Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE LABORATORY A
LAWRENCE THOMAS MARTINELLI
Academic year2023/24
CoursePHILOSOPHY
Code284LL
Credits6
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LABORATORIO DI LINGUA INGLESE AL-LIN/12LABORATORI36
LAWRENCE THOMAS MARTINELLI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il Laboratorio di Lingua Inglese (modulo A) ha l’obiettivo di sviluppare conoscenze funzionali, lessicali, grammaticali, fonologiche e abilità di comprensione, interazione e produzione orali e scritte per facilitare la comunicazione in ambito personale, pubblico, professionale e educativo con una competenza corrispondente al livello Base B1 del Quadro Comune Europeo di Riferimento per le Lingue: ‘Comprende i punti chiave di argomenti familiari che riguardano la scuola, il tempo libero ecc. Sa muoversi con disinvoltura in situazioni che possono verificarsi mentre viaggia nel Paese di cui parla la lingua. È in grado di produrre un testo semplice relativo ad argomenti che siano familiari o di interesse personale. È in grado di esprimere esperienze ed avvenimenti, sogni, speranze e ambizioni e di spiegare brevemente le ragioni delle sue opinioni e dei suoi progetti.’. Particolare attenzione sarà posta sull’interazione orale, per lo scambio di informazioni personali.

Knowledge

The Laboratory of English Language (module A) aims at  developing functional, lexical, grammatical and phonological knowledge along with abilities of comprehension, interaction, oral and written production to facilitate communication at personal, public, professional and educational levels with competence corresponding to the B1 intermediate level of the Common European Framework of Reference (CEFR) for Languages:

  • Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.
  • Can deal with most situations likely to arise while travelling in an area where the language is spoken.
  • Can produce simple connected text on topics that are familiar or of personal interest.
  • Can describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
Modalità di verifica delle conoscenze

Esame orale.

Assessment criteria of knowledge

Oral exam.

Capacità

Allo studente si richiedono capacità di esposizione orale con pronuncia, intonazione e fluency accettabili; conoscenza lessicale adeguata; utilizzo di vocaboli e strutture comunicative e grammaticali nel contesto di un dialogo di livello intermedio; lettura, comprensione e traduzione di testi; capacità di commentare gli argomentI trattati.

Skills

Students are to be able to express themselves orally with acceptable pronunciation, tone and fluency; to have adequate lexical knowledge; to use vocabulary, communicative and grammatical structures in dialogue at an intermediate level; to read, understand and translate texts; to comment studied topics.

Modalità di verifica delle capacità

Esame orale.

Assessment criteria of skills

Oral exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

A - Base

  • A1 - Livello base

Si comprendono e si usano espressioni di uso quotidiano e frasi basilari tese a soddisfare bisogni di tipo concreto. Si sa presentare sé stessi e gli altri e si è in grado di fare domande e rispondere su particolari personali come dove si abita, le persone che si conoscono e le cose che si possiedono. Si interagisce in modo semplice, purché l'altra persona parli lentamente e chiaramente e sia disposta a collaborare.

  • A2 - Livello elementare

Comunica in attività semplici e di abitudine che richiedono un semplice scambio di informazioni su argomenti familiari e comuni. Sa descrivere in termini semplici aspetti della sua vita, dell'ambiente circostante; sa esprimere bisogni immediati.

Prerequisites

A1 Beginner's level

  • Can understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
  • Can introduce themselves and others and can ask and answer questions about personal details such as where they live, people they know and things they have.
  • Can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.

A2 Elementary level

  • Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
  • Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
  • Can describe in simple terms aspects of their background, immediate environment and matters in areas of immediate need.
Indicazioni metodologiche

Oltre alla frequenza al corso, si raccomanda vivamente di esercitarsi frequentemente con pratiche di ascolto e ripetizione di materiale audiovisivo autentico in lingua inglese. Nello studio dei testi in programma, si ponga l'attenzione soprattutto sulla comprensione lessicale e delle strutture sintattiche attinenti ai testi studiati. Si consiglia di fare esercizi di grammatica fino all'assimilazione delle strutture funzionali implicite nei testi.

Teaching methods

Besides attendance, it is strongly recommended to practise frequently listening and repeating authentic English language audiovisual material. Studying the texts in programme, students should focus on understanding vocabulary and syntactic structures. It is advisable to do grammar exercises in order to assimilate functional structures in the texts.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Premesso che il programma è teso soprattutto all'acquisizione e al consolidamento della lingua inglese a livello B1 e non alla conoscenza di contenuti disciplinari e culturali, la lingua viene affrontata nei testi proposti con una curvatura affine per argomenti e vocaboli alle discipline dei corsi di FILOSOFIA, STORIA, SCIENZE DEI BENI CULTURALI, SCIENZE DELLA PACE.

Syllabus

The programme is mainly aimed at acquiring and consolidating a B1 level of English language proficiency with a particular attention to issues and vocabulary related to the disciplines of Philosophy, History, Cultural Heritage and Peace Studies.

Bibliografia e materiale didattico

Articoli e brani (definitivo):

"Journalism, a Short History", from Ways of the World,  by Piccioli Ilaria, ed. San Marco, 2014, p. 251-252.

"The Arts: Keith Haring and his time" from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p.604.

"Existentialism" from Performer Heritage 2,by Spiazzi, Tavella & Layton,  Zanichelli 2017, p.343

 Jean-Paul Sartre (from Wikipedia)”

 "From Reagan to Obama” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p.587.

 

"Using comics to teach history"

 

 "Orson Welles causes panic with his 'War of the Worlds' Broadcast"

 

 Italians have embraced 'fake English'”,

“Handling conflict in South Africa” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 595-596.

“27th April 1994, the end of apartheid” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 596.

“Isaac Newton”, from Performer Heritage 1, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli 2016, p.194.

“What is Cultural Heritage?", https://www.khanacademy.org/humanities/special-topics-art-history/arches-at-risk-cultural-heritage-education-series/arches-beginners-guide/a/what-is-cultural-heritage

  “John Locke”, from Performer Heritage 1, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli 2016, p.195.

Audiovisivi (di supporto):

Si rinvia alla piattaforma E-Learning/Moodle del corso.

 

 Programma ridotto per chi ha già acquisito 3 cfu:

"Journalism, a Short History", from Ways of the World,  by Piccioli Ilaria, ed. San Marco, 2014, p. 251-252.

“Handling conflict in South Africa” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 595-596.

“What is Cultural Heritage?", The Audiopedia, published on June 17, 2017.

"Existentialism" from Performer Heritage 2,by Spiazzi, Tavella & Layton,  Zanichelli 2017, p.343

“John Locke”, from Performer Heritage 1, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli 2016, p.195.

"Orson Welles causes panic with his 'War of the Worlds' Broadcast"

 Italians have embraced 'fake English'”

Bibliography

Texts

"Journalism, a Short History", from Ways of the World,  by Piccioli Ilaria, ed. San Marco, 2014, p. 251-252.

"The Arts: Keith Haring and his time" from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p.604.

"Existentialism" from Performer Heritage 2,by Spiazzi, Tavella & Layton,  Zanichelli 2017, p.343

 Jean-Paul Sartre (from Wikipedia)”

 "From Reagan to Obama” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p.587.

“11th September 2001” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 588.

 "Orson Welles causes panic with his 'War of the Worlds' Broadcast"

 

 Noam Chomsky on Fake News and Post-Truth”,

https://exploringyourmind.com/noam-chomsky-on-fake-news-and-post-truth/

“Handling conflict in South Africa” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 595-596.

“27th April 1994, the end of apartheid” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 596.

“Isaac Newton”, from Performer Heritage 1, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli 2016, p.194.

“What is Cultural Heritage?", https://www.khanacademy.org/humanities/special-topics-art-history/arches-at-risk-cultural-heritage-education-series/arches-beginners-guide/a/what-is-cultural-heritage

  “John Locke”, from Performer Heritage 1, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli 2016, p.195.

 

Reduced programme (3 credits):

"Journalism, a Short History", from Ways of the World,  by Piccioli Ilaria, ed. San Marco, 2014, p. 251-252.

“Handling conflict in South Africa” from Performer Culture and Literature 3, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli ed., 2013, p. 595-596.

“What is Cultural Heritage?", The Audiopedia, published on June 17, 2017.

"Existentialism" from Performer Heritage 2,by Spiazzi, Tavella & Layton,  Zanichelli 2017, p.343

“John Locke”, from Performer Heritage 1, by Spiazzi, Tavella & Layton, Zanichelli 2016, p.195.

"Orson Welles causes panic with his 'War of the Worlds' Broadcast"

Noam Chomsky on Fake News and Post-Truth”,

https://exploringyourmind.com/noam-chomsky-on-fake-news-and-post-truth/

Indicazioni per non frequentanti

Per gli studenti non frequentanti il programma resta invariato.

Non-attending students info

No variations.

Modalità d'esame

Esame orale.

Gli studenti che hanno superato il TOLC Conoscenza di lingua inglese, per vedersi riconosciuti 3 CFU dei 6 di “Laboratorio di inglese A”, devono stampare l’attestato di partecipazione sul sito del Cisia (utilizzando il barcode che è stato loro assegnato il giorno della prova Consorzio Cisia) e mostrarlo al docente del Laboratorio il giorno dell’esame.

Altri riferimenti web

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aN_icekCdF8F5PIYnjPiWVUEdvNGwpyA2OOpOoIvIcAQ1%40thread.tacv2/Generale?groupId=5a9920fc-138d-42db-bff0-a5b148af7b6f&tenantId=c7456b31-a220-47f5-be52-473828670aa1

Note

Le lezioni iniziano giovedì 21 settembre 2023 e si effettueranno in presenza con il seguente orario:

giovedì e venerdì ore 16-17:30 Aula G1 del Polo Guidotti (giovedì) e nell'Aula B1 del Polo San Rossore (venerdì).

I ricevimenti si effettueranno su appuntamento di norma il giovedì.

 

Calendario

Settembre 21, 22, 28, 29

Ottobre 5, 6, 19, 20, 26, 27

Novembre 2, 3, 16, 17, 23, 24

Dicembre 7, 14

 

 

 

 

Notes

Lessons are given on Thursday and Friday from 4:00 to 5:30 pm.

Updated: 02/12/2023 16:24