Scheda programma d'esame
COMPARATIVE HISTORY OF EUROPEAN ART IN THE RENAISSANCE AND BAROQUE PERIOD
CINZIA MARIA SICCA
Academic year2016/17
CourseHISTORY AND FORMS OF THE VISUAL AND PERFORMING ARTS AND NEW MEDIA
Code1166L
Credits12
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA COMPARATA DELL'ARTE DEI PAESI EUROPEI IN ETÀ MODERNAL-ART/02LEZIONI72
CINZIA MARIA SICCA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Lo studente acquisirà conoscenze storiche e metodologiche sul Grand Tour tra Sei e Settecento, analizzando il fenomeno particolarmente, ma non esclusivamente, in ambito inglese.

Knowledge

The student will learn about historical and methodological issues concerning the Grand Tour between the Seventeenth and Eighteenth century. The focus will be especially on the British on the Grand Tour, but the course will also address some of these same issues with respect to the French and other northern European nationals.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica delle conoscenze avverrà attraverso due elaborati scritti e nel corso di seminari.

Assessment criteria of knowledge

The course will be assessed in the course of seminars and through two long essays which the students will have to submit.

Capacità

Alla fine del corso lo studente sarà in grado di svolgere

  1. una ricerca attraverso l'analisi di fonti primarie e secondarie prevalentemente in lingua inglese;
  2. presentare sotto forma di seminario gli argomenti oggetto della propria ricerca;
  3. scrivere un saggio logicamente strutturato e puntualmente argomentato.
Skills

By the end of the course the student will be capable of:

  1. undertaking research on primary and secondary sources in English;
  2. presenting the results of her/ his research in seminar form supported by a power point;
  3. write a properly argued and logically structured essay.

 

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente dovrà preparare un seminario e due relazioni scritte, di cui una sarà una versione estesa del seminario al fine di capire la differenza tra un testo da usare come traccia in una presentazione orale e una relazione propriamente strutturata ed annotata.  

Assessment criteria of skills

The student will produce a seminar and two written essays one of which will be an expanded version of the seminar itself, so as to grasp the difference between a text to be used in an oral presentation and a properly argued and written out essay.

Comportamenti

Lo studente imparerà a lavorare in gruppo con altri studenti, a suddividere compiti e a compiere ricerca su fonti di diverse tipologie.

Behaviors

The student will learn to interact with his fellow students, to organize the group's work, as well as to use and study a variety of different types of sources.

Modalità di verifica dei comportamenti

Durante il lavoro di gruppo sono verificate le modalità di definizione delle responsabilità, di gestione e organizzazione delle fasi progettuali.

In seguito alle attività seminariali saranno richieste agli studenti due relazioni concernenti gli argomenti trattati.

Assessment criteria of behaviors

The way in which teams of students will assign tasks and responsibilities, and structure each phase of their work will be carefully monitored and assessed. Seminars will be followed up by two essays on the topics presented in oral form.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Capacità di leggere testi in inglese.

Prerequisites

The student should be able to read publications in English.

Indicazioni metodologiche

Il corso è costituito da una prima parte di lezioni frontali e da una seconda parte a base seminariale in cui gruppi di studenti sono chiamati ad approfondire specifici aspetti del programma. I seminari sono preceduti da un lavoro di pianificazione congiunto tra docente e studenti, e da verifiche in corso d'opera, prima della presentazione formale.

I materiali delle lezioni frontali (power-points), così come la bibliografia dettagliata sono forniti sulla piattaforma di e-learning Moodle. Su di essa verranno poi caricati anche i seminari degli studenti con gli annessi materiali di studio (power points, bibliografie e saggi).

Teaching methods

The course will consist of a first group of frontal lectures followed by a second part in which the students will be directly engaged in seminars which will focus on specific aspects of the course syllabus. Seminars will be preceeded by planning sessions jointly held with the tutor and iamed at identifying the core issues, allotting reading and research, as well as by sessions before the formal presentations in the course of which the tutor will verify the work progress and its coherence with the targets set.

All the teaching materials used in frontal lectures (i.e. power-points) and detailed reading lists will be uploaded on the university e-learning platform Moodle, which will also eventually contain the work produced for the students' seminars (power-points, reading materials, final essays).

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il Grand Tour tra Sei e Settecento

Il corso intende esaminare varii aspetti del Grand Tour: dalle origini come pellegrinaggio religioso, fino al viaggio di istruzione artistica e culturale durante il secolo XVIII; il particolare significato che esso assunse per l'aristocrazia britannica e per lo sviluppo di uno stile aulico nell'arte britannica. Il corso analizzerà l'impatto della cultura artistica italiana sugli aristocratici inglesi in viaggio, ma anche l'impatto esercitato dagli inglesi e dalla loro committenza sul genere del ritratto, della pittura di storia e sul paesaggio. Diari di viaggiatori, libri di conti, opere di artisti italiani e britannici associati con il Grand Tour saranno esaminati e discussi, così come saranno oggetto di analisi alcune delle mostre dedicate al Grand Tour negli ultimi decenni.

Syllabus

The aim of this course is to examine various aspects of the Grand Tour: its origins in religious pilgrimage; its importance as an artistic and cultural phenomenon during the 18th century; and its particular association with British aristocracy and the development of the ‘grand style’ in British art.  We will focus upon the significance of Italian culture to the Englishman abroad and in particular the impact of his patronage upon portraiture and landscape painting.  Relevant works and writings by Italian and British artists associated with the Grand Tour will be discussed throughout. The course will also take a critical look at some of the international exhibitions devoted to the Grand Tour in the last decades.

Bibliografia e materiale didattico

BOHLS, E & DUNCAN, I
Travel Writing 1700-1830: An Anthology, Oxford: Oxford University Press 2005

BUZARD, J. ‘The Grand Tour and After (1660-1840)’ – essay in the Cambridge Companion to Travel Writing, Cambridge:  Cambridge University Press 2002


CHANEY, E The Evolution of the Grand Tour: Anglo-Italian Cultural Relations since the Renaissance
Routledge 2000 (revised edition)


CHANEY, E The Evolution of English Collecting, New Haven and London: Yale University Press 2003

PAUL, C., The Borghese Collections and the Display of Art in the Age of the Grand Tour, Burlington: Ashgate, 2008


WILTON, A & BIGNAMINI, I
Grand Tour: The Lure of Italy in the 18th Century
London: Tate Gallery, 1996

Bibliography

BOHLS, E & DUNCAN, I
Travel Writing 1700-1830: An Anthology, Oxford: Oxford University Press 2005

BUZARD, J. ‘The Grand Tour and After (1660-1840)’ – essay in the Cambridge Companion to Travel Writing, Cambridge:  Cambridge University Press 2002


CHANEY, E The Evolution of the Grand Tour: Anglo-Italian Cultural Relations since the Renaissance
Routledge 2000 (revised edition)


CHANEY, E The Evolution of English Collecting, New Haven and London: Yale University Press 2003

PAUL, C., The Borghese Collections and the Display of Art in the Age of the Grand Tour, Burlington: Ashgate, 2008


WILTON, A & BIGNAMINI, I
Grand Tour: The Lure of Italy in the 18th Century
London: Tate Gallery, 1996

Modalità d'esame

L'esame è sostituito dalle prove seminariali e relativi scritti che verranno valutati in trentesimi. E' pertanto obbligatoria la frequenza.

Assessment methods

There will be no final exam; seminars and written work will be assessed and graded according to the standard grading system (30/30). Attendancy is therefore obligatory.

Note

L'inizio delle lezioni è fissato per Lunedì 19 Settembre ore 10:15, aula G5 Polo ex Guidotti, via Trieste 31. Le lezioni si svolgono il Luneì, Martedì e Mercoledì dalle 10:15 alle 11:45 in aula G5.

Updated: 08/09/2016 12:47