Al termine del corso:
At the end of the course:
Per accertare le conoscenze acquisite dallo studente saranno svolte due prove scritte in itinere e un seminario attivo per gli studenti in corso, mentre verrà svolta la verifica orale per quelli non in corso. Lo studente dovrà dimostrare il grado di apprendimento degli argomenti trattati.
For the assessment of the knowledge two ongoing written tests and a student seminar will be performed. An oral exam will be performed by not-in-course students.
Al termine del corso:
Durante il corso lo studente dovrà dimostrare di avere acquisito capacità di mettere in relazione le proprietà funzionali dei microrganismi con la loro capacità di aumentare la fertilità biologica del suolo e la crescita e salute delle piante.
During the course the student should show to have acquired the ability to relate functional properties of microorganisms with ability to increase soil biological fertility and plant growth and health.
Alla fine del corso lo studente avrà acquisito la capacità di eseguire test funzionali di microbiologia e la consapevolezza delle problematiche legate alla perdita di fertilità biologica del suolo.
At the end of the course the student will acquire the ability to perform functional tests for microbiological studies and awareness of problems related to the decrease of biological fertility of soils.
La verifica dei comportamenti sarà effettuata:
The behaviour verification will be performed:
Lo studente dovrà avere conoscenze di microbiologia generale.
The student should know general microbiology.
Le lezioni frontali saranno eseguite con l’ausilio di slides, quelle in laboratorio saranno svolte in un laboratorio didattico attrezzato per svolgere esercitazioni di microbiologia. Le esercitazioni saranno svolte in gruppi di studenti. Sarà utilizzato il sito e-learning per fornire il materiale didattico e per comunicare con gli studenti. L’interazione tra studenti e docenti ha luogo attraverso ricevimenti, posta elettronica. Sono presenti prove in itinere.
Lectures are held with the help of slides, the laboratory lessons will be performed in a laboratory designed and equipped for microbiological practices. The laboratory practices will be performed in groups of students. The e-learning site will be used to provide teaching material and to communicate with the students. The interaction between teacher and students take salso place through meetings, e-mail. Intermediate written tests are present.
Richiami di microbiologia generale: Procarioti e Eucarioti, l’albero della vita, diversità morfologica, struttutale, metabolica e ecologica dei microrganismi. Trasferimento genetico orizzontale e sua importanza nel suolo. Archebatteri. Chemolitotrofia e respirazioni anaerobie. Green revolution, biodiversità dei microrganismi del suolo e loro ruolo. Cicli biogeochimici: ciclo del C, N, P e S e ruolo dei microrganismi. La Rizosfera e batteri PGPR. Il modo si vita simbiotico: simbiosi micorriziche e azotofissatrici. I funghi micorrizici arbuscolari come biofertilizzanti e biostimolanti. Conservazione della biodiversità microbica. Metodi di analisi delle comunità microbiche.
Determinazione dei microrganismi attraverso analisi coltura-dipendenti e coltura-indipendenti. Analisi microbiologiche e isolamenti funzionali di microrganismi da suolo. Metodi di studio delle micorrize.
Prokaryotes and Eukaryotes, the tree of life, morphological, structural, metabolic and ecological diversity of microorganisms. Horizontal gene transfer and its importance in the soil. Archaea. Chemolithotrops and anaerobic respiration. Green revolution, biodiversity of soil microorgansims and their role. Role of microbes in biogeochemical cycles. Cycles of C, N, P, S. Rhizosphere and PGP bacteria. Mycorrhizal symbioses and nitrogen fixing bacteria. Arbuscular mycorrhizal fungi as biofertilizers and bioenhancers. Conservation of microbial diversity. Methods for the analyses of microbial communities.
Determination of microorganisms by culture-dependent and independent methods. Microbiological analyses and functional isolation of microbes from the soil. Methods for the study of mycorrhizal symbioses.
- B. Biavati, C. Sorlini "Microbiologia agroambientale". CEA, 2012
- B Biavati, C Sorlini . MICROBIOLOGIA GENERALE E AGRARIA. Casa editrice Ambrosiana 2007.
- Iaccarino M (2006). Microrganismi benefici per le piante. Idelson-Gnocchi.
- B. Biavati, C. Sorlini "Microbiologia agroambientale". CEA, 2012
- B Biavati, C Sorlini . MICROBIOLOGIA GENERALE E AGRARIA. Casa editrice Ambrosiana 2007.
- Iaccarino M (2006). Microrganismi benefici per le piante. Idelson-Gnocchi.
Gli studenti non frequentanti possono utilizzare il materiale didattico presente in e-learning e consultare il registro delle lezioni.
Non-attending students may use the teaching material provided in the e-learning site and check the lesson register.
The exam consists of two ongoing written tests for attending students. The tests consists of a series of questions concerning the topics of the course, up to one week before the test. The students will also give a seminar. The positive tests are valid for the entire academic year.
The written tests are passed if a mark of 18/30 is reached. If the student has a positive mark (at the least 18/30) in both tests and in the seminar, the exam is considered passed and an average mark is calculated. In case the mark is below 18/30 in one of the two tests, the student must give the relevant oral exam.
Non attending students and thgose who do not take the ongoing tests, must pass an oral exam. For students wanting to improve their mark, the oral exam will concern the whole programme.