Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE LABORATORY V
SILVIA BRUTI
Academic year2023/24
CoursePRIMARY TEACHER EDUCATION
Code1691Z
Credits2
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE VLINGUALABORATORI24
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Obiettivo finale del laboratorio di inglese è il conseguimento del livello B2 alla fine del percorso complessivo. 

Gli obiettivi parziali sono così distribuiti:

1 anno B1.2

2 anno B2.1

3 anno B2.2

4 anno B2 + 

5 anno consolidamento

Ogni laboratorio annuale, escluso quello del quinto anno, prevede un test conclusivo che accerti il raggiungimento del livello prefissato in termini di conoscenze e competenze. Per ogni anno accademico saranno previste due possibilità di sostenere il test conclusivo: uno nella sessione estiva e uno nella sessione autunnale.

Il livello B2.2 è il secondo livello di una conoscenza linguistica intermedio-alta. A questo livello, gli studenti sono indipendenti in un certo numero di contesti accademici e professionali, sebbene con una gamma limitata di precisione e variazione.  Il livello è anche chiamato 'confident'.

 

NB

Due aspetti verranno privilegiati in tutto il percorso formativo

  1. le routine conversazionali, e in particolare quelle legate alla cornice 'scuola' ("Aprite il libro a pagina...")
  2. la cura della pronuncia, soprattutto in prospettiva contrastiva con l'italiano.
Knowledge

The final outcome of the English lab is to achieve a B2 level at the end of the 5 year programme.  

The partial outcomes for each year are as follows:

1 year B1.2

2 year B2.1

3 year B2.2

4 year B2 + 

5 year consolidation

 

The B2.2 level is the second step of an “upper intermediate” language knowledge. At this level, students can function independently in a variety of academic and professional environments in English, although with a limited range of nuance and precision. The level is also defined as 'confident'. 

NB

Two aspects that will be foregrounded in the five-year programme are:

  1. conversation routines, in particular those that are linked to the frame ‘school’ (e.g., “Open your books at page…”)
  2. special attention to pronunciation, especially in a contrastive perspective with Italian.

 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze sono testate attraverso una prova finale consistente in Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Alcune domande a scelta  multipla sulle lezioni teoriche della prof.ssa Bruti fanno parte dell'esame.

Assessment criteria of knowledge

Knowledge is tested every year with a final exam consisting of xReading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). Some  multiple choice questions on the theoretical lessons taught by prof. Bruti are included in the exam. 

Capacità

Lo studente

  • Capisce le idee principali di testi complessi su argomenti concreti e astratti, incluse discussioni tecniche nel campo di specializzazione.
  • Sa interagire con una certa fluenza e spontaneità che rendono possible un' interazione con parlanti nativi senza particolari sforzi da entrambe le parti.
  • Produce testi chiari e dettagliati su un'ampia selezione di argomenti e sa spiegare il punto di vista su un argomento presentandone vantaggi e svantaggi.
Skills

The student

  • Can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in his/her field of specialisation.
  • Can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
  • Can produce clear, detailed text on a wide range of subjects and explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
Modalità di verifica delle capacità

Con controllo continuo in classe  e nella prova finale.

Assessment criteria of skills

By means of continuous assessment in class and through the final exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Tutti gli studenti iscritti a Scienze della Formazione Primaria presso l’Università di Pisa sono tenuti, per poter partecipare ai laboratori di lingua inglese, a sostenere un test iniziale per l’accertamento del livello di appartenenza (placement test). Il placement test è sostenuto una sola volta al momento dell’immatricolazione (è previsto in due date). La non partecipazione al placement test comporta la non ammissione alla frequenza dei laboratori di lingua inglese. L’esito del placement test sostenuto all’inizio del primo anno di corso, dopo l’immatricolazione, servirà a distribuire gli studenti nel seguente modo:

  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta al di sotto del livello A2 potranno avere indicazioni per svolgere attività di recupero da soli e potranno iscriversi ai corsi a pagamento organizzati dal CLI (di vari livelli e in diverse fasce orarie), prima di iniziare le attività previste per il corso di studi o durante l’anno;
  • agli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1.1 potranno essere consigliate alcune attività di rinforzo. Gli studenti seguiranno il laboratorio del primo anno e sosterranno il test conclusivo del primo anno (B1.2) e tutti i successivi;
  • gli studenti il cui livello di competenza linguistica risulta B1.2, B2, C1 o C2 non hanno obbligo di frequenza del laboratorio del primo anno ma sosterranno il test conclusivo e frequenteranno tutti i laboratori degli anni successivi, sostenendo i test conclusivi.
Prerequisites

All students enrolled in SFP at the University of Pisa are required, in order to participate in the English language laboratories, to take an initial test to ascertain their level (placement test).
The placement test is taken only once at the time of enrollment (it is scheduled on two dates within the beginning of the second term). Failure to participate in the placement test entails not being able to attend the English language workshops. The result of the placement test taken at the beginning of the first year of the course, after enrollment, will serve to distribute the students in the following way:

  • students whose language proficiency level is below A2 will receive indications for atuonomous learning and might enroll in courses organized by the CLI (of various levels and in different time slots), before starting the activities or during the acedmic year;
  • students whose level of linguistic competence is B1.1 may be recommended some reinforcement activities. They will follow the first year laboratory and take the final test of the first year (B1.2) and all subsequent ones;
  • students whose level of linguistic competence is B1.2, B2, C1 or C2 have no obligation to attend the laboratory of the first year but will take the final test (B1.2) and will attend all the laboratories of the following years, taking the final tests.
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Oltre a una riflessione riassuntiva sugli argomenti trattati in tutto il percorso, anche in vista della prova orale B2, si rifletterà sull’argomento dell’insegnamento dell’inglese a studenti con disabilità.

Grammatica:

  • I tempi verbali:present simple, present continuous, present perfect simple and continuous, past simple and continuous, il futuro con will, present continuous, to be going to, future continuous and future perfect e i verbi modali.
  • Forma passiva dei tempi verbali
  • Il periodo ipotetico: zero, first, second and third conditionals and future time clauses
  • L’infinito e il gerundio (la forma in -ing)
  • Discorso indiretto
  • Gli indefiniti: quantifiers
  • Uso e omissione dell’articolo
  • Uso dei pronomi relativi in frasi incidentali e non incidentali

 

Lessico

  • The world around us
  • People
  • Daily life
  • Work
  • Leisure
  • Social concerns (with special reference to education
  • Tourism

 

Syllabus

In addition to a recap on the topics covered throughout the five-year programme, also in view of the oral B2 exam, the focus will be on the subject of teaching English to students with disabilities.

Grammar

  • Verb tenses: present simple, present continuous, present perfect simple and continuous, past simple and continuous, the future tenses with will, present continuous, to be going to, future continuous and future perfect, and modal verbs.
  • The passive
  • Conditional tenses: zero, first, second and third conditionals and future time clauses
  • The infinitive and the gerund (-ing form)
  • Reported speech
  • Determiners: quantifiers
  • The use and omission of the article
  • Relative pronouns and defining and non-defining relative clauses

 

 

Vocabulary

  • The world around us
  • People
  • Daily life
  • Work
  • Leisure
  • Social concerns (with special reference to education
  • Tourism
Bibliografia e materiale didattico

Una selezione di pagine da

  1. M. Daloiso, 2017, Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom (Oxford Handbooks for Language Teachers), Oxford, OUP.
  2. M. Daloiso, C. Farina, F. Fogarolo, 2019, Invalsi inglese. Strategie efficaci per tutti. Percorsi operativi per la classe in presenza di alunni con DSA e altri bisogni linguistici specifici. Appendice sugli Strumenti compensativi e dispensativi a cura di Flavio Fogarolo, Trento, Erickson.
  3. M. Daloiso, L. Favaro, 2021, Piccoli esploratori dell'inglese. Attività in lingua per educatori e insegnanti del ciclo prescolare, Trento, Erickson.
  4. H. Nijakowska, 2019, “Foreign language teachers’ preparedness to cater for special educational needs of learners with dyslexia: a conceptual framework”, European Journal of Special Needs Education 34:2, 189-203.
  5. D. Saidero, 2019, Insegnare i phonics : manuale glottodidattico della lingua inglese per la scuola primaria, Udine, Forum.

 

Altro materiale sarà reso disponibile dalla docente

 

Life Upper Intermediate 2nd edition Student’s Book with key. National Geographic Learning   Mike Sayer and Rachel Godfrey

 Testo consigliato
M. Murphy (ed.) English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom

Bibliography

A selection of pages from the following:

  1. M. Daloiso, 2017, Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom (Oxford Handbooks for Language Teachers), Oxford, OUP.
  2. M. Daloiso, C. Farina, F. Fogarolo, 2019, Invalsi inglese. Strategie efficaci per tutti. Percorsi operativi per la classe in presenza di alunni con DSA e altri bisogni linguistici specifici. Appendice sugli Strumenti compensativi e dispensativi a cura di Flavio Fogarolo, Trento, Erickson.
  3. M. Daloiso, L. Favaro, 2021, Piccoli esploratori dell'inglese. Attività in lingua per educatori e insegnanti del ciclo prescolare, Trento, Erickson.
  4. H. Nijakowska, 2019, “Foreign language teachers’ preparedness to cater for special educational needs of learners with dyslexia: a conceptual framework”, European Journal of Special Needs Education 34:2, 189-203.
  5. D. Saidero, 2019, Insegnare i phonics : manuale glottodidattico della lingua inglese per la scuola primaria, Udine, Forum.

 Further materials will be made available by the lecturer

 

Life Upper Intermediate 2nd edition Student’s Book with key. National Geographic Learning   Mike Sayer and Rachel Godfrey

Recommended text:
M. Murphy (ed.) English Grammar in Use Book with answers and CD-Rom

 

Modalità d'esame

L’esame è composto da tre parti: Reading, Use of English  and Writing (75%); Listening (25%). Include alcune domande a scelta multipla relative alle lezioni della prof.ssa Bruti.

La prova di lingua inglese di livello B2 è divisa in due parti:

  1. Prova scritta di accertamento delle competenze acquisite in merito alla comprensione del testo, scritto e orale, e alla competenza grammaticale.
  2. Prova di accertamento della competenza orale (speaking), da sostenersi obbligatoriamente dopo il superamento della prova scritta. 

 

Assessment methods

The exam consists of three parts: Reading, Use of English and Writing (75%); Listening (25%). It includes some multiple choice questions on the lessons taught by prof. Bruti.

 

The final B2 test is divided into two parts:

  1. Written paper, with exercises of listening and reading comprehension, cloze and grammar
  2. Speaking test, to be taken after passing the written paper.
Altri riferimenti web

Per informazioni su materiali e orario di ricevimento della dott.ssa Corrieri consultare il sito e-learning del Centro linguistico (https://elearning.cli.unipi.it).

Per informazioni sul ricevimento della prof.ssa Bruti consultare unimap. La docente metterà a disposizione alcuni materiali sulla piattaforma MS Teams o su Moodle. 

Additional web pages

For information on materials and office hours of Dr. Corrieri, consult the e-learning see of the Language Centre (https://elearning.cli.unipi.it).

For information on prof. Bruti's office hourse consult unimap. The lecturer will make some materials available on the MS Teams platform or on Moodle.

Note


La titolare del corso è la prof.ssa Silvia Bruti, che svolgerà alcune lezioni. Il resto dei laboratori saranno tenuti dalla dott.ssa Susan Corrieri.

Commissione esame: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

INIZIO LEZIONI: PRIMO semestre

Notes

Prof. Bruti is responsible for the course and will teach some classes. The remainder of the classes will be taught by dr. Susan Corrieri.

Exam committee: prof.ssa Bruti (supplente prof. Cappelli), prof.ssa Noccetti, prof. Vignozzi

(supplenti prof.ssa Filmer, prof.ssa Masi).

BEGINNING OF CLASSES:  FIRST semester

Updated: 18/07/2023 20:46