Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
FILOSOFIA DELLA MENTE | M-FIL/01 | LEZIONI | 36 |
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L* student* potrà acquisire conoscenze riguardo a diverse teorie delle emozioni, sia da un punto di vista teorico, sia storico-filosofico.
Students will gain knowledge regarding theories of emotions, both from a theoretical and a historical-philosophical perspective.
Per l'accertamento delle conoscenze sarà considerata la partecipazione attiva al seminario e saranno previste relazioni orali durante il corso, nonché una prova orale finale.
Active participation in the seminar will be considered important for the assessment of knowledge. Furthermore, students will give oral presentations during the course and will take a final oral exam.
L* student* sarà in grado di fare una presentazione utilizzando handout cartacei, su ipad, o powerpoint e coinvolgendo i propri colleghi nella discussione.
The student will be able to make a presentation using paper, ipad handouts or powerpoints and engaging their peers in discussion.
The student will be expected to prepare and present an oral report presenting the results of the research activity
The student will be able to handle collaborative responsibilities in a research team
Individual and group presentations will be evaluated not only for the ability to clearly and competently present the topics, but also for the ability to coordinate with peers in the presentation and to engage students in discussion.
Conoscenze filosofiche di base; capacità di leggere testi filosofici in inglese
Basic philosophical knowledge; being able to read philosophical texts in English
Nessuno
None
Nessuno
None
Ample use will be made of the course's Teams or moodle platform (e.g.: downloading teaching materials, teacher-student communications, publishing handouts prior to oral presentations, forming work groups, etc.)
Interaction between student and teacher: meetings in person and electronic mail
Teorie delle emozioni
In questo corso (che avrà forma seminariale) ci interrogheremo sulle emozioni leggendo assieme alcuni testi che hanno contribuito in maniera sostanziale al dibattito sulla loro natura. Ci chiederemo se le emozioni sono leggibili essenzialmente come reazioni corporee, se implicano — o addirittura sono riducibili a — giudizi, percezioni, forme di valutazione, motivazioni all'azione. Ci soffermeremo in particolare su testi che, riguardo all’affettività, mettono in questione il modello computazionale della mente e adottano il cosiddetto “4E approach”, secondo il quale i processi cognitivi non avvengono solo nel nostro cranio, ma sono embodied, embedded, enacted, o extended , cioè sono incarnati, volti all’azione, situati in un mondo naturale, e mediati da strumenti culturali e sociali.
Nell’ultima parte del corso ci concentreremo sull’analisi di alcuni saggi in cui teorie dell’affettività situata servono a illuminare fenomeni quali la condivisione e la manipolazione delle emozioni (il contagio emotivo, l’empatia, mind invasion, l'influenza delle piattaforme social sulla condivisione affettiva) e in generale il rapporto con la vita affettiva altrui. Ci chiederemo in che maniera si possa parlare di un “noi” affettivo, e come le emozioni della finzione cinematografica o letteraria ci mettano in relazione con le vite degli altri.
Theories of emotions
In this course (which will take seminar form) we will ask questions about emotions by discussing texts that have contributed substantially to the debate about their nature. We will ask whether emotions can be understood essentially as bodily reactions, whether they imply-or are even reducible to-judgments, perceptions, forms of evaluation, motivational states. We will focus in particular on texts that, with regard to affectivity, question the computational model of the mind and adopt the so-called "4E approach," according to which cognitive processes are not just intra-cranial events. Emotions are embodied, embedded, enacted, and extended, i.e., they depend upon (or are constituted by) bodily processes; they are action-oriented, situated in the world, and mediated by cultural and social tools.
In the last part of the course we will focus on analyzing some essays in which theories of situated affectivity illuminate phenomena such as sharing and manipulating emotions (emotional contagion, empathy, mind invasion, the impact of social platforms on affective sharing) and in general the relationship to the affective lives of others. We will ask how we can talk about an affective "we," and how being moved by what we know to be fictional characters can put us in touch with the lives of “real” others.
Poiché si tratterà a tutti gli effetti di un seminario che prevederà delle presentazioni degli studenti, i temi e i testi potranno variare a seconda della numerosità e degli interessi specifici del gruppo.
Bibliografia di massima:
Ben-Ze'ev, A. (2001). The Subtlety of Emotions, Boston (MA), MIT Press.
Baggio, G., Caruana, F., Parravicini, A., Viola M. (a cura di), 2020, Emozioni. Da Darwin al pragmatismo, Rosenberg & Sellier, Torino.
Campeggiani, P. (2021). Introduzione alla filosofia delle emozioni. Bologna, Biblioteca Clueb.
Caruana, F., Viola, M. (2018). Come funzionano le emozioni. Bologna, il Mulino.
Colombetti, G., and Krueger, J. (2015). “Scaffoldings of the affective mind”. Philos. Psychol. 28, 1157–1176.
Colombetti, G., and Roberts, T. (2015). “Extending the extended mind: the case for extended affectivity”. Philos. Stud. 172, 1243–1263.
Colombetti, G. “Enactive Affectivity, Extended.” Topoi 36, 445–455 (2017). https://doi.org/10.1007/s11245-015-9335-2
Deonna , J. A. and Teroni, F. (2012). The Emotions: A Philosophical Introduction, London, Routledge.
Gallagher, S. (2013). “The socially extended mind”. Cogn. Syst. Res. 25–26, 4–12.
Griffiths, P. E., and Scarantino, A. (2009). Emotions in the wild, in The Cambridge Handbook of Situated Cognition, eds P. Robbins and M. Aydede (Cambridge: Cambridge University Press), 437–453.
Krueger, J. (2015). The Affective” We”: Self-regulation and Shared Emotions. In T. Szanto & D. Moran (Eds.), Phenomenology of Sociality (pp. 263-278).
Krueger, J. (2014a). “Varieties of extended emotions”. Phenomenol. Cogn. Sci. 13, 533–555.
James, W. (1884), “What is an Emotion?”, in «Mind» 9/34, pp. 188-205.
Leighton, S. (1982). Aristotle and the Emotions. Phronesis Vol. 27, No. 2 (1982), pp. 144-174.
Massantini, L. (2020). “Affective scaffolds of nostalgia. Philosophical Inquiries, Vol 8.2 (DOI: https://doi.org/10.4454/philinq.v8i2.255
Nussbaum, M. (2004). Emotions as Judgments of Value and Importance. In R. C. Solomon (Ed.), Thinking about feeling: Contemporary philosophers on emotions (pp. 183–199). Oxford University Press.
Rapp, C. (2005). “L’arte di suscitare le emozioni nella Retorica di Aristotele”, Acta Philosophica ii, 14, , pp. 313-326.
Rodogno, R. (2016). “Social robots, fiction, and sentimentality”. Ethics Inf Technol 18, pp. 257–268 (DOI 10.1007/s10676-015-9371-z ).
Roberts R. C. (1988). “What an Emotion is: A Sketch”. The Philosophical Review, Vol. 97.2, pp. 183-209.
Scarantino, A. (2014). The motivational theory of emotions. In J. D'Arms & D. Jacobson (Eds.), Moral psychology and human agency: Philosophical essays on the science of ethics (pp. 156–185). Oxford University Press.
Slaby J (2016) “Mind Invasion: Situated Affectivity and the Corporate Life Hack”. Front. Psychol. 7:266. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00266.
Stephan, A., ; Walter, S. & Wilutzky, W. (2014). “Emotions beyond brain and body”. Philosophical Psychology 27 (1):1-17.
Valentini, D. (2022). “Expanding the Perspectives on Affective Scaffoldings. User-resource interactions and Mind-shaping in Digital Environments”. Thaumazein Vol.10.1 (DOI:
https://doi.org/10.13136/thau.v10i1.148
Since this will be, for all intents and purposes, a seminar involving student presentations, topics and texts may vary depending on the size and specific interests of the group.
This is a list of materials from which we may choose our readings:
Ben-Ze'ev, A. (2001). The Subtlety of Emotions, Boston (MA), MIT Press.
Baggio, G., Caruana, F., Parravicini, A., Viola M. (a cura di), 2020, Emozioni. Da Darwin al pragmatismo, Rosenberg & Sellier, Torino.
Campeggiani, P. (2021). Introduzione alla filosofia delle emozioni. Bologna, Biblioteca Clueb.
Caruana, F., Viola, M. (2018). Come funzionano le emozioni. Bologna, il Mulino.
Colombetti, G., and Krueger, J. (2015). “Scaffoldings of the affective mind”. Philos. Psychol. 28, 1157–1176.
Colombetti, G., and Roberts, T. (2015). “Extending the extended mind: the case for extended affectivity”. Philos. Stud. 172, 1243–1263.
Colombetti, G. “Enactive Affectivity, Extended.” Topoi 36, 445–455 (2017). https://doi.org/10.1007/s11245-015-9335-2
Deonna , J. A. and Teroni, F. (2012). The Emotions: A Philosophical Introduction, London, Routledge.
Gallagher, S. (2013). “The socially extended mind”. Cogn. Syst. Res. 25–26, 4–12.
Griffiths, P. E., and Scarantino, A. (2009). Emotions in the wild, in The Cambridge Handbook of Situated Cognition, eds P. Robbins and M. Aydede (Cambridge: Cambridge University Press), 437–453.
Krueger, J. (2015). The Affective” We”: Self-regulation and Shared Emotions. In T. Szanto & D. Moran (Eds.), Phenomenology of Sociality (pp. 263-278).
Krueger, J. (2014a). “Varieties of extended emotions”. Phenomenol. Cogn. Sci. 13, 533–555.
James, W. (1884), “What is an Emotion?”, in «Mind» 9/34, pp. 188-205.
Leighton, S. (1982). Aristotle and the Emotions. Phronesis Vol. 27, No. 2 (1982), pp. 144-174.
Massantini, L. (2020). “Affective scaffolds of nostalgia. Philosophical Inquiries, Vol 8.2 (DOI: https://doi.org/10.4454/philinq.v8i2.255
Nussbaum, M. (2004). Emotions as Judgments of Value and Importance. In R. C. Solomon (Ed.), Thinking about feeling: Contemporary philosophers on emotions (pp. 183–199). Oxford University Press.
Rapp, C. (2005). “L’arte di suscitare le emozioni nella Retorica di Aristotele”, Acta Philosophica ii, 14, , pp. 313-326.
Rodogno, R. (2016). “Social robots, fiction, and sentimentality”. Ethics Inf Technol 18, pp. 257–268 (DOI 10.1007/s10676-015-9371-z ).
Roberts R. C. (1988). “What an Emotion is: A Sketch”. The Philosophical Review, Vol. 97.2, pp. 183-209.
Scarantino, A. (2014). The motivational theory of emotions. In J. D'Arms & D. Jacobson (Eds.), Moral psychology and human agency: Philosophical essays on the science of ethics (pp. 156–185). Oxford University Press.
Slaby J (2016) “Mind Invasion: Situated Affectivity and the Corporate Life Hack”. Front. Psychol. 7:266. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00266.
Stephan, A., ; Walter, S. & Wilutzky, W. (2014). “Emotions beyond brain and body”. Philosophical Psychology 27 (1):1-17.
Valentini, D. (2022). “Expanding the Perspectives on Affective Scaffoldings. User-resource interactions and Mind-shaping in Digital Environments”. Thaumazein Vol.10.1 (DOI:
https://doi.org/10.13136/thau.v10i1.148
Trattandosi di un seminario, la frequenza e la partecipazione attiva alle lezioni è considerata indispensabile. Chi non possa frequentare questo corso può rivolgersi alla docente per concordare una relazione scritta di 10 pagine (a cui si aggiungerà una interrogazione orale su due articoli o due capitoli fra quelli in bibliografia).
Since this is a seminar, attendance and active participation in class is considered essential. Those who cannot attend this course may contact the Professor to arrange for a 10-page written report (to which will be added an oral examination on two articles or two chapters chosen from those in the bibliography).
Le studentesse e gli studenti dovranno impegnarsi in una relazione orale (singolarmente o in gruppo) su testi concordati con la docente.
Chi non sarà impegnato in una presentazione in classe dovrà scrivere un breve saggio (di 8, massimo 10 pagine) su uno dei saggi che sono oggetto del corso e consegnarla per email ad alessandra.fussi@unipi.it almeno 10 giorni prima dell'inizio della sessione in cui intende sostenere l'esame.
Gli studenti e le studentesse dovranno inoltre sostenere un esame finale discutendo uno degli articoli (o il capitolo di un libro) in bibliografia (o resi disponibili durante il corso). Non potranno portare all'esame testi già analizzati nella propria presentazione (individuale o di gruppo), o nel saggio scritto.
Students will be expected to engage in an oral presentation (individually or in groups) on texts agreed upon with the instructor. They will also have to take a final exam discussing one of the articles present in the bibliography (or made available during the semester).
Il corso si terrà in presenza il lunedì (aula Savi) e il mercoledì (Pao D1) dalle ore 12:00 alle ore 13:30.
Ci incontreremo per la prima lezione mercoledì 28 settembre. Vi pregherei di iscrivervi all'aula Teams, per tutti i materiali che via via saranno inseriti.