Modules | Area | Type | Hours | Teacher(s) | |
CHIMICA DEL SUOLO | AGR/13 | LEZIONI | 84 |
|
Lo studente avrà acquisito le conoscenze necessarie per comprendere le fasi di formazione, sviluppo, produttività e protezione dai processi di degradazione naturali e antropici del sistema “polifase” suolo.
Lo studente sarà in grado di affrontare sia l’approccio pedologico (suolo come corpo naturale presente nell’ambiente), sia edafologico (individuare le ragioni per le variazioni nella capacità produttiva), sia quello ecologico (suolo come interfaccia naturale con l’atmosfera, l’idrosfera, la biosfera e la litosfera) e conoscere e impiegare strumentazione di laboratorio
The student will acquire the knowledge necessary to understand stages of formation, development, productivity and protection against natural and anthropogenic degradation processes of "polyphase" soil system.
The student will be able to address the pedological approach (soil as a natural body of the environment), the nutritional approach (identify the reasons for the variations in production capacity), the ecological approach (soil as a natural interface with the atmosphere, hydrosphere, biosphere and lithosphere) and learn about the use of laboratory equipment
Per l'accertamento delle conoscenze acquisite è previsto un esame orale.
The knowledge acquired is provided by oral examination.
Lo studente avrà acquisito competenze e conoscenze adeguate al conseguimento dell'esame, stimoli, capacità e metodi di apprendimento adeguati per l'aggiornamento e l'innalzamento continuo delle proprie competenze nell'ambito della chimica del suolo
Lo studente avrà acquisito la conoscenza delle proprietà fisiche, chimiche e biologiche e i processi chimici e biologici che avvengono nel suolo, le interconnessioni tra questi processi nonchè le modalità di esecuzione delle analisi chimiche e biologiche relative al suolo.
The student will have acquired adequate skills and knowledge to the examination achievement, skills and learning methods appropriate for the update its competence in soil chemistry
The student will acquire knowledge of the physical, chemical and biological properties and of chemical and biological processes occurring in soil, the interconnections between these processes as well as the manner of performance of chemical and biological analyses of the soil.
Al termine del corso vengono effettuate verifiche durante le quali lo studente dovrà dimostrare di:
At the end of the course, tests are carried out during which the student must demonstrate that they have acquired:
the ability to explain and inter-connect processes occurring in soil
the ability to perform chemical and biological soil analyses
Al termine del corso lo studente potrà acquisire e/o sviluppare:
At the end of the course the student will acquire and / or develop:
-the ability to assess the soil quality
-address issues related to soil as a source of support to fertility and as a filter against pollution
-the ability to use the basic tools of a laboratory of soil chemistry
La verifica dei comportamenti sarà effettuata:
-nel corso delle verifiche di accertamento finalizzate a valutare il comportamento dello studente di fronte alle problematiche poste dal docente
-durante le esercitazioni di laboratorio in cui si valuterà il grado di accuratezza e precisione delle attività svolte
The verification on behavior will be carried out:
-during the assessment tests aimed to assess the student's behavior before the problems posed by the teacher
-during laboratory exercises, in which it will be assessed the degree of accuracy and precision of the activities
Per affrontare l'insegnamento di chimica del suolo sono necessarie le conoscenze iniziali di:
chimica generale e inorganica e, più specificatamente, i legami chimici, il bilanciamento delle equazioni chimiche, l’equilibrio chimico, le reazioni chimiche in soluzione acquosa, la solubilità dei composti ionici in acqua, le reazioni di precipitazione, gli ossidi dei metalli e non metalli, le reazioni che sviluppano gas e di ossido riduzione.
To deal the teaching of soil chemistry is required the knowledge of:
general and inorganic chemistry and, more specifically, the chemical bonds, the chemical equilibrium, the chemical reactions in aqueous solution, the solubility of ionic compounds in water, the precipitation reactions, the metal oxides and the non-metals, the developing gas reactions and the redox-reactions
Le lezioni frontali si svolgono con l'ausilio di slides mentre quelle in laboratorio vengono effettuate in un laboratorio didattico predisposto ed attrezzato per svolgere esercitazioni di chimica del suolo
Le esercitazioni in laboratorio vengono effettuate in gruppi di studenti
Viene utilizzato il sito E-learning del CdS dove viene fornito il materiale didattico utilizzato nelle lezioni frontali ma anche per comunicazioni di qualsiasi tipo con gli studenti
L'interazioni tra docente e studenti avviene anche mediante ricevimenti, posta elettronica e mediante gli studenti consiglieri
The lessons are conducted with the aid of slides while those in the laboratory are carried out in an educational laboratory designed and equipped to carry out chemical soil analyses
The laboratory exercises are carried out in groups of students
The E-learning site is used to consult the teaching material used in lessons but also for any kind of communications with students
The interactions between teacher and students takes place also through receptions, e-mail and through the student counselors
• Laboratory activities: determination of soil texture. Determination of total and active lime in soil. Determination of soil organic matter. Determination of soil cation exchange capacity. Determination of gypsum needs. Determination of soil available phosphorus. Measurement of soil biological activity. Measurement of soil hydrolytic activity. Determination of phenolic compounds in soil.
Sequi P., Ciavatta C. Miano T. (a cura di) (2017) - Fondamenti di chimica del suolo. Patron Ed., Bologna.
Radaelli L., Calamai L. (2001) Chimica del terreno. Piccin Ed., Padova.
Brady N.C. and Weil R.R. (2016) - The nature and properties of soils. Mac Millan Publishing Company, New York.
Lotti G., Galoppini C. (1980). - Guida alle analisi chimico agrarie. Edagricole, Bologna.
Sequi P., Ciavatta C. Miano T. (a cura di) (2017) - Fondamenti di chimica del suolo. Patron Ed., Bologna.
Radaelli L., Calamai L. (2001) Chimica del terreno. Piccin Ed., Padova.
Brady N.C. and Weil R.R. (2016) - The nature and properties of soils. Mac Millan Publishing Company, New York.
Lotti G., Galoppini C. (1980). - Guida alle analisi chimico agrarie. Edagricole, Bologna.
Gli studenti non frequentanti possono seguire lo svolgimento delle lezioni utilizzando il materiale didattico messo a disposizione dal docente prima dell'inizio del corso sul sito E-learning del CdS e seguendo il registro delle lezioni del docente
Students not attending can follow the lessons using the learning materials provided by the teacher before the course on the site E-learning and following the register of classroom lessons
E' previsto un esame orale, che si ritiene superato con l'acquisizione di una votazione pari a 18/30
The teaching course includes an oral examination, which is considered overcome by the acquisition of a score of 18/30