Scheda programma d'esame
ELEMENTI DI AGRONOMIA
NICOLA SILVESTRI
Anno accademico2022/23
CdSVITICOLTURA ED ENOLOGIA
Codice001GG
CFU6
PeriodoPrimo semestre
LinguaItaliano

ModuliSettore/iTipoOreDocente/i
ELEMENTI DI AGRONOMIAAGR/02LEZIONI64
NICOLA SILVESTRI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso:

  • lo studente avrà acquisito le conoscenze necessarie per conoscere ed analizzare le caratteristiche ambientali del sito di coltivazione ed individuare le scelte agronomiche più idonee per il successo dell’attività agricola
  • lo studente acquisirà consapevolezza degli strumenti cognitivi e computazionali utili all’assunzione di decisioni e alla corretta allocazione dei fattori produttivi
Knowledge

At the end of the course:

  • the student will have acquired the necessary knowledge to know and analyze the environmental characteristics of the cultivation site and identify the most suitable agronomic choices for the success of the agricultural activity
  • the student will acquire awareness of the cognitive and computational tools useful for decision making and for the correct allocation of productive factors
Modalità di verifica delle conoscenze

Per l'accertamento delle conoscenze non saranno svolte delle prove in itinere, ma saranno organizzate apposite occasioni di verifica fra docente e studenti che si svolgeranno nell’ambito delle ore destinate alle esercitazioni finalizzate sia alla valutazione delle conoscenze acquisite, sia all’approfondimento di tematiche più specifiche. In particolare:

  • la valutazione delle specifiche condizioni climatiche e delle conseguenze che queste potranno avere in termini di vocazionalità e produttività delle colture
  • la valutazione delle specifiche condizioni pedologiche e delle conseguenze che queste potranno avere in termini di vocazionalità e produttività delle colture
  • la valutazione dei singoli segmenti della tecnica colturale (avvicendamento, lavorazioni del terreno, fertilizzazione, controllo delle piante infestanti e irrigazione) e delle modalità più idonee al loro impiego dal punto di vista agronomico, economico ed ambientale
  • la determinazione dei modelli di calcolo e di previsione più utili per pervenire ad una stima delle diverse variabili in gioco
Assessment criteria of knowledge

For the assessment of the knowledge will not be carried out tests in itinere, but will be organized special opportunities for verification between teacher and students that will take place within the hours intended for exercises aimed at both the evaluation of acquired knowledge, and the deepening of issues more specifics. In particular:

  • assessment of the specific climatic conditions and the consequences that these may have in terms of vocationality and crop productivity
  • the assessment of specific pedological conditions and the consequences that these may have in terms of vocationality and crop productivity
  • the evaluation of the individual segments of the cultivation technique (rotation, tillage, fertilization, control of weeds and irrigation) and the most suitable methods for their use from an agronomic, economic and environmental point of view
  • determination of the most useful calculation and forecasting models to arrive at an estimate of the various variables involved
Capacità

Al termine del corso:

  • lo studente avrà acquisito la capacità di affrontare le problematiche agronomiche necessarie ad una corretta impostazione dei sistemi colturali
  • lo studente inoltre si sarà impossessato degli strumenti di analisi e di calcolo utili alla quantificazione dei fenomeni di interesse e alla risoluzione dei principali quesiti tecnici posti dalla conduzione delle colture
Skills

At the end of the course:

  • the student will have acquired the ability to deal with the agronomic problems necessary for a correct setting of cultivation systems
  • the student will also be in possession of the analysis and calculation tools useful for quantifying the phenomena of interest and solving the main technical questions posed by the management of crops
Modalità di verifica delle capacità

Durante lo svolgimento del corso vengono effettuate lezioni di accertamento durante le quali lo studente dovrà dimostrare di:

  • essersi impossessato delle conoscenze necessarie alla valutazione critica delle principali problematiche agronomiche poste dalla conduzione dell’azienda agraria
  • avere acquisito le capacità di svolgere esercizi di calcolo per la risoluzioni di semplici problemi tecnici
Assessment criteria of skills

During the course of the course assessment sessions are carried out during which the student will have to demonstrate:

  • having possessed the necessary knowledge for the critical evaluation of the main agronomic problems posed by the management of the agricultural company
  • have acquired the skills to carry out calculation exercises for the resolution of simple technical problems

 

Comportamenti

Alla fine del corso lo studente potrà acquisire e/o sviluppare:

  • la capacità di analizzare i vincoli e le opportunità che caratterizzano un particolare sito di coltivazione
  • la capacità di impostare un programma per la gestione tecnica di un’azienda riguardo ai principali interventi di agro-tecnica
  • la capacità di valutare l’efficacia dell’organizzazione aziendale, individuando eventuali punti di debolezza e/o di inefficienza
Behaviors

At the end of the course the student can acquire and / or develop:

  • the ability to analyze the constraints and opportunities that characterize a particular cultivation site
  • the ability to set up a program for the technical management of a company regarding the main agro-technical interventions
  • the ability to evaluate the effectiveness of the company organization, identifying any weaknesses and / or inefficiencies
Modalità di verifica dei comportamenti

La verifica dei comportamenti sarà effettuata:

  • durante le esercitazioni
  • durante le verifiche di accertamento per valutare il comportamento dello studente di fronte alle problematiche poste dal docente  
Assessment criteria of behaviors

The behavior verification will be carried out:

  • during the exercises
  • during the assessment tests to evaluate the student's behavior in the face of the problems posed by the teacher
Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Per affrontare l'insegnamento di Elementi di Agronomia sono necessarie le conoscenze iniziali di:

  • fisica
  • biologia
  • matematica
Prerequisites

To face the teaching of Elements of Agronomy the initial knowledge of:

  • physics
  • biology
  • mathematics
Indicazioni metodologiche
  • le lezioni frontali si svolgono con l'ausilio di slides
  • le esercitazioni vengono effettuate utilizzando il PC e sw dedicati al calcolo (Excel)
  • le esercitazioni in campagna prevedono la visita ad aziende e la familiarizzazione con le principlai specie vegetali coltivate ed infestanti
  • viene utilizzato il canale Teams del CdS dove viene fornito il materiale didattico utilizzato nelle lezioni frontali e nelle esercitazioni
  • l'interazione tra docente e studenti avviene anche mediante ricevimenti, in presenza e da remoto, e atraverso la posta elettronica
  • non sono previste prove intermedie, ma verifiche orali sul livello di apprendimento
Teaching methods
  • the lectures are held with the help of slides
  • the exercises are carried out using the PC and software dedicated to calculation (Excel)
  • the exercises in the countryside include visits to farms and familiarization with the main cultivated and weed plant species
  • the CdS Teams channel is used, where the teaching material used in the lectures and exercises is provided
  • the interaction between teacher and students also takes place through receptions, in person and remotely, and through e-mail
  • there are no intermediate tests, but oral tests on the level of learning
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Lezioni frontali

  • Presentazione del corso, delle modalità di esame e del materiale didattico.
  • L’ecologia. Il concetto di ecosistema. Proprietà e caratteristiche dell'ecosistema. Classificazione degli organismi viventi. Le piramidi ecologiche. Fattori ecologici. Interazioni tra organismi e ambiente.
  • L'agro-ecosistema e l'agronomia. L’agronomia generale e le coltivazioni erbacee. I fattori di variabilità in agricoltura. I fattori produttivi. I settori produttivi delle società occidentali. I comparti colturali e produttivi. Cenni all’agricoltura in Italia.
  • L’agrometeorologia. Meteorologia e climatologia. Macroclima, microclima e bioclima. Fattori ed elementi del clima. La rappresentazione dei dati climatici. La capannina meteorologica e gli strumenti per la misura dei dati meteorologici.
  • La pressione atmosferica. Le variazioni in senso orizzontale e verticale della pressione atmosferica. La radiazione. Le regioni dello spettro. Il bilancio generale della radiazione nell'atmosfera. La radiazione e le piante. Piante C3, C4 e crassulacee. I fototropismi. Il fotoperio. Il fitocromo. Specie longidiurne, brevidiurne e neutrodiurne.
  • I concetti di calore e di temperatura. Calore sensibile e calore latente. I meccanismi di propagazione del calore. La temperatura dell'aria e del terreno. Gli effetti della temperatura sulle piante. Cardinali termici e temperature critiche. Danni da basse e da alte temperature. Le gelate. Il termoperiodo. I gradi giorno.
  • Umidità relativa e assoluta dell'aria. La temperatura di rugiada. L'evapotraspirazione: potenziale, effettiva e massima. Metodi per la misura e la stima dell'evapotraspirazione.
  • Le precipitazioni: pioggia, neve, grandine. Le precipitazioni occulte. Le caratteristiche delle nubi e delle piogge. Il concetto di pioggia utile.
  • Il vento. Effetti positivi e negativi del vento sulla vita delle piante. Le brezze. I frangivento. La rosa dei venti.
  • Il terreno. La composizione chimica. La pedogenesi. Le tipologie di terreno. Le funzioni svolte dal terreno. Terreni autoctoni e terreni alloctoni. Orizzonti e stratigrafia. Altre caratteristiche dei terreni: profondità, giacitura, esposizione.
  • Le proprietà fisiche. La granulometria del terreno. Comportamento dei terreni in funzione della loro granulometria. La struttura del terreno. Fattori favorevoli e sfavorevoli al mantenimento della struttura.  La densità assoluta e apparente. La porosità totale. Macroporosità e microporosità. La conducibilità idraulica. Coesione e plasticità del terreno. Gli stati del suolo.
  • L'acqua nel terreno. L’umidità del terreno. Il potenziale idrico. Le costanti idrologiche. La curva di ritenzione idrica. I concetti di acqua gravitazionale e di acqua utile.
  • Le caratteristiche chimiche del terreno. La nutrizione minerale della piante. Presenza e disponibilità degli elementi nutritivi. Elementi solubili, scambiabili, assimilabili e totali. La legge dei rendimenti decrescenti e la legge del minimo. Le analisi chimiche del terreno e la loro interpretazione agronomica.
  • La sostanza organica del terreno. I microorganismi nel terreno. Il modello di Hénin-Dupuis. Il ciclo dell’azoto e degli altri elementi bio-geo-chimici. La fertilità del terreno.
  • L’avvicendamento colturale. La stanchezza del terreno. Colture depauperanti, preparatrici e miglioratrici. La rotazione colturale. Vari esempi di rotazioni. Il maggese. La scelta dell’avvicendamento e l’ordinamento produttivo aziendale. Le colture di secondo raccolto, le colture intercalari e le consociazioni. Il superamento del concetto di avvicendamento: il sistema colturale. La funzione obiettivo dell’agricoltore.
  • Le lavorazioni del terreno. Aspetti agronomici (fisici, chimici e biologici), aziendali ed economici delle lavorazioni. Gli scopi delle lavorazioni. La classificazione delle lavorazioni del terreno. Epoca, modalità di esecuzione e profondità. L'intervallo di tempera. I principali attrezzi per le lavorazioni del terreno. L’aratura e le alternative all’aratura. L’aratura fuori solco e dentro solco. Ripper e chisel. Le modalità di aratura in pianura ed in collina. Alcuni risultati della ricerca agronomica sulle lavorazioni del terreno.
  • La fertilizzazione. Concimi e fertilizzanti. Il piano di concimazione: dose, epoca, frazionamento, scelta del concime e modalità di distribuzione. Le caratteristiche dei concimi. Concimi semplici e complessi. I principali concimi azotati, fosforici e potassici. I concimi organici. I problemi ambientali della concimazione.
  • Le piante infestanti. Concetto di pianta infestante. I danni causati dalle piante infestanti. Classificazione delle piante infestanti in base alle caratteristiche botaniche, ecofisiologiche, biologiche, fitosociologiche ed agronomiche. Metodi di lotta fisici, chimici e meccanici. I diserbanti: selettività, modalità di azione e di impiego. Possibili strategie di diserbo. Soglie di intervento e dinamica della competizione. Come ottimizzare l'uso dei diserbanti.
  • L'irrigazione. Impiego dell’acqua iin agricoltura. Quanto irrigare? Quando irrigare? Come irrigare? Le variabili irrigue. Determinazione del volume specifico di irrigazione e del momento di intervento. Principali metodi irrigui. L’efficienza di irrigazione. La qualità delle acque di irrigazione.

Esercitazioni

  • Richiami di matematica, fisica, chimica, biologia e astronomia.
  • Laboratorio di analisi fisiche del terreno. Il campionamento del terreno, analisi sensoriale del terreno, granulometria. L’umidità, la densità assoluta e densità apparente. La porosità, i limiti di Atterberg, l’impiego delle piastre di Richard, la misura della stabilità degli aggregati.
  • Riconoscimento delle più importanti specie infestanti allo stadio adulto e di plantula.
  • Visita al parco macchine agricole del Centro di Ricerche Agro-Ambientali “E. Avanzi”.
  • Semplici esercizi di calcolo . Costruzione del diagramma di Bagnouls-Gaussen, altezza, intensità e durata delle piogge, calcolo della pioggia utile, utilizzo dell’evaporimetro di classe A.
  • Semplici esercizi di calcolo. La stima dell’ET0 tramite le equazioni di Blaney-Criddle e Hargreaves, attribuzione dei Kc e calcolo dei GDD, calcolo dell’ETC.
  • Semplici esercizi di calcolo. La determinazione della tessitura, la determinazione della classe granulometrica, il calcolo della porosità, l’uso dei pedotransfer per il calcolo delle costanti idrologiche, il calcolo dell’acqua utile e dell’acqua gravitazionale.
  • Semplici esercizi di calcolo. Il bilancio della sostanza organica secondo il modello Hénin-Dupuis. Calcolo delle perdite e degli apporti annuali in diversi tipi di avvicendamento e di terreno.
  • Semplici esercizi di calcolo. Calcolo della densità di semina e dei tempi operativi di una macchina agricola. Stesura di un piano di concimazione: calcolo delle asportazioni, degli apporti e delle perdite naturali, scelta dei concimi e calcolo del loro dosaggio.
  • Semplici esercizi di calcolo. Individuazione del volume specifico di adacquamento e del momento dell’intervento irriguo. Calcolo del bilancio idrico di un terreno. Calcolo del fabbisogno irriguo e del prelievo irriguo.
Syllabus

Lectures

  • Presentation of the course, examination methods and teaching material.
  • Ecology. The concept of ecosystem. Properties and characteristics of the ecosystem. Classification of living organisms. The ecological pyramids. Ecological factors. Interactions between organisms and the environment.
  • The agro-ecosystem and agronomy. General agronomy and herbaceous crops. The factors of variability in agriculture. The production factors. The productive sectors of Western societies. The cultivation and production sectors. Notes on agriculture in Italy.
  • Agrometeorology. Meteorology and climatology. Macroclimate, microclimate and bioclimate. Climate factors and elements. The representation of climatic data. The meteorological hut and instruments for measuring meteorological data.
  • Atmospheric pressure. The horizontal and vertical variations in atmospheric pressure. The radiation. The regions of the spectrum. The general balance of radiation in the atmosphere. Radiation and plants. Plants C3, C4 and crassulaceae. Phototropisms. The photoperio. The phytochrome. Long-day, short-day and neutral-day species.
  • The concepts of heat and temperature. Sensible heat and latent heat. The mechanisms of heat propagation. The temperature of the air and the ground. The effects of temperature on plants. Thermal cardinals and critical temperatures. Damage from low and high temperatures. The frosts. The thermoperiod. The large days.
  • Relative and absolute humidity of the air. The dew point. Evapotranspiration: potential, effective and maximum. Methods for measuring and estimating evapotranspiration.
  • Precipitation: rain, snow, hail. The hidden precipitations. The characteristics of the clouds and rains. The concept of useful rain.
  • The wind. Positive and negative effects of wind on plant life. The breezes. The windbreaks. The wind rose.
  • The terrain. The chemical composition. Pedogenesis. The types of terrain. The functions performed by the soil. Indigenous lands and allochthonous lands. Horizons and stratigraphy. Other characteristics of the land: depth, position, exposure.
  • Physical properties. The grain size of the soil. Behavior of soils according to their granulometry. The structure of the soil. Factors favorable and unfavorable to the maintenance of the structure. The absolute and apparent density. Total porosity. Macroporosity and microporosity. Hydraulic conductivity. Cohesion and plasticity of the soil. The states of the soil.
  • The water in the ground. The humidity of the soil. The water potential. The hydrological constants. The water retention curve. The concepts of gravitational water and useful water.
  • The chemical characteristics of the soil. The mineral nutrition of plants. Presence and availability of nutrients. Soluble, exchangeable, assimilable and total elements. The law of diminishing returns and the law of the minimum. Chemical analyzes of the soil and their agronomic interpretation.
  • The organic substance of the soil. Microorganisms in the soil. The Hénin-Dupuis model. The cycle of nitrogen and other bio-geo-chemical elements. The fertility of the soil.
  • The crop rotation. The tiredness of the soil. Depleting, preparatory and improving crops. The crop rotation. Various examples of rotations. The fallow. The choice of rotation and the company's production order. Second harvest crops, catch crops and intercropping. Overcoming the concept of rotation: the cultivation system. The objective function of the farmer.
  • The working of the land. Agronomic (physical, chemical and biological), business and economic aspects of processing. The purposes of the work. The classification of the tillage. Epoch, method of execution and depth. The tempera range. The main tools for working the land. Plowing and alternatives to plowing. Plowing outside the furrow and inside the furrow. Ripper and chisel. The methods of plowing in the plains and hills. Some results of agronomic research on soil processing.
  • Fertilization. Fertilizers and fertilizers. The fertilization plan: dose, time, fractionation, choice of fertilizer and distribution methods. The characteristics of fertilizers. Simple and complex fertilizers. The main nitrogen, phosphoric and potassium fertilizers. Organic fertilizers. The environmental problems of fertilization.
  • Weeds. Weed concept. Damage caused by weeds. Classification of weeds based on botanical, ecophysiological, biological, phytosociological and agronomic characteristics. Physical, chemical and mechanical methods of struggle. Herbicides: selectivity, mode of action and use. Possible weeding strategies. Intervention thresholds and competition dynamics. How to optimize the use of herbicides.
  •  
  • Irrigation. Use of water in agriculture. How much to water? When to irrigate? How to irrigate? Irrigation variables. Determination of the specific volume of irrigation and the time of intervention. Main irrigation methods. Irrigation efficiency. The quality of irrigation water.

Exercises

  • Elements of mathematics, physics, chemistry, biology and astronomy.
  • Physical soil analysis laboratory. Soil sampling, sensory analysis of the soil, grain size. Humidity, absolute density and bulk density. Porosity, Atterberg's limits, the use of Richard's plates, the measurement of the stability of the aggregates.
  • Recognition of the most important weed species in the adult and seedling stage.
  • Visit to the agricultural machinery park of the Agro-Environmental Research Center “E. Leftovers ".
  • Simple calculation exercises. Construction of the Bagnouls-Gaussen diagram, height, intensity and duration of rainfall, calculation of the useful rainfall, use of the class A evaporimeter.
  • Simple calculation exercises. ET0 estimation through the Blaney-Criddle and Hargreaves equations, Kc attribution and GDD calculation, ETC calculation.
  • Simple calculation exercises. The determination of the texture, the determination of the particle size class, the calculation of porosity, the use of pedotransfer for the calculation of hydrological constants, the calculation of useful water and gravitational water.
  • Simple calculation exercises. The balance of organic matter according to the Hénin-Dupuis model. Calculation of annual losses and contributions in different types of rotation and land.
  • Simple calculation exercises. Calculation of the sowing density and operating times of an agricultural machine. Drafting of a fertilization plan: calculation of removals, contributions and natural losses, choice of fertilizers and calculation of their dosage.
  • Simple calculation exercises. Identification of the specific volume of watering and the time of irrigation intervention. Calculation of the water balance of a land. Calculation of irrigation needs and irrigation withdrawal.

 

Bibliografia e materiale didattico
  • copia delle slide presentate a lezione
  • soluzione agli esercizi svolti durante le esercitazioni
  • a cura di: P. Ceccon, M. Fagnano, C. Grignani, M. Monti, S. Orlandini. Agronomia. EDISES: Edizioni Scientifiche ed Universitarie. Napoli, 2017 (testo consigliato)
  • Giardini. Agronomia generale, ambientale e aziendale, 4a edizione, Patron Ed. Bologna, 2000.
  • Borin. Introduzione all’ecologia del sistema agricoltura. CLEUP Editrice. Padova, 1999.
  • Landi. Agronomia e Ambiente. Edagricole. Bologna, 1999.
Bibliography
  • copy of the slides presented in class
  • solution to the exercises carried out during the exercises
  • a cura di: P. Ceccon, M. Fagnano, C. Grignani, M. Monti, S. Orlandini. EDISES: Edizioni Scientifiche ed Universitarie. Napoli, 2017 (testo consigliato)
  • Giardini. Agronomia generale, ambientale e aziendale, 4a edizione, Patron Ed. Bologna, 2000.
  • Borin. Introduzione all’ecologia del sistema agricoltura. CLEUP Editrice. Padova, 1999.
  • Landi. Agronomia e Ambiente. Edagricole. Bologna, 1999.
Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti possono seguire lo svolgimento delle lezioni utilizzando il materiale didattico messo a disposizione dal docente sul canale Teams del CdS comprendente i file excel relativi alle esercitazioni, studiando i testi consigliati e seguendo il registro delle lezioni.

Non-attending students info

Non-attending students can follow the progress of the lessons using the teaching material made available by the teacher on the Teams channel of the CdS including the excel files relating to the exercises, studying the recommended texts and following the lesson register.

Modalità d'esame

L'esame è costituito da una prova scritta e da una prova orale.

La prova scritta ha una durata di circa 30 minuti e ce nella soluzione dei semplici quesiti affrontati nel corso delle esercitazioni. L aprova risulta superata quando il candidato raggiunge il punteggio di 15/30.
Il superamento della prova iscritta consente l’accesso alla prova orale che verterà su tutto il programma per una durata di circa 30-40 minuti. La prova orale è superata quando il candidato è in grado di esprimersi in modo chiaro e di usare la terminologia corretta, di mettere in relazione le parti del programma svolte ed utilizzare le nozioni acquisite in modo congiunto per rispondere correttamente alle domande poste dal docente.

 

Assessment methods

The exam consists of a written test and an oral test.

The written test lasts about 30 minutes and is based on the solution of the simple questions addressed during the exercises. The approval is passed when the candidate reaches a score of 15/30.

Passing the enrolled exam allows access to the oral exam which will focus on the entire program for a duration of about 30-40 minutes. The oral exam is passed when the candidate is able to express himself clearly and to use the correct terminology, to relate the parts of the program carried out and to use the concepts acquired jointly to correctly answer the questions posed by the teacher.

Ultimo aggiornamento 07/09/2022 11:34