Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
TEORIA E METODI DELL'ARCHEOLOGIA | L-ANT/10 | LEZIONI | 36 |
|
Al termine del corso gli studenti e le studentesse avranno acquisito conoscenze delle principali teorie archeologiche sviluppatesi in ambito internazionale e nazionale a partire dalla seconda metà del XX secolo e in particolare nel nuovo millennio.
By the end of the course, students will have acquired knowledge about the archaeological theory developed from the second half of the 2oth century and, in particular, in the new millennium.
L'accertamento delle conoscenze sarà effettuato tramite le discussioni in classe e la prova orale finale.
Academic progress will be monitored and verified from debates during the course and the final oral exam.
Al termine del corso, gli studenti e le studentesse
(1) avranno acquisito familiarità con il lessico dalle teoria archeologica;
(2) avranno acquisito la capacità di dibattere sui principali temi della teoria archeologica contemporanea.
By the end of the course, students:
(1) will become familiar with the vocabulary of archaeological theory;
(2) will be able to debate the main themes of the archaeological theory of the new millennium.
Attraverso un lavoro di gruppo, gli studenti e le studentesse dovranno preparare, illustrare e discutere una presentazione orale inerente uno degli aspetti della teoria archeologica contemporanea.
By working in a group, the students will have to prepare, present and discuss an oral presentation about one of the issues investigated by the archaeological theory of the new millennium.
Gli studenti e le studentesse potranno acquisire e sviluppare sensibilità alle problematiche inerenti la teoria archeologica, tali da consentir loro di formarsi opinioni critiche riguardo l'interpretazione del record archeologico e gli approcci per svilupparla.
Inoltre, avendo acquisito gli strumenti teorici tramite l’analisi della letteratura scientifica internazionale, gli studenti apprenderanno a discutere e analizzare casi studio partendo da differenti approcci.
The students will acquire an awareness of the problems inherent in the theoretical approach of archaeology, such as enabling them to form critical opinions regarding the interpretation of the archaeological record and the approaches to achieve it.
Furthermore, having acquired the theoretical tools through the analysis of international scientific literature, students will learn to discuss and analyse case studies starting from different approaches.
Lavori di gruppo e discussione partecipata.
Group works and debate.
Il corso prevede lo svolgimento di 18 lezioni.
Le lezioni comprenderanno sia didattica frontale, sia partecipata con lavori di gruppo e momenti di dibattito.
The course comprises 18 lessons, which will be held using both lectures, group work, direct involvement of the students and debate.
Il corso illustrerà come la teoria sia lo strumento necessario a interpretare il record archeologico e come sia connessa ai metodi e alle tecniche di indagine.
In particolare, il corso svilupperà
(1) un'analisi critica delle principali teorie archeologiche sviluppatesi in ambito internazionale e nazionale dalla seconda metà del XX secolo, con particolare attenzione agli approcci teorici sviluppatisi nel nuovo millennio;
(2) un percorso attraverso i concetti di relazioni umano/non umano e di agency (in particolare di quella degli oggetti) e della loro applicazione in archeologia;
(3) una riflessione sulla formazione delle categorie del pensiero archeologico alla luce di un approccio postcoloniale.
The course will illustrate how theory is the necessary tool to interpret the archaeological record and how it is connected to methods and techniques of investigation.
In particular, the course will develop:
(1) a critical analysis of the main archaeological theories developed internationally and nationally since the second half of the 20th century, with particular attention to the theoretical approaches developed in the new millennium;
(2) a journey through the concepts of human/non-human relationships and agency (especially object agency) and their application in archaeology;
(3) a reflection on the formation of the categories of archaeological thought in the light of a postcolonial approach.
Parte del materiale didattico sarà fornito dal docente durante il corso (slides, link, ecc.).
Di seguito vengono forniti i principali riferimenti bibliografici. Ulteriori riferimenti potranno essere forniti durante il corso.
Volumi e articoli di riferimento (da considerarsi come supporto allo studio e non come testi obbligatori):
Gattiglia, G. (2021) Dalla Storia della Cultura Materiale al Material Turn. Strade convergenti o parallele?. In Tiziano Mannoni: attualità e sviluppi di metodi e idee, 2, 693-699
Giannichedda E. 2016. Archeologia teorica. Nuova edizione. Carocci Editore
Harris O.J.T., Cipolla N.C. 2017, Archaeological Theory in the New Millennium. Introducing Current perspective, London.
Hodder I. 2012, Entangled: An Archaeology of the Relationships Between Humans and Things, Oxford.
Harman G, Witmore C. 2023. Objects Untimely. Object-Oriented Philosophy and Archaeology. Cambridge-Hoboken.
Part of the teaching material will be provided by the teacher during the course (slides, links, etc.).
The main bibliographical references are provided below. Further references can be provided during the course.
Reference books and papers (to be considered as a support. They are not mandatory):
Gattiglia, G. (2021) Dalla Storia della Cultura Materiale al Material Turn. Strade convergenti o parallele?. In Tiziano Mannoni: attualità e sviluppi di metodi e idee, 2, 693-699
Johnson M. 2020. Archaeological Theory. An Introduction. Wiley Blackwell
Harris O.J.T., Cipolla N.C. 2017, Archaeological Theory in the New Millennium. Introducing Current perspective, London.
Hodder I. 2012, Entangled: An Archaeology of the Relationships Between Humans and Things, Oxford.
Harman G, Witmore C. 2023. Objects Untimely. Object-Oriented Philosophy and Archaeology. Cambridge-Hoboken.
Gli studenti e le studentesse non frequentanti dovranno portare lo stesso programma dei frequentanti, consultando anche i materiali forniti dal docente.
Non-attending students are required to bring the same program of attending students, also consulting the materials provided by the teacher.
L'esame finale consiste in un colloquio orale basato sulla discussione di un paper a propria scelta.
The final examination will consist of an oral interview based on discussing a paper of the candidate's choice.
www.mappalab.eu
www.mappalab.eu
Il corso si terrà nel corso del I semestre, a partire dal 19 settembre, con il seguente orario:
Martedì h 16-17.30
Mercoledì h 12.00-13.30
Il docente è a disposizione degli studenti durante l'orario di ricevimento: giovedì, dalle 12.00 alle 13.30, presso il proprio studio, in via dei Mille 19, piano III, o per via telematica.
Commissione d'esame:
Gabriele Gattiglia
Claudia Sciuto
Antonio Campus
Commissione Supplente
Fabio Fabiani
Lionello Morandi
Francesca Anichini
The course will be held during the 1st semester, starting from September 19th, with the following time-hour:
Tuesday, 4-5.30 p.m.
Wednesday 12- 1.30 p.m.
The teacher is available to students during the reception hours: Thursday, from 12.00 to 13.30, in his office in via dei Mille 19, floor III,
Commission:
Gabriele Gattiglia
Claudia Sciuto
Antonio Campus
Deputy Commission
Fabio Fabiani
Lionello Morandi
Francesca Anichini