preparation and a critical capacity with respect to the main themes of contemporary history, starting from the Vienna Congress. For this purpose, particular attention is paid to the dynamics of transformation of the historical processes analyzed both in the perspective of political history, both in economic and social terms. The social aspects, in particular, are highlighted using keys of cultural nature, from music, to visual arts, to printing and cinematography.
The aim of the course is to provide a preparation and a critical capacity with respect to the main themes of contemporary history, starting from the Vienna Congress. For this purpose, particular attention is paid to the dynamics of transformation of the historical processes analyzed both in the perspective of political history, both in economic and social terms. The social aspects, in particular, are highlighted using keys of cultural nature, from music, to visual arts, to printing and cinematography.
La verifica avviene attraverso la possibilità di presentare relazioni durante il corso e attaverso una prova orale
The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral exam
The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral exam
Le capacità che l'insegnamento intende sviluppare consistono nella lettura critica, ed approfondita, delle grandi trasformazioni della storia contemporanea, in maniera tale da mettere lo studente nelle condizioni di disporre di una visione complessiva utile per il suo successivo percorso di studi e di svolgere letture comparate.
The skills that the course intends to develop consist in the critical and in-depth reading of the great transformations of contemporary history, in such a way as to enable the student to have an overall vision useful for his subsequent studies and to carry out readings.
The skills that the course intends to develop consist in the critical and in-depth reading of the great transformations of contemporary history, in such a way as to enable the student to have an overall vision useful for his subsequent studies and to carry out readings.
La verifica avviene attraverso la possibilità di presentare relazioni durante il corso e attaverso una prova orale
The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral test
The verification takes place through the possibility of presenting reports during the course and through an oral test
Il corso intende facilitare la sensibilità dello studente nei confronti dei comportamenti di una cittadinanza attiva
The course aims to facilitate the sensitivity of the student towards the behavior of an active citizenship
The course aims to facilitate the sensitivity of the student towards the behavior of an active citizenship
Confronto durante le lezioni
Comparison during the lessons
Comparison during the lessons
E' necessario disporre di una preparazione di base sui principali aspetti della storia contemporanea
It is necessary to have a basic preparation on the main aspects of contemporary history
It is necessary to have a basic preparation on the main aspects of contemporary history
Per la preparazione del corso è utile un approfondimento storiografico sui principali temi
For the preparation of the course a historiographical study on the main topics is useful
For the preparation of the course a historiographical study on the main topics is useful
L'insegnamento ha ad oggetto i principali temi della storia contemporanea, a partire dal Congresso di Vienna fino alla crisi del 2008. Si affrontano così le questioni legate al processo di costruzione degli Stati ottocenteschi, al difficile rapporto tra masse ed élites, alle dinamiche dello sviluppo economico e allo scoppio dei conflitti, regionali e mondiali. Una particolare attenzione è riservata all' analisi degli strumenti di costruzione del consenso nelle diverse fasi della storia contemporanea e del linguaggio politico ed economico dei movimenti e dei partiti.
The course deals with the main topics of contemporary history, starting from the Congress of Vienna up to the 2008 crisis. The questions related to the process of building the nineteenth-century states, the difficult relationship between masses and élites, to the dynamics of economic development and the outbreak of regional and global conflicts. Particular attention is paid to the analysis of the instruments of consensus building in the different phases of contemporary history and of the political and economic language of movements and parties.
The course deals with the main topics of contemporary history, starting from the Congress of Vienna up to the 2008 crisis. The questions related to the process of building the nineteenth-century states, the difficult relationship between masses and élites, to the dynamics of economic development and the outbreak of regional and global conflicts. Particular attention is paid to the analysis of the instruments of consensus building in the different phases of contemporary history and of the political and economic language of movements and parties.
R.P. Coppini, R. Nieri, A. Volpi, Storia contemporanea, Pisa, Pacini, 2018
A. Volpi, Parole ribelli. Storia di una frattura generazionale (1950-1960), Pisa, Plus, 2019, pp. 5-148
R.P. Coppini, R. Nieri, A. Volpi, Storia contemporanea, Pisa, Pacini, 2018
A. Volpi, Parole ribelli. Storia di una frattura generazionale (1950-1960), Pisa, Plus, 2019, p. 5-148
E'opportuno che chi non frequenta venga al ricevimento per definire le parti che sono oggetto di approfondimento nel corso.
It is appropriate that those who do not attend come to the reception to define the parts that are the subject of further study in the course.
It is appropriate that those who do not attend come to the reception to define the parts that are the subject of further study in the course.
Prova orale; è prevista la possibilità di prove intermedie
Oral exam; the possibility of intermediate tests is foreseen
Oral exam; the possibility of intermediate tests is foreseen