Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
ADE - METODOLOGIA DELLA SIMULAZIONE I | NN | LEZIONI | 8 |
|
gli obiettivi di apprendimento del corso sono:
the learning objectives of the course are:
Presentazione del corso. Il concetto di simulazione. La storia della simulazione; da Madame DU COUNDRAY ad oggi, passando da: LAUDER SUTHERLAND , PITER SAFAR, STEPHEN ABRHAMNSON, JS DENSON, DAVID GABA. La nascita dell'OSCE come strumento valutativo (1975). Le metodologie simulative del CRM e ACRM. La simulazione come strategia didattica non solo per le abilità tecniche ma anche per quelle comunicativo-relazionali; il Role Playing, il concetto di paziente simulato. L'importanza della simulazione in ambito infermieristico e ostetrico.
La Simulazione come strumento educativo: la sua efficacia secondo la learning Pyramid di Dale. Motivazioni e vantaggi della simulazione in sanità. La macrosimulazione a bassa, media ed alta fedeltà. La simulazione relazionale, differenza fra CRM e Role Playing. La metodologia didattica della simulazione: differenze tra metodologia per abilità tecniche e metodologia per abilità relazionali.
Presentation of the course. The concept of simulation. The history of the simulation; from Madame
DU COUNDRAY to today, passing from: LAUDER SUTHERLAND, PITER SAFAR, STEPHEN ABRHAMNSON,
JS DENSON, DAVID GABA. The birth of the OSCE as an evaluation tool (1975).
The simulation methodologies of CRM and ACRM. Simulation as a didactic strategy not only for
technical skills but also for communicative-relational skills; Role Playing,
the concept of simulated patient. The importance of simulation in nursing and obstetrics. Simulation as an educational tool: its effectiveness according to Dale's learning Pyramid.
Reasons and advantages of simulation in healthcare. Low, medium and high fidelity in
macrosimulation. Relational simulation, difference between CRM and Role Playing.
The didactic methodology of simulation: differences between methodology for technical
skills and methodology for relational skills.
Le conoscenze acquisite durante il corso saranno valutate tramite esame scritto (test a risposta multipla)
The knowledge acquired during the course will be assessed through a written exam
(multiple choice test)