Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
ORGANIZZAZIONE AZIENDALE | SECS-P/10 | LEZIONI | 63 |
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Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze in merito agli strumenti e alle metodologie per l’analisi e lo sviluppo organizzativo. In particolare lo studente acquisirà conoscenze per comprendere attraverso quali leve organizzative (in termini di struttura, cultura, strategia, tecnologia, conocenza...) i leader possano fronteggiare le caratteristiche ed i cambiamenti dell’ambiente generale e di riferimento (come i concorrenti, i clienti, il governo ....). In aggiunta lo studente apprenderà conoscenze che gli permetteranno di capire quali sono i cambiamenti organizzativi ( di progettazione organizzativa, digitali, culturali...) da attuare per agevolare l’organizzazione nel raggiungimento dell’efficacia.
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The student who successfully completes the course will have the ability to demonstrate a solid knowledge of what is organization and the main issues related to it. He or she will acquire knowledge to understand through which organizational levers (e.g. structure, culture, strategy, technology, knowledge ...) leaders can face the characteristics and changes of the general and task environment (such as competitors, customers, government .... ). In addition, the student will learn knowledge that will allow him to understand which organizational changes (organizational structural design, IT, culture...) can be implemented to facilitate the organization in achieving effectiveness.
Per l'accertamento delle conoscenze all’inizio di ogni lezione sarà richiesto agli studenti un rapido feedback sui concetti cardine lezione precedente. La verifica delle conoscenze sarà poi oggetto della valutazione dell'elaborato scritto previsto all'inizio di ogni appello d'esame.
For the knowledge assessment, at the beginning of each lesson, students will be asked for rapid feedbacks (of about 5-10 minutes) on the key concepts of the previous lesson.Some short written texts (e.g Polly) will be done for key concepts. Other moments of classroom knowledge assessment will then be carried trough the Working Groups presentations. The knowledge check will then be the subject of the evaluation of the written and oral exams at the beginning of each exam session.
Al termine del corso lo studente avrà acquisito gli strumenti per interpretare le caratteristiche e le dinamiche organizzative e competitive con riferimento agli scenari competitivi attuali e prospettici. Il corso si propone, inoltre, di arricchire le capacità organizzative degli studenti, con particolare riguardo ai temi della struttura, strategia, cultura organizzative e delle reti interorganizzative. Attraverso i feedback ad inizio di ogni lezione e gli eventuali lavori di gruppo gli studenti possono migliorare le soft skills del public speaking.
At the end of the Course the student will have acquired the tools to interpret the organizational and competitive characteristics and dynamics with reference to current and prospective competitive scenarios. The course also aims to enrich students' organizational skills, regarding to the themes of structure, strategy, organizational culture and inter-organizational networks. The course then proposes to develop skills to apply organizational theories in practice, also through the comparison of conceptual schemes and concrete cases. Through feedback at the beginning of each lesson and the possibility to perform teamwork, students can improve the soft skills of public speaking and learing by interacting
Le lezioni frontali si alterneranno con un un approccio di apprendimento partecipativo e collaborativo. Gli studenti potranno svolgere dei lavori di gruppo tematici, preparando e mostrando in aula una presentazione avente ad oggetto un caso di studio emblematico per uno o più argomenti di base.
The verification of skills will be carried out also through a process of coaching and mentoring of classroom activities and applying a generative learning approach. Students will have the opportunity to develop tematic working groups, creating and showing in the classroom a presentation concerning an emblematic case study of one or more key topics.
Lo studente potrà acquisire e sviluppare competenze di analisi ed interpretazione organizzative e interorganizzative, con particolare riguardo alle problematiche strutturali, tecnologiche, culturali, strategiche ed ai loro rapporti.
Students can also acquire and develop interpersonal and individual behavioral skills in collaborative work and public speaking through participation in group work and presentation of results in the classroom.
Al termine del lavoro di gruppo sono verificate le modalità di analisi ed interpretazione delle caratteristiche e dinamiche organizzative del caso di studio e di esposizione gli argomenti trattati.
During the Course the behaviours will be assesed, observing how the group works will be carried out, checking the methods of searching the contents and of analysis of the topics. Through observation of presentations will be checked the methods of interpreting the case studies and of presenting outputs.
Si ritiene necessario che lo studente possieda preliminarmente conoscenze di tipo economico aziendale, con particolare riferimento ai concetti di sistemi, fattori, risorse e processi aziendali; di equilibrio economico, finanziario e patrimoniale; di competitività e di economie di scala.
It is considered necessary that the student has a preliminary knowledge of business economics, with particular reference to the concepts of business systems, factors, resources and processes; economic, financial and equity balance; of competitiveness and economies of scale.
Il corso avrà inizio con una serie di lezioni frontali. In seguito, le lezioni frontali si alterneranno ad alcuni seminari ed a gruppi di lavoro. Le lezioni frontali saranno svolte con l’ausilio di slide. Alcune diapositive di sintesi saranno immesse sulla pagina docente al termine di ogni argomento. Il docente riceverà gli studenti su appuntamento su Teams. Gli studenti potranno contattare il docente attraverso l’indirizzo di posta elettronica l.bonechi@hotmail.com.
The Course starts with some lectures. After, the Course is carried out also through a process of coaching and mentoring of classroom activities and applying a generative learning approach. Students can develop thematic working groups, creating and showing in the classroom a presentation concerning an emblematic case study of one or more key topics.
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
Some summary slides will be placed on the teacher page at the end of each week. The teacher will receive the students according to a timetable communicated in class and on Unimap and Moodle webpages. Students can also contact the teacher through the institutional email address to solve problems and to ask for individual meetings.
The main contents of the course are:
Fundament of Organizational sciences
The organizations in the current competitive scenario. Evolution of organizational thinking, Scientific Management. Classical theory and contingent theories
Dimensions of organizational design. Structural dimensions
The strategic process. Concepts of mission and vision. Porter and Miles and Snow strategies. Relations between strategies and organizational design.
Structural design alternatives: functional, divisional, matrix, holocratic and network structures.
Organizational design for the international environment
Interorganizational networks. Institutionalism. Ecology of organizational populations.
Environmental uncertainty and possible responses. Organization - environment relationship.
Mechanical models and organic models and models of differentiation and integration.
Relationship between technology and structure.
Organizational planning for digital organizations. Information Technology, artificial intelligence and big data. Knowledge management
Organizational culture and related typologies
Organizational design for social impact. Business ethic, Corporate Social Responsibility, corporate sustainability. Dual purpose organizations.
Individual and collective decision-making processes. Bounded rationality. Role of intuition. Cognitive bias.
Evaluation of organizational effectiveness.
Change management: approaches and results
DAFT R. L. (2021), Organizzazione aziendale, Maggioli, Milano, 7a Edizione, Capitoli 1-9, 11
Materiale didattico proiettato in aula e messo a disposizione dai docenti sulla piattaforma e-learning.
Daft, R. L. (2020). Organization theory and design. Cengage learning (thirteenth edition) (Chapters:1-9, 11-13)
Non sussiste alcuna variazione per studenti non frequentanti in merito al programma, modalità d'esame e bibliografia.
The program, the bibliography and the examination procedures are identical for attending and non-attending students.
L'esame è composto da una prova scritta e da una prova orale.
La prova scritta è composta da domande chiuse e da domande aperte. 16 punti è il punteggio minimo per essere ammessi all’orale.
La prova scritta è valida solo per l’appello in cui è stata sostenuta.
La prova orale è obbligatoria per coloro che hanno conseguito alla prova scritta un voto uguale o inferiore a 21, negli altri casi è facoltativa, La prova orale può aumentare o diminuire il voto dello scritto fino ad un massimo di 4 punti.
Methods:
In the written exam (2 hours, 18 quiz and 5 essay questions), the student must demonstrate his/her knowledge of the course material and to organise an effective and correctly written reply.
Further information:
The final written exam is obligatory and it's passed when the student has a score of 16. If the student has a score of 18 or over 18, he or she may accept the grade. But if the score is between 16-18 he or she must take the oral exam.