Scheda programma d'esame
RELIGION PHILOSOPHY
STEFANO PERFETTI
Academic year2022/23
CoursePHILOSOPHY AND FORMS OF KNOWLEDGE
Code217MM
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
FILOSOFIA DELLE RELIGIONI (S)M-FIL/01LEZIONI36
JAMES ARTHUR DIAMOND unimap
STEFANO PERFETTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso introduce allo studio di alcuni dibattiti e concetti fondamentali della filosofia della religione contemporanea attraverso la lettura analitica di testi e la loro contestualizzazione critica.

Knowledge

This course is aimed at fostering the study of key debates and concepts within contemporary philosophy of religion by critical contextualization and analyical reading of texts. 

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze sarà compiuta per mezzo di esposizioni (relazioni) e durante il colloquio finale (esame).

Assessment criteria of knowledge

Knowledge will be assessed via short talks/papers/presentations during the course, and through the final oral exam (interview).

Capacità

Obiettivi formativi previsti: 1. sviluppare la capacità di lettura di testi classici della filosofia; 2. sviluppare la capacità di collegare analisi filosofica e riflessione religiosa. 3. Applicare metodologie di ricerca e di analisi proprie del campo di studio.

Skills

1. Critical reading and interpretation of crucial texts in philosophy of religion; 2. Developing the skill of connecting philosophical analysis and religious reflection; 3. Apply research methodologies current in the field.

Modalità di verifica delle capacità

Già durante il corso, delle fasi di dibattito, nei momenti seminariali e nelle discussioni, si promuoveranno e si verificheranno le suddette capacità, anche con suggerimenti ad personam. A maggior ragione verranno verificate nel corso dell'esame finale.

Assessment criteria of skills

During the course, seminars and discussions are aimed at improving the aforementioned abilities (even with ad personam suggestions). A fortiori they will be verified during the final oral exam.

Comportamenti

Il corso, anche attraverso momenti seminariali e di discussioni in aula, mira a rafforzare un atteggiamento critico e l'abilità di esporre in modo pacato e ben argomentato le proprie convinzioni. Ogni studente dovrà imparare a difendere le proprie posizioni con argomenti ben strutturati, informati e coerenti, rimanendo aperto a posizioni diverse e a critiche.

Behaviors

Discussions in seminar-format, question-times etc. are aimed at fostering a critical attitude and the behaviour of expressing ideas cogently in both written and oral formats. Each student is expected to defend his/her own views with cogent arguments, but also remain open to disagreement and critique.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il corso, nei dibattiti, nei momenti seminariali e nelle discussioni si cercherà di promuovere un'interazione stimolante e rispettosa. La valutazione finale avrà luogo nell'esame orale finale.

Assessment criteria of behaviors

Lessons, debates, and seminars are aimed at promoting the above mentioned behaviors, within a frame of stimulating and respectful interaction. They will be formally assessed in the final oral exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Nessun prerequisito è obbligatorio e il corso è aperto a tutti. E' consigliabile un orientamento di massima nella storia sociale, politica e culturale tra Ottocento e Novecento. Può essere utile avere conoscenze pregresse di storia delle religioni e di cultura biblica.

Prerequisites

No prerequisite is mandatory and the course is open to all students. A basic knowledge of the social, political and cultural history of the 19th and 20th century is advisable. It may be useful to have previous knowledge in history of religions and biblical culture.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Liberare l’umano interrogando filosoficamente la Bibbia: percorsi ebraici

In che modo la Bibbia (cioè la raccolta delle scritture tradizionali, mitiche, tribali, simboliche di un popolo antico) può nutrire e stimolare un’interrogazione filosofica che dia senso al nostro situarci nel mondo? Attraverso quali metodi la filosofia ebraica della religione si misura con testi non-argomentativi? Come estrarre da questi testi costruzioni di significato e proposte di liberazione del potenziale umano? La filosofia ebraica è una strana applicazione del razionalismo occidentale ad antichi testi tribali-religiosi oppure è una terza via, che evita le secche di particolarismo e universalismo? Il nostro corso ruoterà intorno a queste domande ed è costituito da due percorsi strettamente intrecciati fra loro.

(a) Il primo riguarda il razionalismo filosofico-teologico di Mosè Maimonide (1135-1204), le sue tecniche di interrogazione filosofica e interpretazione midrashica della Bibbia e la ripresa e trasformazione di questa impostazione da parte del neokantiano Hermann Cohen (1842-1918). Specialmente nella sua grande opera postuma, Religione della ragione dalle fonti dell’ebraismo (1919), Cohen rilegge la tradizione ebraica come un progetto di criticismo razionalista in codice, destinato a ispirare una graduale crescita della razionalità etica nell’umanità. Entro l’indagine critica contemporanea i fondamenti biblici si trasformano in idee regolative, grazie alle quali gli agenti morali possono costruire progressivamente una società razionale e migliorare le condizioni sociali, economiche, politiche e scientifico-culturali.

(b) Il secondo è legato alla presenza per un mese, come visiting professor e co-docente, del prof. James A. Diamond, della University of Waterloo, Ontario, Canada, uno dei maggiori filosofi dell’ebraismo contemporaneo (https://uwaterloo.ca/jewish-studies/people-profiles/james-diamond) ed eminente studioso di Maimonide e di Cohen. Oltre a parlarci di questi autori, in una serie di lezioni in inglese discuterà metodi innovativi per lavorare oggi sulla Bibbia ebraica attraverso la teologia critica e l’indagine filosofica. Saranno esplorati temi come (i) la natura di Dio attraverso i vari nomi/attributi, (ii) la dialettica tra l’amore per gli altri e l’amore per Dio, (iii) il rapporto tra la nostra libertà e la ricerca filosofica, il tutto alla luce di un’ermeneutica fondata sulla Bibbia ebraica. Prendendo spunto dal recente libro di Diamond Jewish Theology Unbound (2018), discuteremo la sua paradossale tesi che la libertà critica umana sia la più alta forma di fedeltà a Dio.

Syllabus

Freeing the human by philosophically questioning the Bible: Jewish paths

How can the Bible (i.e., the collection of traditional, mythical, tribal, symbolic scriptures of one particular ancient people) promote an independent philosophical inquiry into how to situate oneself in the world? By which methods does the Jewish philosophy of religion deal with non-argumentative texts? How to extract from these texts constructions of meaning and proposals for the liberation of human potential? Is Jewish philosophy a strange application of Western rationalism to ancient tribal-religious texts, or is it a third way which avoids the shallows of particularism and universalism? Our course will address these questions and consists of two closely intertwined paths.

(a) The first examines the philosophical-theological rationalism of Moses Maimonides (1135-1204), his techniques of philosophical questioning and midrashic interpretation of the Bible and the reappropriation and transformation of this approach by the neo-Kantian Hermann Cohen (1842-1918). Especially in his posthumous magnum opus, Religion of Reason Out of the Sources of Judaism (1919), Cohen reinterprets the Jewish tradition as a coded project of rationalist criticism, aimed at inspiring a gradual growth of ethical rationality in humanity. Within his critical outlook, the biblical foundations are transformed into regulative ideas, within which moral agents can progressively build a rational society and improve social, economic, political, and scientific-cultural conditions.

(b) The second path is linked to the presence, for one month, as a visiting professor and co-teacher, of prof. James A. Diamond, University of Waterloo, Ontario, Canada, one of the leading philosophers of contemporary Judaism (https://uwaterloo.ca/jewish-studies/people-profiles/james-diamond) and an eminent scholar of Maimonides and Cohen. He will deliver a cycle of lessons (18 hours) to discuss innovative methods for working on the Hebrew Bible today via critical theology and philosophical inquiry. It is our plan to explore such topics as (i) the nature of God through the various names/attributes by which God is known, (ii) the dialectic between love for others and love for God, (iii) the relationship between our freedom and philosophical quest. Taking the cue from Diamond’s recent book Jewish Theology Unbound (2018), it is our desire to discuss his paradoxical claim that human critical freedom is the highest form of fealty to God.

Bibliografia e materiale didattico

Letture obbligatorie

Mosè Maimonide, La guida dei perplessi, a c. di M. Zonta, UTET, Torino 2013: Introduzione alla parte prima [pp. 69-86]; I, 54, 55, 56 [pp. 197-206], 63 [pp. 227-231]; II, 35 [pp. 453-455]; III, 51-54 [pp. 738-761].

Hermann Cohen, Religione della ragione dalle fonti dell’ebraismo [1919], a c. di A. Poma, Ediz. San Paolo, Cinisello Balsamo (MI) 1994, Introduzione [pp. 54-97] e cap. VI [pp. 176-182].

James A. Diamond, Maimonides and the Shaping of the Jewish Canon, Cambridge University Press, New York 2014, pp. 1-68 [su Maimonide]; 185-204 [su Cohen].

Kenneth Seeskin, Jewish Messianic Thoughts in an Age of Despair, Cambridge University Press, New York 2012: “Cohen’s Reading of Maimonides”, pp. 197-205.

Kenneth Seeskin, Can There Be a Positive Theology? in S. Kepnes (ed.), The Cambridge Companion to Jewish Theology, Cambridge University Press, Cambridge 2020, pp. 375-391 (disponibile sulla pagina Moodle del corso).

James A. Diamond, Jewish Theology Unbound, Oxford University Press, Oxford 2018, capitoli 1, 3, 5.

Letture facoltative consigliate

Per seguire meglio le lezioni (in inglese) del prof. Diamond, è consigliabile leggere i passi di Maimonide e di Cohen nelle seguenti traduzioni in inglese:

Moses Maimonides, The Guide of the Perplexed, Translated and with an Introduction and Notes by Shlomo Pines, University of Chicago Press, Chicago 1963: Introduction to the first part [pp. 5-20]; I, 54, 55, 56 [pp. 123-131]; 63 [pp. 153-156]; II, 35 [pp. 367-369]; III, 51-54 [pp. 618-638] (disponibile sulla pagina Moodle del corso).

Hermann Cohen, Religion of Reason Out of the Sources of Judaism, translated and with Introduction by Simon Kaplan, Scholars Press, Atlanta 1995, pp. 1-34 e 94-99 (disponibile sulla pagina Moodle del corso).

Inoltre, per cogliere lo spirito e il metodo di Jewish Theology Unbound, possono essere utili le seguenti risorse:

Alexander Green, review of Jewish Theology Unbound: https://jtr.shanti.virginia.edu/vol-12-no-1/review-of-james-diamond-jewish-theology-unbound/

Sam Brody, review of Jewish Theology Unbound: https://networks.h-net.org/node/28655/reviews/5270809/brody-diamond-jewish-theology-unbound

Alan Brill, Interview with James Diamond, on Jewish Theology Unbound (2021): https://kavvanah.blog/2021/07/29/interview-with-james-diamond-jewish-theology-unbound/

Podcast in cui Dru Johnson intervista James Diamond: James Diamond - Jewish Theology Unbound | OnScript

Bibliography

Required readings

Mosè Maimonide, La guida dei perplessi, a c. di M. Zonta, UTET, Torino 2013: Introduzione alla parte prima [pp. 69-86]; I, 54, 55, 56 [pp. 197-206], 63 [pp. 227-231]; II, 35 [pp. 453-455]; III, 51-54 [pp. 738-761].

Hermann Cohen, Religione della ragione dalle fonti dell’ebraismo [1919], a c. di A. Poma, Ediz. San Paolo, Cinisello Balsamo (MI) 1994, Introduzione [pp. 54-97] e cap. VI [pp. 176-182].

James A. Diamond, Maimonides and the Shaping of the Jewish Canon, Cambridge University Press, New York 2014, pp. 1-68 [on Maimonides]; 185-204 [on Cohen].

Kenneth Seeskin, Jewish Messianic Thoughts in an Age of Despair, Cambridge University Press, New York 2012: “Cohen’s Reading of Maimonides”, pp. 197-205.

Kenneth Seeskin, Can There Be a Positive Theology? in S. Kepnes (ed.), The Cambridge Companion to Jewish Theology, Cambridge University Press, Cambridge 2020, pp. 375-391 (available at the course page on Moodle).

James A. Diamond, Jewish Theology Unbound, Oxford University Press, Oxford 2018, capitoli 1, 3, 5.

Suggested (facultative) readings

To better follow prof. Diamond's lessons (to be held in English), it is advisable to read the passages of Maimonides and Cohen in the following English translations:

Moses Maimonides, The Guide of the Perplexed, Translated and with an Introduction and Notes by Shlomo Pines, University of Chicago Press, Chicago 1963: Introduction to the first part [pp. 5-20]; I, 54, 55, 56 [pp. 123-131]; 63 [pp. 153-156]; II, 35 [pp. 367-369]; III, 51-54 [pp. 618-638] (available on Moodle course-page).

Hermann Cohen, Religion of Reason Out of the Sources of Judaism, translated and with Introduction by Simon Kaplan, Scholars Press, Atlanta 1995, pp. 1-34 e 94-99 (available at the course page on Moodle).

Furthermore, to grasp the spirit and method of Jewish Theology Unbound, the following resources might be very useful:

Alexander Green, review of Jewish Theology Unbound: https://jtr.shanti.virginia.edu/vol-12-no-1/review-of-james-diamond-jewish-theology-unbound/

Sam Brody, review of Jewish Theology Unbound: https://networks.h-net.org/node/28655/reviews/5270809/brody-diamond-jewish-theology-unbound

Alan Brill, Interview with James Diamond, on Jewish Theology Unbound (2021): https://kavvanah.blog/2021/07/29/interview-with-james-diamond-jewish-theology-unbound/

Podcast of Dru Johnson talking with Jim Diamond: James Diamond - Jewish Theology Unbound | OnScript

Indicazioni per non frequentanti

Gli studenti non frequentanti possono, in linea di massima, portare il programma. E' consigliabile contattare per tempo il docente, per variazioni e integrazioni.

Non-attending students info

Not-attending students are expected to study all texts indicated in the syllabus.

Modalità d'esame

Colloquio finale.    

Assessment methods

Final oral exam. 

 

Note

Il corso si svolge nel secondo semestre. Inizia giovedì 23 febbraio 2023 con questo calendario:

GIO 16.00-17.30 PAO D1

VEN 14.15-15.45 PAO B1

Il corso fa parte dell'offerta per la laurea magistrale in Filosofia, ma ogni persona interessata, di ogni altro grado o corso di laurea, è benvenuta.

Il docente riceve nel proprio studio (il venerdì pomeriggio alle 15.50) oppure attraverso videochiamata, fissando un appuntamento via email (stefano.perfetti@unipi.it).

Commissione di esame:

Presidente: prof. Stefano Perfetti; membri: prof. Adriano Fabris, d.ssa Chiara Carmen Scordari. 
Supplenti: prof. Chiara Tomasi; prof. Giovanni Scarafile; d.ssa Amalia Cerrito

Notes

The course, to be held in the second semester, begins thursday, February the 23rd and will go on according to the following schedule:

THU 16.00-17.30 PAO D1

FRI 14.15-15.45 PAO B1

The course belongs to the offer for the master's degree in Philosophy, but all students (of any other degree or degree course) are welcome.

The professor is available to students and receives either in his office, via Pasquale Paoli 15 or through a video call. One can ask for an appointment in advance (stefano.perfetti@unipi.it).

Examination Board:

President: prof. Stefano Perfetti; members: prof. Adriano Fabris, dr. Chiara Carmen Scordari. 
Alternate members: prof. Chiara Tomasi; prof. Giovanni Scarafile; dr. Amalia Cerrito

Updated: 28/02/2023 09:21