Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE I | LINGUA | LABORATORI | 24 |
|
Obiettivo finale del laboratorio di inglese è il conseguimento del livello B2 alla fine del percorso complessivo.
Gli obiettivi parziali sono così distribuiti:
1 anno B1.2
2 anno B2.1
3 anno B2.2
4 anno B2 +
5 anno consolidamento
Il livello B1.2 presuppone un utente intdipendente della lingua, con una fluenza tale da poter parlare senza sforzo con parlanti nativi.
NB
Due aspetti verranno privilegiati in tutto il percorso formativo
The final outcome of the English lab is to achieve a B2 level at the end of the 5 year programme.
the partial outcomes for each year are as follows:
1 year B1.2
2 year B2.1
3 year B2.2
4 year B2 +
5 year consolidation
The B1.2 level presupposes an independent users of the language, i.e. those who have the necessary fluency to communicate without effort with native speakers.
Le conoscenze sono testate attraverso una prova finale consistente in Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Alcune domande sulle lezioni teoriche della prof.ssa Bruti fanno parte dell'esame.
Knowledge is tested every year with a final exam consisting of xReading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Some questions on the theoretical lessons taught by prof. Bruti are included in the exam.
Lo studente
The student
Con controllo continuo in classe e nella prova finale.
By means of continuous assessment in class and through the final exam.
Tutti gli studenti iscritti a Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Pisa sono tenuti, per poter partecipare ai laboratori di lingua inglese, a sostenere un test iniziale per l’accertamento del livello di appartenenza (placement test). Il placementtest è sostenuto una sola volta al momento dell’immatricolazione (è previsto in due date). La non partecipazione al placementtest comporta la non ammissione alla frequenza dei laboratori di lingua inglese. L’esito del placement test sostenuto all’inizio del primo anno di corso, dopo l’immatricolazione, servirà a distribuire gli studenti nel seguente modo:
All students enrolled in SFP at the University of Pisa are required, in order to participate in the English language laboratories, to take an initial test to ascertain their level (placement test).
The placement test is taken only once at the time of enrollment (it is scheduled on two dates within the beginning of the second term). Failure to participate in the placement test entails not being able to attend the English language workshops. The result of the placement test taken at the beginning of the first year of the course, after enrollment, will serve to distribute the students in the following way:
Ogni lezione di laboratorio dopo la prima della prof.ssa Bruti avrà il seguente formato:
(1 ora 30min) Lezione di lingua regolare
(45 min) Lezione/dimostrazione per bambini e discussione di applicazioni pratiche
(30 min) Lavoro di gruppo utilizzando le principali idee, argomenti grammaticali e lessico della lezione per preparare una mini lezione
(30 min) Dimostrazione di idee per lezione da parte degli studenti con feedback di insegnanti e colleghi
I tempi possono variare a seconda del contenuto e di come gli studenti recepiscono il materiale.
Progetto di classe: durante il corso gli studenti aggiungeranno a una banca di idee attività di lezione su Moodle
Each laboratory lesson after the f lecture by prof. Bruti will have the following format:
(1 hour 30min) Regular language class
(45 min) Children’s lesson/demonstration & discussion of practical applications
(30 min) Group work using the main ‘ideas -topic-grammar&vocabulary’ from the lesson to prepare a mini lesson
(30 min) Students’ demonstration of lesson ideas with peer and teacher feedback
Timings may vary depending on content and how students’ cope with the material.
Class project: during the course students will add to an idea bank of lesson activities on Moodle
Nella lezione iniziale si introdurrà l'argomento dell'insegnamento della lingua a bambini in età prescolare e scolare e della priorità della abilità orali di listening prima e speaking dopo. Si descriveranno le caratteristiche degli apprendenti giovani. Si faranno cenni alle teorie dell'apprendimento di S. Krashen e al metodo di Asher, Total Physical Response.
La parte più consistente del laboratorio sarà dedicata alla revisione grammaticale dei contenuti e del lessico indicati al punto 'conoscenze'. Si darà particolare attenzione alla creazione di attività didatiche per bambini, a partire da materiale narrativo autentico.
GRAMMATICA e LESSICO
vita quotidiana, descrizione dell'aspetto, casa
Viaggi e vacanze, mezzi di trasporto, luoghi ed edifici
Il tempo, il mondo naturale, abiti
Hobbies e passatempi, cibo e bevande, shopping, divertimento e media
Lavoro e professioni, salute, medicina e esercizio fisico
Relazioni personali, sentimenti
In the initial lesson, we will introduce the topic of teaching the language to preschool and s children, and the priority oral listening skills before and speaking after. We will describe the characteristics of young learners. We will mention the learning theories by S. Krashen and the method of Total Physical Respons by Asher.
The most consistent part of the lab will be the grammatical revision of the contents and vocabulary indicated under the point 'knowledge'. Particular attention will be given to creating didactic activities for children, starting from authentic narrative materials.
GRAMMAR and VOCABULARY
daily life, physical description, House and home
Travel and holidays, transport, places and buildings
Weather, the natural world, clothes
Hobbies and leisure, sport, Food and drink, shopping, entertainment and media
Work and jobs, health, medicine and exercise
Relations with other people, feelings
Una selezione di pagine dai seguenti testi, ripresi nel materiale messo a disposizione dalle docenti:
Cameron L. (2001) Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.
Capperucci, D. (2017) “English Language Teaching and Learning in Primary School. Theoretical and Methodological Perspective”, Studi sulla Formazione 20, 203-217, 2017-2 (online).
Celce-Murcia, M., Brinton, D.M., Snow, M.A., Bohlke, D. (2014) Teaching English as a Second or Foreign Language [4th ed.], National Geographics (parts on listening and speaking)
Moon J. (2005) Children Learning English, Oxford: MacMillan.
Pinter A. (2006), Teaching Young Language Learners, Oxford: Oxford University Press.
Rice, R. (2011) First Steps. Ideas and Activities for the Teching of English in Italian Primary Schools, Bologna, Clueb.
Slattery M., Willis J. (2003), English for Primary Teachers, Oxford: Oxford University Press.
Testo consigliato di grammatica:
English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom (Raymond Murphy)
Libri per bambini usati in classe
Dr Seuss, Green Eggs and Ham
Eric Carle, The Hungry Caterpillar
Julia Donaldson, Room on a broom, The Gruffalo
Michael Rosen, We’re going on a Bear Hunt
Where’s spot?, Eric Hill
A selection of pages from the following texts, reproduced in the material made available by the lecturers:
Cameron L. (2001) Teaching Languages to Young Learners, Cambridge: Cambridge University Press.
Capperucci, D. (2017) “English Language Teaching and Learning in Primary School. Theoretical and Methodological Perspective”, Studi sulla Formazione 20, 203-217, 2017-2 (online).
Celce-Murcia, M., Brinton, D.M., Snow, M.A., Bohlke, D. (2014) Teaching English as a Second or Foreign Language [4th ed.], National Geographics (parts on listening and speaking)
Moon J. (2005) Children Learning English, Oxford: MacMillan.
Pinter A. (2006), Teaching Young Language Learners, Oxford: Oxford University Press.
Rice, R. (2011) First Steps. Ideas and Activities for the Teching of English in Italian Primary Schools, Bologna, Clueb.
Slattery M., Willis J. (2003), English for Primary Teachers, Oxford: Oxford University Press.
Grammar reference book:
English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom (Raymond Murphy).
Main children’s books covered in class
Dr Seuss, Green Eggs and Ham
Eric Carle, The Hungry Caterpillar
Julia Donaldson, Room on a broom, The Gruffalo
Michael Rosen, We’re going on a Bear Hunt
Where’s spot?, Eric Hill
L’esame è composto da tre parti: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Include alcune domande a scelta multipla relative alle lezioni della prof.ssa Bruti.
The exam consists of three parts: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). It includes some multiple choice questions on the lessons taught by prof. Bruti.
Per informazioni su materiali e orario di ricevimento della dott.ssa Cordelia Bacci consultare il sito e-learning del Centro linguistico (https://elearning.cli.unipi.it).
Per informazioni sul ricevimento della prof.ssa Bruti consultare unimap. La docente metterà a disposizione alcuni materiali sulla piattaforma MS Teams o su Moodle.
For information on materials and office hours of Dr Cordelia Bacci, consult the e-learning see of the Language Centre (https://elearning.cli.unipi.it). For information on Prof Bruti's office hours consult unimap. The lecturer will make some materials available on the MS Teams platform or Moodle.
La titolare del corso è la prof.ssa Silvia Bruti, che svolgerà la lezione introduttiva. Il resto dei laboratori saranno tenuti dalla dott.ssa Cordelia Bacci.
Commissione esame: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi
(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).
INIZIO LEZIONI: secondo semestre
Prof. Bruti is responsible for the course and will teach the first class. The remainder of the classes will be taught by Dr Cordelia Bacci.
Exam board: Prof Bruti (supplente Prof Cappelli), Prof Noccetti, Prof Vignozzi
(supplenti Prof Filmer, Prof Masi).
BEGINNING of the COURSE: Second semester