Scheda programma d'esame
HISTORY OF THE MEDIEVAL ART IN ITALY AND EUROPE
MARCO COLLARETA
Academic year2016/17
CourseCULTURAL HERITAGE STUDIES
Code268LL
Credits12
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE IN ITALIA E IN EUROPA L-ART/01LEZIONI72
MARCO COLLARETA unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso si propone di fornire un'informazione di base relativa allo sviluppo delle arti visive nel medioevo.

Inoltre presenta un approfondimento relativo alla periodizzazione della scultura pisana tra XII e XIV secolo. 

The course aims to provide basic information on the development of visual arts in the Middle Ages. In addition the course presents an in-depth study of the periodization of Pisan sculpture between the XII and XIV century.

Knowledge

The student who successfully completes the course will be able to demonstrate a solid knowledge of the historical development of visual arts in Italy and Europe, from ca. 300 a.C. to ca. 1450 a.C.. Moreover, the student will be able to date and localize important works of art from their style, genre, and technique. Finally, the student will acquire a particular knowledge of medieval mosaics.

Modalità di verifica delle conoscenze

La verifica avverrà nel corso dell'esame finale.

Verification will take place during the final exam.

Assessment criteria of knowledge

In the written test (one hour), the student must demonstrate to be able to recognize, date and localize, from their style, genre, and technique, six important works of medieval art, shown by slides. In the oral exam, the student will be able to demonstrate his/her knowledge of the historical development of medieval visual arts in Italy and Europe,and, in particular, of Italian mosaics, by discussing some examples using the appropriate terminology.

Methods:

  • Final oral exam
  • Final written exam

Further information:
In order to be admitted to the oral exam, it is necessary to have passed the written test.

Capacità

Il corso mira a dotare lo studente degli strumenti utili a collocare nello spazio e nel tempo opere e autori dell'arte medievale e ad analizzare in particolare lo sviluppo della scultura pisana tra XII e XIV secolo.

The course aims to equip the student with the necessary tools to recognize the local and chronological origin of works and authors of medieval art and to analyze in particular the development of Pisan sculpture between the XII and XIV century.

Modalità di verifica delle capacità

La verifica avverrà nel corso dell'esame finale.

Verification will take place during the final exam.

Comportamenti

Lo studente potrà acquisire e sviluppare sensibilità nei confronti di opere e protagonisti dell'arte medievale.

The student can acquire and develop sensitivity towards works and protagonists of medieval art.

Modalità di verifica dei comportamenti

La verifica avverrà nel corso dell'esame finale.

Verification will take place during the final exam.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Non sono  previste propedeuticità obbligatorie, ma si consiglia vivamente di affrontare, prima di questo corso, i corsi di Metodologia della Ricerca Storico-artistica e di Storia Medievale.

There is no mandatory propedeuticity, but it is strongly recommended that, before this course, the courses of Methodology of Historical-Artistic Research and Medieval History be addressed.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali, con ausilio di slides e visite guidate ai luoghi d'arte della città.

Frontal lessons with slides, and guided tours to the art places of the city.

Teaching methods

Delivery: face to face

Learning activities:

  • attending lectures
  • individual study
  • Other

Attendance: Advised

Teaching methods:

  • Lectures
  • Other
Programma (contenuti dell'insegnamento)

Servendosi di esempi tratti in prevalenza dall'ambito della scultura, il corso presenta lo sviluppo dell'arte medievale, con particolare riguardo per gli aspetti iconografici, tecnici e stilistici.

Il corso si divide in due moduli: nel primo viene trattato lo sviluppo storico generale dell'arte medievale; nel secondo viene affrontato il caso specifico dell'arte a Pisa tra XII e XIV secolo.

Using examples mainly from sculpture, the course presents the development of medieval art, with particular emphasis on iconographic, technical and stylistic aspects. The course is divided into two modules: in the first  the general historical development of medieval art is presented; in the second, the specific case of art in Pisa in the XII and XIV century is addressed.

Syllabus

The course is divided into two parts. Part one: a general survey of the arts of the period, with various examples discussed in detail; Part two: in-depth analysis of the art of mosaic in Italy during the Romanesque period.

Bibliografia e materiale didattico

Testi di riferimento per l'esame finale:

(1) per il primo modulo, A. Pinelli, Le ragioni della bellezza. 2. Dalla Tarda Antichità a Giotto, Loescher, Torino 2012;

(2) per il secondo modulo, (a) L. Carletti - C. Giometti, Pietre vecchie ma non antiche. Compendio di scultura medievale pisana fino all'età di Giotto, Pacini, Pisa 2010; (b) M. Burresi, a cura di, Andrea, Nino e Tommaso scultori Pisani. Milano 1983, pagg. 19-36 e schede 2,6-9, 11, 14-18, 20, 27, 31-32, 47.

Reference texts for the final exam:

(1) first module: A. Pinelli, Le ragioni della bellezza. 2. Dalla Tarda Antichità a Giotto, Loescher, Torino 2012;

(2) second module: (a) L. Carletti - C. Giometti, Pietre vecchie ma non antiche. Compendio di scultura medievale pisana fino all'età di Giotto, Pacini, Pisa 2010; (b) M. Burresi, a cura di, Andrea, Nino e Tommaso scultori Pisani. Milano 1983, pagg. 19-36 e schede 2,6-9, 11, 14-18, 20, 27, 31-32, 47.

 

Bibliography

Recommended reading includes: M. COLLARETA, Storia dell'arte. Note sul 'cosa' e sul 'come', in La Diana, VIII-XI, 2002-2007, pp. 235-237; P. L. DE VECCHI-E. CERCHIARI, Arte nel tempo, Milano 1996 or other edition, vol. 1, tome I, last two chapters; vol. 1, tome II, all; vol. 2, tome I, first chapter. F. AVRIL, Lo sviluppo dello stile romanico in Italia, in AA. VV., Il mondo romanico. Il tempo delle crociate, Milano 1983, pp. 135-170; J. POESCHKE, I mosaici in Italia, Udine 2010, pp. 9-49, 232-313 ; O. DEMUS, L'arte bizantina e l'Occidente, Torino 2008. Further bibliography will be indicated.

Indicazioni per non frequentanti

Ai testi già segnalati vanno aggiunti:

(1) per il primo modulo,  J. von Schlosser, L'arte del Medioevo, Einaudi, Torino 1961 o successive edizioni;

(2) per il secondo modulo, M. Burresi, a cura di, Sacre Passioni. Scultura lignea a Pisa del XII al XV secolo, Milano 2000, 3 saggi a scelta.

The following texts should be added to those already mentioned:

(1) first module,  J. von Schlosser, L'arte del Medioevo, Einaudi, Torino 1961 or later editions;

(2) second module, M. Burresi, a cura di, Sacre Passioni. Scultura lignea a Pisa del XII al XV secolo, Milano 2000, 3 free-choice essays .

 

Modalità d'esame

Esame scritto e orale. Lo scritto precede l'orale e comporta il riconoscimento di alcune importanti opere d'arte medievale. Superato lo scritto, si può accedere all'orale o nello stesso appello o in quello successivo. La parte della prova orale relativa al primo modulo del corso si svolge su immagini mute, consultabili presso la Biblioteca di Storia delle Arti del Dipartimento.

Written and oral examination. The written exam precedes the oral one and involves the recognition of some important medieval art works. After passing the written exam, you can access the oral one on the same or on the next call. For the part of the oral exam relating to the first module of the course, images without captions are used, which can be previously consulted at the Library of the History of the Arts of the Department.

Work placement

Some visits to important medieval monuments in Pisa are planned to integrate the lectures.

Updated: 19/05/2017 16:07