Conoscere i principali disturbi del bambino e dell'adolescente in particolare in relazione alle necessità riabilitative di tali disturbi
Approfondire osservazione e valutazione neuropsicomotoria del bambino
The student who successfully completes the course will have the capacity to recognize different mental disorders in his/her practice. He/she will be able to demonstrate a solid knowledge of different types of rehabilitation techniques for the different disorders. He/she will be able to understand the mechanism of disturbed neurodevelopment as the basis for treatment. He/she will be aware of the importance to work in a group of specialist.
Prova in itinere orale ed esame finale
The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression. The student's ability to explain correctly the main topics presented during the course at the board will be assessed. The student must demonstrate the ability to approach a circumscribed problem and to decide the specific tecnique to confront with. The student must demonstrate the ability to put into practice his/her new knowledge
Methods:
Further information:
Final oral/written exam 50%; participation in seminar discussion 20%; laboratory 30%
Riconoscere attraverso l'osservazione dei comportamenti del bambino le aree del neurosviluppo implicate e i conseguenti target riabilitativi
Effettuare una osservazione e valutazione neuropsicomotoria del bambino selezionando gli strumenti valutativi più idonei ed efficaci
Visione e discussione di filmati
Basi biologiche e psicologiche dello sviluppo del bambino tipico
Capacità e attitudine ad osservare il comportamento del bambino
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Mandatory
Teaching methods:
- Disturbi del neurosviluppo
- Disturbi dello spettro autistico
- Disturbi da deficit di attenzione ed iperattività
- Disabilità intellettiva
- Disturbi del linguaggio
- Disturbi della condotta
- Disturbi dell'umore
- Disturbi alimentari
- Osservazione e valutazione neuropsicomotoria
- Presentazione di test valutativi
The course covers the field of neuropsychiatric disorders with special attention to mental disorders during infancy, toddlerhood, childhood and adolescence. Particular attention will be devoted to neurodevelopmental disorders such as autism, attention disorders, mental retardation, affective disorders and behavioral disorders. Type of rehabilitation tecniques for different disorders will be the other topic of the course.
- F.Fabbro, 2014 "Manuale di Neuropsichiatria Infantile", Carrocci editore
- F.Muratori, 2007 "I ragazzi violenti", Ed. Il Mulino
- Autori Vari 2007 "Classificazione 0-3" Editore Fioriti
- E. Berti – F. Comunello – G. Nicolodi, 1988 "Il labirinto e le tracce", Giuffrè editore Milano
- E. Berti – F. Comunello, 2011 "Corpo e mente in psicomotricità" Erickson
- A.M. Wille – C. Ambrosini, 2005 "Manuale di terapia psicomotoria dell’età evolutiva", Cuzzolin
- L.Sabbadini, 2005 "La disprassia in età evolutiva: criteri di valutazione ed intervento", Springer
- L. Sabbadini - Yael Tsafrir - Enrico Iurato, 2005 "Protocollo per la valutazione delle Abilità Prassiche e della Coordinazione Motoria (APCM)", Springer
- Stanley I. Greenspan, Serena Wieder, 2005 "Bambini con bisogni speciali Parte I", Giovanni Fioriti Editore
- Stanley I. Greenspan, Serena Wieder, 2016 "Bambini con bisogni speciali Parte II", Giovanni Fioriti Editore
Recommended reading includes the following works DC 0-3 classification Fabbro F: Manuale di Neuropsichiatria infantile Muratori F: autismo infantile Further specific bibliography will be indicated.
Orale