Scheda programma d'esame
EUROPEAN LAW AND GENDER
ELETTRA STRADELLA
Academic year2022/23
CoursePEACE STUDIES: CONFLICT TRANSFORMATION AND DEVELOPMENT COOPERATION
Code498NN
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
EUROPEAN LAW AND GENDERIUS/21LEZIONI36
ELETTRA STRADELLA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo/la studente che completa con successo il corso sarà in grado di dimostrare una conoscenza, almeno introduttiva, delle principali tematiche rilevanti per gli studi di genere, in una prospettiva particolarmente transdisciplinare seppure orientata all'approccio giuridico. 

Knowledge

The student who completes the course successfully will be able to demonstrate a solid knowledge of the main features in the field of gender studies. He/she will be able to look critically at the relationship between law and gender, situating it in both the theoretical and the empirical dimension. He/she will be able to demonstrate a deep awareness of the role of the law and gender in producing and reflecting cultural and social norms, because gender methodology could overturn some of the current basic
assumptions about citizenship, law, the state and nation building. The student will work on the relation between law and gender in the European perspective, and using European law, ECJ and ECHR case-law.

Modalità di verifica delle conoscenze

Lo/la studente verrà valutato sulla sua capacità di discutere i contenuti del corso principale utilizzando la terminologia appropriata. Durante l'esame orale, lo studente deve essere in grado di dimostrare la propria conoscenza del materiale del corso ed essere in grado di discutere i temi affrontati in modo ponderato e con correttezza espressiva. 

Assessment criteria of knowledge

- The student will be evaluated on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. During the oral exam, the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression. In the oral report (for the attending students), the student must demonstrate his/her ability to approach a circumscribed research question and analyze it adequately using legal sources and literature in order to prepare an interesting presentation for all the class.

Capacità

- Analisi e illustrazione di gender issues all'interno di campi e ambiti differenti
- corretto utilizzo del linguaggio specifico per le questioni di genere, con particolare attenzione all'ambito degli human rights e del diritto e delle politiche europee
- Esplorazione dei processi che danno origine al significato sociale e alle conseguenze delle differenze tra sistemi all'interno dell'Unione europea

Skills

- Analysis and explanation of gender issues within a transdisciplinary perspective;

- Use of  specific language for gender issues, with a particular attention to the field of human rights and the European law and policies;

- Exploration of the processes that give rise to the social meaning and consequences of those differences.

 

Modalità di verifica delle capacità

Le abilità saranno valutate attraverso discussioni partecipate all'interno della classe. Ogni lezione terminerà con una discussione generale sugli argomenti e la richiesta agli/alle studenti di esprimere le loro impressioni e valutazioni anche critiche sugli elementi più problematici sottolineati durante la lezione.

Gli/le studenti saranno chiamati a redigere paper di approfondimento e presentazioni su tematiche specfiche, misurandosi in particolare con la forma del position paper su questioni assegnate.

Assessment criteria of skills

The skills will be assessed by debating within the class. Every lecture will end with an overall discussion on the topics and the request to the students to express their feelings on the critical elements that the teacher has underlined.

During the course they will be asked to write position paper on specific assigned topics.

Comportamenti

Gli/le studenti miglioreranno la propria consapevolezza a livello di studi interdisciplinari e di gender issues.
Gli/le studenti (che frequentano il corso) miglioreranno la propria capacità di svolgere presentazioni orali e gestire una discussione pubblica.

Behaviors

The students will improve his/her awareness of interdisciplinary studies on gender issues.

The students (attending the course) will improve his/her capacity to make public talks, presentations and manage a public discussion.

Modalità di verifica dei comportamenti

- nella prova orale: valutazione della capacità di stabilire collegamenti tra diversi argomenti, problemi e domande, anche proponendo una soluzione giuridica  ed elaborando ipotesi e scenari;
- nella relazione orale: valutazione della capacità di presentare chiaramente argomenti e problematiche, anche in modo accattivante.

Assessment criteria of behaviors

- in the oral exam: assessment of the capacity to make links among different topics, problems and questions, even proposing legal and political solution and elaborating hypotheses and scenarios;

- in the oral report: assessment of the capacity to clearly present topics and issues, even raising the attention and the interest of the class.

Indicazioni metodologiche

Il corso utilizzerà principalmente due metodi:gli/le studenti saranno chiamati/e a identificare le implicazioni di genere di regole e pratiche che sembrano essere neutre e oggettive. Il secondo è il ragionamento pratico femminista: questo ragionamento consiste nel porre domande aperte su questioni concrete al fine di determinare sia la possibile soluzione che il problema che si trova effettivamente nella situazione in esame. Il corso utilizzerà una metodologia comparatistica.

 

Teaching methods

The course will use mainly two possible methods: the first method is ‘the woman’s question’: this means that students should be called to identify the gender implications of rules and practices that appear to be neutral and objective. The second is practical feminist reasoning: this reasoning consists in posing open-ended questions about concrete issues in order to determine both the possible solution and the problem that is actually found in the situation under consideration. In this way students can identify different points of view and perspectives that may be far from the systems of values prevailing in society.

 

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso si propone di fornire agli/alle studenti una conoscenza degli argomenti principali relativi alle questioni di genere, con particolare attenzione a women's rights e LGBTQi+ rights, nella dimensione internazionale, e, soprattutto, europea. L'approccio del diritto e delle politiche europee saranno essenziali per analizzare i diversi ambiti nei quali si sviluppano le discriminazioni di genere e si pone il problema della parità, e sarà utilizzato come punto di riferimento per l'analisi il goal 5 dell'Agenda 2030 delle Nazioni Unite in materia di parità di genere. Si analizzerà la genesi della parità di trattamento nei settori economico e del lavoro, a partire dall'art. 119 del Trattato e indagando sulla giurisprudenza della Corte di giustizia europea, concentrandosi sui concetti di discriminazione diretta e indiretta e le molestie come discriminazione. Ci si soffermerà su parità e rappresentanza politica, e su parità e multiculturalismo. Saranno poi affrontati temi specifici con riferimento alla sessualità, alla riproduzione, alla famiglia, al riconoscimento delle soggettività LGBTQi+, con un approccio transdisciplinare nel quale le conoscenze giuridiche si accompagneranno ad una riflessione teorica ed empirica più ampia.

Syllabus

The course aims at providing students with knowledge of the main topics relating to gender issues, with particular attention to women's rights and LGBTQi + rights, within the international and, above all, European dimension. The approach of European law and policies will be essential to analyze all different areas in which gender discrimination flourishes and the issue of equality arises; Goal 5 of the 2030 UN Agenda on gender equality will be used as a reference point for the analysis. The genesis of equal treatment in the economic and labor sectors will be analyzed, starting from art. 119 of the Treaty and investigating the case-law of the European Court of Justice, focusing on the concepts of direct and indirect discrimination and harassment as discrimination. We will focus on parity and political representation, and on equality and multiculturalism. Specific issues will then be addressed with reference to sexuality, reproduction, family, the recognition of LGBTQi + subjectivities, with a transdisciplinary approach in which legal knowledge will be accompanied by a broader theoretical and empirical reflection.

Bibliografia e materiale didattico

Rubio-Marin, R. (2022). Global Gender Constitutionalism and Women’s Citizenship. In Global Gender Constitutionalism and Women's Citizenship: A Struggle for Transformative Inclusion (Cambridge Studies in Constitutional Law, p. I). Cambridge: Cambridge University Press.

 

 

 

Bibliography

Rubio-Marin, R. (2022). Global Gender Constitutionalism and Women’s Citizenship. In Global Gender Constitutionalism and Women's Citizenship: A Struggle for Transformative Inclusion (Cambridge Studies in Constitutional Law, p. I). Cambridge: Cambridge University Press.

Non-attending students info

 

 

Modalità d'esame

L'esame si svolge in forma orale.

Per gli/le studenti frequentanti sarà prevista la possibilità di essere valutati a partire dalla presentazione di un position paper su tematica assegnata dalla docente.

Assessment methods

- oral exam

- written presentations

- papers

- oral reports

Note

IL CORSO SI SVOLGE IN LINGUA INGLESE

Notes

Prof. Stradella is available for meetings, Q&A sessions, clarifications, on the MT Platform, using the Team of the course, and in her room at the Department of Law. Please for any necessity write to elettra.stradella@unipi.it

THE COURSE IS IN ENGLISH

Updated: 09/01/2023 12:00