Scheda programma d'esame
Training III year and BLSD Simulation
SALVATORE PAGLIARO
Academic year2023/24
CourseNURSING (LICENSING TO NURSING PRACTICE)
Code356FF
Credits31
PeriodSemester 1 & 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
SIMULAZIONE BLSDMED/45LEZIONI8
MICHELE MEINI unimap
TIROCINIO IIIMED/45Stage o Tirocini900
SALVATORE PAGLIARO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso:

  • lo studente avrà acquisito conoscenze in merito agli strumenti e alle metodologie da attuare nella pratica professionale ed essere in grado di saper applicare le conoscenze di organizzazione e pianificazione delle attività infermieristiche specialistiche, di medicina perioperatoria e di area critica e valutare le azioni con criteri bioetica.
Knowledge

At the end of the course:

  • The student will get knowledge about the tools and methodologies to use in the professional practice and to be able to carry on the knowledge of organization and planning of specialized nursing activities, perioperative medical science and of critical area , to analyze the actions to take through bioethical criteria
Modalità di verifica delle conoscenze
  • interazione e confronto con gli studenti e tutor clinici e di simulazione
Assessment criteria of knowledge

• Interaction and debate with students and with clinical tutors and of simulation

Capacità

 



lo studente deve acquisire la capacità di interagire e collaborare attivamente con equipes intra ed interprofessionali al fine di programmare e gestire interventi infermieristici multidimensionali.

 

Skills

• The student is expected to get the ability to interact and to cooperate actively with intra- and inter- professional staff to plan and manage multidimensional nursing actions

Modalità di verifica delle capacità
  • interazione e confronto con gli studenti e tutor clinici e di simulazione
Assessment criteria of skills
  • Internship has to lead the student to know how taking  part to the elaboration and production of clinical data in the domain of aid planning devices.
Comportamenti


Il tirocinio deve condurre lo studente a saper partecipare alla elaborazione e produzione di dati clinici nell'ambito degli strumenti di pianificazione assistenziale.

Behaviors

The internship must lead the student to be able to participate in the processing and production of clinical data in the context of care planning tools.

Modalità di verifica dei comportamenti
  • interazione e confronto con gli studenti e tutor clinici e di simulazione
Assessment criteria of behaviors

  interaction and discussion with students and clinical and simulation tutors

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Superamento esami propedeutici previsti dal regolamento

Prerequisites

Passing the preparatory exams required by the university teaching regulations

Indicazioni metodologiche

 Metodologia OSCE (objective structured clinical examination)

Teaching methods

OSCE (objective structured clinical examination) methodology

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Nell'ambito della professione sanitaria di infermiere, i laureati sono operatori sanitari cui competono le attribuzioni previste dal D.M. del Ministero della sanità 14 settembre 1994, n. 739 e successive modificazioni ed integrazioni; ovvero sono responsabili dell'assistenza generale infermieristica. Detta assistenza infermieristica, preventiva, curativa, palliativa e riabilitativa, è di natura tecnica, relazionale, educativa. Le loro principali funzioni sono la prevenzione delle malattie, l'assistenza dei malati e dei disabili di tutte le età e l'educazione sanitaria.

Lo studente al termine del tirocinio clinico deve essere in grado di applicare: i principi della pianificazione dell'erogazione e valutazione dell'assistenza infermieristica, gli aspetti informativi, educativi e di sostegno nelle principali malattie e nei percorsi diagnostici; di acquisire elementi valutativi e metodologici relativi agli interventi in area critica ed in emergenza urgenza per l'erogazione di prestazioni di qualità.

Syllabus

In the domain of nursing health care profession, students with degree are health care operators who are characterized by M.D. issued by Ministero della Sanità 14th of September 1994,n.739 and further modifications and integrations; namely they are responsible for general nursing assistance. This nursing assistance (preventive, treating, palliative and rehabilitation one) is of technical relational  educational kind. Their main functions are disease prevention, patients and disabled’s assistance at every age and health care education.

At the end of the clinical internship the student is expected to be able to carry on: planning, supply and assessment nursing aid principles, information educational and support aspects during main diseases and during diagnostic paths; to acquire evaluation and methodological items related to actions in critical area and in emergency urgency for the supply of performance and quality.

Material produced during simulation labs, video proceedings

Assessment of relational technical practical abilities through a mock test  through the use of a checklist

Compulsory attendance

Bibliografia e materiale didattico

materiale prodotto durante i laboratori di simulazione, check lists, video procedure, linee guida

Bibliography

material produced during the simulation workshops, check lists, video procedures, guidelines

Indicazioni per non frequentanti

frequenza obbligatoria

Non-attending students info

mandatory attendance

 

Modalità d'esame

verifica abilità tecniche pratiche e relazionali attraverso prova simulata verifica abilità acquisiste mediante utilizzo di check list

Assessment methods

verification of practical and relational technical skills through a simulated test verifies skills acquired through the use of check lists

Updated: 07/10/2023 19:25