L'obiettivo del corso è quello di mettere in grado lo studente di: i) costruire, valutare e innovare i modelli di business; ii) conoscere i fondamenti del marketing e utilizzare i più appropriati strumenti e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare le leve più adatte per attuare la strategia di marketing, anche avvalendosi del supporto delle tecnologie digitali (web etc.).
The aim of the course is to enable the student to: i) build, evaluate and innovate business models; ii) know the fundamentals of marketing and use the most appropriate tools and methodologies to develop, modify and monitor the marketing strategy; and iii) master the most suitable levers to implement the marketing strategy, also making use of the support of digital technologies (web etc.).
La valutazione delle conoscenze avverrà tramite una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) consistenti in una relazione scritta e nella presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.
The assessment of knowledge will take place through an oral test, preceded by the presentation of the outputs of the laboratory activities (PROJECT WORK) consisting of a written report and the presentation in the classroom of the work done and the results obtained.
Attraverso il Corso di Markting e Tecnologie Web lo studente sarà messo in grado di: i) costruire, valutare e monitorare i modelli alternativi di business; ii) utilizzare le più appropriate tecniche e metodologie per mettere a punto, modificare e monitorare la strategia di marketing e iii) padroneggiare l’uso delle leve di marketing più adatte a tal fine.
Through the course the student will be enabled to: i) build, evaluate and monitor alternative business models; ii) use the most appropriate techniques and methodologies to develop, modify and monitor the marketing strategy and iii) master the use of the most suitable marketing levers for this purpose.
La valutazione delle capacità avverrà sia attraverso una prova orale, sia e soprattutto per mezzo delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) - relazione scritta e presentazione in aula. In particolare il PROJECT WORK prevede che gli studenti, a gruppi, sviluppino un progetto, il cui obiettivo è quello di potenziarne le abilità cognitive e pratiche attraverso l'applicazione delle conoscenze acquisite durante il corso, possibilmente all'interno di importanti realtà aziendali del territorio. Questo contribuirà alla maturazione delle soft skills dello studente.
The assessment of skills will take place both through an oral test and above all by means of laboratory activities (PROJECT WORK) - written report and presentation in the classroom. In particular, in the PROJECT WORK students work in groups to develop a project, the aim of which is to enhance their cognitive and practical skills through the application of the knowledge acquired during the course, usually within important local firms. This will contribute to the maturation of the student's soft skills.
The student will be able to manage participation/management responsibilities of a project team.
Appropriate accuracy and precision will be acquired in carrying out data collection, analysis activities and their presentation
Discussione del Project Work
Project work discussion
Conoscenze di bilancio
Conoscenze di analisi dei costi (classificazione dei costi, contabilità direzionale, break even analysis)
Conoscenze tecniche statistiche di base (statistica descrittiva e multivariata)
Balance sheet knowledge
Cost analysis knowledge (cost classification, management accounting, break even analysis)
Basic statistical technical knowledge (descriptive and multivariate statistics)
Il corso si articola in lezioni teoriche ed attività di laboratorio. Per quanto riguarda le lezioni, il materiale didattico fornito dai docenti si compone di slide di supporto alla lezione e viene pubblicato sul sito web del corso alcuni giorni in anticipo rispetto alle lezioni cui si riferiscono.
Per quanto riguarda il laboratorio, il corso si avvale di collaborazioni con importanti realtà aziendali del territorio (storicamente Cromology [1], Sofidel [2] e Pharma Nutra [3]). Gli studenti divisi in gruppi di massimo cinque studenti ciascuno, dovranno: 1) identificare il modello di business adottato dalle aziende che si saranno presentate in aula, nonché 2) redigere un piano di marketing relativo ad un prodotto. Più esattamente i gruppi di sono chiamati a rispondere alla sfida di una delle tre aziende partecipanti, sottoponendo alla loro valutazione e selezione un insieme di concept di prodotto innovativi e proponendo poi un piano di marketing per il concept selezionato.
Il corso si articola in lezioni teoriche ed attività di laboratorio. Per quanto riguarda le lezioni, il materiale didattico fornito dai docenti si compone di slide di supporto alla lezione e viene pubblicato sul sito web del corso alcuni giorni in anticipo rispetto alle lezioni cui si riferiscono.
Per quanto riguarda il laboratorio, il corso si avvale di collaborazioni con importanti realtà aziendali del territorio (storicamente Cromology [1], Sofidel [2] e Pharma Nutra [3]). Gli studenti divisi in gruppi di massimo cinque studenti ciascuno, dovranno: 1) identificare il modello di business adottato dalle aziende che si saranno presentate in aula, nonché 2) redigere un piano di marketing relativo ad un prodotto. Più esattamente i gruppi di sono chiamati a rispondere alla sfida di una delle tre aziende partecipanti, sottoponendo alla loro valutazione e selezione un insieme di concept di prodotto innovativi e proponendo poi un piano di marketing per il concept selezionato.
Più esattamente, le attività, articolate in diversi task ciascuna, sono descritte di seguito:
Durante lo svolgimento del corso saranno organizzati seminari da parte di aziende di leader ed esperti in ambito digital e social media marketing, per supportare gli studenti nello sviluppo di idee utili anche ai fini del progetto.
The course is divided into theoretical lessons and laboratory activities. As for the lessons, the teaching material provided by the teachers consists of slides to support the lesson (published on the course website a few days ahead).
As for the laboratory, the course levers on long-lasting collaborations with important Tuscany companies (historically Cromology [1], Sofidel [2] and Pharma Nutra [3]). Students, divided into groups composed of maximum five students each, will have to: 1) identify the business model adopted by the companies that will be presented in the classroom, as well as 2) draw up a marketing plan for a product. More precisely, the groups are called to respond to the challenge of one of the participating companies, submitting a set of innovative product concepts to their assessment and selection and then proposing a marketing plan for the selected concept.
More precisely, the activities, each divided into different tasks, are described below:
1. Presentation to the class of the companies involved, their business model, markets served and processes (mainly new product development and marketing)
• Task 1.1: seminars for the presentation of the companies in the classroom and development by the groups of the current Business Model Canvas of the companies;
• Task 1.2: visit to companies;
• Task 1.3: selection of one of the companies by each of the groups. At the end of the first activity, therefore, each company will follow a certain number of groups (max 4).
2. Development of product concept ideas
• Task 2.1: discussion with teachers of the various innovative product concepts to be proposed to companies;
• Task 2.2: meeting with companies for the freezing of one of the product concepts.
3. Development of the marketing plan for the selected product concept and the consequent new corporate business model resulting from the introduction of the new product.
• Task 3.1: discussion with teachers of the analysis of the macro-environment, the micro-environment and the estimate of product demand;
• Task 3.2: discussion with the teachers of the 4Ps (product, price, place, promotion);
• Task 3.3: development of the new business model.
4. Presentation of projects to companies and award ceremony
• Task 4.1: delivery of marketing plans and business model development plans to companies;
• Task 4.2: presentation of projects, delivery of participation certificates to all students and awarding of the best projects (one per company) with delivery of plaques.
During the course, seminars will be organized by leading companies and experts in the digital and social media marketing field, to support students in developing ideas that are also useful for the project.
Business model Canvas
Il marketing nella strategia di impresa
Il marketing operativo e le leve decisionali
Digital e Social Marketing
Business model Canvas
Marketing in business strategy
Il marketing operativo e le leve decisionali
Digital e Social Marketing
Operational marketing and decision-making levers
Digital and Social Marketing
Slide utilizzate a lezione.
Testi di approfondimento
Slides used during lessons.
Further readings
Per i non frequentati è auspicabile prender contatto con i docenti per l'assegnazione del project work individuale/di gruppo
Non-attending students are invited to contact the teachers for the assignment of the individual/group project work
L’esame si svolge attraverso una prova orale, preceduta dalla presentazione degli output delle attività di laboratorio (PROJECT WORK) consistenti in una relazione scritta e nella sua presentazione in aula del lavoro svolto e dei risultati ottenuti.
La valutazione delle attività di laboratorio costituisce parte integrante della valutazione complessiva dell’esame.
The exam consists of an oral test, preceded by the presentation of the laboratory activity outputs (PROJECT WORK) consisting of a written report and its presentation in the classroom of the work done and the results obtained.
The assessment of laboratory activities is an integral part of the overall assessment of the exam.