Scheda programma d'esame
THEORY AND TECHNIQUE OF FILM SCREENPLAY
MAURIZIO AMBROSINI
Academic year2016/17
CourseHISTORY AND FORMS OF THE VISUAL AND PERFORMING ARTS AND NEW MEDIA
Code740LL
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
TEORIA E TECNICA DELLA SCENEGGIATURA CINEMATOGRAFICAL-ART/06LEZIONI36
MAURIZIO AMBROSINI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Storia, teoria e tecnica della sceneggiatura, come testo performativo e narrativo.

Knowledge

The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge of cinema screenplay, in particular for what concerns its perfomative quality (screenplay previewing the movie), and for what concerns dramatic and narrative issues. The student will also be able to face the main problems regarding film adaptation. At the end of the course, s/he will have the ability to analyse the narrative structure of screenplays and movies, and will also be able to conceive and write the subject and/or the screenplay of a movie.

Modalità di verifica delle conoscenze

Discussione durante le lezioni e interrogazione durante l'esame finale.

Assessment criteria of knowledge

The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. The student must also demonstrate the ability to put into practice and to execute, with critical awareness, the activities illustrated or carried out under the guidance of the teacher during the course.

Methods:

  • Final oral exam
  • Final essay

Further information:
final oral exam: 35%; participation in seminar discussion 20%; final essay presentation 45%

Capacità

Lo studente dovrà acquisire la capacità di leggere e interpretare un testo-sceneggiatura, relativamente alle sue strutture narrative e alle sue funzioni performative, di prefigurazione del film e direzione della sua realizzazione tecnica.

Modalità di verifica delle capacità

Le lezioni saranno concepite in forma seminariale e si realizzeranno letture "operative" di pagine di sceneggiatura con commenti e discussione. 

Comportamenti

Lo studente dovrà essere in grado di leggere operativamente un testo-sceneggiatura distinguendo strutture narrative e funzioni performative proposte

Modalità di verifica dei comportamenti

Gli studenti durante le lezioni e l'esame finale si cimenteranno in prove di letture e analisi di pagine di sceneggiatura.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Si richiede una solida conoscenza della storia del cinema mondiale e delle forme del linguaggio cinematografico.

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • participation in seminar
  • preparation of oral/written report
  • participation in discussions
  • individual study
  • group work
  • Laboratory work
  • ICT assisted study

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Seminar
  • laboratory
  • Other
Programma (contenuti dell'insegnamento)
  • Lo statuto del testo-sceneggiatura.
  • Storia delle teorie e delle tecniche dellasceneggiatura.
  • Analisi di alcune sceneggiature campione di Paolo e Vittorio Taviani.
Syllabus

The course covers the description and analysis of the main dramatic and narrative forms developed across the history of cinema, and of the main screenplay models. The narrative structure of some exemplary movies will be analysed. A part of the course will be dedicated to a general study of the relationship between cinema and literature, and to the analysis of some significative film adaptations. The final part of this course will be dedicated to conceiving and writing a film subject from a short story. Some scenes from such a subject will be scripted in details.

Bibliografia e materiale didattico

F. Vanoye, La scenggiatura. Forme, dispositivi e modelli, Lindau, Torino, 1998.

M. Ambrosini, La prefigurazione del film. Sulle sceneggiature di Paolo e Vittorio Taviani, ETS, Pisa,2008.

Bibliography

Maurizio Ambrosini, La prefigurazione del film. Sulle sceneggiature di Paolo e Vittorio Taviani, ETS, Pisa, 2008. Francis Vanoye, La sceneggiatura. Forme, dispositivi, modelli, Lindau, Torino, 1998.

Indicazioni per non frequentanti

li studentinon frequentanti dovranno dimostrare la conoscenza del seguente volume:

 

E. Scola, R. Maccari, Il soprasso. La sceneggiatura, a cura di Massimo Ghirlanda, Erasmo, Livorno, 2012. 

Modalità d'esame

Interrogazione orale.

Note

Le lezioni avranno inizio venerdì 3 marzo. 

Updated: 27/01/2017 17:00