Scheda programma d'esame
IRANIAN PHILOLOGY
CHIARA BARBATI
Academic year2016/17
CourseSTUDIES ON ANCIENT EGYPT, NEAR AND MIDDLE EAST
Code147LL
Credits6
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
FILOLOGIA IRANICAL-OR/14LEZIONI36
CHIARA BARBATI unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Il corso di "Filologia iranica" si propone di fornire agli studenti i principi metodologici e gli strumenti necessari allo studio e alla piena comprensione dell’area linguistica iranica in generale, e di quella sogdiana in particolare.

Knowledge

The course "Iranian Philology" is aimed at providing students with the main methodological principles and tools for the study and for a comprehensive understanding of the Iranian linguistic area in general, and that of the Sogdian language in particular.

Modalità di verifica delle conoscenze

Esame finale orale.

Assessment criteria of knowledge

Oral examination at the end of the course.

Capacità

-Saper orientarsi nell’apprendimento dell’area linguistica iranica avendo fatti propri i principi della linguistica indoeuropea nonché areale e di contatto.

-Saper spiegare un testo sogdiano negli aspetti linguistici, grafici, materiali e storico-culturali.

Skills

-Orientation in the Iranian linguistic area, taking into account the principles of the Indo-European linguistics and of areal and contact linguistics.

-Capacity to understand and discuss a Sogdian text by analysing the main linguistic, graphic, material and cultural-historical features.

Modalità di verifica delle capacità

Esame finale orale.

Assessment criteria of skills

Oral examination at the end of the course.

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Nessun prerequisito.

Prerequisites

No prerequisites.

Indicazioni metodologiche

Lezioni frontali volte a stimolare la partecipazione attiva dello studente.

Teaching methods

Lecture course with active student participation.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

-Presentazione dell’area linguistica iranica nello spazio e nel tempo. Le linee guida saranno quelle della linguistica indoeuropea ma fin da principio verranno fatte presenti le istanze proprie della linguistica areale e di contatto. Un simile approccio tiene conto del profondo multilinguismo che dall’altopiano iranico all’Asia centrale, dall’antichità alla contemporaneità, ha sempre contraddistinto tale area linguistica.

-Descrizione della lingua e della documentazione sogdiana.

-Lettura di due tipologie di testi sogdiani. La prima consiste in testi di 8 sec. provenienti dalla Sogdiana (Uzbekistan-Tagikistan) e di fondamentale importanza per la storia di questa regione al tempo della conquista araba. La seconda tipologia consiste in testi sogdiani cristiani di 9-11 sec. provenienti dallo Xinjiang (Cina) e riconducibili alle attività missionarie della Chiesa d’Oriente lungo la via della seta.

Syllabus

-General introduction to the Iranian linguistic area through space and time. The guidelines are those of Indo-European linguistics, but from the beginning the principles of the areal and contact linguistics will be taken into account as well. This approach takes into consideration the widespread multilingualism that has always played a fundamental role within the Iranian linguistic area, from the Iranian plateau to Central Asia, from Antiquity to the present day.

-Outline of the Sogdian language and documentation.

-Readings of two kinds of Sogdian texts. The first one consists of texts from 8th century Sogdiana (Uzbekistan- Tajikistan) which are extremely important for the history of this region at the time of the Arab conquest. The second kind of text consists of Christian Sogdian manuscript fragments (9th – 11th) from Xinjiang (China) which throw light on the missionary activities of the Church of the East along the Silk road.

Bibliografia e materiale didattico

Parte generale:

- N. Sims-Williams, “Le lingue iraniche”, in A. Giacalone Ramat e P. Ramat (a cura di) Le lingue indoeuropee, Bologna, Il Mulino, 1993, pp. 151-179.

- P.O. Skjærvø, “Iran. vi. Iranian languages and scripts”, in E. Yarshater (ed.) Encyclopaedia Iranica, 13, New York, 2006, pp. 344-377. Disponibile online: http://www.iranicaonline.org/

- J. Wiesehöfer, La Persia antica, Il Mulino, Bologna, 2003.

- G. Windfuhr, “Dialectology and Topics”, in G. Windfuhr (ed.) The Iranian Languages, London and New York, Routledge, 2009, pp. 5-42.

Sogdiano:

- F. Grenet, É. de la Vaissière, “The last days of Panjikent”, in Silk Road Art and Archaeology, 2002, pp. 155-196.

- N. Sims-Williams, “Christian literature in Middle Iranian languages”, in R. Emmerick- M. Macuch (eds.) The Literature of Pre-Islamic Iran. Companion Volume I to A History of Persian Literature, London, 2009, pp. 266-287.

- Y. Yoshida, “Sogdian”, in G. Windfuhr (ed.) The Iranian Languages, London and New York, Routledge, 2009, pp. 279-335.

I testi di lettura ed eventuali ulteriori riferimenti bibliografici verranno forniti durante il corso, sia a lezione sia tramite un aggiornamento costante del sito moodle.

Bibliography

General:

- N. Sims-Williams, “Le lingue iraniche”, in A. Giacalone Ramat e P. Ramat (a cura di) Le lingue indoeuropee, Bologna, Il Mulino, 1993, pp. 151-179.

- P.O. Skjærvø, “Iran. vi. Iranian languages and scripts”, in E. Yarshater (ed.) Encyclopaedia Iranica, 13, New York, 2006, pp. 344-377. Disponibile online: http://www.iranicaonline.org/

- J. Wiesehöfer, La Persia antica, Il Mulino, Bologna, 2003.

- G. Windfuhr, “Dialectology and Topics”, in G. Windfuhr (ed.) The Iranian Languages, London and New York, Routledge, 2009, pp. 5-42.

Sogdian:

- F. Grenet, É. de la Vaissière, “The last days of Panjikent”, in Silk Road Art and Archaeology, 2002, pp. 155-196.

- N. Sims-Williams, “Christian literature in Middle Iranian languages”, in R. Emmerick- M. Macuch (eds.) The Literature of Pre-Islamic Iran. Companion Volume I to A History of Persian Literature, London, 2009, pp. 266-287.

- Y. Yoshida, “Sogdian”, in G. Windfuhr (ed.) The Iranian Languages, London and New York, Routledge, 2009, pp. 279-335.

The readings and further bibliographical references will be provided during the course, both in class and through constant updating of the moodle site.

Indicazioni per non frequentanti

Si prega di contattare la docente.

Non-attending students info

Please consult with the instructor.

Modalità d'esame

Esame finale orale.

Assessment methods

Oral examination at the end of the course.

Note

Le lezioni del corso di Filologia Iranica avranno inizio lunedì 27 febbraio 2017 con il seguente orario:

lunedì ore 12.00-13.30 – Aula B, Palazzo Carità

martedì ore 12.00-13.30 – Aula B, Palazzo Carità

mercoledì ore 12.00-13.30 – Aula B, Palazzo Carità


Non sono previste lezioni nei giorni 13.03.17; 14.03.17; 15.03.17 e durante il mese di aprile.

Il corso terminerà mercoledì 17 Maggio 2017.

Notes

The course Iranian Philology will start on Monday 27th February 2017 and will run every:

- Monday 12-13:30 pm.  - Room B, Palazzo Carità

- Tuesday 12-13:30 p.m. - Room B, Palazzo Carità

- Wednesday 12-13:30 p.m. - Room B, Palazzo Carità

No class on 13.03.17; 14.03.17; 15.03.17.

No class-April break.

The course will conclude on Wednesday 17th May 2017.

Updated: 26/03/2017 21:39