Scheda programma d'esame
ENGLISH LANGUAGE
SILVIA BRUTI
Academic year2016/17
CourseEURO-AMERICAN LITERATURES AND PHILOLOGIES
Code1115L
Credits9
PeriodSemester 1
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
LINGUA INGLESE 2L-LIN/12LEZIONI54
SILVIA BRUTI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso di lingua inglese prevede il raggiungimento del livello che si colloca al livello C1+/C2 di conoscenza della Lingua. A questo fine, lo studente dovrà, come parte del proprio lavoro individuale, integrare la propria preparazione seguendo il lettorato organizzato dal CLI presso il Dipartimento (ex-Lettorato) per il livello indicato. Il superamento del test di livello del lettorato è condizione per poter registrare il voto finale. L’attestato del CLI può essere sostituito da una certificazione internazionale tra quelle sotto indicate, conseguita non oltre i due anni precedenti. 

 Certificazioni C2

-Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (punteggio 8-9)
- Toefl: PBT (punteggio 590-677), CBT (punteggio 243-300), iBT (96-20)

Il lettorato, di durata ANNUALE, è tenuto  dalla Dott. Wendy Doherty. Il corso si concentrerà su tutte le abilità. I non frequentanti sono tenuti a mettersi in contatto con la lettrice per informazioni e per concordare programmi alternativi. Le informazioni circa il lettorato e le relative prove sono disponibili su https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51. I lettori ricevono gli studenti nei locali del CLI siti in Via S. Maria 85 (palazzo Boilleau). 

Knowledge

The English language course includes reaching C1+/C2 of the CEF. To this end, students should
integrate their knowledge and skills attending the language classes organized by CLI (ex-lettorato) for the required level.  
Passing the final test is a requirement in order to be able to have the overall mark recorded. Otherwise students can produce an international certificate, obtained no sooner than two years.

A list of accepted certificates for C2 level  follows: 

-Cambridge Proficiency in English (CPE)
- IELTS Good User (score: 8-9)
- Toefl: PBT (score: 590-677), CBT (score: 243-300), iBT (96-20)

 Language classes last throughout the year.  They are taught by Dr Wendy Doherty and will focus on all skills. Non attending (or non regularly attending) students are required to contact Dr Doherty to obtain information and/or to agree on alternative programmes. Information on these classes and the relevant tests is available at https://elearning.cli.unipi.it/mod/url/view.php?id=51 CELs (language experts) will be available to meet with students at their office,  Via S. Maria 85 (Palazzo Boilleau). For office hours see the timetable. 

Modalità di verifica delle conoscenze

Le verifiche  sulla conoscenza strumentale della lingua (lettorato) prevederanno un test scritto e uno orale. Da settembre 2015 sono stati fissati tre appelli per le prove di lettorato (uno estivo, uno autunnale, uno invernale).  

Assessment criteria of knowledge

The final tests of language classes include a written and oral test. Since September 2015 three exam sessions are available (one in summer, one in autumn, one in winter).

Capacità

Lingua strumentale: vedi livello C1/C2 del framework.

Corso: sapere analizzare il contributo dei diversi canali semiotici alla comunicazione in testi multimediali (per es. discorso e intervista politica, serie televisiva). 

Skills

Language classes: C1/C2 level (of CEF)

Course: be able to analyze the contribution of different semiotic channels to communication in multimedia texts (e.g.  political speeches interviews, television series).

Modalità di verifica delle capacità

Lingua strumentale: prove finali scritte e orali relative al lettorato.

Corso:  prove in itinere sulla conoscenza della teoria. Presentazione orale per vedere le capacità analitiche acquisite (frequentanti); esame scritto con domande teoriche e analitiche (non frequentanti).

Assessment criteria of skills

Language classes: written and oral tests.

Course: two intermediate tests on theoretical aspects. An oral presentation to evaluate analytical skills (for attenders); a written exam to evaluate  theoretical and analytical skills (non attenders).

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Conoscenza della struttura del discorso e delle caratteristiche della comunicazione faccia a faccia. 

 

Prerequisites

Knowledge of the structure of discourse and  the main features of face-to-face communication.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

In questo corso si approfondirà lo studio del linguaggio dei media in diversi tipi di testo. Partendo dalle fondamenta dell'analisi semiotica, si analizzerà il contributo di ogni canale della comunicazione alla creazione del significato in relazione al tipo di comunicazione e al destinatario. Ci si concentrerà in particolare sull'intervista politica e sulla narrativa televisiva seriale.

Syllabus

This course will focus on  the study of the language of the media in different text types. Starting from foundations of  semiotic analysis,  the contribution of each channel of communication to the creation of meaningit will be  analyzed,  in relation to the type of communication and the recipient. The main text types to be analyzed will be political interviews and  narrative TV series.

Bibliografia e materiale didattico

A. Beard, 1999, The language of politics, London, Routledge. 

M. Bednarek, 2010, The language of fictional TV: Drama and Identity, London, Continuum (Cap. 1 e 8).

M. Bednarek, 2015, "Corpus-assisted multimodal discourse analysis of television and film narratives", in P. Baker & T. McEnery (eds), Discourse Studies, Basingstoke /NY, Palgrave Macmillan, 63-87. 

A. Partington / C. Taylor, 2010, Persuasion in Politics. A textbook, Milano, LED. 

K. Selby/ R. Cowdery, 1995, How to Study Television, London, Macmillan.

J. Marshall / A. Werndly, 2002, The Language of Television, London, Routledge. 

 

Indicazioni per non frequentanti

Parti da leggere

1st part:

- Selby and Cowdery (1995), pp. 1-63 (= ch. 1, 2, 3)

- Marshall and Werndly (2002), pp. 15-38  (= unit 2)

2nd part: 

on Idioms

 -Bertuccelli Papi, M. (2013), "Idiomatic and figurative uses of 'hand' in English and 'mano' in Italian: Embodiment and cultural filters", in S. Bruti (ed.), Investigating the language/culture interface. Investigating English vis-à-vis Italian, monographic number of Rassegna Italiana di Linguistica Teorica e Applicata, XLVI, n. 1, pp. 17-39

-Vignozzi, G. (2016), "How idiomatic are Disney animated films? The multimodal meaning- making of idioms", in V. Bonsignori, B. Crawford Camiciottoli (eds), Multimodality across Communicative Settings, Discourse Domains and Genres, Newcastle-upon-Tyne, Cambridge Scholars Publishing.

  On Gestures

-Gibbon, D. (2009),"Gesture theory is linguistics: On modelling multimodality as prosody", in 23rd Pacific Asia COnference on Language, Information and Computation, pp. 9-18

On Multimodality:

- Adami, E. (2016), "Multimodality", chapter to appear in O. Garcìa, N. Flores and M. Spotti (2016), Oxford Handbook of Language and Society, Oxford, Oxford University Press 

 

TUTTE LE LETTURE SONO ALLA COPISTERIA IN VIA SAN SIMONE o scaricabili da Moodle, così come le slides del corso

Modalità d'esame

L'esame consiste in una prova scritta sui contenuti del corso (domande di verifica e analisi di testi). Per gli studenti frequentanti ci saranno modalità di verifica durante lo svolgimento del corso (2 prove in itinere più presentazione orale). Alla votazione finale contribuisce anche il risultato riportato nelle prove relative al lettorato.

Assessment methods

The exam consists of a written test on the course contents  (questions on theory and text analysis). For attending students  there will be intermediate evaluation, i.e. two intermediate tests on theoretical aspects and an oral presentation to evaluate analytical skills (for attenders). For non regular attenders there will be a written exam to evaluate  theoretical and analtyical skills. The mark for the final language test will also be taken into account.

Altri riferimenti web

Corso su piattaforma moodle

http://polo4.elearning.unipi.it/course/view.php?id=1511

Note

Le lezioni inizieranno il giorno lunedì 26 settembre alle ore 12 in aula 2d curini

Updated: 31/10/2016 17:53