Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE I | LINGUA | LABORATORI | 24 |
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Obiettivo finale del laboratorio di inglese è il conseguimento del livello B2 alla fine del percorso complessivo.
Gli obiettivi parziali sono così distribuiti:
1 anno B1.2
2 anno B2.1
3 anno B2.2
4 anno B2 +
5 anno consolidamento
Il livello B1.2 presuppone un utente intdipendente della lingua, con una fluenza tale da poter parlare senza sforzo con parlanti nativi.
NB
Due aspetti verranno privilegiati in tutto il percorso formativo
The final outcome of the English lab is to achieve a B2 level at the end of the 5 year programme.
the partial outcomes for each year are as follows:
1 year B1.2
2 year B2.1
3 year B2.2
4 year B2 +
5 year consolidation
The B1.2 level presupposes an independent users of the language, i.e. those who have the necessary fluency to communicate without effort with native speakers.
Le conoscenze sono testate attraverso una prova finale consistente in Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Alcune domande sulle lezioni teoriche della prof.ssa Bruti fanno parte dell'esame.
Knowledge is tested every year with a final exam consisting of xReading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Some questions on the theoretical lessons taught by prof. Bruti are included in the exam.
Lo studente
The student
Con controllo continuo in classe e nella prova finale.
By means of continuous assessment in class and through the final exam.
Tutti gli studenti iscritti a Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Pisa sono tenuti, per poter partecipare ai laboratori di lingua inglese, a sostenere un test iniziale per l’accertamento del livello di appartenenza (placement test). Il placement test è sostenuto una sola volta al momento dell’immatricolazione (è previsto in due date). La non partecipazione al placementtest comporta la non ammissione alla frequenza dei laboratori di lingua inglese. L’esito del placement test sostenuto all’inizio del primo anno di corso, dopo l’immatricolazione, servirà a distribuire gli studenti nel seguente modo:
All students enrolled in SFP at the University of Pisa are required, in order to participate in the English language laboratories, to take an initial test to ascertain their level (placement test).
The placement test is taken only once at the time of enrollment (it is scheduled on two dates within the beginning of the second term). Failure to participate in the placement test entails not being able to attend the English language workshops. The result of the placement test taken at the beginning of the first year of the course, after enrollment, will serve to distribute the students in the following way:
Nella parte iniziale si introdurrà l'argomento dell'insegnamento della lingua a bambini in età prescolare e scolare e della priorità della abilità orali di listening prima e speaking dopo. Si descriveranno le caratteristiche degli apprendenti giovani. Si faranno cenni alle teorie dell'apprendimento di S. Krashen e al metodo di Asher, Total Physical Response.
Il resto del laboratorio sarà dedicata alla revisione grammaticale dei contenuti e del lessico indicati al punto 'conoscenze', con particolare riferimento al lessico formulare inerente l'interazione in contesto scolastico. Si condurrà una riflessione sul metalinguaggio e sulle strutture impiegate. Ci si avvarrà di materiali audiovisivi incentrati sulla cornice classe, in modo da esemplificare le dinamiche in contesto. Questi materiali saranno organizzati negli anni in maniera graduale, dal più semplice al più complesso. Si inizierà con alcuni testi animati rivolti all'infanzia, utilizzati sia come oggetto di analisi, sia come esempi di materiali autentici da poter impiegare nella classe con i bambini.
GRAMMATICA:
Verbi regolari ed irregolari
Modali: can, could, would, will, shall, should, may, have to, must, mustn’t, need, needn’t
Tempi verbali: present simple, present continuous, present perfect simple , past simple and continuous. Futuro con will, shall, be going to
Forme verbali: affermativa, interrogativa, negativa. Imperativo. Infiniti seguiti da gerundio o infinito. Passivo presente e passato semplice
Frasi subordinate: that, if, when, where, because
Discorso indiretto semplice
Interrogativi: where, what, when, who, whose, which, how, why
Sostantivi: singolare, plurale, numerabili/ non numerabili, nomi composti, genitivo e doppio genitivo
Pronomi: personali, impersonali (it, there), dimostrativi, quantitativi, indefiniti, relativi
Articoli e partitivi
Aggettivi: colore, dimensione, forma, qualità, nazionalità; predicativi e attributivi
Numeri cardinali e ordinali
Aggettivi e pronomi possessivi, dimostrativi, quantitativi
Comparativi e superlativi (regolari e irregolari)
Avverbi di tempo, di modo, di luogo, di grado, indefiniti. Preposizioni: di luogo, di tempo, di direzione, di compagnia, d’agente
Spelling. Punteggiatura e connettivi.
Ordine delle parole e struttura delle frasi.
LESSICO:
Particolare attenzione al lessico della classe (e.g. “open your book at page..”); attività su grammatica e teatro; Total Physical Response activities, canzoni e jazz chants.
In the initial part we will introduce the topic of teaching the language to preschool and school age children, and the priority oral listening skills before and speaking after. We will describe the characteristics of young learners. We will mention the learning theories by S. Krashen and the method of Total Physical Respons by Asher.
The remainder of the first year lab will be centred on a review of the contents of grammar and vocabulary indicated in the 'knowledge' section above, with particular reference to the vocabulary of
GRAMMAR:
Regular and irregular verbs
Modals: can, could, would, will, shall, should, may, have to, must, mustn’t, need, needn’t.
Tenses: present simple, present continuous, present perfect simple, past simple and continuous. Future with will, shall, be going to.
Verbal forms: affermative, interrogative, negative. Imperative. Infinitive with to or -ing. Present passive and simple past.
Subordinate clauses: that, if, when, where, because.
Simple indirect speech
Interrogative words: where, what, when, who, whose, which, how, why
Nouns: singular, plural, countable/uncountable nouns, compounds, genitive and double genitive
Pronouns: personal, impersonal (it, there), demonstratives, quantifiers, indefinite, relatives
Determiners: articles and quantifiers
Adjectives: colour, dimension, form, quality, nationality; predicative and attributive
Cardinal and ordinal numbers
Possessive, demnostrative and quantitive adjective/pronouns
Comparatives and superlatives (regular and irregular)
Time, place, manner, degree adverbs. Place, time, direction, company, agent prepositions.
Spelling. Punctuation and connectives
Word order and sentece structure
VOCABULARY:
Clothes
Daily life
Education
Entertainment and media
Food and drink
Health, medicine and exercise
Hobbies and leisure
House and home
Language
People
Personal feelings and opinions
Places and buildings
Relations with other people
Transport Services
Shopping
Social interaction
Sport
The natural world
Travel and holidays
Weather
Work and jobs
Particular attention will be given to classroom language (e.g. “open your book at page..”) Grammar-Drama activities, Total Physical Response activities, songs and jazz chants.
Una selezione di pagine dai seguenti testi, ripresi nel materiale messo a disposizione dalle docenti:
Cameron L. (2001) Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.
Capperucci, D. (2017) “English Language Teaching and Learning in Primary School. Theoretical and Methodological Perspective”, Studi sulla Formazione 20, 203-217, 2017-2 (online).
Celce-Murcia, M., Brinton, D.M., Snow, M.A., Bohlke, D. (2014) Teaching English as a Second or Foreign Language [4th ed.], National Geographics (parts on listening and speaking)
Moon J. (2005) Children Learning English, Oxford: MacMillan.
Pinter A. (2006), Teaching Young Language Learners, Oxford: Oxford University Press.
Rice, R. (2011) First Steps. Ideas and Activities for the Teching of English in Italian Primary Schools, Bologna, Clueb.
Slattery M., Willis J. (2003), English for Primary Teachers, Oxford: Oxford University Press.
Testo consigliato di grammatica:
English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom (Raymond Murphy)
A selection of pages from the following texts, reproduced in the material made available by the lecturers:
Cameron L. (2001) Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.
Capperucci, D. (2017) “English Language Teaching and Learning in Primary School. Theoretical and Methodological Perspective”, Studi sulla Formazione 20, 203-217, 2017-2 (online).
Celce-Murcia, M., Brinton, D.M., Snow, M.A., Bohlke, D. (2014) Teaching English as a Second or Foreign Language [4th ed.], National Geographics (parts on listening and speaking)
Moon J. (2005) Children Learning English, Oxford: MacMillan.
Pinter A. (2006), Teaching Young Language Learners, Oxford: Oxford University Press.
Rice, R. (2011) First Steps. Ideas and Activities for the Teching of English in Italian Primary Schools, Bologna, Clueb.
Slattery M., Willis J. (2003), English for Primary Teachers, Oxford: Oxford University Press.
Grammar reference book:
English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom (Raymond Murphy).
L’esame è composto da tre parti: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Include alcune domande a scelta multipla relative alle lezioni della prof.ssa Bruti.
The exam consists of three parts: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). It includes some multiple choice questions on the lessons taught by prof. Bruti.
Per informazioni su materiali e orario di ricevimento della dott.ssa Spataro consultare il sito e-learning del Centro linguistico (https://elearning.cli.unipi.it).
Per informazioni sul ricevimento della prof.ssa Bruti consultare unimap. La docente metterà a disposizione alcuni materiali sulla piattaforma MS Teams o su Moodle.
For information on materials and office hours of Dr. Spataro, consult the e-learning siee of the Language Centre (https://elearning.cli.unipi.it). For information on prof. Bruti's office hourse consult unimap. The lecturer will make some materials available on the MS Teams platform or on Moodle.
La titolare del corso è la prof.ssa Silvia Bruti, che svolgerà le lezioni introduttive. Il resto dei laboratori saranno tenuti dalla dott.ssa Joanne Spataro.
Commissione esame: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi
(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).
INIZIO LEZIONI: secondo semestre
Prof. Bruti is responsible for the course and will teach the first classes. The remainder of the classes will be taught by dr. Joanne Spataro.
Exam board: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi
(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).
BEGINNING of the COURSE: Second semester