Scheda programma d'esame
MODERN HISTORY
ANTONELLA ALIMENTO
Academic year2018/19
CourseHISTORY AND FORMS OF THE VISUAL AND PERFORMING ARTS AND NEW MEDIA
Code342MM
Credits12
PeriodSemester 2
LanguageItalian

ModulesAreaTypeHoursTeacher(s)
STORIA MODERNAM-STO/02LEZIONI72
ANTONELLA ALIMENTO unimap
Obiettivi di apprendimento
Learning outcomes
Conoscenze

 

Lo studente potrà acquisire conoscenze relative al problema della concettualizzazione del cambiamento con particolare riguardo al dibattito che nel corso del Settecento si sviluppò sulla ricchezza e lusso e sui benefici del commercio e della modernizzazione 

Knowledge

Students will be able to acquire an understanding of the issue of the birth of the modern commercial society, with particular regard to the process known as modernisation and to the debate that developed during the eighteenth century in Wealt and Luxury 

Modalità di verifica delle conoscenze

 

Per l'accertamento delle conoscenze verranno svolte delle prove orali e scritte in itinere, oltre al seminario che personalmemte ciascuno studente sarà chiamato a tenere sulla base delle scelte individuali e sotto la supervisione della professoressa.

Assessment criteria of knowledge

To assess knowledge ongoing oral and written tests will be carried out in addition to the seminar that each student will personally be required to deliver on the basis of individual choices and under the supervision of the professor

Capacità

Lo studente sarà in grado di svolgere una ricerca autonoma sul problema della Consumer Revolution ed un'analisi critica delle fonti; inoltre sarà in grado di presentare in una relazione scritta ed in una esposizione orale i risultati dell'attività svolta durante il corso

Skills

Students will be able to conduct independent research on the problem of the Consumer Revolution and to make a critical analysis of the sources. They will be expected to present the results of the work undertaken during the course in a written report and in an oral presentation.

Modalità di verifica delle capacità

Lo studente dovrà preparare una relazione scritta, e presentarla oralmente, sui risultati ottenuti dall'analisi critica della bibliografia e dei testi a lui assegnati.

Assessment criteria of skills

Students will be required to prepare a written report, to be presented orally, on the results obtained from the critical analysis of the bibliography and texts assigned to them.

Comportamenti

 

Lo studente potrà acquisire metodo critico e sviluppare autonoma capacità di contestualizzazione dei fenomeni storici oggetto d'analisi.

Behaviors

 

The student will be able to acquire a critical methodology and develop the ability to contextualise independently the historical phenomena under analysis.

 

Modalità di verifica dei comportamenti

La capacità critica e contestualizzante sarà verificata nel corso delle  attività seminariali durante le quali gli studenti esporranno gli argomenti scelti sotto la guida della professoressa.

Assessment criteria of behaviors

The students’ critical and contextualising skills will be tested during the seminars, in which they will expound the topics chosen under the guidance of the professor

Prerequisiti (conoscenze iniziali)

Affinché lo studente possa frequentare proficuamente il corso, è utile che lo stesso padroneggi la tematica della nascita dello stato moderno e che abbia conoscenza della problematica del mercantilismo e libero scambismo.

Prerequisites

In order for the students to take the course successfully, it will be useful to gain a thorough understanding the subject of  the birth of the modern society and to understand the issue of mercantilism and liberalism.

Prerequisiti per studi successivi

Il corso è un prerequisito consigliato per seguire gli altri corsi della Magistrale

Prerequisites for further study

Thie course constututes a suitable prerequisite for further courses in the Laurea Magistrale 

Indicazioni metodologiche

Il corso prevede lo svolgimento di lezioni frontali, con ausilio di power point e di proiezione di testi, e lo svolgimento di seminari affidati ai singoli studenti organizzati in gruppi sotto la direzione della professoressa che fornirà precise indicazioni sui siti web da cui scaricare i testi oggetto di analisi, sia nel corso delle lezioni sia nei due giorni in cui riceverà gli studenti; poiché i testi oggetto del corso saranno presentati in lingua originale, verranno utilizzate lingue diverse dall'italiano.

 

Teaching methods

The course will include lectures with PowerPoint slides and projected texts, and seminars led by individual students organised in groups under the direction of the professor. The professor will inform the students of the websites from which to download the texts under analysis, both during lectures and in the two days in which she will be available to meet with them. Since the course texts will be presented in their original form, languages other than Italian will be used.

Programma (contenuti dell'insegnamento)

Il dibattito su Ricchezza e  lusso nell' Europa moderna

Il corso esamina, attraverso lo studio di alcune delle più significative testimonianze, la percezione che i contemporanei ebbero delle trasformazioni che la società  europea stava conoscendo e che l'odierna storiografia descrive come "rivoluzione dei consumi". Lo studio di questi cambiamenti, che investirono l'economia, la società  e la cultura, e delle relative concettualizzazioni sarà  affrontato analizzando opere pubblicate in Francia, in Gran Bretagna e negli antichi stati italiani.

 

Syllabus

The  debate on Wealth and Luxury in Modern Europe 

The course examines the conceptualization that  administrators, diplomats and litterati were able to elaborate reacting to the changes that the society experienced and that the modern historiography labels as  "Comsumer Revolution ". The analysis of the most significant texts printed in France, Great Britain and in the Italian Ancient States enlightens the changes occurred in the economy, society and culture during the modern period.

 

 

Bibliografia e materiale didattico

Bibliografia

Sulla “Consumer Revolution”

Neil McKendrick, “Home Demand and Economic Growth: A New View of the Role of Women and Children in the Industrial Revolution,” in Neil McKendrick, ed., Historical Perspectives. Studies in English Thought and Society in Honour of J.H. Plumb (London, 1974), pp. 152-210;

Idem, “The Consumer Revolution of Eighteenth-Century England,” in The birth of a consumer society: the commercialization of eighteenth-century England, ed. McKendrick, John Brewer, and J.H. Plumb (Bloomington, IN, 1982), pp. 9-33,

Jean de Vries, The Industrious Revolution: Consumer Behaviour and the Household Economy, 1650 to the Present (Cambridge, 2008), chap. 4,

 

Il dibattito sul lusso

Le origini

-Georg Simmel, La moda [1895], Milano, Mondadari, 1998

-Thorstein Veblen, La teoria della classe agiata [1899], Torino, Einaudi, 2007

La storiografia

- Stefano Zecchi, Luxus. Lo stupore della bellezza, Catalogo della mostra, Milano, Palazzo Reale, 2018

-Johanna Ilmakunnas, Jon Stobart (eds.), A Taste for Luxury in Early Modern Europe: Display, Acquisition and Boundaries, Bloomsbury, 2017

-Luciana Gentili, Patrizia Oppici, Susi Pietri, Moda e Modi di vita. Figure, generi, paradigmi, EUM, 2017

-Catherine Kovesi (2015) What Is Luxury?: The Rebirth of a Concept in the Early Modern World, Luxury, 2:1, 25-40 To link to this article:  http://dx.doi.org/10.1080/20511817.2015.11428563

-Natacha Coquery, Alain Bonnet (éd.),  Le commerce du luxe. Production, exposition et circulation des objets précieux du Moyen Âge à nos jours, mare & martin, 2015

-Cecilia Carnino, Lusso e benessere nell’Italia del Settecento, FrancoAngeli, 2014 

-Alida Clemente, Il lusso 'cattivo': Dinamiche del consumo nella Napoli del Settecento, Roma, Carocci, 2011

-Antonella Alimento, Ricchezza e lusso, in G. Paganini, E. Tortarolo (a cura di), Illuminismo. Un vademecum, Torino, Bollati-Boringhieri, 2008, pp. 221-237

-Istvan Hont, The early Enlightenment debate on commerce and luxury, in Mark Goldie and Robert Wokler (eds.), The Cambridge History of Eighteenth-Century Political Thought, Volume 1, Cambridge, 2006

Bibliography

Bibliography

On the “Consumer Revolution”

Neil McKendrick, “Home Demand and Economic Growth: A New View of the Role of Women and Children in the Industrial Revolution,” in Neil McKendrick, ed., Historical Perspectives. Studies in English Thought and Society in Honour of J.H. Plumb (London, 1974), pp. 152-210;

Idem, “The Consumer Revolution of Eighteenth-Century England,” in The birth of a consumer society: the commercialization of eighteenth-century England, ed. McKendrick, John Brewer, and J.H. Plumb (Bloomington, IN, 1982), pp. 9-33,

Jean de Vries, The Industrious Revolution: Consumer Behaviour and the Household Economy, 1650 to the Present (Cambridge, 2008), chap. 4,

On the debate on  Luxury

The origins

Georg Simmel, La moda [1895], Milano, Mondadari, 1998

Thorstein Veblen, La teoria della classe agiata [1899], Torino, Einaudi, 2007

Historiography

- Stefano Zecchi, Luxus. Lo stupore della bellezza, Catalogo della mostra, Milano, Palazzo Reale, 2018

-Johanna Ilmakunnas, Jon Stobart (eds.), A Taste for Luxury in Early Modern Europe: Display, Acquisition and Boundaries, Bloomsbury, 2017

-Luciana Gentili, Patrizia Oppici, Susi Pietri, Moda e Modi di vita. Figure, generi, paradigmi, EUM, 2017

-Catherine Kovesi (2015) What Is Luxury?: The Rebirth of a Concept in the Early Modern World, Luxury, 2:1, 25-40 To link to this article:  http://dx.doi.org/10.1080/20511817.2015.11428563

-Natacha Coquery, Alain Bonnet (éd.),  Le commerce du luxe. Production, exposition et circulation des objets précieux du Moyen Âge à nos jours, mare & martin, 2015,

-Cecilia Carnino, Lusso e benessere nell’Italia del Settecento, FrancoAngeli, 2014 

-Alida Clemente, Il lusso 'cattivo': Dinamiche del consumo nella Napoli del Settecento, Roma, Carocci, 2011

-Antonella Alimento, Ricchezza e lusso, in G. Paganini, E. Tortarolo (a cura di), Illuminismo. Un vademecum, Torino, Bollati-Boringhieri, 2008, pp. 221-237

-Istvan Hont, The early Enlightenment debate on commerce and luxury, in Mark Goldie and Robert Wokler (eds.), The Cambridge History of Eighteenth-Century Political Thought, Volume 1, Cambridge, 2006

 

 

 

 

Indicazioni per non frequentanti

 

Il programma d'esame dovrà essere concordato con il docente che mette a disposizione tre ore settimanali di ricevimento anche per far fronte a questa esigenza

Non-attending students info

The examination programme must be agreed with the professor, who will set aside three hours per week to receive students for this purpose

Modalità d'esame

La prova orale consiste in un colloquio tra il candidato e il docente, durante il quale lo studente dovrà dimostrare di saper riferire sulla Consumer Revolution e di saper commentare e contestualizzare i testi  esaminati nel corso;

la durata media del colloquio è circa di 40 minuti;

la prova orale non è superata se il candidato mostra di non essere in grado di esprimersi in modo chiaro e di usare i concetti di Consumer Revolution, Lusso e Ricchezza in maniera critica; se il candidato non sarà in grado di  mettere in relazione quanto proposto dall'analisi della bibliografia con quella dei testi esaminati.

Per presentarsi all'esame è importante aver svolto l'attività seminariale concordata con la docente.

Assessment methods

The oral test consists of conversation between the candidate and professor, during which the student must demonstrate an ability to discuss the concept of Consumer Revolution, Luxury and Wealth and demonstrate an ability to contextualise the textbook examinded during the seminars

The conversation usually lasts about 40 minutes.

Candidates will not pass the oral examination if they are not able to express themselves clearly and to use and apply the concepts of the reference bibliography, or if they are unable to relate the contents of the textbook to the bibliography.

In order to take the examination, students must have carried out the self-assessment work conducted under the supervision of the professor.

Stage e tirocini

Non sono previsti stages

Work placement

No work placement are scheduled

Note

Visto l'alto numero di testi in lingue europee diverse dall'italiano, gli studenti stranieri avranno l'opportunità di partecipare attivamente allo svolgimento del corso

Notes

A lot of Histories of commerce under examination are written in French and English : foreign students will have the opportunity to participate actively to the development of the course 

Updated: 29/08/2018 16:42