Scheda programma d'esame
NURSING METHODOLOGY AND BIOETHICS
CATIA ANELLI
Academic year2022/23
CourseNURSING (LICENSING TO NURSING PRACTICE)
Code272FF
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
BIOETICA APPLICATAMED/45LEZIONI24
CATIA ANELLI unimap
METODOLOGIA DELLA RICERCA INFERMIERISTICAMED/45LEZIONI24
MARIAPAOLA BERTOLINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso lo studente avrà acquisito conoscenze  in merito al Metodo Scientifico e sua applicazione in ambito di ricerca infermieristica; Scopi e metodi della pratica basata su prove di efficacia EBN EBP; Applicazione conoscenza e comprensione in relazione alla formulazione di quesiti clinici; Conduzione di ricerche bibliografiche; Lettura critica di lavori scientifici

 

 

Knowledge

At the end of the course the student will have acquired knowledge about Scientific Method and its application in the field of nursing research Aims and methods of evidence-based practice - EBN - EBP; Application knowledge and understanding in relation to the formulation of clinical questions Conducting bibliographic research Critical reading of scientific works

 

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Verifica conoscenze in presenza: prova orale con simulazione teorica

Assessment criteria of knowledge

Verification of knowledge in person: oral exam with theoretical simulation

Capacità

Competene tecniche: Lo studente saprà utilizzare  i data base per la ricerca bibliografica, sarà in grado di svolgere una ricerca e analisi delle fonti bibliografiche nazionali e internazionali, saprà progettare una ricerca in ambito infermieristico

 

 

Skills

technical skills: Knowing one or more foreign languages. Computer and programming knowledge. Analytical skills.
The student will be able to use the databases for bibliographic research, will be able to carry out research and analysis of national and international bibliographic sources, will be able to plan research in the nursing field

 

Modalità di verifica delle capacità

Simulazione ed esercitazione pratica

Assessment criteria of skills

Simulation and practical exercise

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire e/o sviluppare sensibilità alle problematiche della professione infermeristica, l'importanza dell' EBN e EBP
Lo studente potrà saper gestire responsabilità di conduzione di un team di progetto
Saranno acquisite opportune accuratezza e precisione nello svolgere attività di raccolta e analisi di dati sperimentali

Behaviors

Students will acquire and/or develop sensitivity to the problems of the nursing profession, the importance of evidence-based nursing EBN e EBP

Students will be able to manage the responsibility of managing a team project

Students will acquire accuracy and precision when collecting and analysing experimental data

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante le sessioni di esercitazione  saranno valutati il grado di accuratezza e precisione delle attività svolte.

Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali della ricerca

Assessment criteria of behaviors

During the lab sessions, the accuracy and precision of the activities carried out will be evaluated
During group work, the methods of assigning responsibility, management and organisation during the research project phases will be evaluated

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza di una o più lingue straniere (soprattutto Inglese). Conoscenze informatiche e di programmazione. Capacità Analitiche e statistiche. Conoscenza della struttura delle linee guida e protocolli

 

Prerequisites

Knowledge of one or more foreign languages (mainly English) Computer and programming knowledge. Analytical and statistical skills. Knowledge of the structure of the guidelines and protocols

 

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali, con ausilio slide/filmati, lavagna fogli mobili
In aula/laboratorio si formano gruppi, si usano i PC delle aule informatiche, i PC personali degli studenti.
Strumenti di supporto utilizzati siti web, banche dati.
Interazione tra studente e docente attraverso ricevimento, uso della posta elettronica o telefono
Uso parziale di lingue diverse dall'italiano

Teaching methods

Lectures, with the aid of slides / films, flipchart In the classroom / laboratory groups are formed, the PCs of the computer rooms are used, the students' personal PCs. Support tools used websites, databases. Interaction between student and teacher through receipt, use of e-mail or telephone Partial use of languages other than Italian

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Introduzione generale alla pratica clinica supportata da prove di efficacia e alla metodologia della ricerca. Limiti e opportunità per la pratica infermieristica.

Il metodo scientifico Le fasi della ricerca Identificazione dei problemi clinici assistenziali e loro valutazione.

Le fasi della ricerca, dal problema al quesito di ricerca.

La revisione della letteratura per lo sviluppo di un progetto di ricerca. Come si leggono le fonti bibliografiche, gli articoli, gli editoriali, le metanalisi, linee guida. Problemi etici nella ricerca infermieristica.

EBN, EBP. Metodo dei 6 passi. Il Processo di ricerca. Quesiti Background e Foregraund. Approccio Searcing e Scanning

 

Coinvolgimento degli studenti con condivisione attività di utilizzo dei moteri di ricerca e banche dati, traduzione e analisi Critica di un articolo di ricerca, costruzione del quesito di ricerca P.I.C.O/P.I.C.O.S/E.P.I.C.O.T/P.S. ricerca bibliografica sulle banche dati.

Le variabili Qualitative e le variabili quantitative, correlazione tra le variabili dipendenti e indipendenti.

Gli esiti della ricerca 

Tipi di ricerca: Ricerca di base e ricerca applicata. Ricerca sperimentale e non sperimentale. Ricerca retrospettiva e prospettica. Ricerca trasversale e ricerca longitudinale. Studi Descrittivi, Osservazionali e Analitici. STUDIO DESCRITTIVO. STUDIO OSSERVAZIONALE STUDIO ANALITICO

I disegni di Studio: RCT studio randomizzato controllato. STUDIO CROSSOVER. STUDIO DI COORTE. STUDIO CASO CONTROLLO . STUDIO LONGITUDINALE PRE e POST. STUDIO DIAGNOSTICO. CASE REPORT . CASE SERIES . STUDIO PILOTA:

Metodi di Ricerca Qualitativi: - metodo fenomenologico - metodo della Grounded Theory - metodo Etnografico - Studio del caso
Metodi di ricerca Quantitativi: - sperimentali - quasi sperimentali - non sperimentali

Tipologia di studio: MONOCENTRICO o UNICENTRICO. MULTICENTRICO

Popolazione e campione : Rappresentatività del campione ed errore di campionamento.Tecniche di campionamento.  Campionamento stratificato. Campionamento sistematico.

Randomizzazione campionamento casuale: Procedure per effettuare la randomizzazione .Studio Clinico Aperto. Studio Clinico a Singolo Cieco. Studio Clinico a Doppio Cieco. Studio Clinico a Trplo Cieco

Elementi di misurazione nella ricerca quantitativa: Le Variabili. Affidabilità (Reliability). Validità (Validity). Bias e Random error (Errore Sistematico e casuale)

Metodi di raccolta dati: MISURAZIONE FISIOLOGICA O BIOLOGICA. METODI DI OSSERVAZIONE. INTERVISTE O QUESTIONARI. DOCUMENTI/DATI DISPONIBILI. Gli STRUMENTI DELLA RICERCA. Scala di Likert. Scale analogico visive. Rating Scale. questionari a domande chiuse .Check list

L'uso della ricerca nella pratica: conduzione della ricerca, utilizzo della ricerca, la pratica basata sulle evidenze.  Analisi critica di alcuni articoli di ricerca (ricerca lecita e non lecita)

Autorizzazioni necessarie per condurre una ricerca. come costruire l'elelaborato finale di tesi. 

 

Syllabus

General introduction to evidence-supported clinical practice and research methodology. Limitations and Opportunities for Nursing Practice. The scientific method The phases of the research Identification of clinical care problems and their evaluation. The phases of the research, from the problem to the research question. Review of the literature for the development of a research project. How to read bibliographic sources, articles, editorials, meta-analyzes, guidelines. Ethical problems in nursing research. EBN, EBP. 6-step method. The Research Process. Background and Foregraund questions. Searcing and Scanning Approach Involvement of students with sharing activities for the use of search engines and databases, translation and Critical analysis of a research article, construction of the research question P.I.C.O / P.I.C.O.S / E.P.I.C.O.T / P.S. bibliographic research on databases.
Qualitative and quantitative variables, correlation between dependent and independent variables. The results of the research Types of research: Basic research and applied research. Experimental and non-experimental research. Retrospective and prospective research. Cross-sectional research and longitudinal research. Descriptive, Observational and Analytical Studies. DESCRIPTIVE STUDY. OBSERVATIONAL STUDY ANALYTICAL STUDY Study Designs: RCT Randomized Controlled Study. CROSSOVER STUDIO. COHORT STUDY. CASE CONTROL STUDY. PRE and POST LONGITUDINAL STUDY DIAGNOSTIC STUDY. CASE REPORT. CASE SERIES. PILOT STUDY: Qualitative Research Methods: - Phenomenological method - Grounded Theory method - Ethnographic method - Case study Quantitative research methods: - experimental - almost experimental - non-experimental Type of study: MONOCENTRIC or SINGLE CENTER. MULTICENTRIC Population and sample: Sample representativeness and sampling error. Sampling techniques. Stratified sampling. Systematic sampling. Randomization of random sampling: Procedures for carrying out the randomization. Open Clinical Study. Single Blind Clinical Study. Double Blind Clinical Study. Clinical Trplo Blind Study Elements of measurement in quantitative research: Variables. Reliability. Validity. Bias and Random error Data collection methods: PHYSIOLOGICAL OR BIOLOGICAL MEASUREMENT. METHODS OF OBSERVATION. INTERVIEWS OR QUESTIONNAIRES. DATA DOCUMENTS AVAILABLE. RESEARCH TOOLS. Likert scale. Visual analog scales. Rating Scale. closed question questionnaires. Check list. The use of research in practice: conducting research, using research, evidence-based practice. Critical analysis of some research articles (legal and illegal research) Permissions needed to conduct a search. how to build the final research paper.  

 

Bibliografia e materiale didattico

1. B. Seymour, S. Kinn, N. Sutherland “Valuing both critical and creative thinking in clinical practice: narrowing the researchpractice gap?” J Adv Nurs. 2003 May; 42(3): 288-96.
2. G. Nebuloni. “Introduzione alla ricerca infermieristica”. Edizioni Sorbona Milano 1995.
3. A. Bertelli et All. “ Formazione alla ricerca : un’esperienza collaborativa del Collegio IPASVI di Firenze”. Assistenza Infermieristica e Ricerca 2000, 19,1.
4. PD. Davies et All “An evaluation of student nurses experiences of being a researcher in a mental health research project.” Nurse Educ Today. 2002 Oct; 22(7): 518-26.
5. L. Ellis, S. Davies, S. Laker “ Attempting to set up a randomised controlled trial.”Nurs Stand. 2000 Feb 9-15; 14(21): 32- 6.
6.Rivista dell’Infermiere “Infermiere e Ricerca: contenuti e metodo” Vol 17, n°1n 1998
7.G. Lo Biondo-Wood, J.Haber “Metodologia della Ricerca Infermieristica”. Mc Graw-Hill III edizione
8.D. Monsivais A. Reynolds “ Developing and evaluating patient education materials”. J Contin Educ Nurs. 2003 Jul-Aug; 34(4): 172-6.
9.DC Messecar, C. Van Son, K. O’Meara “Reading statistics in nursing research: a self-study CDROM module”. J Nurs Educ. 2003 May; 42(5): 220-6.
10.M. Haith-M. Cooper “An exploration of tutors' experiences of facilitating problem-based learning. Part 1--an educational research methodology combining innovation and philosophical tradition.” Nurse Educ Today. 2003 Jan; 23(1): 58-64
11. A. Fain “ La rierca infermieristica, leggerla, comprenderla e applicarla” Mc Graw-Hill II Edizione. 2004

Bibliography

1. B. Seymour, S. Kinn, N. Sutherland “Valuing both critical and creative thinking in clinical practice: narrowing the researchpractice gap?” J Adv Nurs. 2003 May; 42(3): 288-96.
2. G. Nebuloni. “Introduzione alla ricerca infermieristica”. Edizioni Sorbona Milano 1995.
3. A. Bertelli et All. “ Formazione alla ricerca : un’esperienza collaborativa del Collegio IPASVI di Firenze”. Assistenza Infermieristica e Ricerca 2000, 19,1.
4. PD. Davies et All “An evaluation of student nurses experiences of being a researcher in a mental health research project.” Nurse Educ Today. 2002 Oct; 22(7): 518-26.
5. L. Ellis, S. Davies, S. Laker “ Attempting to set up a randomised controlled trial.”Nurs Stand. 2000 Feb 9-15; 14(21): 32- 6.
6.Rivista dell’Infermiere “Infermiere e Ricerca: contenuti e metodo” Vol 17, n°1n 1998
7.G. Lo Biondo-Wood, J.Haber “Metodologia della Ricerca Infermieristica”. Mc Graw-Hill III edizione
8.D. Monsivais A. Reynolds “ Developing and evaluating patient education materials”. J Contin Educ Nurs. 2003 Jul-Aug; 34(4): 172-6.
9.DC Messecar, C. Van Son, K. O’Meara “Reading statistics in nursing research: a self-study CDROM module”. J Nurs Educ. 2003 May; 42(5): 220-6.
10.M. Haith-M. Cooper “An exploration of tutors' experiences of facilitating problem-based learning. Part 1--an educational research methodology combining innovation and philosophical tradition.” Nurse Educ Today. 2003 Jan; 23(1): 58-64
11. A. Fain “ La rierca infermieristica, leggerla, comprenderla e applicarla” Mc Graw-Hill II Edizione. 2004

Modalità d'esame

L'esame è composto da una prova orale
La prova orale consiste in:
esposizione argomento a piacere, domande di approfondimento, formulazione di problemi e quesiti di ricerca, che  si svolge in un'aula normale, la durata della prova è minimo 1 ora,  una volta superata la prova essa rimane valida anche per l'appello cronologicamente successivo.
La prova orale è superata quando la somma dei punteggi assegnati alle risposte è > a 18/30


 

     

Assessment methods

The exam consists of an oral exam The oral exam consists of: presentation of the topic at will, in-depth questions, formulation of problems and research questions, which takes place in a normal classroom, the duration of the test is at least 1 hour, once the test has been passed it remains valid also for the chronologically subsequent exam . The oral exam is passed when the sum of the scores assigned to the answers is> 18/30

Updated: 03/08/2022 00:04