E' prevista l'acquisizione di conoscenze di estetica relative al tema del corso.
The aim is to provide students with knowledge of the topics in aesthetics considered in the course.
Esame orale e partecipazione attiva.
Oral exam and active participation in class.
E' prevista l'acquisizione di capacità analitiche, critiche e argomentative.
The students will gain analytic, critical, and argumentative skills.
Esame orale e partecipazione attiva.
Oral exam and active participation in class.
Buona conoscenza della lingua italiana, conoscenze storiche elementari.
Proficiency in Italian language, basic historical competences.
Il corso seguirà il modello classico della lezione frontale. Sono previsti, laddove possibile, interventi di esperti esterni.
The course will be held through frontal lectures by the Instructor, plus, if possible, some lectures by invited speakers.
La morte dell’arte: da Hegel all’arte come merce
Dopo una breve introduzione storica e concettuale all’estetica filosofica, il corso si occuperà di una delle tesi più dibattute e controverse dell'estetica moderna e contemporanea, quella della morte dell'arte. Partiremo dalle origini hegeliane della tesi, analizzando il suo radicamento nei paragrafi sull’arte della Enciclopedia delle scienze filosofiche. In seguito, discuteremo delle sue riprese e variazioni sul tema in autori e orientamenti molto diversi dell’estetica contemporanea (neoidealismo, ermeneutica, teoria critica, filosofia analitica…) fino ad arrivare ad alcuni cenni sul legame tra tesi della morte dell’arte e questioni recenti come il design, l’arte come merce e il kitsch. In questo modo, avremo un quadro il più possibile ampio della rilevanza e dei molteplici significati della tesi, e al tempo stesso, attraverso il suo tramite, sarà possibile mettere a fuoco alcuni degli autori e dei problemi più importanti dell’estetica post-hegeliana.
The End of Art: from Hegel to Art as Commodity
After a brief historical and conceptual introduction to philosophical aesthetics, the course will deal with one of the most debated and controversial theses in modern and contemporary aesthetics, that of the end of art. We will start from the Hegelian origins of the thesis, analysing its groundwork in the paragraphs on art in the Encyclopaedia of Philosophical Sciences. Afterwards, we will discuss its revival and variations in very different authors and orientations of contemporary aesthetics (neo-idealism, hermeneutics, critical theory, analytical philosophy...) up to some observations on the link between the thesis of the end of art and recent issues such as design, art as a commodity, and kitsch. In this way, we will have as broad a picture as possible of the relevance and multiple meanings of the thesis, and at the same time, through it, it will be possible to bring into focus some of the most important authors and problems of post-Hegelian aesthetics.
Ulteriori indicazioni saranno fornite durante il corso ed eventuali modifiche del programma saranno registrate su questa pagina Valutami.
Further indications will be provided during the course and any changes to the programme will be recorded here on Valutami.
Further indications will be provided during the course and any changes to the programme will be recorded here on Valutami.
Il programma è il medesimo. Si può concordare un programma e l'esame in inglese per studenti non italiani che lo richiedano.
The program is the same. Non-Italian students may request a program in English, and the exam can be taken in English.
Esame orale.
Oral exam.
Membri: Elena Romagnoli, Nicola Ramazzotto
Presidente supplente Alfredo Ferrarin
Membri supplenti Marta Vero, Emily Martone
President: Alberto L. Siani
Jury: Elena Romagnoli, Nicola Ramazzotto
Deputy President: Alfredo Ferrarin
Deputy Jury: Marta Vero, Emily Martone