Conoscenze specifiche
The course is inspired to How Things Work by Lou Bloomfield (university of Virginia). No mathematical formalization is involved. Concepts and tools are discussed starting from classroom demonstrations that can be realized with everyday-life objects. Teaching methods include active learning with interactive panels and clickers and use of e-learning website, and cooperative learning.
1. Conceptual knowledge of dynamics for point-like and rigid objects, and fluids
2. Conceptual knowledge of thermodynamics
3. Conceptual knowledge of geometrical optics, electromagnetism, and quantum physics
Modalità di verifica: prova d'esame, composta da un test a risposta multipla
seguito da un colloquio su un argomento a scelta all'interno di un
elenco di problemi non affrontati durante il corso.
Criteri di valutazione
La valutazione numerica è così composta:
- 6 relativi all'argomento a scelta
- 20 relativi al test (da suddividere in parti uguali per ogni domanda del test e dunque per ogni argomento svolto nel corso)
The evaluation is composed as follows: - 20/30 on conceptual and factual knowledge of the course topics - 6/30 on conceptual and factual knowledge of essay - 4/30 on cross competences
Methods:
Further information:
Evaluation is performed by competences via written and oral exams. The written exam is a test containing one question for each of the phenomena faced during the course. The student is also asked to prepare a short essay in the course style, on a topic of his/her interest, not faced during the course but involving the concepts discussed. The essay should be possibly accompanied by a practical classroom demonstration. The essay is presented to the other course students during an oral exam.
Acquisire competenze trasversali quali:
Modalità di verifica: prova d'esame, composta da un test a risposta multipla
seguito da un colloquio su un argomento a scelta all'interno di un
elenco di problemi non affrontati durante il corso.
Criteri di valutazione
La valutazione numerica è così composta:
- 1 punto per il metodo
- 1 punto per il grado di autonomia
- 1 punto per la capacita' di comunicare quanto appreso
- 1 punto per la consapevolezza di quanto appreso (contenuti del corso e
strumenti)
The evaluation is composed as follows: - 20/30 on conceptual and factual knowledge of the course topics - 6/30 on conceptual and factual knowledge of essay - 4/30 on cross competences
Methods:
Further information:
Evaluation is performed by competences via written and oral exams. The written exam is a test containing one question for each of the phenomena faced during the course. The student is also asked to prepare a short essay in the course style, on a topic of his/her interest, not faced during the course but involving the concepts discussed. The essay should be possibly accompanied by a practical classroom demonstration. The essay is presented to the other course students during an oral exam.
La verifica del comportamenti viene operata in aula mediante osservazione, utilizzando i dati d'uso del materiale collocato sul portale elearning, e di nuovo mediante osservazione in aula nel corso dell'esame.
During the lecturing time, via interactions with students.
Conoscenze di fisica della Scuola Superiore
None
Dei due pilastri del metodo scientifico, il metodo sperimentale e la formalizzazione, si punta tutto sul primo attraverso semplici dimostrazioni d'aula preparate o realizzate sul momento con oggetti di vita quotidiana, e concentrandosi una comprensione qualitativa dei concetti essenziali.
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Not mandatory
Teaching methods:
Il Programma effettivo viene definito nel corso della presentazione del corso ad inizio semestre, insieme agli e alle studenti partecipanti. Di seguito sono i dieci ambiti all'interno dei quali vengono scelti a maggioranza dei/lle presenti in aula gli argomenti, uno per ogni ambito. P.es. Per la lezione 1 è possibile scegliere uno tra i seguenti oggetti o fenomeni di cui comprendere il funzionamento: Pattini o Palle varie, Rampe, o Bilance. Pattini o Palle varie significa che si puo' scegliere uno solo dei due argomenti.
Per la comprensione dei fenomeni sono all'occorrenza utilizzati esempi tratti da fumetti, da racconti gialli e noir, da libri e film di fantascienza e da film in generale.
Ogni corso si conclude con un party a base di gelato (preparato durante la lezione in modo diverso dal solito).
Variazioni sono concordate su richiesta dei/lle partecipanti.
Le tre leggi di Newton per moti traslatori (1)
Le tre leggi di Newton per moti rotatori
Statica e Dinamica dei Fluidi
Calore e Termodinamica
Risonanza e onde meccaniche
Forze elettriche e magnetiche - Elettrodinamica – Elettronica e Onde elettromagnetiche
Luce e Ottica
Fisica Moderna e Fisica Quantistica
Scienza dei Materiali
Fisica-Chimica
Specials
The specific course content selects one topic from each group series, in a way to span all the main physics concepts from classical dynamics and fluid dynamics, resonance, waves, thermodynamics, electromagnetism, optics, physics of materials, chemical physics, quantum physics, and relativity. After several years of course delivery, the programme has been fixed as follows:
No mathematical formalization is involved. Concepts and tools are discussed starting from classroom demonstrations that can be realized with everyday-life objects. Teaching methods include active learning with interactive panels and clickers and use of e-learning website, and cooperative learning.
Modalità e materiali di lavoro
Recommended reading includes the following textbooks: - Lou Bloomfield "How things work - The physics of everyday life" (J. Wiley, New York, 2001) e "How everything works [Making physics out of the ordinary]" (J. Wiley, New York, 2007) Further useful bibliography: - Albert Einstein e Leopold Infeld "L'evoluzione della fisica" (Bollati-Boringhieri, 1965) - Andrea Frova "La fisica sotto il naso" (BUR, Milano 2006) - Monica Marelli "La fisica del tacco 12" (Rizzoli, Milano 2009) [Tutta la fisica che serve alle donne (e agli uomini che vogliono capire le donne] - Lawrence Krauss "La fisica di Star Trek" (Longanesi, Milano 1998) - James Kakalios "La fisica dei supereroi" (Einaudi, Torino 2005) - Peter Barham "The Science of Cooking" (Springer, Berlino 2001) - Bruce Colin "Scherlock Holmes e i misteri della Scienza" (Cortina Raffaello, 1997)
Considerata l'importanza delle dimostrazioni d'aula nel metodo di lavoro, si consiglia fortemente di seguire il corso.
Follow the material organized on the elarning page of the course
Modalità: la prova d'esame è composta da un test a risposta multipla
seguito da un colloquio.
l test contiene una domanda per ognuno degli argomenti trattati a
lezione.
Il colloquio verte su un argomento a scelta all'interno di un
elenco di problemi non affrontati durante il corso. Su questo
argomento a scelta lo/la studente può svolgere un proprio lavoro
di ricerca e comprensione autonomo (con la consulenza della
docente se utile e/o necessario).
La pagina web del corso potrà cambiare nei prossimi mesi (estate 2016)
The course is inspired to the celebrated experience of Professor Lou Bloomfield att the University of Virginia and adapted to the italian academy and training system. The course is aimed to the following specific goals: Removing misconceptions and limiting believes with respect to his/her own attitude to the study and comprehension of physics- Favor the idea that everyone can understand and learn science- Develop physics intuition- Learn how everyday-life objects and phenomena work from the perspective of physics. And to the general goals: Improvement in the use of his/her own like-skills and cross-competences (general strategies and techniques for problem solving, awarness of learning process and learning contents, organization of his/her own knowledge in conceptual maps, communication, efficiency and effectiveness in preparing exams, group working)- Acquire the scientific method in problem solving and improve the ability to single out involved concepts before entering any calculation