Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
STORIA DELLA RETORICA CLASSICA | L-FIL-LET/05 | LEZIONI | 36 |
|
Il corso propone l’acquisizione di competenze di base nello studio della retorica e del suo ruolo nell'educazione superiore antica; di adeguate conoscenze dei sistemi tecnici nel loro sviluppo storico e della capacità di leggere criticamente e filologicamente i testi di retorica.
The course provides students with basic skills in the study of rhetoric and its role in ancient higher education as part of the intellectual life of Graeco-Roma élites; with adequate knowledge of rhetorical techniques and ancient teaching methods in their historical development; and with the ability to properly read rhetorical texts.
La verifica delle conoscenze si svolgerà attraverso un unico esame orale al termine del corso.
The acquisition of knowledge will be verified by a single oral examination at the end of the course.
Al termine del corso gli studenti saranno in grado di svolgere ricerche sui testi della retorica antica, di analizzare le fonti e di inquadrare i materiali nello sviluppo storico della disciplina.
At the end of the course students will be able to do proper research on ancient texts related to rhetoric and teaching, to analyse the sources and to read them into the wider context of the historical development of rhetoric in antiquity.
Le capacità saranno guidate attraverso la discussione interattiva sui testi durante le lezioni e verificate nell’esame orale finale.
Skills will be tested through interactive discussion of texts during the lectures and verified in the final oral examination. Tests are not planned during the course, but the final grading will duly take into account the level of participation of the students.
Gli studenti potranno acquisire sensibilità critica per i problemi specifici dei testi di retorica antica.
Students will become fully familiar with the specific features and problems of ancient rhetorical texts.
Durante le lezioni verrà sollecitata la partecipazione degli studenti alle problematiche relative ai passi letti in aula.
Students will be invited to actively participate to the lessons and to discuss Greek and Latin texts proposed.
Adeguata conoscenza delle lingue greca e latina e competenze filologiche di base acquisite al termine del corso di laurea triennale
Good knowledge (average to high) of Greek and Latin, and basic philological skills.
Lezioni frontali con il supporto di ppt e tecnologie multimediali adeguate, interattive e partecipate; esercitazioni di lettura di apparati critici. Approfondimenti bibliografici su singoli temi saranno assegnati sulla base degli interessi e delle richieste degli studenti.
I materiali didattici (testi critici) saranno messi a disposizione dal docente in formato PDF sulla pagina Moodle del corso.
Lectures with the support of slides and appropriate multimedia technologies, open to discussion and exchange both with the lecturer and peer-to-peer. Further bibliographical insights into individual topics will be provided on the basis of students' interests and demands.
Teaching materials (critical editions of Menander) will be made available by the lecturer in PDF format (in the Moodle page of the course).
Menandro retore e il suo mondo. Il corso verterà sul manuale di Menandro Retore, che verrà analizzato nel più ampio contesto del sistema educativo e della produzione letteraria di età imperiale e tarda.
Menander Rhetor and his world.
The course will focus on the Menander Rhetor’s handbook, which will be analysed in the broader context of the educational system and literary production of the imperial age and late antiquity.
- Letture ai fini dell’esame:
G.A. Kennedy, Greek Rhetoric under Christian Emperors, Princeton, Princeton Univ. Press 1983, pp. 1-17
L. Pernot, Rhetoric in Antiquity, Washington DC, The Catholic Univ. of America 2005, pp. 128-214
- Lettura, del manuale di Menandro Retore (in aula saranno analizzati passi scelti)
Edizioni di riferimento:
Menander Rhetor, edited with translation and commentary by D. A. Russell and N. G. Wilson, Oxford, OUP 1981
Menander Rhetor. Dionysius of Halicarnassus, Ars Rhetorica, edited and translated by William H. Race, Cambridge, MA, Harvard University Press 2019
Il testo nell’edizione critica Russell-Wilson e altri brani greci e latini che costituiscono parte integrante del programma d’esame saranno messi a disposizione sulla pagina Moodle del corso.
Altri sussidi bibliografici relativi a singoli temi e testi saranno indicati nel corso delle lezioni.
Si invitano TUTTI gli studenti a iscriversi sul corso nella piattaforma Moodle, dove protranno scaricare il programma dettagliato lezione per lezione, i materiali didattici e i testi:
https://elearning22.humnet.unipi.it/course/view.php?id=409
- Core readings for the final exam:
G.A. Kennedy, Greek Rhetoric under Christian Emperors, Princeton, Princeton Univ. Press 1983, pp. 1-179
- Reading of Menander’s treatise with translation (selected passages will be analysed in class)
Reference editions:
Menander Rhetor, edited with translation and commentary by D. A. Russell and N. G. Wilson, Oxford, OUP 1981
Menander Rhetor. Dionysius of Halicarnassus, Ars Rhetorica, edited and translated by William H. Race, Cambridge, MA, Harvard University Press 2019
The critical edition of Menander and other Greek and Latin select texts that form an integral part of the examination programme will be made available on the course’s Moodle page.
Other optional bibliographical aids relating to individual themes and texts will be indicated during the lectures.
ALL students are invited to register for the course on the Moodle platform, where they will be able to download the detailed lesson plan, teaching materials and texts:
https://elearning22.humnet.unipi.it/course/view.php?id=409
Gli studenti non frequentanti porteranno lo stesso programma dei frequentanti con l’aggiunta del libro di A. Marcone, Tarda Antichità. Profilo storico e prospettive storiografiche, Roma, Carocci 2020.
Si invitano gli studenti a iscriversi sul corso nella piattaforma Moodle, dove potranno scaricare il programma dettagliato lezione per lezione, i materiali didattici e i testi:
https://elearning22.humnet.unipi.it/course/view.php?id=409
Non-attending students will be required to study the same syllabus as attending students, with the addition of A. Marcone, Tarda Antichità. Profilo storico e prospettive storiografiche, Roma, Carocci 2020.
Students are invited to register for the course on the Moodle platform, where they will be able to download the detailed lesson plan, teaching materials and texts:
https://elearning22.humnet.unipi.it/course/view.php?id=409
L'esame consisterà in un’unica prova orale finale (della durata orientativa di 35-45 min.) articolata in due momenti:
The examination will consist of a single final oral test (approximate duration: 35-45 min.) divided into two parts:
La commissione d'esame è composta da: Gianfranco Agosti (presidente), Laura Carrara, Cosimo Paravano; Maria Serena Mirto, Michele Corradi, Andrea Taddei (supplente)
Le lezioni si svolgeranno nel primo semestre.
Orario:
Martedì ore 17.45-19.15 Aula 5, Palazzo Ricci
Mercoledì ore 17.45-19.45 Aula 7, Palazzo Ricci
Inizio: 19 settembre
Members of the examination commission: Gianfranco Agosti (president), Laura Carrara, Cosimo Paravano; Maria Serena Mirto, Michele Corradi, Andrea Taddei (substitutes).
Classes will take place in the first semester.
Tuesday 17.45-19.15 Aula 5, Palazzo Ricci
Wednesday 17.45-19.45 Aula 7, Palazzo Ricci
First class: September, 19th