Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
AMBIENTI VIRTUALI | ING-INF/05 | LEZIONI | 42 |
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Fornire una panoramica su tecnologie, metodologie e strumenti necessari per la realizzazione di sistemi completi di Ambienti Virtuali.
The student who successfully completes the course will possess a knowledge of the technologies, methodologies and tools necessary to implement complete Virtual Environments systems and the ability to implement a simple interactive Virtual Environment.
La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dell'esame orale
The student is required to perform a personal work (a project or a brief essay resulting from a survey on an agreed topic). The exam is conducted in oral form, and consists in a discussion about the programme of the course and the personal work of the student.
Methods:
Lo studente saprà svolgere una ricerca di approfondimento e presentarla sia in una relazione scritta che in una presentazione orale. Se avrà scelto la modalità progettuale, avrà infine imparato a progettare e realizzare un sistema interattivo di AV attraverso il software XVR
At the end of the course the student will be able to carry out a research on the state of the art of a topic and to present related results both in a report and in an oral presentation. In case he/she carried out a project work, he/she will also have acquired the skills needed to realize a simple interactive Virtual Environment based on the XVR sw framework
La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione dell'elaborato (ricerca o progetto)
This assessment will be carried out during the exam through the evaluation of the personal work (survey or project)
Lo studente sarà in grado di comprendere le problematiche relative alla progettazione e alla gestione di un sistema di Ambienti Virtuali.
Students will be able to understand issues and opportunities related to the design and management of an interactive Virtual Environment
La verifica dei comportamenti avverrà durante la presentazione orale che accompagnerà l'elaborato scritto
This assessment will take place during the oral presentation that will accompany the personal work (essay or project)
Nessuno "obbligatorio".
Consigliati elementi di geometria e di programmazione
No compulsory pre-requisite.
Knowledge of basic elements of geometry and programming are advisable.
Modalità delle lezioni: frontali
Attività di apprendimento:
Partecipazione alle lezioni: consigliata
Metodi di insegnamento:
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
ll corso è organizzato in quattro moduli.
Il modulo "Ambienti Virtuali" introduce, attraverso un percorso storico ed una rassegna di tecnologie ed applicazioni, alle tematiche della presenza, dell'interazione e del rendering immersivo sui vari canali sensoriali.
Il modulo "Grafica 3D" rappresenta un primo approfondimento relativo al canale visivo; vengono descritte le principali tecniche usate per la modellazione dell'ambiente virtuale e per l'implementazione dei moduli per il rendering grafico.
Il modulo "Real-time rendering" rappresenta un secondo livello di approfondimento relativo al canale visivo, nel quale vengono illustrate le principali tecniche di ottimizzazione degli ambienti virtuali usate per consentirne la fruizione interattiva.
L'ultimo modulo, "Altri temi", approfondisce gli altri canali sensoriali quali il canale aptico, il canale acustico e il canale inerziale; vengono infine introdotti alcuni temi collaterali come la simulazione fisica, il digital storytelling, il web 3D e la realtà aumentata.
Sono previste anche esercitazioni interattive finalizzate alla realizzazione di una semplice applicazione di Ambienti Virtuali Interattivi.
The course is organized in four modules:
- Virtual Environments: introduces topics such as presence, interaction, and immersive rendering on the different sensorial channels.
- 3D Graphics: main techniques for modelling virtual environments and implementing modules for graphic rendering.
- Real-time rendering: main optimization techniques for virtual environments, used for enabling interactive features.
- Other themes: the last module presents the other sensorial channels (besides sight), such as the haptic channel, the acoustic channel, and the inertial channel; finally, other related topics are introduced such as physically-based simulation and augmented reality.
Project works are aimed at the implementation of a simple application of interactive Virtual Environments.
Il materiale didattico completo è fornito sulla home page del corso:
- http://percro.sssup.it/marcello/didattica/
Testi utili per approfondimenti:
Foley & van Dam [et al] "Computer Graphics : principles and practice"
(review) 2nd edn. Addison-Wesley, 1990.
OpenGl:
The OpenGL Programming Guide - The Redbook The Official Guide to Learning OpenGL
Real-time rendering:
Real-Time Rendering, by Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, and Naty Hoffman, from A.K. Peters Ltd., 3rd edition,
3D Games (Hardcover) by Alan Watt (Author), Fabio Policarpo (Author), Addison Wesley (ev. Anche il volume 2)
Fondamenti di grafica tridimensionale interattiva Riccardo Scateni, Paolo Cignoni, Claudio Montani, Roberto Scopigno, Mc Graw Hill
Realtà Virtuale:
Computer Graphics and Virtual Environments: From Realism to Real-time by Mel Slater (Author), Yiorgos Chrysanthou (Author), Anthony Steed (Author)
Designing Virtual Reality Systems: The Structured Approach, Kim, Gerard
Course material is available from the course web page: - http://percro.sssup.it/marcello/didattica/
Other complementary books:
Computer Graphics:
Foley & van Dam [et al] "Computer Graphics : principles and practice"
(review) 2nd edn. Addison-Wesley, 1990.
OpenGl:
The OpenGL Programming Guide - The Redbook The Official Guide to Learning OpenGL
Real-time rendering:
Real-Time Rendering, by Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, and Naty Hoffman, from A.K. Peters Ltd., 3rd edition,
3D Games (Hardcover) by Alan Watt (Author), Fabio Policarpo (Author), Addison Wesley
Virtual Reality:
Computer Graphics and Virtual Environments: From Realism to Real-time by Mel Slater (Author), Yiorgos Chrysanthou (Author), Anthony Steed (Author)
Designing Virtual Reality Systems: The Structured Approach, Kim, Gerard
L'esame può essere sostenuto anche da non frequentanti utilizzando il materiale didattico fornito. E' consigliabile fissare almeno un ricevimento con il docente per valutare eventuali approndimenti e concordare le tematiche degli elaborati per l'esame.
The exam can be taken also by students not attending the lectures using the provided didactic material. In this case it is advised to setup at least one meeting with the teacher in order to evaluate possibly needed integrations and to agree the topics of the personal work for the exam.
Un elaborato (tesina o progetto) discusso in sede d'esame + orale sul programma del corso.
A personal work (essay or project) discussed during the exam + oral exam dealing with the course program