Scheda programma d'esame
EUROPEAN LOCAL INDICATORS OF POVERTY AND LIVING CONDITIONS: TRADITIONAL AND NEW SURVEY TECHNIQUES IN THE ERA OF DATA DELUGE AND BIG DATA
MONICA PRATESI
Academic year2017/18
CourseECONOMICS
Code464PP
Credits9
PeriodSemester 1
LanguageEnglish

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
EUROPEAN LOCAL INDICATORS OF POVERTY AND LIVING CONDITIONS: TRADITIONAL AND NEW SURVEY TECHNIQUES IN THE ERA OF DATA DELUGE AND BIG DATASECS-S/01LEZIONI64
LUIGI BIGGERI unimap
MONICA PRATESI unimap
NATALIE BETH VOLK SHLOMO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

Al termine del corso

1) lo studente avrà acquisito conoscenze sul Sistema Statistico Europeo (ESS), sul suo Data Production Model (DPM), sui principali aggregati economici per lo studio delle condizioni di vita e sulle indagini europee sulle famiglie (povertà e condizioni di vita - Indagine EUSilc, Household Budget Survey, Labour Force Survey).

2) lo studente avrà acquisito conoscenze sui principali disegni d’indagine e gli stimatori diretti degli indicatori di povertà e condizioni di vita per domini pianificati in sede di indagine (Regioni); lo studente saprà usare Codici R per l'applicazione dei principali metodi di stima diretta degli indicatori (Librerie dei progetti SAMPLE e EURAREA);

3) profilo di qualità delle indagini, delle nuove fonti di dati (amministrativi e Big data) e degli indicatori stimati.

Alla fine del corso gli studenti conosceranno le caratteristiche del sistema statistico europeo e sapranno analizzare criticamente la qualità statistica degli indicatori di povertà e condizioni di vita pubblicati (Laeken Indicators).

Knowledge

At the end of the course the student will have knowledge on

1) the European Statistical System (ESS), the Data Production Model (DPM) and the main economic aggregates to study poverty and on the surveys on households (poverty and living conditions; EUSilc survey, Household Budget Survey, Labour Force Survey).

2) the main survey designs and their estimation strategy for planned domains of study (Regions); R codes for the application of the main direct estimators of the indicators (EURAREA and SAMPLE project libraries)

3) quality profiles of the surveys, of the new data sources (administrative archives and Big data) of the estimated indicators

At the end of the course student will be able to deal with the ESS and to criticize the statistical quality of the published indicators of poverty and living conditions (Laeken Indicators).

Modalità di verifica delle conoscenze

Le conoscenze saranno accertate tramite

- valutazione del test individuale previsto all'inizio di ogni sessione di esame

- incontri di preparazione e discussione tra il docente ed i gruppi di studenti sul lavoro individuale o di gruppo preparato nel Laboratorio R

 

Assessment criteria of knowledge

The knowledge will be assessed by

- meetings of the students to discuss the group work of the R Lab with the professor and the teaching staff

- evaluation of the individual written test at the beginning of each exam session

Capacità

Lo studente sarà capace di

- ricercare e analizzare le principali fonti di dati (indagini campionarie e Censimenti) sulla povertà e le condizioni di vita in Europa

- leggere e applicare i codici R per la stima degli indicatori

- presentare i risultati dell'applicazione degli stimatori ai dati europei

Skills

The student will be able to

- search and analyse the official data sources (surveys, Censuses) on poverty and living conditions in Europe

- read and apply the R codes to perform direct estimation of the indicators

- present the results of the application of the estimators to European data

Modalità di verifica delle capacità

- durante il Laboratorio R si svolgeranno piccoli progetti per comprendere il funzionamento dei codici R

- saranno svolte attività pratiche per la ricerca di fonti consultando il Web ed i principali databases Eurostat

- lo studente sarà chiamato a relazionare sui progetti R e le attività pratiche di ricerca

Assessment criteria of skills

- during the session of the R Lab small individual projects will allow to understand how to run the R codes

- there will be small practical sessions to search and consult the data sources (search tools and

methods for a given research topic, searching the Web and the main Eurostat databases)

- the student will present the results of the small projects and of the searching of the data sources

Comportamenti

- lo studente potrà sviluppare capacità di ragionamento critico e sensibilità verso le problematiche di conoscenza dei dati nazionali e regionali sulle condizioni di vita in EU

- lo studente potrà sviluppare la capacità di lavorare in gruppo e di gestire team di lavoro anche come leader

Behaviors

- the student can develop awareness of the problems of local data on poverty and living conditions in EU

- the student can develop the ability to work in group and to manage the responsibilities as a group leader

Modalità di verifica dei comportamenti

- durante le attività di Laboratorio e di ricerca dati gli studenti presenteranno short reports sui risultati ottenuti

- la definizione delle responsabilità, i criteri di divisione del lavoro e l'organizzazione dei progetti di gruppo saranno monitorate e valutate dal docente

Assessment criteria of behaviors

- during the activities of R Lab and data searching the students will have to present short reports on the obtained results

- during the group activities the modalities of the definition of responsibilities, sharing of the workload and management of the project steps will be monitored and evaluated

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

- conoscenze di statistica descrittiva ed inferenziale

- capacità informatiche per elaborazione dati

- conoscenza dei modelli statistici di regressione 

Prerequisites

- descriptive statistics and inference

- data processing abilities

- regression models

Corequisiti

434PP - European Statistical System and Data Production Model - obbligatorio

439PP - Survey Methods: traditional and new techniques in official statistics - utile

Co-requisites

434PP - European Statistical System and Data Production Model - compulsory

439PP - Survey Methods: traditional and new techniques in official statistics - useful

Indicazioni metodologiche

Il corso è in lingua Inglese e prevede:

- lezioni frontali con ausilio di slides

- esercitazioni in Laboratorio  che si svolgono formando gruppi ed usando i PC personali degli studenti

- strumenti di supporto: seminari di esperti, siti web

- l'ausilio di codocenti: Luigi Biggeri, Natalie Shlomo, Daniela Ghio

- materiali scaricabili dalla piattaforma Moodle di economia

- interazione con il docente tramite ricevimenti, posta elettronica, sito elearning

 

 

Teaching methods

The course is in English and it provides

- lectures with slides

- group activities in R Lab using personal Laptop of the students

- seminars of experts, web sites

- co-teachers: Luigi Biggeri, Natalie Shlomo, Daniela Ghio

- downloadable materials from Moodle platform of the Dept of Economics and Management

- interactions with the Professors through meetings, email, elearning site

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il corso presenta i principali metodi statistici per ottenere indicatori di povertà e di condizioni di vita a livello locale.

I contenuti dell'insegnamento sono:

  • il Sistema Statistico Europeo e il suo Data Production Model,
  • la definizione di indicatori di povertà e condizioni di vita (per esempio Laeken Indicators of Poverty e/o Indicatori multidimensionali di povertà),
  • metodi di indagine e principali stimatori (stimatore di Horvitz e Thompson e di Hayek),
  • i dati economici ufficiali e gli aggregati economici per lo studio della povertà e le principali indagini europee (EUSilc: European Survey on Income and Living Conditions, Household Budget Survey, Labour Force Survey)
  • profilo di errore delle indagini. Cenni al profilo di errore delle fonti amministrative e dei Big data.

Un approfondimento sugli aggregati economici è tenuto da Luigi Biggeri (1ECTS -The estimation and computation of Income, Consumption and PPPs in the European Statistical System); il focus sul profilo dell’errore non campionario è tenuto da Natalie Shlomo (1ECTS - Handling Missing Data, Statistical Data Editing and Imputation). Le lezioni sul SSE e DPM sono tenute da Daniele Ghio.

Syllabus

The contents of the course are:

:

  • the European Statistical System and its Data Production Model,
  • Definition of poverty and living conditions (e.g. Laeken Indicators of Poverty and/or multidimensional indicators of poverty),
  • survey methods and estimation strategies (Horvitz -Thompson estimator, Hayek estimator),
  • economic official data and aggregates to study poverty and the main european surveys on households (EUSilc: European Survey on Income and Living Conditions, Household Budget Survey, Labour Force Survey)
  • error profile of surveys, issues on the error profile of administrative data and Big data sources.

A focus on economic aggregate and official surveys is held by (1ECTS -The estimation and computation of Income, Consumption and PPPs in the European Statistical System); the focus on non sampling errori is held Natalie Shlomo (1ECTS - Handling Missing Data, Statistical Data Editing and Imputation). Lectures on ESS and DPM are held by Daniela Ghio.

 

Bibliografia e materiale didattico

Materiale sulla definizione degli indicatori, sui dati economici e le indagini:

  1. Combating poverty and social exclusion. A statistical portrait of the European Union 2010. Eurostat, 2010 edition.
  2. Haughton, S.R. Khandker (2009) Handbook on Poverty and Inequality, see: http://siteresources.worldbank.org/INTPA/Resources/429966-1259774805724/Poverty_Inequality_Handbook_FrontMatter.pdf

to deepen the subject see also:

  1. the introductory Chapters of: Pratesi (ed) (2016), Analysis of Poverty Data by Small Area Estimation. New York, Wiley (2016); Betti, Lemmi (ed) (2013), Poverty and social exclusion: new methods of analysis. Routledge (2013)
  2. Measuring the Economy: A Primeron GDP and the National Income and Product Accounts, (http:/bea.gov/NATIONAL/PDF/NIPA_PRIMER.PDF), by Bureau od Economic Analysis (BEA), US; Richard Stone: “Definition and measurement of the National Income and related tools”, 1947; United Nations, System of National Accounts: SNA 1953, 1968, 1993 and now 2008; Eurostat, European System of Accounts: ESA 1970, 1979, 1995 and now 2010 (to read only the chapters and paragraphs regarding the topics treated in the slides)

 

Materiale su metodi di indagine indagini e stima degli indicatori

  1. UNITED NATIONS SECRETARIAT ESA/STAT/AC.93/5, Statistics Division 03 November 2003- Construction and use of sampling weights, by Ibrahim S. Yansaneh
  2. SAMPLE project deliverables: http://www.sample-project.eu (last access 18-2-17)
  3. Verma, Betti, Natilli, Lemmi (2006), Indicators of Social Exclusion and Poverty in Europe’s Regions, Working Paper n. 59, April 2006

Manuale di riferimento per le tecniche di indagine ed il profilo dell’errore:

Särndal, Wretman, Swensson (1992), Model Assisted Survey Sampling, Springer

Bibliography

Materials on the definition of indicators, surveys and economic data:

  1. Combating poverty and social exclusion. A statistical portrait of the European Union 2010. Eurostat, 2010 edition.
  2. Haughton, S.R. Khandker (2009) Handbook on Poverty and Inequality, see: http://siteresources.worldbank.org/INTPA/Resources/429966-1259774805724/Poverty_Inequality_Handbook_FrontMatter.pdf

to deepen the subject see also:

  1. the introductory Chapters of: Pratesi (ed) (2016), Analysis of Poverty Data by Small Area Estimation. New York, Wiley (2016); Betti, Lemmi (ed) (2013), Poverty and social exclusion: new methods of analysis. Routledge (2013)
  2. Measuring the Economy: A Primeron GDP and the National Income and Product Accounts, (http:/bea.gov/NATIONAL/PDF/NIPA_PRIMER.PDF), by Bureau od Economic Analysis (BEA), US; Richard Stone: “Definition and measurement of the National Income and related tools”, 1947; United Nations, System of National Accounts: SNA 1953, 1968, 1993 and now 2008; Eurostat, European System of Accounts: ESA 1970, 1979, 1995 and now 2010 (to read only the chapters and paragraphs regarding the topics treated in the slides)

 

Materials on survey methods and direct estimation of indicators

  1. UNITED NATIONS SECRETARIAT ESA/STAT/AC.93/5, Statistics Division 03 November 2003- Construction and use of sampling weights, by Ibrahim S. Yansaneh
  2. SAMPLE project deliverables: http://www.sample-project.eu (last access 18-2-17)
  3. Verma, Betti, Natilli, Lemmi (2006), Indicators of Social Exclusion and Poverty in Europe’s Regions, Working Paper n. 59, April 2006

Handbook on survey methods and error profile:

Särndal, Wretman, Swensson (1992), Model Assisted Survey Sampling, Springer

 

Indicazioni per non frequentanti

Non sono previste variazioni di programma, modalità di esame, bibliografia per gli studenti non frequentanti

Non-attending students info

No variations of program, assessment methods, bibliography for non-attending students

Modalità d'esame

L'esame è composto da una prova scritta individuale e da un seminario, da svolgersi nel corso dello stesso appello di esame.

Il superamento della prova individuale (test con domande a risposta multipla - durata 90 minuti) è requisito per accedere alla presentazione seminariale del lavoro individuale o di gruppo. La prova seminariale consiste nella presentazione del lavoro di gruppo o individuale al docente e ai suoi collaboratori (slides - durata 20 minuti) e nella discussione dello stesso con il docente e/o collaboratori (10 minuti).

Assessment methods

The exam is an individual written assessment and a seminar, in the same appello.

Passing the individual test (multiple choice test - duration 90 minutes) is prerequisite for the seminar to prent  the individual/group work (slides - 20 minutes). The individual/group work will be presented to the Professor(s) and will be discussed with them.

 

Stage e tirocini

Consultare il Materiale del Master of Science in Economics a proposito del percorso EMOS

European Master of Official Statistics

EMOS

 

Work placement

Please, see the materials of the Master of Science in Economics on the Curriculum EMOS

European Master of Official Statistics

EMOS

Altri riferimenti web

http://sampleu.ec.unipi.it

Updated: 23/09/2017 00:20