Al termine del corso:
The student who successfully completes the course will have the ability to know how to use properly the main marketing policies and strategies, in order to create a satisfactory/optimum relationship with its customers and the stakeholders of the company. At the end of the course the student will also demonstrate the ability to apply to concrete problems of marketing what he/she has learned in the theoretical part of the course, cases that relate to both consumer products and industrial goods.
La verifica delle conoscenze sarà oggetto della valutazione nell'ambito dell'interrogazione orale
The student will be assessed on his/her demonstrated ability to discuss the main course contents using the appropriate terminology. During the oral exam the student must be able to demonstrate his/her knowledge of the course material and be able to discuss the reading matter thoughtfully and with propriety of expression. The student must demonstrate the ability to put into practice and to execute, with critical awareness, the activities illustrated or carried out under the guidance of the teacher during the course.
Methods:
Further information:
Final oral exam 50%; Final essay 50%.
Al termine del corso:
Nessun prerequisito
Analisi del comportamento del consumatore
Analisi e ricerche di marketing
Delivery: face to face
Learning activities:
Attendance: Advised
Teaching methods:
- Developing strategies and marketing plans - Developing relationships with consumers - Demand segmentation and targeting - Brands and brand equity - Competitive dynamics - Product management - Pricing policies - Design and manage marketing channels - Personal and non-personal communication channels - Cases in marketing management
Mattiacci, A., Pastore, A., Marketing. Il management orientato al mercato. Hoepli.
Maclaran, P., Saren, M., Stern, B., Tadajewski, M., The Sage Handbook of Marketing Theory. Sage.
Mariani, M., Dispense di marketing operativo
- Philip Kotler, Kevin L. Keller, Fabio Ancarani, Michele Costabile, Marketing management, 14/Ed., Pearson Italia, 2012. - R. Sbrana, A. Gandolfo, Cases in marketing management. Lo studio del marketing tramite il metodo dei casi, Torino, Giappichelli, 2010. - Further bibliography will be indicated.
Per coloro che non frequentano e/o non svolgono il lavoro individuale, la valutazione sarà basata sull'interrogazione che verterà su tutto il programma: tutto il manuale Mattiacci/Pastore, i capitoli in inglese e le dispense di marketing operativo.
La prova orale consiste in un colloquio tra il candidato e il docente. Durante la prova orale potrà essere richiesto al candidato di risolvere casi concreti, davanti al docente. La durata media del colloquio è di circa 20 minuti. Nell'ambito della valutazione si tiene conto del risultato del lavoro di gruppo.
E' prevista la collaborazione con l'associazione itaiana marketing per la conduzione del lavoro di gruppo (www.premiomarketing.com)