Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STATISTICA | SECS-S/01 | LEZIONI | 63 |
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L'obiettivo del corso è quello di fornire una base teorico-concettuale di statistica descrittiva ed inferenziale, tali da far acquisire allo studente dimestichezza con le tecniche fondamentali di rilevazione ed elaborazione dei dati finalizzate ai problemi di previsione e decisione.
Students are expected to acquire: some knowloedge of descriptive statistics, such as central values, measure of variances, frequency tables, linear interpolation, correlation and other measures of relation; some knowledge of probability with particular focus on the most common random variables; basic knowledge of the statistical inference, in particular point and interval estimation and test of hypothesis to making decision under uncertain conditions.
Lo studente dovrà svolgere degli esercizi di statistica descrittiva ed inferenziale e rispondere a domande sulla teoria statistica.
In the written exam (2 hours, almeno 6 exercises), the student must demonstrate his/her knowledge of the course material and to be able to solve exercises of descriptive and inferential statistics.
Methods:
Al termine del corso lo studente potrà utilizzare le tecniche apprese per affrontare semplici problemi di inferenza da campione, analisi descrittiva di popolazioni e decisioni in condizioni di incertezza
The student wll be able to solve simple problems of inference from sample evidence and descriptive analysis of populations and to make decisions under uncertain conditions
Lo studente dovrà svolgere degli esercizi di statistica descrittiva ed inferenziale e rispondere a domande sulla teoria statistica.
The student will solve exercises of descriptive statistics, inference and will answer to simple questions on theory of statistics
Saranno acquisite accuratezza, precisione e completezza nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati.
Accuracy, neatness, thoroughness in solving exercises on data collection and statistical analysis will be acquired
Durante le lezioni verranno svolti insieme agli studenti degli esercizi al fine di verificare le conoscenze
apprese per l'analisi dei dati.
during the lectures small individual projects and examples and exercises will allow to understand the level of knowledge
Per partecipare alle lezioni e superare l'esame è necessaria la conoscenza della strumentazione analitico quantitativa dei corsi di matematica.
The mathematical tools presented in the Math course are necessary to attend and fruitfully participate in the lectures
Il Corso verrà svolto prevalentemente con lezioni frontali con ausilio di lucidi/slide. Sono inoltre previste le seguenti attività:
Delivery: face to face
Attendance: Advised
Learning activities and teaching methods::
downloadable materials from Moodle platform of the Dept of Economics and Managemen
interactions with the Professors through meetings, email, e-learning site
Concetti introduttivi
Distribuzioni di un carattere e sua rappresentazione
Le medie
La variabilità
Analisi dell’associazione tra due caratteri
Probabilità
Le variabili casuali
Le distribuzioni di probabilità
Il campionamento
Le distribuzioni campionarie
La stima puntuale
La stima per intervallo
La verifica di ipotesi
Frequency tables, averages and weighted averages (arithmetic, geometric, harmonic), median, quantiles, variance and standard error, Pearson correlation, Chi^2 and V-Cramer indexes, decomposition of the variance; Introduction to probability and random variables such as uniform, Bernoulli, Binomial, Gaussian, t-Student and chi-square; Introduction to sampling designs and sampling distribution of the mean (and related theorems) under simple random sample; Point and interval estimation of the mean and proportion; Test of hypotesys on the mean and proportion, Chi-squared test.
Libro di testo:
Borra, S. e A. DiCiaccio, "Statistica", McGraw-Hill, Milano
Cap. 1: escluso par. 1.7; Cap. 2: esclusi par. 2.7; Cap 3: escluso par. 3.4; Cap 4: esclusi par. 4.7, 4.8 e 4.9; Cap 6: escluso par. 6.7; Cap 8: escluso par. 8.7; Cap 9: esclusi par. 9.7.4, 9.8.5, 9.9; Cap 10: escluso 10.3.2, 10.3.3; Cap 11: escluso par. 11.9; Cap 12: escluso par. 12.6; Cap 13: escluso par. 13.8; Cap 14: escluso par. 14.4, 14.5, 14.6 e 14.7; Cap 16: escluso par. 16.6
Testi di utile consultazione:
Pelosi, M. e T. M. Sandifer, "Introduzione alla Statistica", McGraw-Hill, Milano, 2004; Domenico Piccolo, “Statistica”, Il Mulino, Bologna 1998; Giuseppe Cicchitelli, “Statistica. Principi e metodi”, Pearson education, 2008; F. Giusti, “Introduzione alla Statistica”, Loescher, 1995 (for descriptive statistics); T.H. Wonnacott e R.J. Wonnacott, “Introduzione alla statistica”, FrancoAngeli, 1995 (for inference).
Borra, S. e A. DiCiaccio, "Statistica", McGraw-Hill, Milano Recommended reading includes the following works: Pelosi, M. e T. M. Sandifer, "Introduzione alla Statistica", McGraw-Hill, Milano, 2004; Domenico Piccolo, “Statistica”, Il Mulino, Bologna 1998; Giuseppe Cicchitelli, “Statistica. Principi e metodi”, Pearson education, 2008; F. Giusti, “Introduzione alla Statistica”, Loescher, 1995 (for descriptive statistics); T.H. Wonnacott e R.J. Wonnacott, “Introduzione alla statistica”, FrancoAngeli, 1995 (for inference);
Non esistono variazioni per studenti non frequentanti in merito a: programma, modalità d'esame,
bibliografia, etc.
No variations (program, modalities of exam, bibliography, and so on) for not attending students.
L’esame si svolgerà in forma scritta (test) ed eventualmente orale, in base all’esito della prova scritta.
Final exam: written test (duration: 100 minutes) and interview in the same appello.
Written test: multiple choice questions (exercises and questions on theory). It is passed with marking greater than 18. When the marking of the questions on theory is less than 4, the interview with the Professor (duration: about 20 minutes) is compulsory.
The final marking is the weighted average of the marks of the written test and the interview.
La frequenza è consigliata
The mark must be recorded during the same appello, even when the written test is passed and the interview is not necessary.